Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з історією України, її символами; формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, розуміння своєї причетності до долі України, любов до її історичного минулого і сучасного

Україна! Скільки тепла в цьому слові і ніжності.

Україна! Це поле, тополі, калина, родина і рідна дитина.

Україна! Скрізь простір і краса, добро і теплого

Перегляд файлу

Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини

 

Мета: ознайомити учнів з історією України, її символами; формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, розуміння своєї причетності до долі України, любов до її історичного минулого і сучасного

 

Обладнання: карта України,  презентація про Україну, на дошці – вислови державні символи України,плакати, пазли у формі карти України, тематичний супровід, картки з питаннями,  папір для учнів,відеоролик.

 

Тип уроку: урок - гра.

Епіграф: Виростай, дитино, й пам'ятай:

                  Батьківщина - то найкращий край

                                                                Д. Павличко.

 

                                           Хід уроку

І. Організація класу.

1.  Привітання.(Музика)слайд-1

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Добрий день, мої любі діти!

Ви прийшли нині в п’ятий клас.

Вчитись будете і радіти,

І рости кожен день і час.

Школа двері для вас відчинила

І запрошує вчитись вас.

Бо знання – це велика сила!

Тож навчайтеся! В добрий час!

.А розпочнемо наш урок легендою.

 

2.Легенда:

Давня легенда розповідає, що на світанку нашої Землі Бог оглядав творіння рук своїх, і, натомившись, вирішив перепочити. Земля, де зупинились Бог з ангелами, була вельми багатою на сонце, звірів та пташок. А найбільше сподобалися Богові люди того краю. До якої хати не заходив Він зі своїми супутниками, - всюди їх зустрічали хлібом та сіллю. Так сподобалася Богові та місцина, що Він став часто сюди навідуватися зі словами:

-Рушаймо у край!

Кажуть, що з того і пішла назва нашої держави – «Україна».

 

----Наш урок присвячений двадцять п’ятій річниці незалежності України. Нехай це величне свято доторкнеться ваших сердець, а почуте ввіллється у ваші душі! Зверніть увагу на епіграф нашого уроку.

         3. Робота з епіграфом

  • Як ви розумієте ці слова?

 

Вчитель: презентація(слайд2)

Усіяна маком та житом

Краса її вічно жива.

Росою і сонцем повита,

Аж серце моє завмира!

Їй треба лиш щастя та миру,

Не скорять її вороги,

А ми відстояла свободу!

Тож славим її навіки!!!

 

  • Про яку святиню йдеться у вірші? ( Про Україну.)
  • А що незвичного в цьому вірші? ( Коли скласти перші букви кожного рядка, утвориться слово. Це акровірш.)
  • Яке слово утворилося? (Україна)

      -  Якою є наша держава?

      4. Вправа «Асоціативний кущ»(слайд-3)

5.Словникова робота.

Суверенітет(державний)- верховенство і незалежність державної влади, що проявляється у внутрішній і міжнародній діяльності держави.

Незалежність України - проголошена за волевиявленням народу на референдумі 1.12.1991р.

Демократія - народовладдя; політичний лад, в якому встановлені і здійснені на практиці демократичні принципи в усіх сферах життя.                                      

Правова держава - демократична держава, що має ефективну, чітко налагоджену законодавчу систему, яка забезпечує дотримання законів, і високу правову культуру громадян.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель: (слайд-4)

Тема нашого уроку: «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини»  Ми сьогодні поглибимо свої знання про Україну та спробуємо  розібратися,  який внесок ми можемо зробити у становлення своєї держави

-24 серпня 1991 року в Україні було прийнято Акт проголошення незалежності. Наша держава стала незалежною,тобто вільною,самостійною державою. У нас є свій прапор, герб, гімн і, звичайно, Конституція — основний закон держави.

 

  Україна! Скільки тепла в цьому слові і ніжності.

                  Україна! Це поле, тополі, калина, родина і рідна дитина.

                                  Україна! Скрізь простір і краса, добро і тепло.

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Вчитель: : Що ж для кожного з вас Україна?

        ( це дім, земля, де ми живемо, матуся, наша родина)

Вчитель:  

  • За площею територія України 603, 7 тис. кв. км. серед Європейських держав Україна поступається лише Росії.
  • Загальна протяжність кордонів близько 6500км
  • Нашими найближчими сусідами є росіяни, білоруси, поляки, чехи,

     словаки, угорці, румуни, молдавани, болгари.

  • Населення України - близько 46 млн. чоловік.
  • Найбільша гірська система в Україні - Карпати.
  • Найбільша річка - Дніпро.
  • Україна - це держава. Вона має свою Конституцію - Основний Закон, тобто правила за якими живуть українці. Її прийнято Верховною Радою України 28 червня 1991 року.
  • 24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України. Україна є суверенною  і незалежною, демократичною, соціальною правовою державою.

(Презентація картинки про Україну)

 

Слово вчителя.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми спробуємо скласти карту України з пазлів. Для цього ми розподіляємось на групи за «асоціативним кущем».
  • І група -«Незалежна.»
  • ІІ група - «Суверенна.»
  • ІІІ група - «Демократична.»
  • ІV група - «Правова.»
  • V група - « Соціальна.»
  • Кожна група отримує своє завдання. Слово по черзі надається кожній групі для виступу. Після чого група кладе пазл на місце.

V.  Опрацювання матеріалу.

Пазл 1. «Одна Батьківщина і більше не буває.» (І група)

(Презентація слайд природи )

Доберіть якомога більше синонімів до цього слова. Наприклад,

  • це моя рідна Україна;
  • це земля, де я народився і зростаю;
  • це моя держава;
  • це мій любий рідний край;
  • це моя рідна сторона, де живуть мої батьки, де жили діди, прадіди;
  • це отча земля;
  • це мальовничий куточок.

Учні  групи дають відповіді, інші слухають.

 

Вчитель. Так. Батьківщина - це країна, в якій народилися наші діди - прадіди, тут народились і живемо ми. Це наша свята земля, рідна оселя  соловїна мова, невмируща пісня.

Пазл 2. Державні символи України.  (ІІ група.)(слайд6-8)

Вчитель. Кожна держава має свою символіку. Що це означає?

 Символ - це знак, умовне позначення якогось предмета чи явища. Вистраждавши  виборовши волю, Україна тепер має свої державні символи, які уособлюють її історію, її сутність, тобто найбільш характерне для неї.

Питання: - Знак, що символізує владу держави?  (Герб.)

            - Найголовніша пісня країни. (Гімн.)

                   - Символ міцності та незалежності держави.( Прапор.)

                   - Коли була прийнята Конституція  України, де зазначили державні  символи? (28 червня 1996р.)

Ст. 20 «Державними символами України є Державний прапор України, Державний герб України, Державний гімн України.»

Пазл кладеться на місце.

Пазл 3.  Державний прапор України. (ІІІ група)(слайд-6)

Питання для учнів:

  1. Що таке прапор? ( Це офіційна емблема держави, що символізує суверенітет.)
  2. Коли відзначають день Державного прапора? (23 серпня)
  3. Що являє собою національний прапор України? (Прямокутне полотнище, яке складається з двох різних за шириною, горизонтально - розташованих смуг: верхньої - синього кольору, нижньої жовтого кольору.)
  4. Що означають ці кольори? ( Жовтий - колір пшеничної ниви, зерна, що дає життя всьому сущому на землі. Це колір жовтогарячого сонця, без ласкавих променів якого не визрів би хліб. Блакитний - колір ясного, чистого, мирного неба.)

Вчитель. Отже, наш стяг - пшениця в степу під голубим склепінням неба, символ миру і достатку.

 

Пазл кладеться на місце.

 

Фізкультхвилинка

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати.

Як вершину нам дістати?

Заглянемо в озерця,

не торкнутися нам дна!

Так ми довго-довго йшли

І до школи знов прийшли

 

Пазл 4.  Державний герб України. (ІV група)(слайд-7)

Продовжіть речення

  1. Герб - це…  (символ влади, емблема держави.)
  2. Герб зображується на  … (прапорах, грошових знаках. печатках, офіційних документах.)
  3.  Малий герб України виглядає як ….(золотий тризуб на синьому фоні.)
  4. Тризуб символізує … (спорідненість поколінь, мир і творчу працю. Це символ відродження Батьківщини, її традицій, продовження славних сторінок нашої історії. Тризуб трактується як символ княжого роду, символ влади над трьома світами, схематичне зображення слова «свобода», «воля».

 

Пазл ставиться на своє місце.


 

 

Пазл 5. Державний гімн України. (V група)(слайд-карта з українцями)

Вчитель: Слово для виступу надається представнику групи.

Питання для учнів:

  1. Гімн - це … ( найголовніша пісня держави, яка виконується під час проведення урочистих заходів: Під час державних і національних свят, при врученні нагород, дипломів, атестатів.
  2. Ким написаний гімн? (  поет П.Чубинський, композитор М.Вербицький)
  3. Коли Верховна Рада затвердила цей музичний твір як Державний гімн України?  (16 січня 1992р.)

 

Вчитель: Скажіть, як треба себе поводити під час звучання державного гімну?

Учні: Під час звучання гімну присутні встають і стають обличчям до Прапора України і з трепетом у душі слухають мелодію і співають.

Звучить мелодія державного гімну України.  Усі встають і співають гімн.

 

Пазл 6. «Займи позицію.»(слайд-11)

Вчитель тримає в руці останній пазл і пропонує учням висловити свою думку і зайняти певну позицію:

 

Україна незалежна!                                  Україна незалежна?

Відповідь потрібно аргументувати.

Після чого вчитель кладе пазл на місце.

 

VІ. Практична частина.

Ми зараз пограємо в гру «Увімкни Україну.»

1.       Яку назву за Конституцією має наша держава? (Україна)

2.    Коли було проголошено незалежність України? (24 серпня 1991 року)

3.     Коли було прийнято Конституцію України — Основний Закон, за яким живе держава? (28 червня 1996 року)

4.   В якій статті Конституції України визначено державні символи країни? (У 20-ій)

5.     Що належить до державних символів України? (Державний Прапор, Державний Гімн, Державний Герб)

6.    Хто був першим Президентом незалежної України? (Леонід Кравчук)

7.    Скільки областей має Україна? (24 області)

Ось, ми і перегорнули останню сторінку нашої газети. Подивіться на дошку, бачите, яку ми з вами видали цікаву та змістовну газету, присвячену 20-річчю незалежності нашої країни.

 

VІІ. Арт - терапія.(музика)

А зараз кожен учень отримує кольорове паперове сердечко, та напише своє побажання для нашої країни, і ми все це розмістимо навколо карти України, щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю, теплом наших сердець, долонь.

Цю карту ми повісимо у класі й будемо завжди памятати, що ми громадяни своєї милої України. Ми її патріоти, а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою

VІІІ. Заключна частина.

Ми склали всі пазли і отримали карту України

- Що вам нагадують обриси території нашої держави? ( Крила птаха, букет, серце…)

А тепер візьміть кожен своє сердечко  і прикріпіть навколо нашої карти.

ІХ. Підсумки уроку.(музика)

Вчитель кріпить надпис 2511

Подивіться якою гарною стала наша Україна. А чи замислювались ви над символікою цифр 2511? ( Підвести учнів до того, що цифра 25- це 25 років незалежності, цифра 11 - вік учнів.)

 Пам’ятайте! Що ви - наша надія. Майбутнє України - у ваших руках. І кожен з Вас може зробити свій внесок у становлення нашої держави. Гарно навчайтесь, будьте справжніми синами й доньками своєї Батьківщини, своїми ділами примножуйте її славу, любіть і бережіть її!

 

 

1

 

Завантаження...
docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку