О.Кобилянська "Меланхолійний вальс"

Про матеріал
Матеріали до уроку української літератури для 10 класу, збережені у двох форматах: відео- та PowerPoint.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, гордої духом Марти та вольової художниці Ганнусі в новелі О. Кобилянської «Valse melancoligue»

Номер слайду 2

Мета:текстуально вивчити новелу «Valse melancoligue»; розкрити образи нових жінок-інтелектуалок;розвивати навички роботи з текстом; виховувати захоплення такими моральними рисами жінок, як гордість, духовна краса, розум, вольовий характер.

Номер слайду 3

Мотивація навчальної діяльності школярів. Від дня народження і до останньої хвилиниЄ мить прекрасна - це життя людини. По-різному йдемо життєвим шляхом: Хтось пролітає непомітним сірим птахом, Комусь доводиться пливти за течією, А хтось горить яскравою зорею...

Номер слайду 4

Мотивація навчальної діяльності школярів. Життєвий шлях людини... У кожного він свій. Дуже часто життя людини порівнюється з дорогою. Чому?Доберіть епітети до надзвичайно важливого слова «життя», якщо мова йде про людину, яка «горить яскравою зорею»?Як ви гадаєте, хто з відомих усьому світові українок мав подібне життя? Скажіть, чим вас особисто захоплює О. Кобилянська як людина і письменниця?

Номер слайду 5

Мотивація навчальної діяльності школярів. На думку Соломії Павличко, О. Кобилянська «…відобразила вихід на історичну сцену жінок, яких називають… «новими». Сама ж письменниця була переконана, що прийшов час, коли «…побіч до теперішніх Марусь, Ганнусь і Катрусь можуть станути і жінки європейського характеру, не спеціально галицько-руського». Однією з таких новел, яка розповідає про нових українських жінок європейського типу і яка викликала неоднозначні відгуки, є «Valse melancoligue», зі змістом якої ми познайомимося сьогодні. Вперше надрукована вона була 1898 року і є даниною епохи модернізму.

Номер слайду 6

Перевірка домашнього завдання«Чи уважний ти читач?»1. «Що лише можна було, забирала я в себе, щоб стало колись капіталом і обернулося в хосен, тобто….» прибуток2. «Любила малярка учительку й називала своєю…» жінкою3. «Щоб не було фінансово круто, придумала взяти до спілки…» третього компана4. «Малярка була вже майже укінченою артисткою і працювала саме над одним образом, який хотіла продати й поїхати до…» Італії

Номер слайду 7

5. «Знімчена полька, малярка тішилася великою симпатією межи своїми товаришками по заняттю, а навіть і самі професори любили її і називали…» найкраща улюблениця долі6. «Жінка, що обслуговувала нас, віддала нам білет від незнайомої якоїсь «пані», що приходила задля мешкання, де було написано…» Софія Дорошенко7. «Третій жінці сподобалися кімнати і коли б я не мала нічого проти того, що вона грає… вона лагодиться вступати до…» консерваторіїПеревірка домашнього завдання«Чи уважний ти читач?»

Номер слайду 8

8. «Софія була рада, що дівчата згодилися взяти її до себе жити, але відказала остатися на чай і заплатила відразу за…» три місяці9. «Кімната наша стала мінитися, душа стала здібна розуміти музику, особливо коли грала…» етюд Шопена10. «Одинока зброя жінки, якою вона справді може вдержатися на поверхні життя, яку природа кладе нам у душу – це…» гордість11. «Фортеп’ян «музики» забрала я до себе, і на нім грає…» мій син12. «Не можу позбутися до сьогоднішньої днини думки, що музика позбавила її…» життя. Перевірка домашнього завдання«Чи уважний ти читач?»

Номер слайду 9

Сприйняття та засвоєння нового матеріалу Ольга Кобилянська – письменниця-новатор, яка у своїх новелах та повістях «безлику жінку» зробила «людиною» та «царівною». Героїні її творів наділені неабияким інтелектом, силою волі, високою мораллю та інтелігентністю. Фемінізм – науковий напрям і суспільний рух, метою якого є повна рівноправність чоловіків і жінок у всіх сферах життя. Гендерна рівність – процес справедливого ставлення до жінок і чоловіків. Справедливість веде до рівноправності.

Номер слайду 10

Сприйняття та засвоєння нового матеріалу Бесіда за змістом новели. Назвіть тексти О. Кобилянської згаданої тематики. У яких творах, прочитаних нами раніше, порушувалися феміністичні проблеми?Якими ми бачимо героїнь цих творів? Чи здатні вони постояти за себе? Чи можуть самостійно вирішувати важливі життєві проблеми?Як ви ставитеся до феміністського руху? Чи потрібна, на вашу думку, гендерна рівність?Чи схожі героїні новели на Регіну і Марію Манюсю («Перехресні стежки» та «Сойчине крило» І. Франка)? 6. Що нового привнесла в літературу О. Кобилянська своєю новелою?

Номер слайду 11

Сприйняття та засвоєння нового матеріалу Прослухайте та прочитайте уривок. Спробуйте уявити зображені автором картини. Після читання запишіть до зошитів, що відчули, побачили, почули.«Відтак заграла. Був сумерк, і вона грала з пам'яті. Почала злегка, граціозно, немногими тонами якийсь вальс. Перша часть була весела, зграбна й елегантна. Друга змінилася. Почалося якесь глядіння між звуками, неспокій, розпучливий неспокій! Спинялася раз по раз басових тонах, то нижчих, то вищих, відтак покидала їх і переходила шалено скорою галлою до вищих звуків. Звідси бігла з плачем наново до басів, - і знов глядання, повне розпуки й неспокою... все наново, знов ряд звуків у глибину... Весела гармонія згубилася; остався сам шалений біль, торгаючий божевільно чуття, перериваний яснішими звуками, мов хвилевим сміхом. Грала більш як півгодини, відтак урвала саме посередині гами, що летіла в вищі звуки, акордом несамовитого смутку. Місяць світив і освічував цілу стіну кімнати й місце, де вона сиділа...»

Номер слайду 12

Характеристика героїні твору. Прочитайте наведений уривок і дайте відповіді на запитання.«Була незвичайно доброго серця: тут в одній хвилі кидалася, гарячилася й змагалася, а вже в другій була добра. Товариством, в яке входила, і товаришки, що її любили, розпестили її, догоджуючи їй у найменшій дрібниці, боготворячи її задля краси й таланту та оригінальних помислів. Належала до різних товариств, не жалувала нічого, а визичуваних товаришка грошей не приймала ніколи назад. Любила над усе елегацію, називаючи се третьою важною заповіддю в умовах до щастя; бувала через се не раз навіть несправедлива в осуді людей, але до елегації тягло її, мов дитину до квітки.»- Про кого йдеться у наведеному уривку?- Які риси притаманні цій героїні?- Якою постає наприкінці твору?

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Характеристика героїні твору. Прочитайте наведений уривок і дайте відповіді на запитання.«- Ти- ще неушкоджений новітнім духом тип первісної жінки, що нагадує нам Аду Каїна або інших женщин з біблії,повних покори й любові. Але ж не вихованням виплеканої покори і любові,лише покори і любові з першої руки, з природи. Ти й без науки була б та сама, що тепер. Жертвувала б себе з напору вродженої доброти, без намислу і без претензій до подяки Ти - тип тих тисячок звичайних, невтомно працюючих мурашок, що гинуть без нагороди, а родяться на те, щоб любов`ю своєю удержувати лад на світі... Я стидалася її гарних слів, заслонюючи лице руками... Чула, що стояла чимось нижче, далеко нижче від неї, що була супроти неї лише якоюсь простою робітницею...»- Про кого йдеться в уривку?- Що значить «коритися з любові, а не з напору»?- Чи є образи-символи в останньому абзаці?

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Характеристика героїні твору. Прочитайте наведений уривок і дайте відповіді на запитання.«До того розцвіту моєї душі потребувала я лише кількох слів його любові - ми ніколи не говорили про любов до себе... вона існувала між нами лише німою музикою..., як цвіт потребує не раз лише легкого подуву вітру до повного розвитку, без огляду на те, що пізніше настане; але він не вимовив їх. Мав їх у душі, носив їх у голосі,носив в очах, але не вимовив їх... І я шукала причини тої мовчанки, що мене вабила, шукала... Ні! шукаю її ще й тепер не можу її віднайти! Витрясла йому всі лелії зі своєї душі під ноги, а він не пізнав їх».- Про кого говорить героїня?- Хто вона?- Чи є образи-символи у наведеному уривку?

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Міні-дослідження. Розподіліть риси характеру героїнь та їх учинки на такі, які можна вважати чоловічими, і такі, які є суто жіночими.1. Сильні, неординарні особистості, які дозволили собі мати «власну кімнату».2. Бажання красиво одягатися, гарно виглядати.3. Облаштування приміщення є одним із засобів прояву своєї індивідуальності, самовираження.4. Естетизація побуту, гармонізація його із внутрішніми духовними потребами.5. Завдяки естетизації побуту загальний простір набуває чіткого розмежування.6. Чуттєвість, жіночість, здатність до вияву емоцій.7. Пошук краси, гармонії у творчості, бажання досконалості та рівноваги; самоідентифікація.8. Надання великої уваги найменшим побутовим дрібницям - від певним чином розставлених крісел до квітів, деталей інтер’єру, вбрання.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЧоловічіСуто жіночі

Номер слайду 19

Міні-дослідження. Розподіліть риси характеру героїнь та їх учинки на такі, які можна вважати чоловічими, і такі, які є суто жіночими.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЧоловічіСуто жіночі1. Сильні, неординарні особистості, які дозволили собі мати «власну кімнату».6. Чуттєвість, жіночість, здатність до вияву емоцій.3. Облаштування приміщення є одним із засобів прояву своєї індивідуальності, самовираження.8. Надання великої уваги найменшим побутовим дрібницям - від певним чином розставлених крісел до квітів, деталей інтер’єру, вбрання.5. Завдяки естетизації побуту загальний простір набуває чіткого розмежування.4. Естетизація побуту, гармонізація його із внутрішніми духовними потребами.7. Пошук краси, гармонії у творчості, бажання досконалості та рівноваги; самоідентифікація.2. Бажання красиво одягатися, гарно виглядати.

Номер слайду 20

Закріплення знань, умінь і навичок. Мотив меланхолійного вальсу проходить через увесь твір і повторюється так символічно – тричі. Символічно, що з останніми акордами зіграної мелодії обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку «музика позбавила життя». Меланхолія і дика невгамовність, безмежний смуток і безмежна відвага – це основні риси молодої дівчини, якою уособила Ольга Кобилянська фантазію Шопена, стараючись переповісти словами враження музики.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Рефлексивно-оцінювальний етап- «Незакінчене речення»: «Меланхолійний вальс» О. Кобилянської - твір про...»Продовжіть речення : «Сьогодні на уроці мені найбільше вдалося...»

Номер слайду 23

Домашнє завдання. Написати есе: «Чим збагатило мене знайомство з творчістю О. Кобилянської?» або «У чому неповторність творчості О. Кобилянської»?

Номер слайду 24

Заключне слово вчителя. Слова зворушеного серця письменниці залишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюся, що новела Ольги Кобилянської залишить помітний слід у ваших серцях.

Номер слайду 25

Роботу підготували: - Галіба О. А., Ганнівська ЗШ І-ІІІ ст. Петрівського району; - Висоцька В. М., ГНТН м. Кропивницький; - Чернега І. В., Надлацьке НВО Новоархангельського району; - Карчевська Т. М., Вільненська ЗШ І-ІІІ ст. Кіровоградського району; - Горбенко С. М., філія Дружелюбівський НВК Добровеличківського району

zip
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
7601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку