10 клас
Урок №9
Дата:
НІМЕЧЧИНА: ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ
ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, порівнювати, аналізувати, робитивисновки; розвивати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи, фізична карта Європи, ресурси Інтернету.
Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, урбанізація, система розселення.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Географічний диктант
Учитель називаєкраїнуабостолицюєвропейськоїдержави, учні, не користуючись картою, записуютьстолицюабокраїнувідповідно.
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Найпотужніша в економічномупланієвропейська держава — Німеччина. Вонавідіграєзначну роль не лише в європейській, а й світовійекономіці та політиці. У ХХ ст. самеНімеччинарозв’язаладвісвітовівійни і в обохзазналапоразки, причомупіслядругоїбулаподілена на двічастини: східну — НДР і західну — ФРН, господарствоякихбуловщентзруйноване. Об’єднанняНімеччини1990 р. стало найяскравішоюподією, оскількивоно, крімзміниекономічноїситуації в об’єднанійкраїні, вплинуло на поділ сил у всьомусвіті. На сьогоднішньомууроці вам належитьвиявитиосновнічинники, яківпливають на економічнийрозвитокНімеччини.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитнакартка».
Завдання. Користуючись картами атласу, складіть «візитнукартку» Німеччини.Офіційнаназва — ФедеративнареспублікаНімеччина. Площа — 357 тис.км2.Населення — 81,4 млносіб (2018 р.). Столиця — Берлін. Економічновисокорозвинена держава, країна «ВеликоїСімки». Парламентськареспубліка, федеративна держава, щоскладається з 16 земель.
2. ЕГП.
Завдання. За допомогою карт атласу визначте та оцініть ЕГП Німеччини.
Головніознаки ЕГП:
-розташуваннякраїни на території одного з трьохнайважливішихсвітовихекономічнихцентрів — ЗахідноїЄвропи;
-центральнерозташування в регіоні, завдякичому через територіюНімеччинипроходятьважливіміжнароднітранспортнікоридори як меридіонального такі широтного напрямку;
-наявністьчисленнихсусідів (суходолом межує з дев’ятьмакраїнами), більшістьізякихмаютьвисокийрівеньрозвитку та входять до складу ЄС, а Франція є членом «ВеликоїСімки»;
-наявністьнезамерзаючихпортів на берегах двохморів (Північного й Балтійського), які є одними з найважливішихрайонівсудноплавства у світі;
-територіюНімеччиниперетинаютьчисленнісудноплавнірічки, середякихособ ливезначеннямають Рейн і Дунай.
Таким чином, Німеччинамаєдужевигідне ЕГП, яке значноюміроювизначаємісцекраїни в МГПП.
3. Природно-ресурснийпотенціал.
Завдання. За картами атласу охарактеризуйте та оцініть природно-ресурснийпотенціалНімеччини.
На півночі — низовини, в середнійчастиніневисокігірськімасиви та височини, відроги Альп — на півдні. Кліматдоситьм’який, середньорічнакількістьопадів становить 600–700 мм. Цесприяєрозвиткусільськогогосподарства та є однієюз причин доситьрозгалуженоїрічковоїмережі. Найбільшимирічки Рейн, Одер,Везер, Ельба, Дунай. Ґрунтипереважнобурілісові й дерново-підзолисті, малородючі, завдякимеліораціїїхнівластивостізначнопокращені. Лісистість — 32 %.
Зкориснихкопалиннайбільшезначеннямають запаси високоякісногокам’яногота бурого вугілля, калійноїсолі.
Багатірекреаційніресурси: ліси, джерелалікувальних вод, мальовничіландшафти, гірськолижнітраси, численніпам’яткиісторії, архітектури й культури.
4.Населення. Система розселення і роль федеральних земель в їїрозвитку.
АналіздемографічнихпоказниківНімеччини (підручник, ресурсиІнтернету)
Від’ємніпоказникиприродного приросту (–3,2 ‰). Навіть за рахунокнаселення не зростає.Старіннянаселення. Густота населення 228 осіб/км2. У національномускладіпереважаютьнімці (91,5 %), значнакількістьіммігрантів (поляки, італійці, румуни, сирійці, турки, курди). Католики — 29 %, протестанти —27 %, мусульмани — 4,4 %, православні — 1,9 %. Рівеньурбанізації — 75, 7 %(2017 р). Найбільшіміста — Берлін (3,6 млн); Гамбург (1,8 млн), Мюнхен (1,4 млн);Кельн (1,0 млн). Навколо них сформувалисямоноцентричніагломерації. Чинна система розселеннянесенаслідкиіснуваннятрадиційнихспільнот земель у їхісторич но сформованих межах. Історично на територіїНімеччини до серединиXIX століттяіснувалобагатоокремихдрібних держав, протягомстолітьїїгеографічна карта дужезмінювалась. Землі в їхнинішньомувиглядісформувалисяпісля1945 року. При цьомучасткововраховувалися як традиційнаспільністьземляцтв,так й історичносформованікордони. У конституційномуправіНімеччинипідкреслюється, щоземлі не є адміністративнимиодиницями ФРН (тобто не є похіднимивідфедерації), а навпаки, ФРН є об’єднанням земель. ЕАН становить 45,4 млн(2017 р.) структура зайнятості: сільськегосподарство — 1,4 %, промисловість —24,2 %, сфера послуг — 74,4 %. Німцівідомісвоєюпрацьовитістю, акуратністю,практичністю, точністю. Вонипрацюютьстаранно, якісно, інтенсивно.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Позначити на контурнійкарті:
а) кордониНімеччини;
б) країни-сусіди;
в) найбільшіміста.
Запитання. 1. Назвітьосновніпереваги ЕГП Німеччини. 2. Дайте оцінкузабезпеченостікраїниприродними ресурсами. 3. Укажітьспільніознаки в населенніНімеч чини та іншихвисокорозвинених держав.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 9.
2. Дослідження. «Новеобличчя» Руру — постіндустріальнийрозвиток: «зелені»містазамістьпохмурихландшафтів.
3. Створити за допомогоюкомп’ютерарекламний буклет «Видатнітуристичніоб’єктиНімеччини» (ПрограмаMicrosoft Office Publisher).
1