Різдвяний зорепад
Математичні святки у 7 класі
Тема. Многочлени. Добуток різниці двох виразів на їх суму.
Мета: перевірити якість знань і вмінь учнів з теми; розвивати логічне мислення; виховувати інтерес до математики, встановлюючи зв'язки між нею і народними традиціями.
Предмет математика такий серйозний,
що корисно не нехтувати нагодою
зробити його цікавішим.
Б. Паскаль
ХІД УРОКУ
(Клас святково прикрашено новорічними атрибутами з використанням наочності на різдвяну тематику.)
І. Вступне слово вчителя.
Учитель. Сьогодні у нас урок узагальнення та систематизації знань з теми «Многочлени».
Знання з математики — це ланцюжок, кожна ланка якого — знання з певної теми. І якщо яку-небудь тему не засвоїти, то ланцюжок знань порветься або стане слабким, ненадійним.
Важливою ланкою є і тема «Многочлени». Щоб перевірити міцність цієї ланки, проведемо незвичайний урок «Різдвяний зорепад. Математичні святки».
Чому «святки», чому «Різдвяний»?
Семестр іде до завершення. Вас чекають веселі зимові канікули. А їхньою відмінністю є новорічні і Різдвяні свята.
Кожне свято має свою історію. Гарна і незвичайна вона у Різдва. Діти і дорослі люблять Різдво, готуються до нього і думають в ці дні тільки про добро, бажають одне одному всього найкращого.
Але чи знаємо ми Різдвяні традиції? Адже незважаючи на те, що весь світ святкує Різдво понад два тисячоліття, для нашого покоління це свято досить молоде (або призабуте старе).
Тепло на серці у кожного з нас напередодні свята. Умощуйтеся зручніше, і я розкажу вам стару добру історію.
Ніч перед Різдвом. Діти нетерпляче дивляться на вечірнє небо в очікуванні заповітної зірки на сході (на честь зірки Віфлеємської, що сповістила людям про народження Христа). Тільки-но вона з'являється — починається свято.
І хоча із зимового небосхилу зорі не падають, ми не перестаємо вірити в чудеса і загадувати в цю ніч найзаповітніші бажання. Якщо думки ваші чисті, а руки не бояться роботи, мрії обов'язково здійсняться. А ви обов'язково виконаєте домашнє завдання: § 18, № 622, 637,(за підруч.: О.С. Істер. Алгебра. Підручник для 7 класу. Київ. „Освіта” 2007р
II. Відгадайте назву «сніжки».
Учитель. Вечір перед Різдвом називають Святий вечір. Уся сім'я збирається на святкову вечерю, що знаменує закінчення Різдвяного Посту. За звичаєм треба було дотримуватися суворого посту: «до першої зірки» не можна було їсти, лише трошки підкріпитися.
Щоб з'ясувати, що дозволяють традиції, пограємо в улюблену зимову забаву — «сніжки». Але спочатку повторимо:
(Кожна пара учнів отримує на парту паперову «сніжку», всередині якої записано вправу й одну з букв слів «кутя» (вправи з буквою х) та «узвар» (вправи з буквою а).)
На дошці заздалегідь зображено місця для запису букв (мал. 1).
Розв'язавши вправу зі «сніжки», за степенем многочлена визначте номер клітинки, куди треба вписати букви, щоб отримати назви головних різдвяних страв.
Вправи на «сніжках»
1. Спростити вираз і скласти слово з 4 букв:
1) 3х-2 + 2х-5; (к)
2)х2+ х + 2х2; (у)
2. Спростити вираз і скласти слово з 5 букв:
1)2а + 3а-1; (у)
2) 4а + а2 + 2а2; (з)
3)-2а3+4а2+5а3; (в)
4) 6а4-5а2+а2; (а)
5)а5-2а + 2а. (р)
Учитель. Традиційно кутю готували з вареної пшениці з медом. Запивали ЇЇ узваром — компотом із сухофруктів.
Святковий стіл посипали сіном на згадку про ясла, де з'явився на світ Син Божий. Потім стіл покривали скатертиною. У центр ставили кутю — частування для душ померлих родичів. Вони, за повір'ям, у святочні дні відвідують свої домівки і стають незримими учасниками сімейного застілля.
Здавна прикрасою оселі була гарно вбрана ялинка. Усі члени сім'ї повинні бути вдома та брати участь у приготуваннях.
Прикрасимо ялинку і ми.
III. Гра «Лото-ялинка». Учитель. Прикрашати ялинку будемо знаннями, адже знання — справжня прикраса.
Тому пригадаємо:
Правила гри
Для кожної парти виготовлено картки із завданням і картинки з фрагментами малюнка ялинки. На дошці (магнітній) заздалегідь зображено таблицю (за розмірами малюнка ялинки), у кожній клітинці якої записано відповідь.
Розв'язавши вправу і знайшовши відповідь, учні накривають фрагментом малюнка клітинку з відповіддю (за допомогою магнітів).
Якщо відповіді знайдено правильно, то отримаємо малюнок — новорічну ялинку.
Завдання на картках Знайти суму або різницю многочленів:
10) (6ab-3y2+a)-(4ab-b2+a).
Учитель. На Західній Україні на почесному місці ставили «дідух» — святковий сніп пшениці або жита, що теж символізував дух предків. По кутках розкладали часник, щоб вберегти сім'ю від злих сил і хвороб.
Сім'я сідала за стіл. Поки трапеза не закінчилася, заборонялося виходити з-за столу, а тим більше з хати, щоб не впустити зненацька нечисту силу, якій дозволено гуляти на волі до самого Водохреща.
За християнськими традиціями у Святвечір на столі повинні бути 12 пісних страв — на честь 12 апостолів і за кількістю місяців нового року. Кожну страву обов'язково треба скуштувати — щоб не було голоду, але не з'їдати цілком — щоб в хаті завжди була їжа.
Давайте і ми «скуштуємо» символічну святкову страву з риби — символу здоров'я і добробуту.
IV. «Святкова трапеза». Учитель. Щоб «поласувати рибкою», треба розв'язати логічне завдання.
Завдання
Розглянути малюнки та з'ясувати:
Розв'язання
Щоб утворити вираз 10а , слід виконати такі дії:
(3a + b) + (l2a + b)-(5a + 2b) = 10a.
Тому замість знака питання треба записати:
(5х-2у) + (7х + 5у)-(10х + Зу) = 2х.
Відповідь. 2х.
Учитель. У ці дні, виходячи з церкви, люди брали з собою «живий вогонь» і, прикриваючи долонями від січневого вітру, намагалися донести його до хати. Запалимо і ми свічку. Поставимо ЇЇ на вікно. У хаті і на душі — мир і гармонія... Здається, вся земля завмерла в очікуванні дива...
Аж ось гамірлива юрба дітей с паперовими зірками та дзвіночками стукає в ті хати, де горить свічка. Діти хором співають різдвяну пісню, що прославляє Сина Божого: «Христос народився, славімо Його!» Починаються веселощі, жарти, сценки, танці. Це — колядування, назване на честь поганського бога частування Коляди.
Багато з вас теж колядує, особливо, якщо зустрічаєте Різдво у селі.
V. «Гостини у селі».
Учитель. Щоб дістатися села, ви їдете автобусом, швидкість якого 50 км/год. Через 1,5 год після вас з міста у село виїхали ваші знайомі на автомобілі, швидкість якого 80 км/год. Скільки часу ви будете в дорозі, коли автомобіль вас наздожене?
Розв'язання
Нехай х — час перебування в дорозі автобуса; тоді (х - 5) — час руху автомобіля. За умовою задачі складаємо рівняння:
50х = 8О(х-1,5),
звідки х = 4.
Відповідь. 4 год.
VI. Колядки.
Учитель. Молодь колядує. Хазяї повинні запросити колядників до хати і щедро пригостити їх ласощами. Не будемо і ми нехтувати традицією. Але пригощання колядники мають «заробити». Для цього треба розв'язати рівняння.
Завдання
1) 3 + х2=(2 + х)х;
2) (3x-l)(4х + 4)-12х2 =20.
Відповідь. 1) 1,5; 2) 3.
Учитель. За правильну відповідь пригостимо колядників цукерками. (Пригощає учнів цукерками.) Різдво святкують три дні. А святки — це період від Різдва до Водохреща. Під час святок молодь не може стримати радість, тому що сонце «іде на літо», і все «старе» готове заново народитися! Ось і «наряджається» молодь чудернацько та страхітливо і починаються веселі народні гуляння, особливо в ніч з 13 на 14 січня — Новий рік за старим стилем. Лунають пісні-щедрівки, парубки «водять Маланку», засівають зерном хати «на щастя, на здоров я, на Новий рік».
Цей вечір дуже підходить для ворожіння. Давайте і ми поворожимо.
VII. «Ворожіння».
Учитель. «Поворожимо», виконуючи математичний диктант. За його результатами і з'ясуємо, наскільки ви засвоїли тему.
(Учні виконують завдання в зошитах і на аркушах через копіювальний папір. Аркуші збираються на перевірку, а учні здійснюють у зошитах самоперевірку за допомогою відповідей, що проектуються на екран.)
Математичний диктант
5. Додати до нього многочлен
х2+Зу + 1
6. Відняти від нього многочлен
х2+3у + 1
(2b + c)(2b – c).
10. Заповнити пропуски, щоб рівність була правильною:
(7t + ...)(7t-...) = 49t2 – 64.
Учитель. Свято Водохреща завершує святки. У цей день вода набуває особливої оздоровчої сили. її бережуть цілий рік — на щастя, на здоров'я, наудачу.
А ви бережіть свої знання. Але не один рік, а все життя — щоб бути щасливими, освіченими та успішними.
VIII. Підсумки уроку.