Тема: Болота
Очікувані результати: учень називає походження боліт; оцінює господарське значення боліт; пояснює особливості природи боліт; наводить приклади охоронної діяльності боліт.
Тип уроку: урок формування нових знань та умінь
Форма уроку: урок-казка
Ход уроку
І. Організаційний момент
Привітання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати подорожувати по казковій країні, яка зветься «Гідросфера».
Жив собі в царстві Гідросфера цар Гідрон. Дуже великим було його царство, не міг він його ні об’їхати, ні обійти. Ось і вирішив розділити свої скарби між своїми дітьми та онуками. А як звали їх, ви допоможете визначити.
Схема
Царство Гідросфера – цар Гідрон
Світовий океан Води суходолу
Океани Ріки
Моря Озера
Затоки Штучні водойми
Протоки Болота
Підземні води
(назвати дітей та онуків)
Учитель
Деякі водні об’єкти вам вже відомі. Згадайте і назвіть їх. Але незнайомими для вас залишились зовсім маленькі онуки Гідрона. Потрібно відгадати ребус і ви впізнаєте онуків царя.
Вірно. Які відчуття у вас з’являються, коли ви чуєте слово болото.
Слово болото викликає негативні емоції, страх, уявлення про сили зла.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель
І вирішив цар Гідрон, щоб всі дізналися про болота і ви діти. На протязі уроку ми з вами створимо візитну картку «Болота». Ви будете виконувати різні завдання та отримувати за це, п’явки, різного кольору, тому що в болоті водяться п’явки.
Іноді на суходолі з’являються заболочені території. Причинами заболочення є вплив декількох природних чинників: черезмерне зволоження та низинний рельєф, там де близько до поверхні залягають підземні води. Утворення боліт може відбуватись в результаті господарської діяльності людини, зрошувальні системи, будівництво водосховищ.
Діти, а що ж таке болото?
Подивіться відео і ви дізнаєтесь – що таке болото?
Прийом « Лови помилку». Знайти з декількох визначень правильне.
Ви отримаєте жовту п’явку (1 бал)
Але повернемось до казки. Царь Гідрон призначив господинею болота Черепаху Тортиллу. Давайте її запросимо, вона нам розповість про болота.
Учениця Тортилла. ( повідомлення учениці)
Я дуже стара та мудра черепаха. Але болота набагато старіші чим я. Колись вони були озерами. Так ось, озера, як і люди, народжуються, живуть, старіють та помирають. Їх життєвий шлях вимірюється тисячоріччями. На дні чистого прозорого озера відкладається іл, пісок, останки росли, риб. Озеро міліє. З’являється вологолюбива рослинність яка покриває поверхню озера і воно повільно починає перетворюватись на болото. Уявіть собі, що в болоті всього 5-10% сухої речовини, а все інше вода.
Учитель
Спасибі тобі, Тортилла, за цікаву розповідь. Ти мабудь заморилася. Сідай, відпочинь. А за свою розповідь тримай синю п’явку (4 бали).
Рухаємося далі по казці. Розділив свої води у царстві Гідрон помічає, що болота якісь різні і утворюються на різних територіях, при різних умовах. І цар розділив болота на три типа: верхові, низинні та перехідні.
Прийом «Пошта»
Учитель. За допомогою тексту підручника розприділити визначення типів боліт в поштові скриньки. ( Зелена п’явка 2 бали)
– вид боліт, водно-мінеральне живлення за рахунок ґрунтових вод. Розташовані в низинних місцевостях, в місцях виходу джерел. Рослинність – ольха, береза, осока, рогоз, зелені мхи.
– вид боліт, які живляться за рахунок атмосферних опадів, бідні на мінеральні речовини. В воді спостерігається завищена кислотність. Дерева – карликові берези, сосни. В великої кількості зустрічаються чагарники – вереск, багульник, клюква, касандра.
Цар милувався красою рослинності боліт та тваринками, які мешкають на болотах. Але в низинних, верхових та перехідних болотах рослинний і тваринний світ різний. Діти подивіться відео «Рослинний і тваринний світ боліт» і розподіліть за допомогою картинок в поштові скриньки. За це отримаєте жовту п’явку за кожну правильну картинку.
Цар Гідрон постійно слідкував за своїми онуками. Радів Гідрон народженню нових боліт. І хоча люди намагались обходити їх стороною, цар знав, що болотам належить важлива роль у природі і вони дуже корисні.
Работа в групах
Приём «Місткий капелюх» ( червона п’явка 5 балів)
Болота несуть неоціниму користь, як в місцевих так і в глобальних масштабах. Вони відіграють важливу роль в формуванні рік і виступають природнім фільтром в агроекосистемах. Заболочені ділянки по праву можна назвати « легкими» нашої планети, оскільки завдяки їм значно знижується швидкість розвитку парникового ефекту. Вони знижують рівень вибросів в атмосферу вуглекислого газу, який здатен підвищувати температуру в тропосфері.
В залежності від степені зволоження болота бувають проходячими та тяжкопроходячими. Останні вважаються найбільш небезпечними, так як здатні привести до загибелі людей. Час від часу на їх територіях зустрічаються топі або зибуни – водойми, вкриті зверху травою та мохами. Якщо людина попадає на таку ділянку, то трясина засмоктує її н дно. Не меншу загрозу несуть отруйні гази, які випаровуються із боліт. У більших концентраціях вони здатні привести к отруєнню. Ще небезпечність боліт полягає в великій кількості отруйних змій.
Учитель. Одного разу цар обходив своє водне царство він помітив, щ болота ставали зовсім іншими, а деякі стали висихати. Засмутився цар. Намагався знайти порятунок своїм онукам, але все було марно. Людина почала активно втручатися в життя боліт: осушувати, розорювати і перетворювати в поля. Це все приводить до негативних наслідків.
Осушення боліт відбувається за різними причинами, бажання отримати вигоду з території, що займає болото. Але приймати таке рішення необхідно лише після ретельного зважування переваг та недоліків, оскільки рівновага – відіграє велику роль. А болота головні в піддержці цієї рівноваги, щоб необдумано знищувати їх.
Знищення великої кількості прісної води. Болота є природними фільтрами для очищення води. Болота живлять багато річок, осушення може привести до зникнення рік. Підвищення рівня вуглекислого газу в атмосфері. Болота зв’язують вуглевод за рахунок створення торфу. Цей вуглерод не попадає до атмосфери. Знищення рослинності, живих істот, які залежать від особливих умов даних місць.
Знов засумував Гідрон. Що ж мені робити? Як зберегти болота від негативного впливу людини? Він і не помітив, як із болота вийшла красуня Екоя – яка охороняє болота.
Екоя: Не сумуй Гідроне я розповім тобі, як охороняються болота. ( Червона п’явка 5 балів)
Презентация «Охрана болот»
Поліпшало Гідрону. На його обличчі з’явилася посмішка, а до душі прийшла радість. Нарешті люди зрозуміли, що болота відіграють важливу роль в природі.
Ось і закінчилась казка. А у казці добро перемагає зло. Але не зникають протистояння, які існують між людиною та природою. От же треба нагадати усім мешканцям планети Земля, що мислити треба глобально, а діяти локально.
ІV. Закріплення вивченого.
А зараз перевіримо, як уважно ви слухали казку, чи зрозуміли ви її зміст.
Прийом «Біла ворона» (Жовта п’явка 1 бал за 2 правильних відповіді)
V. Підсумки уроку.
Підрахунок п’явок – балів. Виставлення оцінок.
Рефлексія
Прийом «Шкала емоцій»
На шкалі емоцій відмітьте свої враження від уроку.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 38, підготувати повідомлення «Штучні водойми України»