НОВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ, ЯК ЗАСІБ ПРОВЕДЕННЯ СУЧАСНОГО УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ.

Про матеріал
Сьогодні урок літератури має бути не просто змістовним: знання, що отримують учні, мають бути не тільки науково обгрунтовані, а й особистісно значущими для них, оскільки література - це наука і мистецтво, що впливає на формування духовного світу людини. Так, наприклад, О. М. Куцевол, вважає, що сучасний урок зарубіжної літератури повинен бути нешаблонним, недогматичним – таким, що грунтується на співтворчості вчителя та учнів. Відомий в Україні методист Н.Волошина стверджує: “Урок літератури сьогодні - це витвір мистецтва, в якому присутні і краса, і натхнення думки, і радість пошуків, створені спільними зусиллями учня і вчителя” Г. Токмань наголошує: “На уроці має бути створена не просто робоча обстановка, не тільки увага до того, що відбувається, а й певний емоційний тон, настрій, суголосний емоційній домінанті твору, що вивчається.
Перегляд файлу

НОВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ,ЯК ЗАСІБ ПРОВЕДЕННЯ СУЧАСНОГО              УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ.

 

Сьогодні урок літератури має бути не просто змістовним: знання, що отримують учні, мають бути не тільки науково обгрунтовані, а й особистісно значущими для них, оскільки література - це наука і мистецтво, що впливає на формування духовного світу людини. Так, наприклад, О. М. Куцевол, вважає, що сучасний урок зарубіжної літератури повинен бути нешаблонним, недогматичним – таким, що грунтується на співтворчості вчителя та учнів. Відомий в Україні методист Н.Волошина стверджує: “Урок літератури сьогодні - це витвір мистецтва, в якому присутні і краса, і натхнення думки, і радість пошуків, створені спільними зусиллями учня і вчителя” Г. Токмань наголошує: “На уроці має бути створена не просто робоча обстановка, не тільки увага до того, що відбувається, а й певний емоційний тон, настрій, суголосний емоційній домінанті твору, що вивчається. Це важке завдання, специфічне саме для уроку літератури. Учитель має сам перейнятися цією емоцією і поширити її на клас — за допомогою художнього слова, своїх коментарів до нього, завдяки майстерності педагога, знавця і актора” .

Я прагну, щоб кожен урок мав глибокий внутрішній зміст, адже за твердженням французького новеліста Гі де Мопассана, художній твір повинен читача розрадити, втішити, дати помріяти, розжалобити, дати можливість здригнутися, поплакати, дати привід до роздумів. Важливо, щоб тема уроку була яскравою, такою, що спонукала б до роздумів.  Тема повинна бути лаконічною, емоційною та має висловлювати сутність уроку. Наприклад, до роману А. Камю «Чума» пропоную таку тему«Єдиний спосіб об’єднати людей - наслати на них чуму» Велику увагу приділяю роботі з епіграфами, ретельно відбираю висловлювання, залучаю до цієї роботи учнів. Іноді пропоную на уроці декілька епіграфів, а учнів прошу обрати один з них, аргументувавши свій вибір. Таке обговорення епіграфа наприкінці уроку може стати оригінальним підбиттям його підсумків, узагальненням презентованого на уроці матеріалу. Часто вивчення творчості письменника починаю не з біографії, а з огляду творів, цікавих бувальщин, висловлювань письменника або сучасників про нього і на основі цього матеріалу пропоную учням скласти психологічний портрет письменника. Дати відповідь на питання: яким вам бачиться автор творів? Що це була за людина? Які його життєві принципи, ідеали? Чого прагнув в житті? Після обговорення пропоную ознайомитись з біографією (розповідь викладача,повідомлення учнів,презентація) і порівняти свої враження з реальною біографією митця.

Проблемну ситуацію можна створити, порівнюючи літературний твір з ілюстраціями до нього; або ілюстрації кількох художників до твору; або музичні твори, які дають різні інтерпретації поетичного творіння; або виконання акторами однієї й тієї самої ролі тощо. Наприклад, порівняйте зображення Ж. Сореля художником В. Домагадським і портрет, створений Стендалем у романі «Червоне і чорне». Чи зумівхудожник передати створений письменником образ? Аналізуючи роман «Портрет Доріана Грея» Оскара Уайльда, пропоную обрати такий шлях створення проблемної ситуації, при якому перетинаються життєві уявлення учнів з фактами літературного твору. Зачитуючотири складові людського щастя, запропоновані сучасним українським письменником В.Шевчуком: 1. Наявність живих батьків. 2. Знайти себе у цьому світі. 3. Мати добрий сімейний лад. 4. Не сказати жодного «кривого» слова. Завдання: використовуючи ці чинники, спробуйте дати відповідь, чи щасливий герой? Чого йому бракує для повного щастя? Можливо ви зміните формулу щастя, запропоновану В. Шевчуком? Для виконання цього завдання при обговоренні образів літературних героїв, учнів можна об’єднати у чотири групи, кожна з яких готує відповіді на визначене питання. Продуктивні творчі суперечки приводять учнів не тільки до розуміння суті художнього твору, але й мають колосальний виховний ефект, роблять кожного учасника занять активним шукачем шляхів і засобів вирішення тієї чи іншої проблеми. Проблемно-діалогічне спілкування на уроках літератури дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учнів, уникнути авторитарного впливу на них і формалізму в засвоєнні змісту художнього твору

На уроках використовую такі прийоми роботи як «інтелектуальна розминка», «спіймай помилку», «мозковий штурм», «займи позицію», «продовжи речення», «впізнай героя за портретом,реплікою», «кубування», «гронування» тощо. Прийом «Займи позицію» Анастазі де Ресто 1.Убіді людина пізнає ціну грошам, ціну людям. Героїня пройшла через муки кохання, через страждання, переживши падіння, ілюзорне щастя. Та все ж повернулась до найвищої цінності у житті для жінки- до дітей. 2 Мені здається. Що графиня не спроможна повернути любов дітей. Вона постає для мене безсовісною істотою, бо тільки жінка , позбавлена моральних цінностей, може перевертати постіль щойно померлого чоловіка у пошуках заповіту на користь своїх дітей, аби знищити його та привласнити спадщину і далі виплачувати борги свого коханця. Прийом «Кубування» Алгоритм 1.Опиши… 2.Поріняй… 3.Добери асоціації… 4.Проаналізуй… 5.Що в ньому доброго і поганого А.Камю Чума Завдання. 1.Опишіть симптоми чуми. 2.Порівняйте ставлення до подій,що вдбувалися, в листі доктора Ріє, Панлю, Рамбера. 3.Які асоціації викликає слово чумаЧому назва твору є багатозначно, символічною 4.Проаналізуйте дії доктора Ріє та його друзів під час епідемії 5.Які сторони людського єства висвітила чума. Особливо хочу зупинитися на творчих завданнях, бо вони дають змогу учневі стати співавтором генія, і, можливо, після наслідування письменника чи поета хтось напише власний шедевр. Завдяки таким прийомам можна виховати талановитого читача.

«Загадка» - змоделюйте ситуації, в яких відобразяться основні риси та погляди задуманого вами персонажа.

 «Переклад навпаки» - змініть у вірші поета слова та поняття протилежними за значеннями і напишіть свій вірш «навпаки».

«Робота над помилками» - іноді людина робить помилки, які цілком змінюють її життя. У чому полягає помилка героя? Як розвивалися б події, якби цього не сталося? Наприклад, Ж.Сорель не стріляє у пані де Регаль. Як склалося б його життя?

«Екстремальна ситуація» - характер, воля людини, її кращі чи гірші якості виявляються в екстремальних ситуаціях, коли потрібно чимось пожертвувати, зробити вибір. Наприклад, «перевірити» характер Д.Грея: герой став убогим; від нього залежала б доля дитини.

«Зробіть людину щасливою» - не всі герої у творах щасливі. Чого їм не вистачило для щастя? Доповніть розповідь про їхнє життя такими подіями, вчинками, щоб героїв можна було б назвати щасливими.

«Звичайний день» - маючи певні відомості, докладно описати звичайний день із життя персонажів.

 «Брати наші менші так подібні до нас» - замінити персонажів-людей персонажами-тваринами. Пояснити асоціації. Ефективною формою роботи є написання синканів – невеличких творів-характеристик героїв, явищ, що пишуться за схемою:

 1 рядок – ім’я героя; 2 рядок – визначальні слова, що характеризують героя; 3 рядок – процес стану героя, його дії; 4 рядок – авторське ставлення до героя; 5 рядок – синонім до 1 рядку. Такі прийоми вчать учнів сприймати літературний твір, як мистецьке явище, розуміти особливості стилю автора, розвивають творчі здібності, сприяють їхньому індивідуальному самовиявленню. Сучасний урок вимагає урізноманітнення методів, прийомів, засобів навчання, видів роботи , які виконують учні.Одноманітність , трафаретністьце шлях до перевантаження учнів. Оптимальний вибір методів, форм, засобів навчання, вмотивовано, передовсім, особистісними характеристиками учнів, характером і змістом матеріалу, типом уроку.Не існує універсальних, сучасних і несучасних методів і форм роботи. Проте, є свої улюблені, відшліфовані у власній творчій лабораторії.

 За роки роботи в моїй скарбничці скопилося багато методів, прийомів і цікавих завдань, але готуючись до уроку, намагаюсь раціонально підходити до їх використання, аналізуючи,для чого я це використовую, яких результатів хочу досягти. Завдяки мультимедійним технологіям стає можливим широке урізноманітнення методів, форм та прийомів навчання, вони відкривають нові можливості, адже тоді навчання стає більш ефективним і цікавим.Те, що сьогодні відволікає читача від книжки (мас -медіа), необхідно зробити помічником викладача. Залучаю учнів до підготовки повідомлень, створення презентацій, колажів, ребусів. Застосовую інформаційні технології під час перевірки і контролю знань.Так на уроці за оповіданням Ф.Кафки «Перевтілення» пропоную учням уважно продивитись епізоди кінофільму В.Фокіна і розташувати їх в хронологічному порядку. Визначити який епізод відсутній в оповіданні, який епізод можна вважати зав`язкою, кульмінацією, розв`язкою. Я впевнена, що у союзі з іншими мистецтвами література швидше знайде шлях до серця учня, розбудить його думку, пожвавить уяву, схвилює йогопочуття, окрилить його бажанням діяти. Наприклад, Стендаль добре знав і по-справжньому любив музику, називав її своєю «найсильнішою пристрастю». Він написав серйозні дослідження по музиці і живопису «Життєописання Гайдна, Моцарта, Метастазіо», «Життя Россіні», «Історія живопису Італії». Тому використання на уроці репродукцій картин відомих італійських художників, музичних творів названих вище композиторів не тільки збагатить знання учнів з музики і живопису, розширить їх знання про культуру Італії, зробить урок яскравим і емоційно насиченим, а й допоможе учням краще зрозуміти самого письменника, його захоплення Італією, різносторонність його таланту і значення в мистецтві.

Описание: D:\Кросенси 11 клас\src.1469200807.SNCPSG10.obj.0.1.jpg.oe.jpg.pf.jpg.1350nowm.jpg.1350x.jpg

Описание: D:\Кросенси 11 клас\zd3.jpg

Описание: D:\Кросенси 11 клас\violenta-660x400_0.jpg

Описание: D:\Кросенси 11 клас\00421488_n1.jpg

Описание: D:\Кросенси 11 клас\33.jpg

Описание: D:\Кросенси 11 клас\12balov.jpg

  Описание: D:\Кросенси 11 клас\121de1059a4aa321ed120f07c208a7ff.jpe

Описание: D:\Кросенси 11 клас\25736083.jpg

Описание: D:\Кросенси 11 клас\завантаження.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По периметру:

 

1–2. Кафка народився 3 липня 1883 року в єврейській сім’ї, у Празі.

2–3. Життя в родині позначилось жорстокістю батька. Через таке виховання він утратив усяку віру в себе, почувався винним, утратив здатність вільно говорити.

3–4. І під час навчання Франц постійно сумнівається в собі й відчуває, ніби він знаходиться на грані провалу. Проте журнали гімназії свідчать, що ці страхи не мали під собою підстав: якщо Кафка і не входив до числа найкращих учнів класу, то в усякому разі він значився серед тих, кого називали «блискучими учнями».

4–5. 1901 року Кафка без жодних зусиль склав іспит на атестат зрілості. Вступив до Карлового університету в Празі, після чого став доктором права.

5–6. Хоча Кафка і почав кар’єру в страховій фірмі, він завжди дуже роздратовано ставився до своєї роботи і не вважав її чимось важливим. Більшу частину зусиль витрачав на літературну діяльність. У 1909 році були надруковані два уривки з незакінченого оповідання «Опис однієї боротьби».

6–7. Характерні риси стилю Ф. Кафки: поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі, метафоричність та образність.

7–8. Найбільш виразно метафоричність автора проявляється в романах «Америка» (1911–1916), «Процес» (1914–1918) та «Замок» (1921–1922), які залишилися різною мірою незавершеними і побачили світ вже після смерті автора, причому всупереч його останній волі.

8–1. За життя Кафки опубліковано всього декілька коротких оповідань. Перед смертю він доручив своєму другу та літературному агенту — Максу Броду — спалити все ним написане без винятку.

 

По хресту:

2–9. У Кафки було два молодших брати та три молодші сестри. Обидва брати, не досягши й дворічного віку, померли до того, як Кафці виповнилося 6 років. Сестер звали Еллі, Валлі та Оттла. Усі троє загинули під час Другої світової війни в нацистських концентраційних таборах у Польщі. Це ще більше посилювало його відчуття самотності у цьому світі.

4–9. Коли Кафка був студентом юридичного факультету Празького Університету Карлов, на одній з лекцій він зустрів Макса Брода, з яким зав’язалась міцна дружба. Макс став єдиним другом письменника до кінця життя.

6–9. Провідний мотив творчості Кафки – самотність. Його твори досить образні, метафоричні. У своїх розповідях у формі гротеску та притчі автор  показує трагічне безсилля людини в її зіткненні з абсурдністю сучасного світу.

8–9. Дора Дімант, остання любов письменника, знищила рукописи, якими вона володіла. А Макс Брод не скорився волі покійного та опублікував більшу частину його робіт, які незабаром почали привертати до себе увагу. Уся опублікована творчість Ф. Кафки, окрім декількох чеськомовних листів, була написана німецькою.

 

 

 

 

 Роман Стендаля «Червоне і чорне» великий і складний твір, а на вивчення роману відводиться не так багато часу, тому демонстрація уривків з кінофільму С. Герасимова «Червоне і чорне» допомагає учням краще зрозуміти сюжет, порівняти свої уявлення про героїв з баченням режисера, найти відмінності між текстом і сценарієм, познайомитися з класикою радянської кінематографії. Іноді пропоную учням переглянути в Інтернеті фільм «Червоне і чорне», але знятий французьким режисером К. Отаном – Лара в 1954 році, і дати відповідь: яка кіноверсія сподобалась вам більше? Чому? Хто з акторів Ж.Філіп чи М.Єрьоменко, на ваш погляд, був більш переконливим в ролі Ж.Сореля? Так при вивченні повісті Оноре де Бальзака «Гобсек», запропонувавши учням розглянути ілюстрацію до твору художника М. Майофіса, можна перевірити, наскільки уважно учні прочитали твір, чи приділяють вони увагу деталям художніх описів зовнішності та інтер’єру. А завдання дібрати цитати, які можна було б підписати під цією ілюстрацію, дадуть можливість ще раз звернути увагу на роль художньої деталі у розкритті образу і спонукати учнів до уважного, повільного читання, зосередження уваги на всіх елементах художньої структури твору.

Важливим моментом на уроці, на мою думку, є логічний підсумок, Кожен учень має щось взяти для себе. Практикую таку форму роботи, як «скарбничка знань». Підбиваючи підсумки, учні висловлюють думку про те, що вони подадуть до спільної «скарбнички». Часто пропоную їм питання? - Які три важливі речі ви дізналися сьогодні на уроці? - Назвіть дві з них, які будете використовувати в житті? - Назвіть одну з них, яку будете впроваджувати вже сьогодні? Я вважаю, що літературна освіта дійсно покликана зробити вагомий внесок у формуванні компетентностей учня, що базуються на знаннях, досвіді, здібностях, які набуто завдяки активному навчанню. Такий тип навчання передбачає застосування методів, що стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. А використання інноваційних технологій - не самоціль, а вимога сьогодення. І лише розумне, продумане поєднання традиційних та інноваційних технологій надасть бажаний результат. Уміння і бажання навчатися - це той фундамент, який я маю закласти як викладач. Найкращий педагог той, хто все обміркував, організував, передбачив так, що його роль на уроці непомітна, а учні творчо працюють, опановуючи новий матеріал. Тому перед будь-яким уроком шукаю відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення в учнів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків і роздумів. Учні мають усвідомлювати, що в майбутньому вони самі братимуть безпосередню участь у вдосконаленні науки і виробництва, діятимуть самостійно, а не за підказкою. Я навчаю дітей не боятися помилок. Розумні люди тому і розумні, що прийшли до мудрості через свої помилки і поразки. Навчаю робити висновки, узагальнювати, прищеплюю потрібні для роботи навички. В жодному разі не спростовуючи необхідність вивчення літератури як мистецтва слова та важливість розуміння теоретичних понять, вважаю, що головна мета літературної освіти в навчальному закладі – це виховання поціновувачів Книги, творчих читачів із самостійним критичним мисленням. Літературна освіта має слугувати формуванню гуманістичного світогляду, загальної культури, естетичних смаків особистості.

 Список літератури 1. Богосвятська А.І. Сучасні педагогічні технології у практиці вчителя світової літератури // Зарубіжна література - 2013. - № 1. - С. 34-41. 2.Богосвятська А.І. Урок світової літератури як діалог// Зарубіжна література -2013. - № 7-8. - С. 77-83. 3. БурякС.Д.,Острова Г.О. Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної літератури. - Х.:ВГ «Основа»,2005. 4.Гриценко О.Г.- Розвиток творчих здібностей школярів на уроках зарубіжної літератури та у позакласній роботі.-Все для вчителя.-2008.-№12 5.О.Ісаєва.Сучасний урок літератури:яким він має бути.-Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2008 № 6.Мартинець А.М.Сучасний урок зарубіжної літератури. - Х.:ВГ «Основа», 2005. 7. Ніколенко О.М., Куцевол О.М.Сучасний урок зарубіжної літератури. - К.: ВЦ «Академія»,2003 8.Пометун О.І., ПироженкоЛ.В. Сучасний урок. - К.:АСК,2005

docx
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку