Нетрадиційний урок - казка "Болото. У царстві черепахи Тортилли"

Про матеріал
Розробка нетрадиційного уроку географії 6 клас урок-казка " Болото" вчитель Кідалова Н.В.
Перегляд файлу

Тема: Болота

Очікувані результати: учень називає  походження боліт; оцінює  господарське  значення боліт; пояснює особливості природи боліт; наводить приклади охоронної діяльності боліт.

Тип уроку: урок формування нових знань та умінь

Форма уроку: урок-казка

Ход уроку

І. Організаційний  момент

Привітання

ІІ. Мотивація навчальної  діяльності

Учитель: Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати подорожувати по казковій країні, яка зветься «Гідросфера».

Жив собі в царстві Гідросфера цар Гідрон. Дуже великим було його царство, не міг він його ні об’їхати, ні обійти. Ось і вирішив розділити свої скарби між своїми дітьми та онуками. А як звали їх, ви допоможете визначити.

Схема

                  Царство Гідросфера – цар Гідрон

Світовий океан                                         Води суходолу

Океани                                                       Ріки

Моря                                                          Озера

Затоки                                                       Штучні  водойми

Протоки                                                    Болота

                                                                    Підземні води

(назвати дітей та  онуків)

Учитель

Деякі водні об’єкти  вам вже відомі. Згадайте і назвіть їх. Але незнайомими для вас залишились зовсім маленькі онуки Гідрона. Потрібно відгадати ребус і ви впізнаєте онуків царя.

 

C:\Users\Наталья\Desktop\все\болото\Без названия.jpg

Вірно. Які відчуття у вас з’являються, коли ви чуєте слово болото.

Слово болото викликає негативні емоції, страх, уявлення про сили зла.

ІІІ. Вивчення  нового матеріалу

Учитель

І вирішив цар Гідрон, щоб всі дізналися про болота  і ви діти. На протязі уроку ми з вами створимо візитну картку «Болота». Ви будете виконувати різні завдання та отримувати за це, п’явки, різного кольору, тому що в болоті водяться п’явки.

Іноді на суходолі з’являються заболочені   території. Причинами заболочення є вплив декількох природних чинників: черезмерне зволоження та низинний рельєф, там де близько до поверхні залягають підземні води. Утворення боліт може відбуватись в результаті господарської діяльності людини, зрошувальні системи, будівництво  водосховищ.

Діти, а що ж таке болото?

Подивіться  відео і ви дізнаєтесьщо таке болото?

Прийом « Лови помилку». Знайти з декількох визначень правильне.

Ви отримаєте жовту п’явку (1 бал)

Але повернемось до казки.  Царь Гідрон призначив господинею болота Черепаху Тортиллу. Давайте її запросимо, вона нам розповість про болота.

Учениця Тортилла. ( повідомлення учениці)

Я дуже стара та мудра черепаха. Але болота набагато старіші чим я. Колись вони були озерами. Так ось, озера, як і люди, народжуються, живуть, старіють та помирають. Їх життєвий шлях вимірюється тисячоріччями. На дні чистого прозорого озера відкладається іл, пісок, останки росли, риб.  Озеро міліє. З’являється вологолюбива рослинність яка покриває  поверхню озера і воно повільно починає перетворюватись на болото. Уявіть собі, що в болоті всього 5-10% сухої речовини, а все інше вода.

 Учитель

Спасибі тобі, Тортилла, за цікаву розповідь. Ти мабудь заморилася. Сідай, відпочинь. А за свою розповідь тримай синю п’явку (4 бали).

Рухаємося далі по казці.  Розділив свої води у царстві Гідрон  помічає, що болота якісь різні і утворюються на різних територіях, при різних умовах. І цар розділив болота на три типа: верхові, низинні та перехідні.

Прийом «Пошта»

 Учитель.  За допомогою тексту підручника  розприділити визначення типів боліт в поштові скриньки. ( Зелена п’явка 2 бали)

Типы и виды болот. Какие бывают болота?

 – вид боліт, водно-мінеральне живлення за рахунок ґрунтових вод. Розташовані в низинних місцевостях, в місцях виходу джерел.  Рослинність – ольха, береза, осока, рогоз, зелені мхи.

Типы и виды болот. Какие бывают болота?

  • вид боліт, з перехідною стадією. Водно-мінеральне живлення помірне. Дерева – береза, сосна, листвениця. Трав’яниста рослинність схожа з рослинністю низинних боліт, але в меншої кількості. Зустрічаються невеликі кущі, серед мхів сфагнові.

Олиготрофное болото. Типы и виды болот. Какие бывают болота?

 – вид боліт, які живляться за рахунок атмосферних опадів, бідні на мінеральні речовини. В воді спостерігається завищена  кислотність. Дерева – карликові берези, сосни. В великої кількості зустрічаються чагарники – вереск, багульник, клюква, касандра.

 

Цар милувався красою рослинності боліт та тваринками, які мешкають на болотах.  Але в низинних, верхових та перехідних болотах рослинний і тваринний світ різний. Діти подивіться відео «Рослинний і тваринний світ боліт» і розподіліть за допомогою картинок в поштові скриньки. За це отримаєте жовту п’явку за кожну правильну картинку.

Цар Гідрон постійно слідкував за своїми онуками. Радів Гідрон народженню нових боліт. І хоча люди намагались обходити їх стороною, цар знав, що болотам належить важлива роль у природі і вони дуже корисні.

Работа в групах

Приём «Місткий капелюх»  ( червона п’явка 5 балів)

  1. Група. За допомогою тексту визначити чим корисні болота.

Болота несуть неоціниму користь, як в місцевих так і в глобальних масштабах. Вони відіграють важливу роль в формуванні рік і виступають природнім фільтром в агроекосистемах. Заболочені ділянки по праву можна назвати « легкими» нашої планети, оскільки завдяки їм значно знижується швидкість розвитку парникового ефекту. Вони знижують рівень вибросів в атмосферу вуглекислого газу,  який здатен підвищувати температуру в тропосфері.

  1. Група. Чим небезпечні  болота?

В залежності від степені зволоження болота бувають проходячими  та тяжкопроходячими. Останні вважаються найбільш небезпечними, так як здатні привести до загибелі людей. Час від часу на їх територіях зустрічаються топі або зибуни – водойми, вкриті зверху травою та мохами. Якщо людина попадає на таку ділянку, то трясина засмоктує її н дно. Не меншу загрозу несуть отруйні гази, які випаровуються із боліт. У більших концентраціях вони здатні привести к отруєнню. Ще небезпечність боліт полягає в великій кількості отруйних змій.

Учитель. Одного разу  цар обходив своє водне царство він помітив, щ болота ставали зовсім іншими, а деякі стали висихати. Засмутився цар. Намагався знайти порятунок своїм онукам, але все було марно. Людина почала активно втручатися в життя боліт: осушувати, розорювати і перетворювати в поля. Це все приводить до негативних наслідків.

  1.  Група. За допомогою тексту визначити негативні наслідки осушення боліт.

Осушення боліт відбувається за різними причинами, бажання отримати вигоду з території, що займає болото. Але приймати таке рішення необхідно лише після ретельного зважування  переваг та недоліків, оскільки рівновага – відіграє велику роль. А болота головні в піддержці цієї рівноваги, щоб необдумано знищувати їх. 

Знищення великої кількості прісної води. Болота є природними фільтрами для очищення води. Болота живлять багато річок, осушення може привести до зникнення рік. Підвищення рівня   вуглекислого газу в атмосфері. Болота зв’язують вуглевод за рахунок створення торфу. Цей вуглерод  не попадає до атмосфери. Знищення рослинності, живих істот, які залежать від особливих умов даних місць.

Знов засумував Гідрон. Що ж мені робити?  Як зберегти болота від негативного впливу людини? Він і не помітив, як із болота вийшла красуня Екоя – яка охороняє болота.

Екоя: Не сумуй Гідроне я розповім тобі, як охороняються болота. ( Червона п’явка 5 балів)

Презентация «Охрана болот»

Поліпшало Гідрону. На його обличчі з’явилася посмішка, а до душі прийшла радість. Нарешті люди зрозуміли, що болота відіграють важливу роль в природі.  

Ось і закінчилась казка. А у казці добро перемагає зло. Але не зникають протистояння, які існують між людиною та природою. От же треба нагадати усім мешканцям планети Земля, що мислити треба глобально, а діяти локально.

ІV. Закріплення вивченого.

А зараз перевіримо, як уважно ви слухали казку, чи зрозуміли ви її зміст.

Прийом «Біла ворона» (Жовта п’явка 1 бал за 2 правильних відповіді)

  1. Верхові, низинні, карстові
  2. Фільтри для очищення води, створення торфу, поклади нафти
  3. Осушення, розорення, живлення
  4. Озеро мліє, рослини відкладаються на дні,   проточна чиста вода.
  5. Чорниця, мох, малина
  6. Черепаха, гадюка, скорпіон
  7. Поліський природний заповідник, Ровенській природний заповідник, Чорноморський природний заповідник
  8. Заторфованість, заболоченість, засоленість.

V. Підсумки уроку.

Підрахунок п’явок – балів. Виставлення оцінок.

Рефлексія

Прийом «Шкала емоцій»

На шкалі емоцій відмітьте свої враження від уроку.

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 38, підготувати повідомлення «Штучні водойми України»

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
11 травня 2019
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку