НІМЕЧЧИНА: ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, порівнювати, аналізувати, робитивисновки; розвивати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №9

 

Дата:

 

НІМЕЧЧИНА: ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ

ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.

 

Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.

Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, порівнювати, аналізувати, робитивисновки; розвивати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи, фізична карта Європи, ресурси Інтернету.

Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, урбанізація, система розселення.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

 

Географічний диктант

Учитель називаєкраїнуабостолицюєвропейськоїдержави, учні, не користуючись картою, записуютьстолицюабокраїнувідповідно.

 

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Найпотужніша в економічномупланієвропейська держава — Німеччина. Вонавідіграєзначну роль не лише в європейській, а й світовійекономіці та політиці. У ХХ ст. самеНімеччинарозв’язаладвісвітовівійни і в обохзазналапоразки, причомупіслядругоїбулаподілена на двічастини: східну — НДР і західну — ФРН, господарствоякихбуловщентзруйноване. Об’єднанняНімеччини1990 р. стало найяскравішоюподією, оскількивоно, крімзміниекономічноїситуації в об’єднанійкраїні, вплинуло на поділ сил у всьомусвіті. На сьогоднішньомууроці вам належитьвиявитиосновнічинники, яківпливають на економічнийрозвитокНімеччини.

 

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. «Візитнакартка».

Завдання. Користуючись картами атласу, складіть «візитнукартку» Німеччини.Офіційнаназва — ФедеративнареспублікаНімеччина. Площа — 357 тис.км2.Населення — 81,4 млносіб (2018 р.). Столиця — Берлін. Економічновисокорозвинена держава, країна «ВеликоїСімки». Парламентськареспубліка, федеративна держава, щоскладається з 16 земель.

 

2. ЕГП.

Завдання. За допомогою карт атласу визначте та оцініть ЕГП Німеччини.

Головніознаки ЕГП:

-розташуваннякраїни на території одного з трьохнайважливішихсвітовихекономічнихцентрів — ЗахідноїЄвропи;

-центральнерозташування в регіоні, завдякичому через територіюНімеччинипроходятьважливіміжнароднітранспортнікоридори як меридіонального такі широтного напрямку;

-наявністьчисленнихсусідів (суходолом межує з дев’ятьмакраїнами), більшістьізякихмаютьвисокийрівеньрозвитку та входять до складу ЄС, а Франція є членом «ВеликоїСімки»;

-наявністьнезамерзаючихпортів на берегах двохморів (Північного й Балтійського), які є одними з найважливішихрайонівсудноплавства у світі;

-територіюНімеччиниперетинаютьчисленнісудноплавнірічки, середякихособ ливезначеннямають Рейн і Дунай.

Таким чином, Німеччинамаєдужевигідне ЕГП, яке значноюміроювизначаємісцекраїни в МГПП.

 

3. Природно-ресурснийпотенціал.

Завдання. За картами атласу охарактеризуйте та оцініть природно-ресурснийпотенціалНімеччини.

На півночі — низовини, в середнійчастиніневисокігірськімасиви та височини, відроги Альп — на півдні. Кліматдоситьм’який, середньорічнакількістьопадів становить 600–700 мм. Цесприяєрозвиткусільськогогосподарства та є однієюз причин доситьрозгалуженоїрічковоїмережі. Найбільшимирічки Рейн, Одер,Везер, Ельба, Дунай. Ґрунтипереважнобурілісові й дерново-підзолисті, малородючі, завдякимеліораціїїхнівластивостізначнопокращені. Лісистість — 32 %.

Зкориснихкопалиннайбільшезначеннямають запаси високоякісногокам’яногота бурого вугілля, калійноїсолі.

Багатірекреаційніресурси: ліси, джерелалікувальних вод, мальовничіландшафти, гірськолижнітраси, численніпам’яткиісторії, архітектури й культури.

 

4.Населення. Система розселення і роль федеральних земель в їїрозвитку.

АналіздемографічнихпоказниківНімеччини (підручник, ресурсиІнтернету)

Від’ємніпоказникиприродного приросту (–3,2 ‰). Навіть за рахунокнаселення не зростає.Старіннянаселення. Густота населення 228 осіб/км2. У національномускладіпереважаютьнімці (91,5 %), значнакількістьіммігрантів (поляки, італійці, румуни, сирійці, турки, курди). Католики — 29 %, протестанти —27 %, мусульмани — 4,4 %, православні — 1,9 %. Рівеньурбанізації — 75, 7 %(2017 р). Найбільшіміста — Берлін (3,6 млн); Гамбург (1,8 млн), Мюнхен (1,4 млн);Кельн (1,0 млн). Навколо них сформувалисямоноцентричніагломерації. Чинна система розселеннянесенаслідкиіснуваннятрадиційнихспільнот земель у їхісторич но сформованих межах. Історично на територіїНімеччини до серединиXIX століттяіснувалобагатоокремихдрібних держав, протягомстолітьїїгеографічна карта дужезмінювалась. Землі в їхнинішньомувиглядісформувалисяпісля1945 року. При цьомучасткововраховувалися як традиційнаспільністьземляцтв,так й історичносформованікордони. У конституційномуправіНімеччинипідкреслюється, щоземлі не є адміністративнимиодиницями ФРН (тобто не є похіднимивідфедерації), а навпаки, ФРН є об’єднанням земель. ЕАН становить 45,4 млн(2017 р.) структура зайнятості: сільськегосподарство — 1,4 %, промисловість —24,2 %, сфера послуг — 74,4 %. Німцівідомісвоєюпрацьовитістю, акуратністю,практичністю, точністю. Вонипрацюютьстаранно, якісно, інтенсивно.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Завдання. Позначити на контурнійкарті:

а) кордониНімеччини;

б) країни-сусіди;

в) найбільшіміста.

Запитання. 1. Назвітьосновніпереваги ЕГП Німеччини. 2. Дайте оцінкузабезпеченостікраїниприродними ресурсами. 3. Укажітьспільніознаки в населенніНімеч чини та іншихвисокорозвинених держав.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 9.

2. Дослідження. «Новеобличчя» Руру — постіндустріальнийрозвиток: «зелені»містазамістьпохмурихландшафтів.

3. Створити за допомогоюкомп’ютерарекламний буклет «Видатнітуристичніоб’єктиНімеччини» (ПрограмаMicrosoft Office Publisher).

1

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку