Швидкість матеріальної точки під час руху тіла по колу.

Про матеріал
Мета: Освітня . Дати поняття швидкості руху тіла по колу. Показати як на практиці застосовуються знання про криволінійний рух. Розвиваюча. Розвивати в учнів вміння спостерігати фізичні явища, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати. Виховна . Виховувати культуру записів та розуміння, що фізика – наука, що описує закони природи.
Перегляд файлу

Урок 22/11. Швидкість матеріальної точки під час руху тіла по колу.

Мета:

              Освітня . Дати поняття швидкості руху тіла по колу. Показати як на практиці застосовуються знання про криволінійний рух.

             Розвиваюча.  Розвивати в учнів вміння спостерігати фізичні явища,  інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.

           Виховна .  Виховувати культуру записів та розуміння, що фізика – наука, що описує закони природи.

Тип уроку. Комбінрваний урок .

Прилади та матеріали: завдання на карточках.

 Презентація  Урок 22.11 

  Розум полягає не тільки в знанні, а і в умінні

 застосовувати знання на ділі.

                                                                                                                                                 Арістотель

                                                                           Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Перевірка домашнього завдання.

    Два учні біля дошки розв’язують задачі:

Задача 1.  З якою частотою обертається барабан пральної машини, якщо за   

2 хв він здійснює 1600 обертів?

Задача 2.  Секундна стрілка годинника в 2 рази довша від хвилинної. У

скільки разів швидкість кінця секундної стрілки перевищує швидкість кінця

хвилинної стрілки?

     Фізичний диктант для решти учнів класу:

  1. Обертальним називається рух …
  2. Рівномірним обертальним рухом називають …
  3. Період обертання це -…
  4. Частота обертання це - …
  5. Період обертання визначається за формулою …
  6. Частота обертання визначається за формулою …
  7. Період обертання і обертова частота пов’язані залежністю …
  8. Період обертання в СІ вимірюється в …
  9. Частота обертання в СІ вимірюється в …
  10. Описати рух Місяця навколо Землі.

   Вчитель аналізує розв’язки задач біля дошки і оцінює роботу учнів.

3.Актуалізація опорних знань.

   Запитання учням класу:

    Наведіть приклади обертального  руху траєкторіями яких є кола.

    Вчитель вислуховує відповіді учнів і їх аналізує.

4.Мотивація навчальної діяльності.

    Запитання учням класу:

    Що потрібно знати для того, щоб знайти положення точки на колі в будь – який момент часу, або іншими словами: розв’язати ОЗМ?

Учні відповідають, вчитель  аналізує  їх відповіді  і

оголошує тему та мету     уроку.

        Тема: Швидкість матеріальної точки під час руху тіла  по колу.

5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 Пригадаємо, що  ми  називаємо  рівномірним  рухом по колу?

   Рух матеріальної точки по коловій траєкторії зі швид­кістю, сталою за значенням, але змінною за напря­мом, називають рівномірним рухом по колу.

 

Припустимо, що тіло рівномірно рухається по колу з точки А в  точку В (мал. 19). Тоді пройдений ним шлях — це довжина дуги І, а значення швидкості визначимо за формулою:

                                                                                 http://shkola.ua/web/uploads/book/101/images/xDi2FjpT.jpg

 

 

де v — швидкість руху тіла по колу; І — пройдений тілом шлях (довжина дуги); t — час руху тіла.

Напрям швидкості найпростіше визначити на досліді.

Дослід 1.До точильного круга, що обертається, тор­кнемося залізним стержнем. Побачимо, що іскри з-під стержня летять по дотичній до кола цього круга (мал. 20). Результат буде таким самим у будь-якому місці круга. Але кожна іскра — це розжарена частинка, яка відірвалася від круга і летить з такою самою швидкістю, яку вона мала в останній момент рух разом з кругом.

Отже, швидкість матеріальної точки під час руху по колу напрямлена по дотичній до неї у будь-якій точці кола (мал. 21), а з урахуванням представлення кривої на малюнку 18 цей висновок можна поширити на будь-які криволінійні рухи (мал. 22).

     C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\Новая папка\iNHRlkAP.jpg C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\Новая папка\iNRlkAP.jpg   C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\iNHRlkAP.jpgC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\qw9Z6JOb.jpg

 

       Отже ,  Лінійна швидкістьвідношення переміщення тіла до часу. Для того щоб знайти лінійну швидкість тіла по колу, необхідно довжину кола поділити на період (довжина кола дорівнює 2π помножити на радіус).

    Кутова швидкість — фізична величина, яка дорівнює відношенню кута повороту радіуса кола, по якому рухається тіло, до часу руху. Кутова швидкість позначається літерою ω та вимірюється в радіанах, поділених на секунду. Знайти кутову швидкість можна, поділивши 2π на період. Кутова швидкість і лінійна між собою пов’язані. Для того щоб знайти лінійну швидкість, необхідно кутову швидкість помножити на радіус кола.

                http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/342606/lection_1331/images/ruh_po_kolu.jpg

                     C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\liniyna_shvidkist.jpg       C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\kutova_shvidk.jpg

6.Осмислення об’єктивних зв’язків.

  1.   Вчимося розвязувати задачі.

            C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\s4ZOCFlI.jpg

            C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\Er1BNrPe.jpg

 

 

 

Середній рівень

1. Період обертання платформи карусельного верстата 4 с. Знайдіть швидкість крайніх точок платформи, віддалених від осі обертання на 2 м.

2. Хлопчик обертає камінь на мотузці, довжина якої 1,2 м. Визначте період обертання каменя, якщо середня швидкість його дорівнює 18 км/год.

Достатній рівень

1. У скільки разів швидкість кінця хвилинної стрілки баштових годинників більше за швидкість кінця хвилинної стрілки наручних годинників, якщо довжина стрілки баштових годинників 1,5 м, а довжина стрілки наручних годинників 1,5 см?

2. Знайдіть радіус колеса, що обертається, якщо відомо, що швидкість точки, що лежить на ободі, в 2,5 рази більше швидкості точки, що лежить на 5 см ближче до осі колеса.

Високий рівень

1. Перша у світі орбітальна космічна станція рухалася зі швидкістю 7,3 км/с і мала період обертання 88,85 хв. Уважаючи її орбіту круговою, знайдіть висоту станції над поверхнею Землі. Радіус Землі вважайте рівним 6400 км.

2. Знайдіть швидкість точок земного екватора, обумовлену добовим обертанням Землі. З якою швидкістю й куди повинен летіти літак поблизу екватора, щоб сонце на небі для нього «зупинилося»?

2.  Закріплення вивченого матеріалу.

    1.  Який рух називають обертальним? Наведіть приклади.

    2. Що називають рівномірним обертальним рухом?

    3.  Період обертання: означення, позначення, розрахункові формули, одиниці

       вимірювання.

    4.  Обертова частота: означення, позначення, розрахункові формули, одиниці

       вимірювання.

    5.  Якою залежністю пов’язані період обертання і обертова частота?

    6.  Що називається лінійною швидкістю?

    7.  Що називається кутовою швидкістю?

7.Підсумок уроку.

        Метод  «Мікрофон»

  •   Що ми робили на уроці?
  • Чи досягли ми мети уроку?
  • Які ваші очікування на наступний урок?

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

 8.Домашнє завдання.

  

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
7137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку