Реалізація Концепції «Нова українська школа» в базовій середній освіті: наступність та виклики. Нова українська школа (НУШ) — довготермінова реформа освітньої галузі, яку було розпочато у 2018 році. 1 вересня 2022 року вчителі- предметники всієї України перехопили естафету в початківців і тепер саме від них залежить успішне впровадження загальнонаціональної реформи на рівнях базової і профільної освіти.
Концепція Нової української школи передбачає докорінне реформування загальної середньої освіти і має на меті досягнення таких цілей: 1. Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві. 2. Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно. 3. Наскрізний процес виховання, який формує цінності. 4. Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію. 5. Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками. 6. Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм. 7. Нова структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентностей для життя. 8. Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти. 9. Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.
Концепти Нової української школи: ► Змістовий (мета, головні компоненти Концепції НУШ, компетентнісний підхід, результати навчання, інтегративний підхід) ► Ціннісносвітоглядний (педагогіки партнерства, позитивної психології та філософії дитиноцентризму) ► Технологічний (Особливості організації освітнього процесу. Особистісно-орієнтована модель освіти)
Державний стандарт визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на рівні базової середньої освіти, загальний обсяг їх навчального навантаження, розподілений за освітніми галузями, структуру та зміст базової середньої освіти. 2. У Державному стандарті терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, інших нормативно-правових актах. 3. Державний стандарт є основою для розроблення типових освітніх програм, а також інших освітніх програм згідно з вимогами, передбаченими статтею 11 Закону України “Про повну загальну середню освіту”.
11 ключових компетентностей за Державним стандартом https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti ► вільне володіння державною мовою, ► здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, ► математична компетентність, ► компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, ► інноваційність, ► екологічна компетентність, ► інформаційно-комунікаційна компетентність, ► навчання впродовж життя, ► громадянські та соціальні компетентності, ► культурна компетентність, ► підприємливість і фінансова грамотність.
вільне володіння державною мовою вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти любов до читання відчуття краси слова усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях 2. здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях оволодіння навичками міжкультурного спілкування
3. математична компетентність виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини 4. компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій допитливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження
5. Інноваційність відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо) формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади 6. Екологічна компетентність усвідомлення основи екологічного природокористування дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства
8. Навчання впродовж життя опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання організація власного навчального середовища отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення навчання працювати самостійно і в групі 7. Інформаційнокомунікаційна компетентність опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях
9. Громадянські та соціальні компетентності усвідомлення ідей демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, рівних прав і можливостей співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети активність у житті класу та школи повага до прав інших осіб уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних із різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя
10. Культурна компетентність залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості 11. Підприємливість та фінансова грамотність ініціативність готовність брати відповідальність за власні рішення вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці готовність до втілення в життя ініційованих ідей прийняття власних рішень https://oplatforma.com.ua/files/articles/2108/2023_Kluchovi_kompetentnosti_uchniv_pochatkovoji_shkoly_Pedrada.pdf
Інтеграція в навчанні як підґрунтя формування компетентного випускника НУШ Формування покоління молоді, що буде захищеним і мобільним на ринку праці, здатним робити особистісний, духовно-світоглядний вибір, матиме необхідні знання, навички й компетентності для інтеграції їх в суспільство на різних рівнях, здатних до навчання упродовж життя – це ключові моменти у формуванні майбутнього випускника, мета усієї освіти. Як досягти цієї мети, як виховати успішну людину – завдання кожного навчального закладу. Саме з цією метою педагогічні колективи розробляють модель випускника, яка б показувала ті якісні характеристики, які формуються під впливом актуального змісту освіти. Створення такої моделі сприяє чіткому уявленню про завдання навчального закладу, мету діяльності.
За умовами Нової Української Школи модель випускника має включати наступні складові, які характеризується широким спектром впливів особистості: 1. Випускник має залишити школу професійно визначеним; 2. Повинен уміти методично грамотно, самостійно працювати; 3. Він має прагнути до самоосвіти та вдосконалення; 4. Випускник НУШ має брати активну участь у суспільно-культурному житті країни; 5. Має бути свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки; 6. Він повинен свідомо ставитися до свого здоров’я та довкілля
Випускник Нової Української Школи має мислити креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал. Адже у сучасному світі людину цінують насамперед за її індивідуальність, унікальність ідей та професійних рішень, адже саме творчість рухає прогрес і допомагає невпинно вдосконалювати світ.
Випускник початкових класів повинен мати якісні характеристики: упевненість в собі, відчуття повноцінності; старанність; працелюбність; самостійність; дисциплінованість; мотивація досягнення успіху; повинен уміти слухати і чути; критично мислити і мати почуття самоконтролю; опанувати навички навчальної діяльності; прості навички самоконтролю навчальних дій; культуру поведінки і мови; основи особистої гігієни і здорового способу життя;
Випускник середніх класів має володіти певними якостями і вміннями: на рівні вимог державних освітніх стандартів засвоїти загальноосвітні програми з усіх предметів шкільного навчального плану; опанувати систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); оволодіти основами комп’ютерної грамотності; знати свої громадянські права і вміти їх реалізувати; оцінювати свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримуватися правил культури поведінки і спілкування; вести здоровий спосіб життя; бути готовим до форм і методів навчання, використовуваних у старших класах.
Випускник старших класів повинен: засвоїти на рівні вимог державних освітніх стандартів загальноосвітні програми з усіх предметів шкільного навчального плану; засвоїти зміст вибраного профілю навчання на рівні, що забезпечуватиме вступ до закладу вищої професійної освіти та подальше успішне навчання; опанувати одну-дві іноземні мови на рівні поглибленого вивчення або базовому рівні; опанувати основи комп'ютерної грамотності (програмування, навички технічного обслуговування); оволодіти культурою інтелектуальної діяльності; знати і поважати культуру України та інших народів; поважати свою й чужу гідність; поважати права, свободи інших людей; дотримуватися правил культури поведінки і спілкування; поважати свою працю та працю інших людей; мати почуття соціальної відповідальності; вести здоровий спосіб життя; володіти способами отримання інформації; прагнути духовного і соціального добробуту.