Нестандартні прийоми навчання.
Мотивація навчання.
На сучасному етапі реформування системи освіти в Україні одним із головних завдань є завдання побудови і впровадження на різних етапах освітнього процесу таких методичних систем , що забезпечували б умови для багатогранного розвитку особистості учнів . Надзвичайно важливим є питання розвитку розумових здібностей школярів , що найкраще проявляються саме у їх творчій діяльності .
Творчими або пошуковими називають такі вправи , виконуючи які , учні заздалегідь не знають ані способу їх розв’язування , ані того , на якому навчальному матеріалі вони ґрунтуються А ще це є доброю мотивацією для навчання .
Розвиток розумових здібностей на уроках
Завдання пізнавального характеру |
Завдання творчого характеру |
Логічні вправи та ігри |
Інтелектуальні завдання |
↓ ↓ ↓ ↓
Ребуси ,кросворди Нестандартні завдання Інтерактивні ігри Олімпіади
Робота з кубиками Складання кластеру Завдання з логічним Створення
навантаженням проектів(lapbook)
Науково-практична
конференція
Що є для дитини головною діяльністю? Ігри. Ігри – це не тільки імітація життя, це допомагає дитині самоствердитися , само реалізуватися . Гра допомагає створити логічну ціпочку, формуванню моральних оцінок, проектування власної діяльності, пізнавальної . розумової та ін…
ІНТЕРАКТИВНІ ІГРИ
Усі знають , як корисно вранці робити зарядку. Ранкова гімнастика буває проста ,
«тематична» . тематична гімнастика відрізняється від простої тим , що в ній усі вправи присвячені людям якої – небудь професії . Спробуй придумати комплекс із десяти вправ , що називався б так :
- «Космічна зарядка»
Усіх людей навчають ,як правильно поводитися за обіднім столом , як сидіти , як відкривати рот , як користуватися виделкою і ножем .А ось тварин ніхто не вчить ,як
Правильно їсти .І тому вони їдять «не красиво» , а як «завгодно» . Покажіть, як це вони роблять. Зобразіть ,хто як обідає –
Складіть історію про …
Діти дуже люблять малювати військову техніку . За допомогою жестів , рухів , звуків спробуй зобразити військову техніку так , щоб навколишні здогадалися Що це …
В деяких казках прийнято вимовляти закляття. »Трах-ті-бі-дох» ,»Рекс , пекс ,фекс» . От було б гарно Якби й в людей різних професій були б свої закляття.
6.Емоційні руки .
Людина дуже емоційна , емоції записані на обличчі , але емоції можна показати руками . Спробуй зобразити :
7.Іграшки , що ожили .
«Оживити « іграшки можна по – різному . Для цього треба уявити себе іграшкою . Спробуй за допомогою жестів , звуків . ходи зобразити :
В.Вундт писав : «Гра – це дитя праці . – Немає жодної гри , що не мала б собі прототипу в одній з форм серйозної праці , що завжди передує їй і за часом , і за сутністю» .
КУБИКИ
Є багато різновидів роботи з кубиками . Де які з них можна використовувати на різних уроках .
КУБИКИ НАСТРОЮ. Кубик має 6 граней. Вони мають різний колір . Діти вибирають любий колір .
- червоний – радість ;
- чорний – тривога ;
- зелений – упевненість ;
- оранжевий – добре почуття ;
- жовтий – жвавість ;
- фіолетовий – схвильованість ;
А який настрій у вас ? Таким чином можна звернути увагу на дітей , яким потрібна допомога вчителя .
КУБИК БЛУМА
Це інтерактивний прийом розвитку критичного мислення . На гранях кубика написані слова : Назва . Чому . Поясни . Запропонуй . Придумай . Поділись .
Спочатку формулюється тема уроку , котра повинна містити коло запитань , на які доведеться відповідати . Далі вчитель кидає кубик . Грань , яка випала вкаже : котрого виду питання слід поставити . З цього слова і починатиметься запитання . Прийом розвитку критичного мислення особливий тим , що пропонує ставити найрізноманітніші запитання . Назви . Учневі необхідно лише відтворити свої знання . Пропонується назвати явище , колір , предмет , термін , героя та ін. .
Чому . Потрібно описати процеси , що відбуваються з предметом , явищем і ін. .
Поясни . Даний блок запитань – уточнюючі . Допомагають розкрити проблему з різних ракурсів та зосередити увагу на всіх деталях заданої проблеми .
Запропонуй . Учень повинен запропонувати своє бачення даної проблеми , ідеї . Має пояснити , як застосувати те чи інше знання на практиці для вирішення даної ситуації .
Придумай . Запитання є творчими . Містять в собі припущення вигадку .
Поділися . Запитання даного блоку призначені для активізації мислення учнів . Вчать аналізувати , протиставляти . Тобто , зосередити увагу учня на відчуття та емоції викликаних даною темою .
КУБИКИ РОРРІ
Це маленькі кубики , на яких різні малюнки . Учитель кидає кубики діти складають речення зі словами , які випадають ,можна складати історії , працювати по темам української мови , літературного читання .
Є ще багато різновидів роботи з кубиками . Це гарний спосіб для навчання і мотивації процесу.
LAPBOOK
Це творчий вид роботи учнів ( 1 – 2 клас ще й батьків ) . Lapbook – це папка з кишеньками , віконечками ,віршами , загадками , прикметами Та ін. .. Не має правила складання папки ,але все повинно бути на одну тему. Робота може бути сімейна . групова , парна , можна складати папку по підготовленим шаблонам . Цю роботу можна використовувати ,як підсумкову , як контрольний вид перевірки знань .А ще дітям подобається ця робота тим , що ти можеш самостійно вибрати тему , зробити так як ти забажаєш.
КЛАСТЕР
Кластер – це зображення , яке сприяє систематизації та узагальнені навчального матеріалу . Цей творчий вид роботи допомагає дитині мислити , розвивати мовлення , установлювати зв’язки одного предмета з іншими , використовувати свій життєвий опит та сумісні дії з іншими дітьми . Його можна використовувати на уроках української мови ,природознавства , основах здоров’я та ін.. Але потрібно знати правила ,щоб складати кластер.
1.Не бійтеся записувати все , що спаде на думку .
2. Давайте волю уяві та інтуїції .
3. Продовжуйте роботу доти , доки не закінчиться відведений час або не вичерпаються ідеї .
4. Уявіть якомога більш зв’язків .
Відгадайте загадку.
Може він порахувати ,
Може він пісні співати ,
Малювати і писати ,
Помилки перевіряти .
З другом швидко нас зв’язати ,
Він багато чого може
І завжди нам допоможе .(комп’ютер )
Спробуємо скласти кластер зі словом комп’ютер.
КОМП’ЮТЕР
ПОМІЧНИК РОЗВАЖАЛЬНИК ВОРОГ
ПРОГАМИ ІГРИ ФІЛЬМИ МУЗИКА ЗІР СЛУХ ГОЛОВА
Далі діти працюють самі . Складаємо ціпок.
Таким чином можна вивчати словникові слова . Знайомити з новими поняттями , розвивати кругозір дитини .
ВИСНОВОК. Багато слів зв’язані з цим словом
Використання різних нестандартних прийомів сприяє розвитку дитини, розширює світогляд молодших школярів, дає змогу їм впевненішу орієнтуватися в найпростіших закономірностях навколишнього середовища та використання інформації в повсякденному житті .