Заняття: (природа, малювання).
Тема: Скарб рідної землі – пісок.
Мета: поглибити знання дітей про корисні копалини рідної землі. Ознайомити з властивостями піску, його значенням і важливістю в житті людини. Закріпити поняття про будову поверхневого шару земної кулі. Вироби з піску. Необхідність скляного посуду та меблів для людини. Прищеплювати естетичний смак, відчуття прекрасного. Виховувати бажання берегти цінні запаси корисних копалин для майбутніх поколінь. Виховувати любов до рідної землі, почуття гордості за свою Батьківщину.
Обладнання: яблуко, малюнок – схема земної поверхні, міні – виставка скляних виробів. Цегла, черепиця.
Словник: черепиця, цегла, статуетки, аркуші паперу, яр.
Методи і прийоми: ігровий момент – знаходимо намистинку із завданням: відгадайте загадку. На занятті присутній Незнайко. Помічник вихователя приносить на красивій тарелі яблучко.
Вихователь: Яблучко наливне, яблучко чарівне.
Покотися, покотися,по чарівній тарілочці.
Покотись та покажи, та всю правду розкажи,
Де знаходяться скарби, дошкільнятам та Незнайці розкажи.
Вихователь: Якої форми яблуко? (відповіді дітей). Так дійсно, яблуко кругле – це куля. Коли її розрізати, можна побачити будову яблука. (Показує розрізане яблучко, спільно з дітьми розглядають). Що яблуко має? (Шкірку, м’якоть, насіння) Уявіть, що земля, як яблуко, яке ми розрізали. Вона кругла, має шкіру – це її перший шар і називається грунт; він чорного кольору, поживний. (Розглядають малюнок-схему).він невеликий, м’якоть-це глина-другий шар. (світло-коричнева смужка). Потім залягає пісок, каміння і вода. От і показало нам яблучко, де в землі знаходиться такий неоціненний скарб, як пісок, і знаходиться він не так близько, і добувати його важко. Щоб дістатися до піску, доводиться використовувати екскаватори, вантажні машини для перевезення. Чим же він неоцінний? Вірно, діти, пісок потрібен всюди. Але ви не сказали, що він потрібен в будівництві (розгляд ілюстрації будови), при виготовленні черепиці, цегли, в наш дитсадочок для гри з піском, пісок добре гасить пожежу,тому в ящику завжди є пісок.
Бесіда – розповідь про використання піску людиною, про користь піску для людини. Чому називаються «копалини»? (від слова «копати») Чому корисні? (приносять користь людині). З піску виготовляють скло. (Огляд виставки скляного посуду, скляних меблів).
Вивчення вірша: Якби на світі вмить
Не стало б посуду.
З чого ви б стали воду пить?
З чого б ви їли кашу?
А посуд цей не простий,
Він просто чарівний
І дуже незвичайний.
Прозорий він і файний.
Пізнавальна діяльність: провести спостереження за грою дітей молодшої групи в пісочниці з метою розвитку спостережливості, мислення. В пісочниці багато піску, та він лежить не тільки в пісочниці, а скрізь. Влити в пісок воду. Яким став пісок? (вологим). Спробуйте «випікати», виліпити різні іграшки та метелики. (визначити, з якого піску легше будувати будиночки – мокрого чи сухого? Пояснити, чому так відбувається). Але, висихаючи, пасочка розвалюється.
Дослідницька діяльність: взяти пучку піску і покласти на долоньку. Визначити колір. Якого ще кольору буває пісок? Провести спробу розтерти пісок на долоньці. Що відчули? (визначають, що пісок колеться і не розтирається).Чому? (тому що складається з твердих піщинок різної величини). Висипати пісок на дощечку. Що сталося з піском? (розсипався). Висновок: пісок – сипучий. Він не лежить в купці, а розсипається.
Ігрова діяльність:
Сюжетно-рольова гра: «Будівельники»- виховувати вміння дружно гратися, розподіляти ролі за допомогою лічилки, розвивати зв’язне мовлення. Використовувати слова: цеглина, черепиця, пісок, цемент.
Дидактична гра: «Знайди скляний посуд» - розвивати увагу, закріпити назви посуду: керамічні, скляні, фарфорові тарілки, стакан, фужери, вази тощо.
Рухова діяльність: ранкова зарядка, фізкультхвилинки на занятті, гімнастика пробудження після сну, пішохідний перехід до будівництва приватного будинку з метою спостереження за роботою будівельників: як кладуть стіни, використовують розчин з піску і цементу для скріплення цегли, розглянути черепицю. Визначити, чи схожі ці предмети на пісок. Для чого будують будинки?
Рухливі ігри: «Павучок на павутинці» (закріпити правила гри), «Хто вийшов» (удосконалення навичок орієнтування у просторі).
Комунікативна діяльність: бесіда з дітьми про те, як і де використовують пісок їх батьки, бабусі, дідусі.
Вивчити з дітьми слова фізкультхвилинки з метою подальшого її використання на заняттях.
Ознайомити дітей з професією будівельника.
Індивідуальна робота: вивчити з дітьми та обговорити прислів’я. Відгадування загадок про пісок та вироби з нього.