Відділ освіти Згурівської РДА Київської області
Згурівський НВК «Гімназія – ЗОШ І ступеня»
«Нові твори в програмі з української літератури»
Літературні диктанти,
5 – 9 класи
Автор проекту:
Мотузко Світлана Борисівна,
учитель української мови та літератури,
вища категорія, «старший учитель»
Згурівського НВК «Гімназія – ЗОШ І ступеня»
Згурівської РДА Київської області
2020 рік
Передмова
Українська література в загальному світовому контексті є свідченням високої духовної та цивілізаційної розвиненості українського народу, невід’ємною складовою його національної є носієм потужного заряду духовної енергії, здатна передавати загальнолюдські й національні цінності від покоління до покоління, культивувати їх у людській душі. Засобами мистецтва слова вона допомагає формувати, збагачувати внутрішній світ людини, формувати сильний, комунікабельний характер, широкий світогляд, особисту культуру, спрямовувати морально-етичний потенціал, розвивати інтелект, творчі здібності, естетичний смак.
У сучасному процесі державотворення гуманітарна сфера, до якої належить і освіта, відіграє першорядну роль, адже найбільшою цінністю кожного цивілізованого суспільства є людина. Літературна освіта є важливим чинником створення оптимальних передумов розвитку всебічно освіченої особистості, виховання громадянина-патріота України, а її зміст базується на засадах загальнолюдських і національних цінностей, принципах гуманізму й демократії.
Українська література також є потужним носієм ідентичності нації, її генетичного коду. Тому в контексті світових процесів глобалізації, в індивідуальному національному самоусвідомленні, самозбереженні й самоствердженні її роль незаперечна й важлива. Виховання свідомого українця повинно базуватися на історичних і культурних знаннях, традиціях, на переосмисленні сучасного досвіду на основі загальнолюдських цінностей. Ознайомлення з художнім твором, усебічний аналіз змістової, жанрової та естетичної специфіки наблизять учнів до розуміння літератури як вияву мистецтва, потужного чинника світосприйняття та самоідентифікації.
Навчально-виховний процес уроків української літератури передбачає формування цілісного уявлення про неї як про важливий складник національної культури, підвищення загального рівня культури майбутнього національно свідомого покоління, розвиток його творчого, інтелектуального потенціалу, вироблення здорового, повноцінного світогляду, у якому переважатимуть критерії толерантності й патріотизму. (Українська література, 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. За редакцією Р. В. Мовчан, Н. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк. С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова)
Зазначена Програма передбачає вивчення творів письменників-класиків та сучасних авторів, котрі не були введені до програми минулих років. Тому нами було розроблено та запропоновано серію завдань до нововведених (покласно) творів. Здійснюючи нові підходи в організації навчального процесу, зокрема роботи на уроці,слід стимулювати активну пізнавальну діяльність школярів, формувати вміння самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, навчати вдумливо працювати з текстом літературного твору. Запропоновані нами деякі форми літературних диктантів спрямовані на постійну творчу співпрацю, діалог учителя з учнем, створення атмосфери зацікавленості на уроці.
Під терміном «літературні диктанти» розуміємо систему вправ і завдань, зокрема і тестового вигляду, закритої та відкритої форм, які дають змогу швидко і різнобічно перевірити знання учнів із теми, уміння виокремлювати основне, систематизувати, узагальнювати матеріал. Такі форми роботи розвивають логічне та асоціативне мислення, пам’ять, дають змогу економно використати час на уроці.
Літературні диктанти зазвичай проводять на початку уроку (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) або в його кінці (підсумок, узагальнення); ефективні також на уроках узагальнення та контролю знань. Окремі завдання можуть бути використані як елементи тематичного оцінювання, у позакласній роботі з української літератури.
Літературні диктанти є різних видів, ми пропонуємо лише деякі з них, котрі, на нашу думку, будуть цікавими та корисними як для учнів, так і для вчителів.
Акродиктанти дають змогу учням одразу ж перевірити правильність виконання завдання, адже перші (другі, останні) літери слів-відповідей утворюють ключове слово, запропоноване в умові, або значення якого пояснюється.
Бліц-диктанти потребують блискавичної реакції. Учень відразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.
Диктант «Ерудит» потребує від учнів уважного прочитання матеріалу підручника, самостійної роботи з додатковими джерелами. Можна пропонувати на уроках, які проводять у вигляді інтелектуальних ігор-змагань.
Диктант-співпрацю проводять при поданні нового матеріалу, коли учень має вже певні знання, набуті в середніх класах.
Лінійні диктанти полегшують діяльність учнів тим, що остання літера кожного слова-відповіді є першою літерою наступного слова.
Літературні макродиктанти проводять при узагальненні вивченої теми. Можуть бути етапом тематичного оцінювання.
Логічні диктанти дають змогу з’ясувати, як учень уміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.
Хронологічні диктанти пропонують, коли є потреба запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю автора. Крім того, вони дають змогу перевірити знання фактів із життя письменника у хронологічній послідовності.
Цитатні диктанти перевіряють знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчають.
Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час; їх застосування дає можливість визначити рейтинг кожної дитини.
Літературні диктанти
5 клас
Галина Малик
«Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
Бліц-диктант
-
Скільки творів видала Г. Малик? (52)
-
Який за жанром твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (повість – казка)
-
Що подарувала Аля бабусі? ( недовишитий рушничок)
-
Якого кольору були черевики у Недочеревика? (зеленого)
-
Скільки справ не доробила Аля? (сто)
-
Хто ховався під парасольками? (рибки)
-
Які були очі у Недоладька? (привітні і лагідні)
-
Які були вулички в Недограді? (кривулясті)
-
Якої стрілки не було на старовинному годиннику? ( годинної)
-
До кого направив Алю Недороль Десятий? ( до Недочеревика)
-
Хто винен у тому, що існує така країна Недоладія? У чому вина? Що треба зробити, щоб не страждали мешканці Недограда? (2 бали)
-
Якою людиною не можна бути? (2 бали)
Бліц-диктант
1. Де жила Аля? (у місті)
-
Як вона виконувала те, що її просили зробити? (залишала не доробивши)
-
Що хотіла Аля подарувати бабусі на день народження? (рушничок)
-
Яким вийшов той рушничок? (недовишитим)
-
Кого побачила Аля у власній кімнаті? (маленького чоловічка)
-
Що сталося далі з Алею? (потрапила до Недоладії)
-
Де саме опинилася дівчинка? (на березі дивного озера)
-
Із ким зустрілася Аля? (із Недоладьком)
-
Чи захотіла Аля залишитися в цій країні Недоладії? (ні)
-
Хто правив Недоладією? (Недороль Десятий)
-
Хто жив у Недоладії на півночі, на зхаході, на півдні та сході? (абияки, якоськи, сяк-таки)
-
Яку справу вперше Аля довела до кінця? (пришила бабці друге крильце)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«…маленький чоловічок у довгому, майже до п’ят, картатому піджаку з широкими кишенями. На голові в чоловічка червонів ковпачок. А на ногах у нього були величезні зелені черевики з червоними шнурівками» (Недочеревик)
-
«…ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках. І морозиво любила, як усі» (Аля)
-
«З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку. Капелюшок сидів криво, бо лівого вуха, яке б мало його підтримувати, на голові зовсім не було…добре, що хоч очі на місці. Зате одне більше, а друге – менше. Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямочка на підборідді не на своєму місці, а майже біля вуха» (Недоладько)
-
«…вигляд дівчини її все-таки здивував. Обличчя незнайомки геть усе було вимазане попелом. Одягнена вона була до пояса у старий лантух, зате від пояса до п'ят спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом. З-під неї виглядали маленькі ніжки. Права взута у кришталевий черевичок, ліва — у дерев'яний» (Недопопелюшка)
-
«До Тронної Зали зайшов чоловічок, якого вона колись не домалювала у своєму альбомі! Тоді вона стерла йому обличчя гумкою, бо воно здалося їй жорстоким, і злим. А більше так і не намалювала, бо малювання їй страшенно обридло» (Перший Недорадник)
-
«Посередині широченного ліжка сидів чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпаку з китицею» (Недороль Десятий)
Цитатний диктант
«Хто сказав такі слова?»
-
«Недо-роби! Недо-пиши! Недо-почни! Недо-лиши! І недо-їж! І недо-ший! І в Недо-ладію мерщій!» (Недочеревик)
-
«Як у грудях серце не мертве, а живе, то вирівняти можна усе, що ще криве!» (Недоладько)
-
«Хоч би привід завітав до мене в гості, ми посиділи б, пограли з ним у кості!» (Недороль Десятий)
-
«Згадаєш мої слова, любонько! Сьогодні неодмінно буде дощ, і ми всі добряче вимокнемо!» (плотвичка)
-
«Так ось чому мені стало так радісно! Виходить, це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця» (Аля)
-
«І до-роби! І до-пиши! І роз-почни! І не лиши! І до-їдай! І до-пивай! І з Недо-ладії ТІКАЙ!» (Аля)
Літературний макродиктант
«Особливості літературної казки»
-
Це конкретна особа, авторство особисте? (творець)
-
Яку форму має казка? (писемну)
-
Яким є образ героя? ( максимально індивідуалізований)
-
Скільки варіантів сюжету може бути? (число необмежене)
-
Чи відомі час і місце створення казки? (так або визначаються досить точно за ознаками, прикметами часу в тексті).
-
Це творець, який відображає життя вхудожніх образах за допомогою своєї уяви, властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі? (письменник, автор)
Літературний макродиктант
«Композиція»
1. Це певна організація, побудова і розташування всіх сюжетних елементів; упорядковане розміщення логічно зв'язаних складових частин художнього твору. (композиція)
2. Це сюжетний елемент, вступна частина твору, у якій розповідається про події, що передували зображеним. (пролог)
-
Це сюжетний елемент, подія, із якої починається дія і завдяки якій виникають наступні події. (зачин)
-
Це сюжетний елемент, динамічний розвиток подій; їх активна зміна, якій властиві повтори, використовуються діалоги; велика кількість дієслів, які передають наростання дії, різний її характер, психологічний стан героїв. (розвиток дії)
-
Це сюжетний елемент - вирішальне зіткнення протидіючих сторін, момент найвищого напруження дії, намічається перемога однієї з конфліктуючих сторін. (кульмінація)
-
Це сюжетний елемент, у якому зло, несправедливість покарані; беззахисні врятовані від неминучої смерті хоробрими, розумними героями. Кінець може бути щасливим і нещасним. (розв’язка)
Микола Вінграновський
«Сіроманець»
Бліц-диктант
-
Ким був Сіроманець у вовчій зграї? (вожаком)
-
Хто полював за Сіроманцем? (Василь Чепіжний)
-
Куди загнав Сіроманець Чепіжног? (в озеро)
-
Яку посаду обіймав тато Сашка? (був головою колгоспу)
-
Де уперше зустрілися Сашко і Сіроманець? (на лісовій стежці)
-
Чим пригостив Сашко Сіроманця? (пиріжками з печінкою)
-
Хто викопав яму-пастку у тернових чагарях для Сіроманця? (Чепіжний, Побігайло, Шевчук)
-
Куди помістили зв’язаного Сіроманця? (у стару кузню)
-
Як звали сторожиху? (баба Маня)
-
Як звали батька Сашка? (Олександр Степанович)
-
Як звали вчительку Сашка? (Надія Петрівна)
-
Із ким ішов додому Сашко? (із Галею Грушецькою)
Цитатний диктант
«Хто сказав такі слова?»
-
«Сіроманця зачули, герої? Чи, може, безталання своє, аби ви мені виздихали всі підряд!» (Чепіжний)
-
«А як сніг упаде, стане видно твої сліди, що тоді? Живи в глинищі й нікуди не виходь» (Сашко)
-
Ви б… краще подумали. Що нам робити з дикми кабанами! Розплодилося їх, як не знати чого…» (Олександр Степанович)
-
«…не звертайте уваги на цей мікрофон, але декілька слів для нашого районного радіо та газети» (кореспондент)
-
«…держава посилає таких людей, ну, наприклад, в Одесу, у знамениту на весь світ лікарню імені Філатова» (Надія Петрівна)
-
«Це у твого вовка голова не варить: загнав дядька Чепіжного в холодну воду по шию. Тепер хай тікає, куди очі бачать!» (мати Сашка)
Лінійний диктант
-
Місце, куди втік Чепіжний від Сіроманця.
-
Пора року, коли розпочинаються описані у творі події.
-
Житло вовка.
-
Що снилося Сашкові, коли він хвилювався про Сіроманця?
-
Ім’я собаки Чепіжного.
-
Ласкаве прізвиськововка, яке йому дав Сашко.
-
Приміщення, коди помістили зв’язаного Сіроманця.
-
Де випадково опинився Сіроманець? (яма-пастка)
-
Людина, що була у конторі разом із Олександром Степановичем.
-
Здобич, якою не гребував вовк.
-
Хлопчик, якого врятував Сіроманець.
-
Місто, куди привів на лікування сіроманця Сашко.
Відповіді: 1.Озеро. 2. Осінь. 3. Нора. 4. Айсберг. 5. Геракл. 6. Лизунчик. 7. Кузня. 8. Яма-пастка. 9. Агроном. 10. Миша. 11. Андрійко. 12. Одеса.
Акродиктант
Завдання: якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з перших літер ви прочитаєте головного назву героя твору.
-
Ім’я головного героя – захисника природи. (Сашко)
-
Що вишкіряв вовк на Чепіжного? (ікла)
-
Зброя Чепіжного. (рушниця)
-
Водойма, у яку вовк загнав Чепіжного.(озеро)
-
Той, хто полює на тварин. (мисливець)
-
Що снилося Сашкові, коли він хвилювався за вовка? (айсберг)
-
Житло вовка. (нора)
-
Група льотчиків, котрі керують літаком. (екіпаж)
-
Кого повіз продавати у місто Чепіжний? (цуценята)
Ключ: перші літери слів-відповідей утворюють слово «Сіроманець».
Диктант-співпраця
Запишіть приклади творів таких жанрів:
-
Повість-казка.
-
Літературна казка.
-
Оповідання.
6 клас
Емма Андієвська
«Говорюща риба»
Бліц-диктант
-
Хто народився у «шанованих риб’ячою громадою батьків»? (балакуща риба)
-
Чи зникла балакучість, коли «риба стала великою та пругкою»? (ні)
-
Хто проковтнув кілька кольорових бульбашок від слів? (підсліпуватий хижак)
-
Де жила рідня балакучої риби? (у блакитних водоростях)
-
Який присуд винесла громада балакучій рибі? (видалити рибу з води)
-
За ким гналася балакуща риба, щоб розказати їм жарт? (за виводком оселедців)
-
Де стала жити риба? (на березі)
-
Із ким риба заприятелювала? (із рибалкою)
-
Хто був удома у рибалки, коли до нього прийшла риба? (його жінка)
-
Що зробила жінка із рибою? (засмажила на пательні)
-
Із чим повернувся додому рибалка? (із дарунками і пакунками)
-
Що після цього випадку став робити рибалка? (шукати серед риб балакущу
Логічний диктант
«Особистість і суспільство»
Складіть ланцюжок про головну героїню (за текстом твору), який унаочнює, як середовище «ламає» особистість.
(Індивідуальна, не така, як усі → народилася балакучою → мала добре серце → ніяк не могла збагнути, чому сумують батьки → попливла шукати інший табун → говорющу рибу видaлили з води → життя на березі → пошуки співбесідника → зустріч із самотнім рибалкою → дружба й порозуміння → відвідини риби оселі рибалки → зaшквaрчaлa нa пательні → смaжені риби всі однакові → стaлa тaкою, як усі.)
Бліц-диктант
1. Де жила рідня балакучої риби? (в блакитних водоростях).
2. Кого не знайшлося говорющій рибі і в іншому тaбуні? (співрозмовникa).
3. Що робила бaлaкущa рибa, говорячи без упину? (зaвaжaла рибaм зосередитися, a це порушує гідність риб’ячу).
4. Хто одним мaхом виніс її нa берег? (виводок оселедців).
5. Що робив рибалка, коли щaстило добре продaти вилов? (рибaлкa приносив пляшку винa, і вони удвох розпивaли її по чaрці, приємно гуторячи).
6. Куди запросив рибалка говорючу рибу? (до себе на обід)
7. Кому сказала риба: «Я йду до рибалки в гості?» (сонцю).
8. Хто «ніколи не засиджувалися на цямрині колодязя?» (горобці)
9. Які дивні звички мали люди? (вони не вітаються й не помічають інших).
10. Яким словами привіталася риба до жінки рибалки? («Помагай Біг!»)
11. Чим відрізнялася балакуща риба від інших, що смажилися на пательні? («тільки голосом»)
12. Що почали робити люди у відповідь на запитання рибалки про говорючу рибу? («похитували головами», «а згодом почали цуратися»)
Акродиктант
Завдання: якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з перших літер ви прочитаєте назву головного героя твору.
-
Що вміла робити головна героїня казки? (розмовляти)
-
Якою була риба порівняно з іншими рибами? (іншою)
-
Хто розповідав казки Шакалу? (Бляшанка)
-
Автор твору «Говорюща риба» (Андієвська)
-
Зовнішній покрив риби (луска)
-
У яких кущах добре було гратись у схованки рибам? (коралових)
-
Художній прийом, коли під образом тварини приховано образ людини (алегорія)
Ключ: перші літери слів-відповідей утворюють слово рибалка
Леся Воронина
« Таємне Товариство Боягузів,або Засіб від переляку № 9»
Бліц-диктант
-
Хто хотів загарбати Землю? (прибульці-синьоморди)
-
Де була база синьомордів? (у приміщенні банку)
-
Хто узявся рятувати людство від прибульців? (ТТБ)
-
Як розшифровується ТТБ? (Таємне Товариство Боягузів)
-
Проти якого вірусу немає імунітету у хоробрих (страху)
-
Чим виявилася «машина часу»? (старим «Запорожцем»)
-
Де прибульці сховали бабусю Соломію? (У старому будиночку, де лагодять взуття.)
-
Хто був помічником синьомордих прибульців серед людей? (Сашко Кактус.)
-
Що дала рятівникам бабуся Соля? (Маленьку полотняну торбину із насінням квітів.)
-
Куди засіб від переляку клала бабуся? (У пиріжки для Климка.)
-
Що подумки наказав прибульцям Климко? (Відлетіти додому й ніколи не повертатися на Землю.
-
Як звали предка-козака родини Джура, що мав власний герб – «стрілочки, що закінчувалися двома маленькими хитромудро закрученими літерами – Д і Ж»? (Андрій)
Бліц-диктант
«Клим Джура»
-
Як звали головного героя? (Клим Джура)
-
Як Клима називали Заєць і Жук? (Музикант)
-
Що любив їсти Клим? (томатний сік і бутерброди з лікарською ковбасою)
-
Яким був Клим за вдачею? (боягузом)
-
На чому грав Клим? (на скрипці)
-
Як називав Клима Кактус? (Поганським Паганіні)
-
Де були батьки Клима? (у Єгипті на розкопках)
-
Хто виховував Клима? (бабуся)
-
Ким була бабуся Клима? (агентом ТТБ)
-
Доповніть цитату: «…ти майже вилікувався від…» (страху)
-
Доповніть цитату: «Я радий, що ти став таким…» (спостережливим)
-
Доповніть цитату: «Цього не може бути! - …заперечив я» (упевнено)
Цитатний диктант
«Хто сказав такі слова?»
-
«Дивно, звідки вони знають, що я люблю томатний сік і бутерброди з лікарською ковбасою?»? (Клим Джура)
-
«По світу я по побродив, і байбачок зі мною»? (Заєць)
-
«Музиканте, ти витримав і друге випробування – не покинув нас у тому лігвиську і вивів на волю»? (Жук)
-
«Підкоримо цю смачненьку планетку…Ням-ням, що може бути смачніше за мух…Тільки консервовані метелики під майонезом!» (прибулець)
-
«Зовсім недавно я сконструювала машину, за допомогою якої можна переноситися в часі та просторі» (бабуся Соломія)
-
«…ти ж майже вилікувався від страху! На жаль, таких, як ти, на Землі тепер дуже мало. Просто майже всіх мешканців планети заразили вірусом страху» (тато)
-
«…твій пращур перебрав від Мухи його таємні знання. Разом вони мандрували по світах, разом вивчали науку характерництва, а згодом усе, що знали, сховали…серед непролазних пісків африканської пустелі» (мама)
-
«…закон усесвітньої рівноваги забороняє насильство. Ми можемо лише оборонятися» (тато)
-
«…вам треба якнайшвидше повертатися в завтрашній день, бо зараз вам доведеться змінювати майбутнє, а це може викликати дивовижні й непередбачувані зміни» (бабуся)
-
«We all live the submarine»? (бабуся Соля)
-
«Повертайтеся додому й ніколи. Чуєте, ніколи не прилітайте на Землю! Наступного разу вам це так просто не минеться!» (Клим Джура)
-
«Ми виступатимемо в цирку, але ще не раз зустрінемося з тобою в ТТБ! Адже боягуз, котрий переміг свій страх, - найсильніша людина у світі» (Жук і Заєць)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«раніше був невеличкий і худий, волосся в нього стирчало на всі боки. А тепер він став схожий на гібрид жирафи з орангутангом» (Сашко Кактус)
-
«люблю томатний сік і бутерброди з лікарською ковбасою» (Клим )
-
«молода білява жінка, обличчя якої здалося мені знайомим» (Соломія)
-
«кругловидий, зі смішними, довгими передніми зубами» (Заєць)
-
«чорнявий, із чорними очима й густими насупленими бровами» (Жук)
-
«огидна синя пика з довжелезним язиком, банькаті червоні очі, довгі лапи з перетинками й яскраво-блакитний колір шкіри» (прибулець)
-
«…засмага на їхніх обличчях була така густа, що вони стали схожими на кочівників пустелі – берберів» (тато і мама)
-
«Він завжди понад усе любив гроші та владу. А після літніх канікул він не вилазив із салону ігрових автоматів – програвав щодня купу грошей, а наступного дня знову грав» (Кактус)
-
«Вона була щільно обмотана якоюсь слизькою гидотною так, що не могла поворухнутися» (бабуся)
-
«…був найвищий і найміцніший…» (Клим)
-
«…майже вилікувався від страху» (Клим)
-
Співав пісню про жовтий підводний човен. (бабуся Соля)
Акродиктант
Завдання: якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з перших літер ви прочитаєте прізвище та ім'я головного героя твору.
-
Прізвисько Сашка Смика. (Кактус)
-
Секретна підземна кімната ТТБ. (Лабораторія)
-
Те, чого немає у хоробрих проти вірусу страху. (Імунітет)
-
Прізвисько Клима, яке дали йому Жук і Заєць. (Музикант)
-
Марка автомобіля, на якому їздив синьомордий. («Джип»)
-
Колір «Запорожця» (Жовтий)
-
Хто Клим у школі? (Учень)
-
Те, чим було прикрашене сімейне фото Джури. (Рушник)
-
Ім’я предка родини Джура. (Андрій)
Ключ: перші літери слів-відповідей утворюють слова Клим Джура.
Диктант-співпраця
А.Запишіть приклади творів таких жанрів.
-
Притча. («Казка про яян»)
-
Пригодницька повість. («Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку № 9»)
Б. Знайдіть взаємозв’язок між письменниками Леся Воронина і Євген Гуцало. (дружина – чоловік)
В. Знайдіть взаємозв’язок між творами «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» та «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку № 9» (пригодницькі повісті)
7 клас
Володимир Малик
«Фірман султана»
Диктант «Єрудит»
-
Середній офіцерський чин у турецькій армії у середні віки (ага)
-
Довга й важка рушниця, якою були на озброєні запорозькі козаки в ХV – ХVІІ ст.; під час стріляння прикріплювалася до землі гаком (звідки й назва), уражала цілі на віддалі трьохсот кроків (Гаківниця)
-
Нечестивий (за уявленнями мусульман), тобто людина, яка сповідує не іслам, а якусь іншу релігію (гяур)
-
Той козак, що належить до старшинського кола (значний)
-
Ударна холодна зброя: довга залізна або дерев’яна палиця з металевим наконечником у вигляді кулі (келеп)
-
Булава, у якій ряд металевих виступів (так звані пера) утворюють головку, насаджену на держално (пірнач)
-
Тупий бік леза шаблі (пруг)
-
Турецька піхота (спагії)
-
Поміщик, пан, володар (спахія)
-
Вузькі проміжки між причілковими стінами куренів (суточки)
-
Старовинна назва ударного музичного інструмента типу бубна (тулумбаси)
-
Рубаючо-колюча холодна зброя, у якої лезо клинка міститься на його ввігнутому боці, як у серпа (ятаган)
Бліц-диктант
-
Жанр твору «Фірман султана»? (історичний роман)
-
Що таке фірман? (султанський указ)
-
Як називається тетралогія В. Малика? («Таємний посол»)
-
Якою частиною тетралогії є роман «Фірман султана»? (другою)
-
Про події якого століття йде мова у романі «Фірман султана»? (сімнадцятого)
-
Де відбуваються події, описані в уривку «Побоїще в Січі» з роману «Фірман султана»? (у Запорозькій Січі)
-
Як звали у творі козака-розвідника, котрий привіз на Січ султанський фірман? (Арсен Звенигора)
-
У якому курені не всі козаки спали? (у Лубенському)
-
Що робили козаки Звенигора, Воїнов, Метелиця і Сікач? (грали в карти)
-
Хто перший побачив, що на території Січі яничари? (дід Шевчик)
-
Хто взяв на себе роль курінного отамана? (Арсен Звенигора)
-
Як називали українців, котрі дітьми потрапили до турків у полон і були вправними воїнами? (яничари)
Бліц-диктант
-
Як потрапили яничари на територію Січі? (потаємною хвірткою)
-
Як повели себе запорожці? (розпочали стрільбу по ворогам)
-
Як звали кошового отамана запорожців? (Іван Сірко)
-
Як звали у Туреччині болгарина Ненка, якого маленьким Гамід викрав у батьків? (Сафар-бей)
-
Як звали у Туреччині сестру Ненка? (Адіке)
-
Як повели себе вороги під час бою? (тікати до потаємного виходу, утворивши тисняву)
-
Де заховався від куль Сафар-бей? (за рогом куреня)
-
Як звали спахію (володаря) Сафар-бея? (Гамід)
-
Кого намагався вбити Гамід? (Івана Сірка)
-
Хто покінчив із Гамідом? (Арсен Звенигора)
-
Хто допомагав татарам? (Чорнобай і Тхір)
-
Скільки «яничарів і спагіїв вислизнули з пастки»? («лише півтори тисячі»)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«…був молодий, дужий, спритний та й пройшов добрий вишкіл у старого Метелиці» (Арсен Звенигора)
-
«…накидався на нього з люттю загнаного в глухий кут і тому був дуже небезпечний» (Гамід)
-
«…убий мене! Бо в самого рука не здіймається завдати собі смертельного удару» (Сафар-бей)
-
«під виглядом козаків здеремося на вал, а звідти плигнемо вниз, на той бік, - і шукайте вітра в полі!» (Тхір)
-
«…раптом крутонувся убік і спіднизу пругом міцно ударив по шаблі супротивника. Вона бренькнула і переломилась» (Роман Воїнов)
-
«Пронизаний ятаганом наскрізь, він спереду затулив рану рукою, а спиною притиснувся до лежанки – і так сидів усю ніч, щоб не стекти кров’ю, щоб товариство дізналося про те, хто привів ворогів у Січ» (Товкач)
-
«…мерзлякувато ховав руки в рукави, втягував підборіддя в комір кожуха, дивився тьмяним поглядом униз» (Чорнобай)
-
«Маленький, в латаній свитині і великій, укритій памороззю овечій шапці, зі зморщеним обличчям» (дід Шевчик)
Лінійний диктант
-
Указ турецького султана.
-
Ім'я Сафар-бея, яке йому дали батьки.
-
Ким був Іван Сірко?
-
Як був поранений Товкач?
-
Прізвище козака-розвідника, героя роману.
-
Ім'я козака, що колись порятував викрадених дівчат.
Відповіді: 1. Фірман. 2. Ненко. 3. Отаман. 4. Наскрізь. 5. Звенигора. 6. Арсен.
Диктант-співпраця
А. Запишіть назви творів В. Малика
Б. Назвати характерні особливості роману як жанру.
Марина Павленко
«Русалонька із 7-В,або Прокляттяроду Кулаківських»
Бліц-диктант
«Головна героїня»
-
Як звали головну героїню твору? (Софійка)
-
Яка казка була улюбленою у головної героїні? («Русалонька»)
-
Де навчалася Софійка (у гімназії)
-
Як звали подруга Софійки? (Сашко)
-
Як навчалася Софійка? (добре)
-
За ким доглядала дівчинка? (За братиком)
-
Хто «обожнює маленького Ростика»? (Софійка)
-
Хто думав про себе: «неповоротка, товста і чорна»? (Софійка)
-
Що, окрім читання, ще дуже любила Софійка? (мандрувати в часі)
-
Яка риса вдачі виявилася у дівчинки. Коли вона потрапляє у минуле? (сміливість)
-
Що спонукало Софійку ризикувати життям? (бажання допомогти)
-
Ким стане Софійка у майбутньому? (письменницею)
Бліц-диктант
-
У якому місті жила Софійка з родиною? (Вишнопіль)
-
Квартиру на якому поверсі отримала сім’я дівчинки? (на другому)
-
На якому місці був зведений Софійчин будинок? (на згарищі)
-
Як звали Софійчину маму? (Тетяна)
-
Як звали Софійчину тітку? (Сніжана)
-
Який предмет домашніх меблів виявився чарівним? (шафа)
-
Без чого жодна жінка із Софійчиної родини вже декілька поколінь не виходила заміж? (без коралового намиста)
-
За допомогою якого предмета дівчинка легко потрапляла у минуле? (світлина)
-
Кому так прагнула допомогти Софійка? (Вадиму Кулаківському)
-
Яку книжку подарувала Сніжана Софійці? (про Гаррі Поттера)
-
Як називалося село, де жили Софійчині бабуся з дідусем? (Половинчик)
-
Що наостанок показала шафа Софійці? (її майбутнє)
Цитатний диктант
«Хто сказав такі слова»?
-
«Якби моя воля – видала б закон: заборонити нещасливі фінали в казках!» (Сніжана)
-
«А шафа ця таки загадкова!» (Софійка)
-
«В мене рід проклятий. Гроші ведуться, щастя – ні грама!» (Вадим)
-
«…коли готується святковий обід, розумні люди обходяться без сніданку!!!» (мама Софійки)
-
«Правда – не правда, а мої бабуня з дідусем таки щасливі були!» (бабуся Ліна)
-
«Людям не дано міняти обставини. Хоча іноді…варто спробувати. Надто ж – коли хочеться змінити на краще…» (сліпий старець)
-
«Я чекав на тебе! Ще від того вечора, пам’ятаєш? Коли марно простояв під твоїм будинком від п’ятої до десятої вечора! Відтоді чекав…і ще раніше… (Сашко)
-
«Дід мій із Вишнополя. Кажуть, це містечко заснував могутній та здоровенний козак Вишня. Потім неподалік од його куреня церкву збудували…» (дідусь Софійки)
-
«Звичайно, як у казці: хату заметеш – сядеш посидиш, посуд помиєш – сядеш посидиш, з Ростиком погуляєш – сядеш посидиш» (Софійка)
-
«В газету хочу написати, за порятунок подякувати. Такі славні діти у нашому Вишнополі ростуть, а ми й прізвищ не знаємо!» (баба Валя)
-
«…тато не був би татом, якби наукової теорії під кожну казочку не підвів!» (Сніжана)
-
«Перша зустріч із Нею» (надпис на картині Пустельника)
Бліц-диктант
«Хто це?»
-
Софійка? (головна героїня)
-
Сніжана? (тітонька)
-
Тетяна? (мама)
-
Славко? (тато)
-
Ліда Василівна?(вчителька бології)
-
Ростик? (молодший братик)
-
Вадим Кулаківський? (однокласник)
-
Баба Валя? (сусідка)
-
Ліна? (бабуся Софійки)
-
Валентин? (наречений Сніжани)
-
Ірка Завадчук? (однокласниця)
-
Пустельник Сергій? (художник)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«Я й собі колись за Русалонькою побивалась і не терпіла казок із поганим кінцем» (Сніжана)
-
«…неповоротка. Товста і чорна», «вона обожнює маленького Ростика!», «красуня…темне густе волосся, коралові уста й чиста ніжна шкіра» (Софійка)
-
«…тонесенька білявка…» «…перебирала женихами, як циган кіньми» (Сніжана)
-
«…геть чорний», «…сажа сажею, самі очі світяться» (Фантик)
-
«…іще худіший та дрібніший. Мов хрущик» (Сашко)
-
«…безліч талантів і, напевне, тому дуже мало спокою» (мама Софійки)
-
«…широкоплечий вродливий юнак», «…елегантний високий блондин» (Валентин)
-
«…допитливі … оченята, … щаслива беззуба усмішка» (Ростик)
-
«…бабера з непривітним поглядом і циганським волоссям» (бабуся Вадима)
-
«Хлопчик мав такий вигляд, ніби в нього відібрали улюблену цяцьку» (син Валентина)
-
«…молодий довговолосий чоловік» «…возив пензлем по палітрі», «дивакуватий, ні з ким не грається» (пустельник Сергій)
-
«…незнайомець…красивим жестом поправив рудуватого чуба» (Вадим)
Логічний диктант
Знайдіть взаємозв’язок між творами і письменниками.
-
Леся Воронина «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку
№ 9» - Марина Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» (жанр - повісті)
-
Всеволод Рутківський «Джури козака Швайки» - Володимир Малик «Фірман султана» (написали історичні твори)
-
Всеволод Нестайко – Михайло Стельмах – Леся Воронина (народилися у Києві)
-
В. Малик – І. Рєпін (задум тетралогії «Таємний посол» виник у В. Малика під впливом відомої картини І. Ю. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»
Диктант-співпраця
А. Запишіть приклади творів таких жанрів:
-
Історико-пригодницький роман.
-
Повість-казка.
Б. Запишіть справжнє прізвище Володимира Малика (Сиченко)
В. Запишіть назви творів В. Малика та М. Павленко.
Олександр Гаврош
«Неймовірні пригодиІвана Сили, найдужчої людини світу»
Бліц-диктант
(за першою частиною)
-
Яке було справжнє прізвище Івана Сили? (Фірцак)
-
Хто став Іванові другом на багато років? (Міхал Голий з Привокзальної)
-
Ким починав працювати Іван? (вантажником на вокзалі)
-
Як називали людину, із котрою вперше в житті боровся Іван? (Велет)
-
Як звали першого тренера Сили? (доктор Брякус)
-
Хто несамовито ненавидів Івана Силу? (агент Фікса)
-
Яку вагу піднів Іван, здійснивши новий рекорд республіки? (160 кг)
-
Кого переміг Сила, ставши новим чемпіоном Республіки? (дворазового чемпіона Магдебуру)
-
Куди потрапив Іван після автокатастрофи, у якій загинув доктор Брякус? (до в'язниці)
-
Хто викупив із в'язниці Івана Силу і за яку суму? (мадам Бухенбах за 50 тисяч)
-
Де став виступати зі своїми номерами Іван? (у «Цирку Бухенбах»)
12. Яким був перший номер Сили у цирку? (виносив на арену усіх артистів на собі одночасно)
Бліц-диктант
(за другою частиною)
-
Як звали імпресаріо цирку? (Пандорський)
-
Із ким виступав карлик Піня? (із мавпочкою Бенею)
-
Куди із республіки поїхав цирк? (на гастролі по Європі)
-
Як називала Івана мадам Бухенбах? (гірський ведмедик)
-
Як звали найсильнішу людину німеччини, котру переміг Сила? (Бієр-Мієр)
-
Які номери вигадав і виконував Іван Сила? («Залізне серце», витягування цвяхів з дошки, розбивання кувалдами каменюки на грудях, «Зуби мамонта», «Залізний ніс», на шиї гнув залізну рейку)
-
Хто був присутнім на виступі Сили у Британії (королева)
-
У якій країні чотири розбійника жорстоко побили Івана Силу? (у Франції)
-
Про що у найвідповідальніші моменти життя згадував Іван? (про мамині галушки)
-
У якій країні в Івана Сили з'явився номер з автомобілем? (у Сполучених Штатах Америки)
-
Ким виявився останній переможений суперник івана Сили? (японцем Пацака Мацурі)
-
Що сталося з «Цирком Бухенбах» після гастролів по Америці? (припинив своє існування)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«Двадцятилітній парубійко в селянському вбранні…Його відкрите обличчя, ніжні, майже дівочі риси обличчя якось дивно поєднувалися з міцно збитою статурою та широчезними плечима…сам парубійко мав під два метри зросту» (Іван Сила)
-
«…елегантно вбраний панок з борідкою» (доктор Брякус)
-
«…належав до найкмітливіших. Йому доручали…найскладніші завдання. Це був опецькуватий чоловічок зі швидким поглядом і рухливими щурячими вусами» (агент 008 Фікса)
-
«…підліток з давно непраним волоссям і нечесаним волоссям (можна навпаки, але від цього нічого не зміниться), який тинявся вокзалом» , «…привокзадьний волоцюга, пройдисвіт і злодій…» (Міха Голий)
-
«…екстравагантна вродлива пані…» (мадам Бухенбах)
-
«Це був атлетичний смаглявий юнак зі східними рисами обличчя» (акробат Фандіго)
-
«…русява дівчина з пишними кучерями і сріблястою короною і почала граціознотанцювати на великій блискучій кулі», «…співчутливо посміхнулася великими і синіми очима» (Мілена)
-
«…струснув розкішною шевелюрою, що кучерями спадала йому на плечі. З невеличкою борідкою та вусиками, він радше скидався на мушкетера…» (мсьє Фрасьє, лікар, що врятував Іванові життя)
Цитатний диктант
«Хто сказав такі слова?»
-
«…гроші мене не вельми цікавлять. Я маю все. А от спорт – це моя, можна сказати,стихія. Я ним живу» (доктор Брякус)
-
«Я – вантажник, і коли ваша ласка, то я би взявся до роботи. Страшенно хочеться щось подвигати» (Іван Сила)
-
«Я пропоную вам контракт: ви працюєте у мене рік і повертаєте мені 50 тисяч» (мадам Бухенбах)
-
«Лисиця ніколи не краде курчат поблизу своєї нірки» (мадам Бухенбах)
-
«Ще раз дізнаюся, що ти б'єш тварин, скуштуєш моїхгостинців. А Беня поки поживе у нас!» (Іван Сила)
-
«Моя чарівна пані, чи не здається вам, що наш цирк тут засидівся?» (Пандорський)
-
«Я не звик пожирати суперників» (Іван Сила)
-
«Ми знаємо історію цього богатиря» (мсьє Фрасьє, лікар)
Лінійний диктант
-
Справжнє прізвище Івана Сили?
-
Прізвисько Івана Сили?
-
Національність Бієр-Мієра?
-
Місце роботи Івана Сили?
-
Зріст Піні?
-
Ім'я нареченої Піні?
-
Автор номера «Зуби мамонта»?
-
Національність боксера Джебсона?
-
Ім'я акробатки?
10.Посада Фікси?
11. Репортер газети «Столичні новини»?
12. Країна, де жив Іван Сила?
13. Ім'я мадам Бухенбах?
14. Національність Пацаки Макурі?
Відповіді: 1. Фірцак. 2. Кротон. 3. Німець. 4. Цирк. 5. Карлик. 6. Крокі. 7. Іван. 8. Негр. 9. Рената. 10. Агент. 11. Томич. 12. Чехословаччина. 13. Аделія. 14. Японець.
8 клас
Ніна Бічуя
«Шпага Славка Беркути»
Бліц-диктант
-
У якому місті відбуваються описані події? (у Львові)
-
У якпму класі навчалися головні герої? (7-Б)
-
Хто був у класі відмінником? (Юлько Ващук)
-
Що в дитинстві любив робити Юлько? (малювати коней)
-
Яке заняття допомогло Славку Беркуті стати на ноги, вилікуватися? (катанняна ковзанах)
-
Чим у сьомому класі захоплювався Славко Беркута? (спалеологією та фехтуванням)
-
Хто не захотів уставати о шостій годині і їхати з друзями до Блакитних печер, ледве не підвівши їх цим? (Юлько Ващук)
-
Чому Славко не прийшов подивитися на виступ Лілі? (мав відбірні змагання)
-
Де відсвяткував своє чотирнадцятиліття Славко Беркута? (у Харкові на змаганнях)
-
Яке місце на змаганнях посів Беркута? (четверте)
-
Хто назвався іменем Славка Беркути у міліції? (Юлько Ващук)
-
Хто виступив на захист Славка? (7-Б та Антон Дмитрович, батьки хлопця)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«…а другий – високий, у хутряній шапці» (Юлько)
-
«…світло-руса пелехата голова» «…знала англійську мову…», «…безліч разів вмступала по телевізору в дитячих передачах…знімалася в кіно…вчиться у балетній студії театру» (Лілі Тельнюк)
-
«…маленький, блідий, давно не стрижений і тому трохи схожий на дівчинку» (Славко Беркута у вісім років)
-
«…не запинається зовсім, коли відповідає урок…Говорити він умієгарно…тай взагалі нема нічого такого, що…робить погано.хіба що просто знає, чого не втне, - і не береться за те» (Юлько Ващук)
-
«Авжеж,тільки сороки мені й бракувало! – з огидою скривився…і тицьнув птаху черевиком» (Юлько Ващук)
-
«Зачарувало…місто. Любив його якось дивно, не по-хлоп'ячому, і любив…закам'янілість м'язів каріатид і атлантів, різкі переходи від сучасної архітектури до старовини. І пробував передати усе те чіткими чорними лініями на невибагливому тлі сірого паперу» (Юлько Ващук)
-
«…під час турніру програв йому партію в шахи, навмисне програв, аби…став чемпіоном серед п'ятикласників» (Славко Беркута)
-
«Втомлена немолода жінка мружала очі з короткими віями, постукувала за звичкою олівцемпо столу…Запам'ятовувалаобличчя й інтонації, звертала увагу навіть на жести і одяг» (працівник дитячої кімнати міліції)
-
«Забувши про тктовність,..гучно грюкнув дверима учительської, відсторонив оторопілого первачка і швидко пройшов сходами вгору, до директора» (Антон Дмитрович)
Акродиктант
Завдання: якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з перших літер ви прочитаєте прізвище головного героя твору.
-
До яких печер ъздив Славко з друзями? (Блакитних)
-
Біля макету якої тварини часто зупинявся у музеї Славко? (елефант)
-
Якого кольору волосся було у Славка? (русяве)
-
Що купив Славко у магазині замість масла? (книга)
-
Як називається поразка у фехтуванні? (укол)
-
Хто такий Андрій Степанович? (тренер)
-
Про що була книга, яку купив Славко? (Африка)
Ключ: перші літери слів-відповідей утворюють слово Беркута.
Валентин Чемерис
«Вітька + Галя,або Повість про перше кохання»
Бліц-диктант
(за частиною першою «Дуель»)
-
Де відбуваються описані події? (село Великі Чаплі)
-
Коли мала статися дуель? (25 липня 1964 року)
-
Між ким мала статися дуель? (між Вітькою Горобцем і Петром Білим)
-
Через кого мала статися дуель? (через Галю Козак)
-
Що в дитинстві гарно вміла робити Галя? (свистіти)
-
Як звали найкращого друга Вітька? (Федько)
-
Як по-вуличному називали Федька? (Жучком)
-
Що склали для Галі хлопці? (серенаду)
-
Які предмети, на думку Федька, необхідні для вдалого побачення? (гітара, сомбреро і місячна ніч)
-
Під чиєю хатою хлопці проспівали серенаду? (баби Хіврі)
-
Ким влітку працювала Галя? (листоношею)
-
За чим ходив Вітько до баби Векли? (за приворотним зіллям)
Цитатний диктант
«Хто це?»
-
«…з довгою косою, гарні чорні очі-оченята, такі жваві й такі привабливі, і такі бездонні…тоненька шия і маленькі груди, важкі коси й довгі, примхливо вигнуті брови, тоненька, немов вирізьблена, фігурка й чарівна посмішка, …вся вона струнка, весела й швидка, як вогонь на сухій соломі» (Галя Козачок)
-
«…високий. Худий, з рідким білявим чубчиком – не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий…» (Вітька)
-
«…вмів тримати язик за зубами…маленький товстий і флегматичний мусив бігати підтюпцем…котився на своїх коротеньких ногах» (Федько Котигорошко)
-
«…мужчина чотирнадцяти неповних років…» (Вітько Горобець)
-
«Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисот сторінковий роман» (Федько Котигорошко)
-
«…завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок…ябеда і боягуз, хвастун і брехун…» (Петро Білий)
-
«…не боявся ні меча, ні дикого коня, ні косоокого яничара!..Коли налітав із Сагайдачним на Кафу громити яничар, то довгий і недоречний ніс аж ніяк йому не заважав» (Данило Чапля)
-
«Молоді роки…провів у херсонських степах…повернувся…на свою батьківщину….і зробився головним чаплівським цирульником» (дід Левонтій)
-
«На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові – бокс, білявий чубчик непокірно стовбурчиться» (Вітька Горобець)
-
«…мав незвичайний вигляд: за поясом у нього стирчала сокира, а в одній руці він тримав вила-трійчата, а в другій – великий кухонний ніж» (Федько Котигорошко)
-
«…ходить по городу та довбе пальцем ямки і втикує туди принесені кісточки» (дід Свирид)
-
«…низенька рухлива жінка років сорока» (Соломія Кіндратівна, Галина мати)
Логічний диктант
«Образ Федька»
Назвати рису вдачі героя за цитатою з твору.
-
«…дванадцятилітній опецьок, вмів тримати язик за зубами»
-
«…був проти того, щоб лазити по чужих садках»
-
«…не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах»
-
«…вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками», «часто…не розумів прочитаного»
-
«…клянуся!..Авторитетно! Сирою землею і рідною матір’ю, що мовчатиму, як риба»
-
«…ти маєш друга, котрий за тебе не те, що серенаду напише, в огонь і воду за тебе піде»
-
«…на світі білому ще не було ситуації, з якої б не зумів викрутитися»
-
«…відчайдушна рішучість, як завжди, не покидала його»
-
«Головне – духом не падати. На помилках, як каже голова колгоспу, ми всі вчимося»
-
«…був …флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим»
-
«…ти прямо телепат. Ти вражаєш мене своїм надприродним чуттям. Що в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг!»
-
«…несправедливе й брутальне поводження із меншими вкрай обурило Федька»
Бліц-диктант
(за другою частиною «Голуба куниця»)
-
Хто монополізував «предмет чоловічої стрижки» у Великих Чаплях? (дід Левонтій)
-
Куди витягли чаплівські дівчата «справжнього чаплівського мужчину»? (на високий та почесний п’єдестал)
-
Де хотів узяти грошей Федько для Вітька? (продати два десятки яєць)
-
Як називала Галя Вітька? (Орликом)
-
Історії про кого міг би розказати Вітько Галі, якби так не хвилювався? (про Ганнібала і Македонського, Сагайдачного і Майн Ріда, галактику і середні віки)
-
Як називалися цигарки, які Вітько поцупив у батька? («Казбек»)
-
Хто так назвав Вітька: «…герою ти мій сміливий, орлику відважний!» (Галя)
-
Що взяв із собою у кіно Вітька? (будильник)
-
Кого випадково допоміг упіймати Федько? (крадія комірника Сидора Гуску)
-
Що, на думку Федька, повинен був зробити Вітька Горобець? (одружитися з Галею)
-
Ким став на деякий час Федько для Вітька? (сватом)
-
Що видряпав на корі дерева для історії Федько? (Вітька + Галя)
Акродиктант
Завдання: якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з перших літер ви прочитаєте назву повісті за жанром.
-
Прізвище головного героя Вітька? (Горобець)
-
Якими ліками був у матері Вітька гарячий пісок? (універсальними)
-
Із ким порівняв Федька Вітько? (Мессянгом)
-
Що Федько запропонував зробити Вітьку? (одружитися)
-
Куди запросила Галя Вітька? ((на) рандеву)
-
Шо розповів Федько про козака Чаплю? (історію)
-
Що співали хлопці під хатою баби Хіврі? (серенаду)
-
Що випадково загорілося у баби Пріськи від недопалка Вітька? (тин)
-
Що з переляку сказав Петро Білий, коли Вітько взяв до рук кобуру пістолета? (Ик)
10.Як називалося село, де жили герої? (Чаплі)
11. Що дала мати Гала свату Федьку? (насіння гарбуза)
12. Яке слово любив повторювати Федько? (авторитетно)
Ключ: перші літери слів-відповідей утворюють слово гумористична.
Диктант-співпраця
А. Записати фразеологічні звороти, які використовує в усному мовленні Федько. (ведмідь на вухо наступив; не святі горшки ліплять; діло в шляпі; щоб мені з місця не встати; сам бог велів; чекати з моря погоди; наче з мосту в воду стрибав; що з воза впало, те пропало; на мокру курку схожий; під лежачий камінь вода не тече; бабуся надвоє ворожила; передав куті меду; круг пальця обвести; у житті, як на довгій ниві; дурний, як сто пудів диму)
Б. Знайдіть взаємозв’язок між творами і письменниками.
«Тореадори з Васюківки» - «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» (головні герої – два хлопці, жанр – повісті)
В. Нестайко – В. Чемерис (писали твори для дітей)
9 клас
Марко Вовчок
«Інститутка»
Хронологічний диктант
Розставте факти з життя Марка Вовчка у хронологічній послідовності.
-
Зустріч з О. Марковичем, студентом Київського університету, одруження.
-
Проживає у Парижі.
-
Повернення в Росію і проживання в Петербурзі.
-
Проживання на Кавказі.
-
Зустріч із Т. Г. Шевченком.
-
Виходять «Народні оповідання», що приносять письменниці славу.
-
Разом із сином Богданом проживає в Парижі.
-
Разом з О. Марковичем проживає на Вінничині.
-
Виходить повість «Інститутка».
Акродиктант
Завдання: якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з останніх літер ви прочитаєте назву міста, де померла Марко Вовчок.
-
Навчальний заклад у Харкові, у якому три роки навчалася майбутня письменниця. (Пансіон)
-
Оповідання, яким розпочинається збірка «народні оповідання». («Сестра»)
-
Місто, де жила у Мордовиної юна Марія Вілінська. (Орел)
-
Жанр твору «Інститутка». (повість)
-
Прізвище першого чоловіка письменниці. (Маркович)
-
Прізвище Марка Вовчка, назва якої така сама, як у відомої поеми Т. Шевченка. («Гайдамаки»)
-
Історична повість-казка Марка Вовчка. («Кармелюк»)
Ключ: останні літери слів-відповідей утворюють слово Нальчик.
Цитатний диктант
«Кому належать ці слова? У якій ситуації вони прозвучали?»
-
«Нащо мені знати, як по небі зорі ходять або як люди живуть поза морями»? (інститутка)
-
«Ти згадай, серце, які Дубці дохідні» (військовий лікар)
-
«Любо на волі дихнути! Коли б воля, заспівав би…»
-
«Мандрівочка – рідна тіточка»
-
«Дівчино-серденько! Скажи нам усю щиру правдоньку»
-
«Годі, пані, годі…Цього вже не буде!»
-
«Тепер я вже не боюся вас!»
-
«Весела душа моя, і світ мені милий, і таке в світі гарне все, таке красне!»
Бліц-диктант
-
Ким була стара пані для панночки?
-
Що привіз із собою назар, відвідуючи устину і Прокопа?
-
Хто мав зуби білі як сметана
-
Як звали дружину назара
-
Як називався вид роботи на яку устина влаштувалася в місті
-
На яке свято заручилися панночка і лікар
-
Як ударила інститутка бабусю («Та зо всього маху, як…, стару по обличчю»)?
-
Скільки карбованців подарувала освіту інститутка?
-
У якому місті здобувала освіту інститутка?
-
«І брови йому чорні, й уста рум'яні, і станом високий – така вже краса, що й не сказати! Тільки що гордий дуже…» Хто це?
Диктант «Єрудит»
-
Із яким виданням спіпрацювала Марко Вовчок у Петербурзі, публікуючи власні твори та переклади? («Отечественные записки»)
-
Хто сказав про Марка Вовчка такі слова?
…Господь послав
Тебе нам, кроткого пророка
І обличителя жестоких
Людей неситих. Світе мій!
Моя ти зоренько святая!
Моя ти сило молодая!
…………………………….
Пророче наш, Моя ти доне!
Твоєю думу назову… (Т. Шевченко)
-
Який жанр твору Марка Вовчка «Інститутка»? (повість)
-
Яка сцена повісті «Інститутка» є кульмінаційною? (сутичка панночки з кріпаками у саду)
-
У чому різкий контраст в образі Інститутки? (зовнішня фізична краса і внутрішня моральна потворність)
-
Що викриває і засуджує Марко Вовчок в образі чоловіка Інститутки – полкового лікаря? (лібералізм)
Література
-
Авраменко О. М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, «Грамота», 2013, с. 99 – 137, с. 243 – 278
-
Авраменко О. М. Українська література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, «Грамота», 2014, с. 115 – 120, с. 186 - 227
-
Бандура О., Волошина Н. Українська література. Підручник для 8 класу. Київ, «Освіта», 2000, с. 335 – 350
-
Бернадська Н. І.. Усатенко Г. О. Українська література. Тести. 5 – 12 класи: Посібник – К.: ВЦ «Академія», 2008 – с.56 - 58
-
Бічуя Н. Шпага Славка Беркути. «Портфель»:: 2015
-
Гаврош О. Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу. See more books in http // www e-reading clab
-
Павленко М. Русалонька із 7-В, або Прокляття роду кулаківських. – Вінниця: ПП «Видавництво «Теза»; «Соняшник», 2005
-
Рудницька О. Літературні диктанти. 9 – 11 класи. Київ, «А.С.К», 2005
-
Степанишин Б. Джерела пружно б’ють. Хрестоматія з української літератури для 9 класу. Київ, «Освіта», 1995, с. 403 - 424
-
Українська література. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. За редакцією Р. В. Мовчан, Н. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк. С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова.
-
Чемерис В. Вітька + Галя, або Повість про перше кохання. «Портфель»:: 2015
Додатки
Тема. Літературні казки. Галина Малик – сучасна дитяча письменниця. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Особливості літературної казки.
Мета. Розповісти учням про Галину Малик, ознайомити з творчістю письменниці; учити виразно читати твір за ролями, переказувати уривки, визначати тему та головну думку у ньому; розвивати вміння виразного читання; виховувати доброту і відповідальність за свої вчинки.
Цілі:учні знають: зміст поняття «літературна казка», факти з біографії Г. Малик, зміст казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»;
Учні вміють:розрізняти народну і літературну казку, розповідати про Г. Малик – сучасну дитячу письменницю, виразно читати за ролями казку та переказувати її уривки, виділяти тему та головну думку у творі, обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання:комп'ютер (слайди)
Наочне оформлення: портрет Г. Малик, виставка її творів, ілюстрації до казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (слайди), збірка «Українські народні казки», магніт-«смайлик»
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво
Хід уроку
І. Організаційна частина
Учитель: Доброго дня, діти. Погляньте, що я тримаю у руках? («смайлик») що він означає? Де ми його найчастіше зустрічаємо? Чи приємно його отримувати? А дарувати? Давайте подаруємо одне одному такий «смайлик» - посмішку , бо будемо говорити сьогодні про дуже хорошу, добру людину і познайомимося з її чарівним твором.
Тема уроку (запис на дошці, переноситься учнями до зошитів) - «Повість – казка сучасної дитячої письменниці Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Цілі уроку – перед вами (записані на дошці), прочитайте їх мовчки. Хто що хотів би кожен із вас добавити?
ІІ. Основна частина
-
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Діти, а навіщо нам знання, котрі отримаємо сьогодні? Чи згодяться вони в майбутньому? Де ми зможемо їх застосувати?
-
Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми знову познайомимося (правда, позаочі) із письменником – казкарем. А кого ви можете назвати з українських письменників, хто писав дитячі казки? (І. Франко, Олена Пчілка,Леся Українка) А назовіть ці твори? (збірка «Коли ще звірі говорили» та інші)
-
Слово учителя. (із використанням резентації про автора та її твори)
У дитячих письменників частенько так буває у житті: не думав – не думав, що щось писатимеш, а потім – бац! І написалася якась повість – казка! Здебільшого це трапляється тоді, коли у письменника чи письменниці з'являються свої діти, які щовечора просять нову захоплюючу, цікаву, неповторну пригодницьку казку. І тоді письменнику чи письменниці нічого не залишається, як сідати і писати нові казки. Приблизно так і сталося у нашої авторки - Галини Миколаївни Малик (звертається увага на портрет), яка свого часу почала писати для своєї доньки. Спочатку це були вірші, а потім і казки. Хто ж така Галина Малик?
Вона – сучасна «дитяча закарпатська письменниця №1» (так про неї говорять інші сучасні письменники). До речі, як ви розумієте слова «сучасна», «дитяча»? (пояснення учнів) Народилася вона у місті Бердянську Запорізької області 12 серпня 1951 року. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними і спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселий характер, почуття гумору і… не збиралася ставати письменницею. Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам'ятала на все життя. Це сталося у день її народження, коли мама зробила маленькій Галинці диво – подарунок – збірку «Українські народні казки» (звертається увага дітей до книги на виставці) До речі, діти, а ви любите читати казки? Які можете назвати? («Колобок», «Рукавичка» т.п.) Так от, письменниця говорить, що ця книжка стала для неї «…і букварем, і розвогою, і цілим новим світом».
Батько за фахом був ученим агрономом, і його частенько разом із сім'єю направляли працювати у різні області України. Тому у 1964 році сім'я переїхала в селище Середнє Ужгородської області, це Закарпаття. 13-літній Галині надзвичайно подобалися гори, порослі деревами, і швидкі ріки, які прудко несли води з гір до родючих долин. І любов до цього краю вона пронесла через роки, адже коли родина Маликів переїхала на Донеччину, Галина повернулася і вступила до Ужгородського університету. Після закінчення філологічного факультету працювала спочатку у друкарні, а потім у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. Згодом очолила видавництво «Закарпаття», де працює і сьогодні, заснувала дитячий журнал «Віночок». Усього на сьогоднішній день Г. Малик видала 52 власних твори. Серед них – «Страус річкою пливе», «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», «Неслухняний дощик», «Пантлик і Фузя», «Королівство АНУ», «Чорний маг і зачароване місто» та інші.
Писати майбутня письменниця почала ще зі шкільного віку. Потім кинула, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам'ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її твори для дітей легкі, прості, із неочікуваними сюжетами. Герої казкових повістей – малі діти, майже ровесники тих, хто читає ці книги; із ними весь час трапляються якісь пригоди, небезпечні та радісні події: вони можуть потрапляти у якісь казкові країни. Так трапилося і з головною героїнею книжки, яку сьогодні будемо читати, - дівчинкою Алею. Діти, ви часто зустрічаєте таке ім'я? Ні? А хочете про нього дізнатися? А про дівчинку з таким іменем? Тоді нам треба потрапити до незвичайної країни Недоладії. Не знаєте, де вона? Запитаємо у Галини Малик.
(Зачитування учителем деяких коротких уривків або прослуховування у запису)
-
Сподобалося? А чи може людина у реальному житті потрапити до чарівної країни? (ні)
-
Як називається твір, де описані незвичайні події? (фантастичний)
-
Які є казки, хто їх склав? (народні, авторські)
-
Як називається казка, написана однією людиною? (літературна) Назвіть українських письменників, що писали казки. (І. Франко, Олена Пчілка, Леся Українка…)
Отже, літературна казка – це… (діти доповнюють речення, записують визначення у зошит).
-
Робота в парах. Діти, знайдіть у підручнику визначення «казка», прочитайте його. Які ознаки казки? Давайте спробуємо знайти ці ознаки у творі Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
(Відповіді учнів)
Підведення підсумків, оцінювання.
-
Робота в малих групах («четвірки»). А тепер пропоную самостійно об'єднатися по четверо в кожну групу (діти самостійно формують групи за бажанням), щоб позмагатися, хто першим виконає
Літературний макродиктант«Особливості літературної казки»(кожна група отримує це завдання одне на всіх)
-
Це конкретна особа, авторство особисте? (творець)
-
Яку форму має казка? (писемну)
-
Яким є образ героя? ( максимально індивідуалізований)
-
Скільки варіантів сюжету може бути? (число необмежене)
-
Чи відомі час і місце створення казки? (так або визначаються досить точно за ознаками, прикметами часу в тексті).
-
Це творець, який відображає життя вхудожніх образах за допомогою своєї уяви, властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі? (письменник, автор)
(Відповіді учнів після того, як усі групи здали роботи)
Підведення підсумків.
-
Коментоване читання казки учнями. (використовується комп'ютер, слайди з ілюстраціями до казки)
7. Бесіда за прочитаним.
- Де жила Аля?
- Як вона виконувала те, що її просили зробити? Чому так? Зачитайте.
- Що хотіла Аля подарувати бабусі на день народження?
- Яким вийшов той рушничок? Чому?
- Кого побачила Аля у власній кімнаті? Зачитайте опис цього чоловічка.
- Що сталося далі з Алею? Чому?
- Де опинилася дівчинка? Зачитайте. Що це виявилося?
- Діти, а хто з вас хотів би потрапити до такої чарівної країни?
- Із ким зустрілася Аля?
- Який зовні був цей хлопчик? Чому, як ви гадаєте?
- А хто, на вашу думку, зробив Недоладька саме таким?
- Чи захотіла Аля залишитися в цій країні Недоладії?
8. Читання кращими учнями діалогу Алі з Недоладьком у ролях
(перша зустріч)
Бесіда:
- Діти, а чому наші герої не хочуть залишатися в цій країні? А ви б залишилися?
- Яким словом назвала Аля цю країну? Чому?
- Зачитайте опис міста. Чи хотіли б ви в ньому жити? Чому, адже воно казкове, а ви декілька хвилин тому усі виявили бажання потрапити у казкову країну?
- Хто правив країною? Яким був король?
- Коли Аля потрапила до Недороля Десятого? Що вона у нього попросила?
9. Робота у великих групах. Інсценізація уривку «Аля і Недороль Десятий». (2 групи, учитель вказує конкретні уривки з повісті)
(Виступи учнів)
Підведення підсумків, оцінювання.
10. Робота з ілюстраціями до казки (індивідуально): переказати стисло уривок твору, до якого зроблено малюнок. (2 -3 малюнки)
Підведення підсумків.
11. Колективна робота. Визначення теми твору, головної думки
- Діти, про що ж розповідається в казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (Розповідається про пригоди людини, що не доводить розпочату справу до кінця)
- Що хотіла письменниця сказати такою історією про дівчинку, яка не доводить свої справи до кінця? (Навчити дітей і дорослих бути старанними і відповідальними, доводити розпочате до кінця)
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Індивідуальна робота.Діти отримали однакові питання вікторини, пишуть відповіді на цьому аркуші. Підписані аркуші з питаннями – відповідями здають учителю.
Бліц-диктант
-
Скільки творів видала Г. Малик? (52)
-
Який за жанром твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (повість – казка)
-
Що подарувала Аля бабусі? ( недовишитий рушничок)
-
Якого кольору були черевики у Недочеревика? (зеленого)
-
Скільки справ не доробила Аля? (сто)
-
Хто ховався під парасольками? (рибки)
-
Які були очі у Недоладька? (привітні і лагідні)
-
Які були вулички в Недограді? (кривулясті)
-
Якої стрілки не було на старовинному годиннику? ( годинної)
-
До кого направив Алю Недороль Десятий? ( до Недочеревика)
-
Хто винен у тому, що існує така країна Недоладія? У чому вина? Що треба зробити, щоб не страждали мешканці Недограда? (2 бали)
ІV. Рефлексія.
(Питання рефлексії записані на дошці. Поки діти мовчки дають відповіді на питання, учитель перевіряє бліц-диктант)
- Чого навчила мене казка?
- Яким я не хочу бути?
- Що я собі обіцяю?
(Відповіді учнів)
Підведення підсумків бліц-диктанту, усього уроку, оцінювання.
V. Домашнє завдання.
Дочитати казку, підготувати до переказу уривок, який найбільше сподобався. Творче завдання (за бажанням): створити кросворд (чи вікторину) на 6 слів за змістом казки «Пригоди Алі в країні Недоладії» або намалювати якогось персонажа із казки.