Година спілкування з тренінговими вправами для 7 класу.
сприяти розвитку умінь адаптуватися до різних життєвих ситуацій, конструктивно впливати на них; визначити правила спілкування з однокласниками; з'ясувати, які риси характеру потрібно виховувати в собі, щоб бути неконфліктною людиною.
«Як уникнути конфліктної ситуації в класі»
Година спілкування з тренінговими вправами для 7 класу.
Мета: сприяти розвитку умінь адаптуватися до різних життєвих ситуацій, конструктивно впливати на них; визначити правила спілкування з однокласниками; з’ясувати, які риси характеру потрібно виховувати в собі, щоб бути неконфліктною людиною.
Завдання:
-- дати визначення конфлікту як процесу;
-- виконати практичну роботу і визначити, як діяти у конкретних життєвих ситуаціях при конструктивному вирішенні конфліктів;
-- створити схему рис характеру, необхідних людині, щоб формувати гідну поведінку та бути успішною;
-- зробити висновок щодо власної поведінки у конфліктних ситуаціях.
Обладнання:
відеоматеріали, моделі конфліктних ситуацій та варіанти їх вирішення, макет серця та «сердечка»- шаблони.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Привітання.
«Посміхніться один одному».
-- До чого спонукає посмішка?
-- Що відчуваєте, коли вам посміхаються?
-- А якщо у відповідь на привітання почуєте образливе слівце, чи злий жарт, а ще гірше – німе мовчання?
Ситуація загострюється – веде до конфлікту.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Творча робота «Павутинка конфліктів».
( На дошці прикрілено макет квітки будяка без колючок. Колючки з відповідями учнів прикріплюватимуться по ходу виконання завдання. Якщо учні висловлюють думки, подібні до вже наведених, учитель прикріплює їх і з’єднує між собою, а не з головним овалом).
(Пакети із роздатковим матеріалом для виконання поставлених завдань знаходяться на партах).
-- Які асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
( «конфлікт – бійка, війна, злочин, суперечка(непорозуміння), образа (несправедливість, підступність)).
Висновок.
-- Що таке «конфлікт»? Яке визначення можна йому дати?
(Під час конфлікту люди сваряться та ображаюь один одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може привести до бійки).
-- Що спричиняє конфлікти?
( Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місцем, книжкою, м’ячем; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв...)
-- Чи були ви учасниками якогось конфлікту?
-- Що ви відчуваєте, коли згадуєте про якийсь конфлікт?
ІІІ. Повідомлення теми та мети заняття.
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і делікатний процес. Кожний із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.
-- Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати?
На ці та інші питання ми спробуємо дати відповіді сьогодні на нашому занятті.
ІV. Практична частина заняття.
Герої мультфільму, пройшовши через багато випробувань, все-таки порозумілися. Тато більше часу став проводити з донькою, Феї Дзінь та Лідія потоваришували, і навіть жахливий кіт і миле мишеня Сир опинилися за одним столом.Тож і ми, як герої мультфільму, будемо вчитися вирішувати конфлікти, а не загострювати їх.
Завжди, коли люди мали мирні наміри, вони демонстрували це у своїй поведінці. Наприклад, подавали один одному руку, показуючи тим самим,що вони без зброї і відкриті для спілкування та домовленостей, або сідали за одним столом і разом споживали їжу.
У деяких країнах донині збереглися цілі церемонії примирення. Одна з них -- чайна церемонія. Наприклад, у Китаї та Японії, щоб взяти участь у чайній церемонії, необхідно було внутрішньо підготуватися: звільнитися від усього неприємного, дратівливого, другорядного. Душа повинна наповнитися спокоєм і тишею, звільнитися від суєти повсякденного життя. Чайна церемонія сприяла атмосфері єднання, співмислення між її учасниками.
В Англії дуже важливою була обстановка чаювання: біла або з не-яскравим малюнком скатертина, невелика ваза з квітами, серветки, чайний сервіз.
А ось в одному зі стародавніх даоських трактатів мовиться, що «якщо пити чай постійно, можна знайти крила і навчитися літати».
-- Що може допомогти людині робити правильний вибір?
-- Які якості потрібно виховувати в собі?
-- Чим людина повинна керуватися у своєму житті, щоб воно мало зміст? і що в цьому змісті є головним?
Пропоную вибрати із запропонованого переліку (перелік рис характеру у пакеті з роздатковим матеріалом) і записати на сердечках-листівках ті варіанти, які, на вашу думку, допоможуть наповнити змістом наші серця, адже те, що знаходиться у скарбниці нашого серця, неможливо відібрати чи загубити, виміняти чи купити.
( Заповнені сердечка-листівки зачитуємо і прикріплюємо до схеми- серця на дошці ).
«Мікрофон».
Працюючи сьогодні на уроці, кожен з вас зробив висновок для себе.- Продовжіть речення, записане на чистому аркуші у вашому пакеті, і озвучте свою думку за допомогою мікрофону:
«Щоб уникнути конфліктної ситуації, я буду...».
V. Підсумки.
Слово вчителя.
Отже, підводимо підсумки нашого заняття.
Для того, щоб наповнити скарбницю нашого серця
-- Нам потрібно пройти через чагарник труднощів і страждань, щоб залишитися людяними.
-- Сміливо і впевнено крокувати полем життя, щоб зберегти юність душі.
-- Обминути туманну долину холодної байдужості, щоб залишити в собі благородство серця.
-- Подолати стрімку ріку випробувань, щоб ствердити себе як особистість.
-- Піднятись на круту гору власного егоїзму, щоб перемогти самого себе і зберегти вірність.
-- І найголовніше, що повинна людина плекати в собі, це – любов.Адже любляче серце таке велике, що може вмістити в собі весь світ.
Тож нехай у вашому серці панує любов!!!
А українські народні мирилки допоможуть, якщо раптом ненароком посваритеся з другом.
( Роздати з коробки листівочки з гімном любові і текстом українських народних мирилок).
Додаток
Пам’ятка
УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ
МИРИЛКИ
-1-
Не дивися так сердито,
Дуже хочу я дружити.
Ось мізинчик, мізинець.
Сварки нашої кінець.
-2-
Ти – не ворог, я – не ворог.
Нам сваритись-- просто сором.
Помирились, помирились,
Щоб ніколи не сварились.
-3-
Винний я, і винний ти.
Так бува у нас завжди.
Тож обоє уклонились
І швиденько помирились.
Мирись, мирись, мирись
І більше не сварись.
ГІМН ЛЮБОВІ
Любов – вона усе здолає,
Розтопить гордощі і гнів,
Лікує рани й заживляє,
Ламає зброю ворогів.
Любов про все на світі знає,
Все терпить, вірить і прощає,
Над іншим влади не здіймає,
В свободі почуття плекає,
Ніколи свого не шукає,
Лиш віддає, лиш надихає,
Любов ніколи не минає,
Щасливий той, хто її має.
Вона, як ніжний промінь сонця,
Розтопить лід і тьму здолає,
І душу, мов тендітну квітку,
Голубить, пестить і плекає.
(1 Кор.13:4-8).