Департамент освіти і науки
Івано-Франківської обласної державної адміністрації
Вище художнє професійне училище №3 м. Івано-Франківська
Конспект відкритого уроку
з української літератури
Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». «Вічна» тема «любовного трикутника» в
новітній інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності
Професія: 7331 різьбяр по дереву та бересту
Урок обговорено і затверджено на засіданні
методичної комісії викладачів
філологічних дисциплін.
Протокол № 2 від 09.01. 2020р.
Голова методичної комісії ________ Л.І.Плитус
Дата проведення уроку 23.01.2020р.
Підготувала викладач української мови
та літератури Максим’юк Л.І.
м. Івано-Франківськ
2020 рік
Тема уроку: Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності
Мета (формувати компетентності): предметні: удосконалення навичок визначати тему твору, його жанру, провідної думки, аналізувати образи, художні засоби особливості композиції; висловлювати власні роздуми про проблеми, порушені у творі, поведінку героїв; ключові: уміння виявляти власні почуття і поважати почуття інших; аналізувати проблемну ситуацію та знаходити шляхи її розв’язання; естетичну: виховання краси почуттів, гуманних принципів у взаєминах між людьми; усвідомлення високого сенсу почуття любові, уміння берегти її та цінувати
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Методи і прийоми: поетична хвилинка, повідомлення учня, еврестична бесіда, художнє читання, асоціативний кущ, тест, слово вчителя, виразне читання учнями, сюжетний ланцюг.
Обладнання: портрет письменника, підручники, відеозапис, опорні конспекти, видання твору, словник літературознавчих термінів, роздавальний матеріал, презентація, ноутбук
Епіграф
«Кохання приходить одразу, в один момент і може одійти з такою ж раптовістю і несподівано.
Любов приходить помалу, приходить непомітно,
стає господинею й одходить трудно, з муками, зі смертю».
В.Винниченко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Створення емоційно-позитивної атмосфери на уроці
Вітаю всіх присутніх на уроці. Зичу приємних вражень та відчуттів нашим гостям. А вам, мої учні, я бажаю гарного робочого настрою й сподіваюся на вашу плідну співпрацю.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Поетична хвилинка
(Слайд 1) Фон ліричної музики
Надвечірнім простором солоним,
Подолавши даль гірких років,
Три зозулі прилетять з поклоном
До квітчасто чистих рушників.
І душа здригнеться рушниково,
І дитинність вирветься з оков.
Як джерельце – Григорове слово –
З первозданним іменем: любов
Любов … Це почуття оспіване поетами усіх часів і поколінь, проте і сьогодні залишається загадкою людської душі. Воно своєю невидимою рукою торкається струн серця і виграє ніжною мелодією, залишаючи слід на все життя.
Володимир Винниченко писав: «Кохання приходить одразу, в один момент і може одійти з такою ж раптовістю і несподівано. Любов приходить помалу, приходить непомітно, стає господинею й одходить трудно, з муками, зі смертю». Ці слова є епіграфом до нашого уроку
Сьогодні ми поговоримо з вами про «любов Всевишню», про почуття, яке рухає життя на землі.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
(Слайд 2)
Прошу записати тему уроку: «Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності»
(Слайд 3)
Сьогодні на уроці ми:
поведінку героїв;
Проблемне питання
Скажіть, будь ласка, як ви вважаєте,
На це питання ми повинні дати відповідь впродовж уроку
IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Відомий літературознавець Євген Сверстюк так відгукнувся про новелу Тютюнника: «Струна затремтіла, коли в таборі я прочитав у збірці Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном» - оповідання про зека в серпанку любові – твір, злеліяний на дні душі в глибокій самоті». Що ж підштовхнуло Григора до написання такого твору. Відповідь на це питання ви мали підготувати на домашнє завдання. Отже хто має бажання нам розповісти про історію написання новели?
Слайд 4 («Летіла зозуля та й стала кувати»)
Поштовхом до написання новели стала така подія: 1976 року у Ірпінського будинку творчості виступав сліпий бандурист. Серед його пісень була одна – «Летіла зозуля та й стала кувати» - де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про непереборне ніким і нічим страждання людини. А саме почуття страждання було таким близьким і знайомим письменникові.
Тютюнник згадував: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику і безвзаємну.. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки... Якщо поталанить щось написати — воздам хвалу жінці й красі».
Ось ця життєва драма і лягла на папір. Так з’явилась новела «Три зозулі з поклоном».
(Слайд 5 )
Завдання Асоціативний кущ «Любов Всевишня»
(Слайд 6)
(Спробуйте викласти свої асоціації до словосполучення любов Всевишня
у асоціативний кущ)
Учні зачитують. Орієнтовні відповіді: Бог, страдницька, нічого не потребує натомість, благородна, неземна, небесна, жертовна, висока, мовчазна, чиста )
(продовження еврестичної бесіди)
В основі цього твору «любовний трикутник» Софія – Михайло – Марфа.
(Слайд 9)
Цитата з твору (Ми з нею діти однії печалі. Себе читаю у її очах…)
(Слайд 9)
(Слайд 10)
Наприклад, галушки – художня деталь , яка характеризує обмеженість Карпа.)
(Три зозулі з поклоном- традиційна народна формула-прохання не любити
ромашка – символ кохання; чорна хустина – горе, страждання ; листи - зв’язок з родиною, з рідною домівкою)
Робота з опорним конспектом
(Слайд 11)
Як можна визначити тему твору? (Учні записують в зошит)
Тема: складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого
кохання.
Головна ідея твору: возвеличення любові як високої християнської цінності, яка
вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
Проблематика твору
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
(Слайд 12)
1. Тести у форматі ЗНО
1. Григір Тютюнник належить до:
А) шістдесятників; Г) київської школи поетів
Б) нью-йоркської групи; Д) неокласиків
В) «празької школи поетів»
2. У новелі «Три зозулі з поклоном» розповідь ведеться від
А) першої особи
Б) другої особи
В) третьої особи
Г) різних осіб через зміщення чосових площин
Д) різних осіб залежно від епізоду
3. Новела «Три зозулі з поклоном» присвячена
А) сестрі Г) кононівським степам
Б) синові) Д) Україні
В) любові всевишній
4. Новела як літературний жанр має такі ознаки
А) багато героїв, кілька сюжетних ліній
Б) оповідь із чітко вираженою мораллю
В) ліризм, відсутність сюжету
Г) єдність місця, часу та дії
Д) динамічний сюжет із несподіваною розв’язкою
5. Художньою деталлю над галушками катується дано характеристику
приземленій людині («Три зозулі з поклоном»)
А) Михайлові Г) Соні
Б) дядьку Левкові Д) синові-студенту
В) Карпові Ярковому
6. Характер Михайла («Три зозулі з поклоном») найглибше розкривається в
А) діалогах матері із сином Г) авторських відступах
Б) ставленні до нього Марфи Д) вдачі його сина
В) його останньому листі
7. Прочитайте рядки з новели «Три зозулі з поклоном» ГР.Тютюнника.
Я виходжу з-за клуба в новенькому дешевому костюмі (три вагони цегли розвантажив із хлопцями-однокурсниками, та й купив) і з чемоданом у руці
В уривку використано художній засіб
А) метонімію Г) гіперболу
Б) художню деталь Д) оксюморон
В) тавтологію
8. У новелі «Три зозулі з поклоном» НЕМАЄ такої композиційної особливості
А) наявність обрамлення (розпитування сина матері)
Б) переплетіння голосів Соні, Михайла та їхнього сина
В) повторюваний образ татової сосни
Г) зміщення часових площин
Д) кульмінація на початку твору
9. Завуальований драматизм суспільних колізій стає помітним із
А) репліки сина про складання сесії Г) стосунків Марфи і Карпа Яркових
Б) поведінки дядька Левка Д) скупих відомостей про Сибір
В) вечірок у Михайловому домі
10. Назва новели «Три зозулі з поклоном» символізує
А) Три роки ув’язнення у таборах Сибіру
Б) любовний трикутник – три долі головних героїв
В) смуток, тужливу звістку, тугу за життям, минулим
Г) щастя, заспокоєння, душевну рівновагу
Д) плинність життя і кохання
11. Установіть відповідність
Герой (героїня) твору Репліка
Д Чому вони не одружилися, так одне одного чуючи?
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
+ |
|
|
|
2 |
|
|
+ |
|
|
3 |
+ |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
+ |
12. Установіть відповідність
Художній засіб Приклад
Д А Марфа біжить на роботу, птахою летить…
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
(Відповіді учнів. Звичайно, легше «купатися» в коханні і бути коханим. Значно важче кохати, коли кохання невзаємне. Любов – це жертва )
Кохання Марфи до Михайла є великим, чистим, самозреченим, воно возвеличує Марфу, вона не принесе шкоди ні Софії, ні сину, яких дуже любив Михайло. Таке кохання дано не всім, а кому довелося його пізнати – щаслива людина, бо людина, яка віддає є щасливішою за ту, що бере.
VI. Підбиття підсумків уроку.
Слово вчителя
Отже, як бачимо, і Марфа, і Михайло, і Софія, не переступаючи Божих законів, моральності впевнено несуть у світ Любов — Любов материнську, Любов синівську... Любов - кохання, Любов - прощення, Любов-мовчання, Любов – жертву.
Своєю дивовижною краси новелою Григір Тютюнник зумів довести нам, що Любов - це почуття, незалежне від людської свідомості, волі, бажання, моралі, воно ніби дається якоюсь вищою силою, тому мусить лишатися поза осудом чи запереченням, має право на існування. Адже саме «Любов багато терпить, не заздрить, не підноситься, не пишається, не шукає свого, не мислить зла, не радіє неправді, а втішається істиною, все покриває, всьому вірить, все переносить. Любов ніколи не закінчується...».
Оголошення оцінок учнів.
VII. Домашнє завдання.
Обов’язкове:
Творче: