Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.

Про матеріал
Мета: Освітня . Навчити учнів розрізняти види механічного руху. Ввести поняття нерівномірного руху. Сформувати в учнів знання про середню швидкість нерівномірного руху і метод її визначення. Розвиваюча. Розвивати навички розв’язування задач на розрахунок середньої швидкості нерівномірного руху. Виховна . Виховувати культуру запису розв’язування задач та культуру мовлення.
Перегляд файлу

Урок 18/7. Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.

Мета:

              Освітня . Навчити учнів розрізняти види механічного руху. Ввести поняття  нерівномірного руху. Сформувати в учнів знання про середню швидкість нерівномірного руху і метод її визначення.

             Розвиваюча.  Розвивати навички розв’язування задач на розрахунок середньої швидкості нерівномірного руху.

           Виховна .  Виховувати культуру запису розвязування  задач та культуру мовлення.

Тип уроку. Урок вивчення нового навчального матеріалу .

Прилади та матеріали: універсальний прилад з механіки, кулька,

картки,спідометр.

Презентації    Урок 18.7    Прямолінійний нерівномірний рух

Відео  Нерівномірний рух. Середня швидкість

Набув знань – пристосуй до діла. Знання без діла – тяжка ноша.

                                                                                                                                             В.В.Іващенко

                                                                    Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Перевірка домашнього завдання.

Два учні  на дошці розв’язують домашню задачу або задачу подібну до домашньої: один учень алгебраїчним способом, другий графічним.

Вчитель з  учнями класу аналізують  розв’язання задачі.

Запитання до учнів класу: 

1.  Який рух називають прямолінійним рівномірним рухом?

2.  Який вид має графік залежності шляху від часу в разі рівномірного руху? у разі

нерівномірного руху?

3.  Як  за  графіком  залежності  шляху  від  часу  для  рівномірного  руху  визначити швидкість руху тіла?

4.  Як  за  графіками  залежності шляху  від  часу  для  декількох  тіл,  які  рухаються рівномірно, можна порівняти їхні швидкості?

5.  Який вид має графік залежності швидкості руху тіла від часу в разі рівномірного руху? у разі нерівномірного руху?

6.  Як за графіком залежності швидкості руху тіла від часу визначити шлях, який

пройшло тіло?

Оцінювання учнів , які розв’язували задачі біля дошки.

3.Актуалізація опорних знань.

   Метод «Продовж  речення»: 

Рівномірний рух – це …

Швидкість рівномірного руху тіла – це …

Для того, щоб визначити швидкість рівномірного руху потрібно знати…

Формула для обчислення швидкості  - …

Наведіть приклад руху  тіла з постійною швидкістю …

4.Мотивація навчальної діяльності.

    Чому так важко відповісти на останнє запитання?Чи багато в природі рівномірних рухів? Як розв’язати ОЗМ коли на різних ділянках шляху тіло рухається з різними швидкостями?

1. Проблемний дослід

     Демонструємо рух  іграшкової машинки  по похилій площині вниз та вгору.

      C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\20141128_082709.jpg      C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\20141128_082650.jpg

   2.Питання до учнів класу

      -  Чи рівномірно рухалася машинка? (Ні. Машинка рухалась нерівномірно.)

  • Чи однакова швидкість руху машинки в кожній точці? (Ні. Швидкість машинки в кожній точці різна.)

Учні відповідають, вчитель  аналізує  їх відповіді  і

оголошує тему та мету     уроку.

Тема:  Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.

5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

     Пояснення вчителя з використанням  елементів евристичної бесіди.                

      Нерівномірний рух – це рух при якому тіло за рівні проміжки часу проходить неоднакові шляхи.

Приклади: поїзди, автомобілі, літаки і т. д. між зупинками рухаються нерівномірно.

Характеризуючи нерівномірний рух транспорту на всьому шляху ми говоримо про його швидкість, але  яку швидкість ми  маємо на увазі?

Відповіді учнів. Висновок вчителя або одного  учня.

У цих випадках мова йде про  середню швидкість.

З’ясуємо , що  називається середньою швидкістю?

Відповіді учнів. Висновок вчителя.

    Середня швидкість  – це фізична величина, що характеризує нерівномірний рух і показує, який шлях пройшло б тіло за одиницю часу за умови рівномірного руху. Вона визначається за формулою:

     Середня швидкість не завжди дорівнює середній арифметичній швидкості , тому не слід їх плутати. Для прикладу визначимо середню і середньо арифметичну швидкість автомобіля, використовуючи данні про його рух наданий на  графіку залежності шляху, пройденого автомобілем, від часу.

 

 

   
 


Середня швидкість може дорівнювати середній арифметичній лише за умови, що час руху з різною швидкістю на різних ділянках всього шляху тіла однаковий.

   Під час руху  автомобіля його швидкість може  змінюватися з часом.

 Тоді мають на увазі миттєву швидкість- тобто швидкість у певний момент часу .

Саме цю швидкість вимірює спідометр автомобіля. Миттєву швидкість можна розглядати як його середню швидкість за дуже малий проміжок часу, що включає цей момент.

                                                   

6.Осмислення об’єктивних зв’язків.

  1.   Вчимося розвязувати задачі.

  Задача 1. Автобус перші 4 км шляху проїхав за 12 хв., а наступні 12 км — за 18 хв. Визначте середню швидкість автобуса  на всьому шляху.

  Задача 2. Автомобіль першу половину шляху їхав з швидкістю 60 км/год., а другу – з швидкістю 40 км/год. Яка середня швидкість руху автомобіля на всій ділянці шляху?

      2.  Закріплення вивченого матеріалу.

     - Який рух називають нерівномірним?

     - Що таке середня швидкість нерівномірного руху?

     - За якою формулою обчислюють середню швидкість нерівномірного руху?

     - Дайте визначення миттєвої швидкості.

    - Чи можна стверджувати, що траєкторія руху одного й того самого тіла є

     однаковою для всіх спостерігачів? Відповідь обґрунтуйте.

7.Підсумок уроку.

        Метод  «Мікрофон»

  •   Що ми робили на уроці?
  • Чи досягли ми мети уроку?
  • Які ваші очікування на наступний урок?

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

 8.Домашнє завдання.

   Розпочати підготовку до навчального проекту   «Визначення середньої

швидкості нерівномірного руху»

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
2501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку