Мета: ознайомити учнів з історією України, її символами; формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, розуміння своєї причетності до долі України, любов до її історичного минулого і сучасного
Україна! Скільки тепла в цьому слові і ніжності.
Україна! Це поле, тополі, калина, родина і рідна дитина.
Україна! Скрізь простір і краса, добро і теплого
Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини
Мета: ознайомити учнів з історією України, її символами; формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, розуміння своєї причетності до долі України, любов до її історичного минулого і сучасного
Обладнання: карта України, презентація про Україну, на дошці – вислови державні символи України,плакати, пазли у формі карти України, тематичний супровід, картки з питаннями, папір для учнів,відеоролик.
Тип уроку: урок - гра.
Епіграф: Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина - то найкращий край
Д. Павличко.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання.(Музика)слайд-1
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Добрий день, мої любі діти!
Ви прийшли нині в п’ятий клас.
Вчитись будете і радіти,
І рости кожен день і час.
Школа двері для вас відчинила
І запрошує вчитись вас.
Бо знання – це велика сила!
Тож навчайтеся! В добрий час!
.А розпочнемо наш урок легендою.
2.Легенда:
Давня легенда розповідає, що на світанку нашої Землі Бог оглядав творіння рук своїх, і, натомившись, вирішив перепочити. Земля, де зупинились Бог з ангелами, була вельми багатою на сонце, звірів та пташок. А найбільше сподобалися Богові люди того краю. До якої хати не заходив Він зі своїми супутниками, - всюди їх зустрічали хлібом та сіллю. Так сподобалася Богові та місцина, що Він став часто сюди навідуватися зі словами:
-Рушаймо у край!
Кажуть, що з того і пішла назва нашої держави – «Україна».
----Наш урок присвячений двадцять п’ятій річниці незалежності України. Нехай це величне свято доторкнеться ваших сердець, а почуте ввіллється у ваші душі! Зверніть увагу на епіграф нашого уроку.
3. Робота з епіграфом
Вчитель: презентація(слайд2)
Усіяна маком та житом
Краса її вічно жива.
Росою і сонцем повита,
Аж серце моє завмира!
Їй треба лиш щастя та миру,
Не скорять її вороги,
А ми відстояла свободу!
Тож славим її навіки!!!
- Якою є наша держава?
4. Вправа «Асоціативний кущ»(слайд-3)
5.Словникова робота.
Суверенітет(державний)- верховенство і незалежність державної влади, що проявляється у внутрішній і міжнародній діяльності держави.
Незалежність України - проголошена за волевиявленням народу на референдумі 1.12.1991р.
Демократія - народовладдя; політичний лад, в якому встановлені і здійснені на практиці демократичні принципи в усіх сферах життя.
Правова держава - демократична держава, що має ефективну, чітко налагоджену законодавчу систему, яка забезпечує дотримання законів, і високу правову культуру громадян.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель: (слайд-4)
Тема нашого уроку: «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини» Ми сьогодні поглибимо свої знання про Україну та спробуємо розібратися, який внесок ми можемо зробити у становлення своєї держави
-24 серпня 1991 року в Україні було прийнято Акт проголошення незалежності. Наша держава стала незалежною,тобто вільною,самостійною державою. У нас є свій прапор, герб, гімн і, звичайно, Конституція — основний закон держави.
Україна! Скільки тепла в цьому слові і ніжності.
Україна! Це поле, тополі, калина, родина і рідна дитина.
Україна! Скрізь простір і краса, добро і тепло.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Вчитель: : Що ж для кожного з вас Україна?
( це дім, земля, де ми живемо, матуся, наша родина)
Вчитель:
словаки, угорці, румуни, молдавани, болгари.
(Презентація картинки про Україну)
Слово вчителя.
V. Опрацювання матеріалу.
Пазл 1. «Одна Батьківщина і більше не буває.» (І група)
(Презентація слайд природи )
Доберіть якомога більше синонімів до цього слова. Наприклад,
Учні групи дають відповіді, інші слухають.
Вчитель. Так. Батьківщина - це країна, в якій народилися наші діди - прадіди, тут народились і живемо ми. Це наша свята земля, рідна оселя солов’їна мова, невмируща пісня.
Пазл 2. Державні символи України. (ІІ група.)(слайд6-8)
Вчитель. Кожна держава має свою символіку. Що це означає?
Символ - це знак, умовне позначення якогось предмета чи явища. Вистраждавши виборовши волю, Україна тепер має свої державні символи, які уособлюють її історію, її сутність, тобто найбільш характерне для неї.
Питання: - Знак, що символізує владу держави? (Герб.)
- Найголовніша пісня країни. (Гімн.)
- Символ міцності та незалежності держави.( Прапор.)
- Коли була прийнята Конституція України, де зазначили державні символи? (28 червня 1996р.)
Ст. 20 «Державними символами України є Державний прапор України, Державний герб України, Державний гімн України.»
Пазл кладеться на місце.
Пазл 3. Державний прапор України. (ІІІ група)(слайд-6)
Питання для учнів:
Вчитель. Отже, наш стяг - пшениця в степу під голубим склепінням неба, символ миру і достатку.
Пазл кладеться на місце.
Фізкультхвилинка
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершину нам дістати?
Заглянемо в озерця,
не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
І до школи знов прийшли
Пазл 4. Державний герб України. (ІV група)(слайд-7)
Продовжіть речення
Пазл ставиться на своє місце.
Пазл 5. Державний гімн України. (V група)(слайд-карта з українцями)
Вчитель: Слово для виступу надається представнику групи.
Питання для учнів:
Вчитель: Скажіть, як треба себе поводити під час звучання державного гімну?
Учні: Під час звучання гімну присутні встають і стають обличчям до Прапора України і з трепетом у душі слухають мелодію і співають.
Звучить мелодія державного гімну України. Усі встають і співають гімн.
Пазл 6. «Займи позицію.»(слайд-11)
Вчитель тримає в руці останній пазл і пропонує учням висловити свою думку і зайняти певну позицію:
Україна незалежна! Україна незалежна?
Відповідь потрібно аргументувати.
Після чого вчитель кладе пазл на місце.
VІ. Практична частина.
Ми зараз пограємо в гру «Увімкни Україну.»
1. Яку назву за Конституцією має наша держава? (Україна)
2. Коли було проголошено незалежність України? (24 серпня 1991 року)
3. Коли було прийнято Конституцію України — Основний Закон, за яким живе держава? (28 червня 1996 року)
4. В якій статті Конституції України визначено державні символи країни? (У 20-ій)
5. Що належить до державних символів України? (Державний Прапор, Державний Гімн, Державний Герб)
6. Хто був першим Президентом незалежної України? (Леонід Кравчук)
7. Скільки областей має Україна? (24 області)
Ось, ми і перегорнули останню сторінку нашої газети. Подивіться на дошку, бачите, яку ми з вами видали цікаву та змістовну газету, присвячену 20-річчю незалежності нашої країни.
VІІ. Арт - терапія.(музика)
А зараз кожен учень отримує кольорове паперове сердечко, та напише своє побажання для нашої країни, і ми все це розмістимо навколо карти України, щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю, теплом наших сердець, долонь.
Цю карту ми повісимо у класі й будемо завжди пам’ятати, що ми громадяни своєї милої України. Ми її патріоти, а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою
VІІІ. Заключна частина.
Ми склали всі пазли і отримали карту України
- Що вам нагадують обриси території нашої держави? ( Крила птаха, букет, серце…)
А тепер візьміть кожен своє сердечко і прикріпіть навколо нашої карти.
ІХ. Підсумки уроку.(музика)
Вчитель кріпить надпис 2511
Подивіться якою гарною стала наша Україна. А чи замислювались ви над символікою цифр 2511? ( Підвести учнів до того, що цифра 25- це 25 років незалежності, цифра 11 - вік учнів.)
Пам’ятайте! Що ви - наша надія. Майбутнє України - у ваших руках. І кожен з Вас може зробити свій внесок у становлення нашої держави. Гарно навчайтесь, будьте справжніми синами й доньками своєї Батьківщини, своїми ділами примножуйте її славу, любіть і бережіть її!
1