Заняття (мовленнєве спілкування, художня література, природа).
Тема: Нічого кращого немає, як та водиця, що у ріднім краї.
Мета: знайомити дітей з корисними копалинами землі, що знаходяться на території рідного краю. Формувати знання про важливість та цінність води для всього живого, дати поняття про лікувальні властивості води. Активізувати слова «цілюща» і «мінеральна», «жива» і «мертва» вода. Сприяти розвитку позитивних емоцій. Виховувати шану і повагу, дбайливе ставлення до води, усвідомлене ставлення до практичного застосування знань, умінь, навичок. Розвивати мислення, пам'ять, увагу. Викликати бажання дбати про природу рідного краю. Підвести до бажання розповісти рідним та близьким, як слід берегти воду, дбати про її чистоту.
Словник: мінеральна вода, бурові свердловини, водогін, цілюща вода, прісна вода, солона вода, забруднення, очищення, корба, криниця, цямрина, зруб, фільтрація, водоканал, водозабір.
Матеріал: мінеральна вода в пляшечці, площинна хмарка, «сумні» та «усміхнені» краплинки. Ілюстрації чистих водойм і забруднених, ілюстрації до казок, де згадується про «живу» та «мертву» воду, одноразові стаканчики, древо цілей.
Методи і прийоми: в групу на красивій таці вихователь приносить пляшечку мінеральної води, одноразові стаканчики за кількістю дітей у групі.
Вихователь: хто з вас знає, чим я буду вас сьогодні пригощати? (відповіді дітей). А якою водою? Звичайною чи незвичайною водою? (відповіді дітей). Коли я була маленька, то моя мама, бабуся, проводжаючи мене в дорогу, завжди говорили: «Будь здорова, як вода!». Як ви думаєте, чому вони так говорили? (припущення дітей).
Піраміда запитань:
Підсумовуючи відповіді дітей, вихователь дає поняття, що людина з допомогою води тримає тіло в чистоті, пере білизну, тримає в чистоті оселю, загартовується, готує їжу. А мінеральна вода лікує людей. Та вона не знаходиться на поверхні, вона глибоко під землею. Щоб її дістати, людина придумала складну техніку, бурові машини, станки, створюються цілі підприємства – експедиції, партії для добування води. Багато спеціалістів дістають із земних глибин найцінніший скарб для людини – воду. Та іноді вода сама собі знаходить дорогу до людини – вибивається на поверхню землі. Така вода називається джерельною. Саме в таких місцях люди викопують криницю. Наше село знаходиться в місцевості, де багато таких природних джерел, що б’ють фонтанами із землі. Наше село розташоване на величезному джерелі і до людей воно виходить у «новому ставку», саме через це джерело, величезним як вікно, і назвали наше село: Вікнино.
Вихователь пропонує розповісти про криницю за пірамідою запитань.
Вихователь наливає воду, пригощає дітей і пропонує розповісти, яка вона на смак ця цілюща вода.
Вияснення, яка вода «жива», а яка «мертва».
Вихователь: в нашій місцевості вода за своїм значенням і важливістю займає перше місце серед корисних копалин рідного краю.
Пізнавальна діяльність: екскурсія до найближчої криниці села, спостереження за тим, як люди набирають воду з криниці. Яка вона вода з криниці? Для чого вона в дворі викопується? Хто її копає?
Дослідницька діяльність:
Тема: Вода навколо нас.
Мета: узагальнити знання дітей про воду та її властивості. Закріпити знання: де в природі вода, чому вона потрібна для існування всього живого; міститься в продуктах харчування, повітрі, водоймах, в людині. Навчитись очищувати воду через пісок, глину, фільтр. Виховувати майбутнього дбайливого споживача води.
Дослід №1. Тема: Колір води.
Дослід №2. Тема: Вода – це рідина.
Дослід №3. Тема: Якою буває вода.
Ігрова діяльність: Дидактична гра «Водопровідник». Гра «Дощик», гра-естафета «Хто швидше очистить річку від сміття», гра «Воду-в пляшку».
Рухова діяльність: Ранкова зарядка, фізкультхвилинка «Хмарко, бачу я тебе», гімнастика пробудження після сну. Гра-медитація «Я-дощ», «Я-хмарка», мімічні вправи. Релаксація.
Комунікативна діяльність: бесіда з дітьми про криниці, розповідь легенди про криницю, спостереження за тим, як набирають воду з криниці, закріплення правил поведінки біля криниці. Вивчення напам’ять віршів: Т.Кучер «Жива вода», О.Коваленко «Хто купатиметься», «Ода воді.» вчити з дітьми прислів’я про воду:
Вчити з дітьми потішки:
Вчити з дітьми скоромовки:
Крикнув крук на крукницю:
«Не сунь руку у криницю».
А курниця до крука:
«Крутять корбу мої руки».
Індивідуальна робота: розвивати у дітей зв’язне мовлення. Розучити пісню – соло «Лісове джерельце» муз. В.Толовири, сл. М.Чепурної.