Урок 22/11. Швидкість матеріальної точки під час руху тіла по колу.
Освітня . Дати поняття швидкості руху тіла по колу. Показати як на практиці застосовуються знання про криволінійний рух.
Розвиваюча. Розвивати в учнів вміння спостерігати фізичні явища, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.
Виховна . Виховувати культуру записів та розуміння, що фізика – наука, що описує закони природи.
Прилади та матеріали: завдання на карточках.
Презентація Урок 22.11
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Два учні біля дошки розв’язують задачі:
Задача 1. З якою частотою обертається барабан пральної машини, якщо за
2 хв він здійснює 1600 обертів?
Задача 2. Секундна стрілка годинника в 2 рази довша від хвилинної. У
скільки разів швидкість кінця секундної стрілки перевищує швидкість кінця
хвилинної стрілки?
Фізичний диктант для решти учнів класу:
Вчитель аналізує розв’язки задач біля дошки і оцінює роботу учнів.
3.Актуалізація опорних знань.
Запитання учням класу:
Наведіть приклади обертального руху траєкторіями яких є кола.
Вчитель вислуховує відповіді учнів і їх аналізує.
4.Мотивація навчальної діяльності.
Запитання учням класу:
Що потрібно знати для того, щоб знайти положення точки на колі в будь – який момент часу, або іншими словами: розв’язати ОЗМ?
Тема: Швидкість матеріальної точки під час руху тіла по колу.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Пригадаємо, що ми називаємо рівномірним рухом по колу?
Рух матеріальної точки по коловій траєкторії зі швидкістю, сталою за значенням, але змінною за напрямом, називають рівномірним рухом по колу.
|
Припустимо, що тіло рівномірно рухається по колу з точки А в точку В (мал. 19). Тоді пройдений ним шлях — це довжина дуги І, а значення швидкості визначимо за формулою:
|
|
|
де v — швидкість руху тіла по колу; І — пройдений тілом шлях (довжина дуги); t — час руху тіла. Напрям швидкості найпростіше визначити на досліді. ♦ Дослід 1.До точильного круга, що обертається, торкнемося залізним стержнем. Побачимо, що іскри з-під стержня летять по дотичній до кола цього круга (мал. 20). Результат буде таким самим у будь-якому місці круга. Але кожна іскра — це розжарена частинка, яка відірвалася від круга і летить з такою самою швидкістю, яку вона мала в останній момент рух разом з кругом. Отже, швидкість матеріальної точки під час руху по колу напрямлена по дотичній до неї у будь-якій точці кола (мал. 21), а з урахуванням представлення кривої на малюнку 18 цей висновок можна поширити на будь-які криволінійні рухи (мал. 22).
|
|
Кутова швидкість — фізична величина, яка дорівнює відношенню кута повороту радіуса кола, по якому рухається тіло, до часу руху. Кутова швидкість позначається літерою ω та вимірюється в радіанах, поділених на секунду. Знайти кутову швидкість можна, поділивши 2π на період. Кутова швидкість і лінійна між собою пов’язані. Для того щоб знайти лінійну швидкість, необхідно кутову швидкість помножити на радіус кола.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Середній рівень
1. Період обертання платформи карусельного верстата 4 с. Знайдіть швидкість крайніх точок платформи, віддалених від осі обертання на 2 м.
2. Хлопчик обертає камінь на мотузці, довжина якої 1,2 м. Визначте період обертання каменя, якщо середня швидкість його дорівнює 18 км/год.
Достатній рівень
1. У скільки разів швидкість кінця хвилинної стрілки баштових годинників більше за швидкість кінця хвилинної стрілки наручних годинників, якщо довжина стрілки баштових годинників 1,5 м, а довжина стрілки наручних годинників 1,5 см?
2. Знайдіть радіус колеса, що обертається, якщо відомо, що швидкість точки, що лежить на ободі, в 2,5 рази більше швидкості точки, що лежить на 5 см ближче до осі колеса.
Високий рівень
1. Перша у світі орбітальна космічна станція рухалася зі швидкістю 7,3 км/с і мала період обертання 88,85 хв. Уважаючи її орбіту круговою, знайдіть висоту станції над поверхнею Землі. Радіус Землі вважайте рівним 6400 км.
2. Знайдіть швидкість точок земного екватора, обумовлену добовим обертанням Землі. З якою швидкістю й куди повинен летіти літак поблизу екватора, щоб сонце на небі для нього «зупинилося»?
2. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Який рух називають обертальним? Наведіть приклади.
2. Що називають рівномірним обертальним рухом?
3. Період обертання: означення, позначення, розрахункові формули, одиниці
вимірювання.
4. Обертова частота: означення, позначення, розрахункові формули, одиниці
вимірювання.
5. Якою залежністю пов’язані період обертання і обертова частота?
6. Що називається лінійною швидкістю?
7. Що називається кутовою швидкістю?
7.Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.