Тема : «Олекса Стороженко оповідання «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання».
Мета: розкрити символічне (приховане) значення образу - скарбу;
простежити особливості гумористичного змалювання образу … … головного героя, його поведінки; поглибити знання семикласників
про гумор ( засоби гумористичного зображення);
розвивати мислення та мовлення учнів, вміння аналізувати твір;
сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості …….. й сенсу;
розвивати вміння самостійно робити висновки, обстоювати свою
думку.
Обладнання: вислови видатних людей про щастя, тлумачний словник,
схеми, підручник, портрет письменника.
Хід уроку.
-
Мотивація навчання
Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя.
Але щасливіший той, хто вміє ним користуватись.
( Г.Сковорода)
ІI. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Учитель.
Кожна людина прагне бути щасливою. А чи всі ми маємо однакове уявлення про щастя? Це слово увібрало в себе усі найзаповітніші людські мрії, бажання, сподівання, радощі. Кожна людина бачить його по-своєму.
2. Перевірка домашнього завдання
Ми сьогодні продовжуємо вивчати творчість О. Стороженка ,я сподіваюсь що оповідання вам сподобалось.
І зараз я хочу прослухати ваше д.з., як же ви розумієте, що таке щастя?
Діти, зараз прошу бажаючих зачитати.
Учні зачитують речення « Що таке щастя ? »
Дуже добре, кожен з вас бачить своє щастя правильно!
3. Робота з тлумачним словником.
А словники зафіксували значення цього слова так…
Щастя – це почуття або стан найвищого повного вдоволення своїм життям; сприятливий збіг обставин; талант, успіх; земне блаженство.
Тож, слово щастя означає сяйво!!!!!!!!!!
4. Тому зараз пропоную біля дошки скласти асоціативну квітку до слова щастя…на кожній пелюсточці напишіть слово, яке асоціюється із цим словом .
Здійснення мрій
Задоволення Увага вірність Спокій
Гармонія Щастя Достаток
Радість Добробут
порядність Насолода. Симпатія
Молодці, яка гарна і багатопелюсткова вийшла у нас квіточка! Я її дарую всім присутнім, бажаю, щоб вона завжди квітла у вашому житті!!!
Діти, до теми щастя зверталися і будуть звертатися письменники в усі часи, бо вона вічна.
Як ви зрозуміли ця тема і буде предметом розмови на сьогоднішньому уроці.
-
Оголошення теми, мети, завдань уроку
Запис у зошитах число, класна робота, тема уроку.
«Олекса Стороженко оповідання «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання».
В оповіданні «Скарб» автор дуже цікаво розповідає про особливості пошуку скарбу, намагаючись звернути увагу читача на його символічне (приховане значення).
Що ж таке скарб?
Що він символізує?
Чи щасливий Павлусь?
Щоб дати відповіді на ці запитання, нам потрібно звернутися до тексту твору.
І перше, що ми зробимо знову звернемось до тлумачного словника і з’ясуємо лексичне значення слова скарб???
2.Словникова робота.
Скарб –
1) Коштовності, гроші, цінні речі, сховані у потаємному місці, закопані в землю.
2) Природні багатства надр, лісів, морів.
3) Те, що має надзвичайну цінність. Молодці!
1.Тож бесіда за питаннями
Опрацювання змісту твору за питаннями.
Відкрийте текст і слідкуйте за моїми питаннями. Робота з текстом.
Ввімкнути відео на телевізорі.
-
Якими були батьки Павлуся? («Були вони люди заможненькі, усього в них доволі: і поля, і скотинки, і худоби, і хата простора із садочком і левадою». «...І шанували, і пестували вони того одинчика!»)
-
Як мати ставилася до свого єдиного синочка? («І що то вже за мати була! Між матірками — навдивовижу мати! Вже Павлусь був чималий пахолок, а вона ще возилася з ним, як із маленькою дитинкою. Було власними руками годує його, а він, телепень, тільки глита та, як той пуцьвірінок, знов рот роззявлює». «Така з неї добра і покірна жінка, а як дійде діло до її Павлуся, то як скажена стане: і очі витріщить, і запіниться, і за ніж хапається: крий Боже, що виробляє!.. Кажу ж вам, що й між матерями навдивовижу була мати»).
-
Через що мати нікуди не пускала Павлуся? («Усю зиму й осінь з хати не випустить: «Не ходи, синку,— каже,— холодно, замерзнеш, та ще, крий Боже, занедужаєш, то я й умру, не діжду, поки ти й одужаєш». Прийде весна або літо — знов не пускала: «Не ходи, синку, душно, сонце напече головку, голова болітиме». Цілісінький рік не дасть йому порога переступити, хіба у неділю поведе до церкви та за ним і не молиться, та обома руками за його й держиться, щоб хто не то що штовхнув, а й не доторкнувся б»)
-
Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина? («Часом батько, дивлячись на се юродство, стане гримати на жінку і похвалятись, що він Павлуся віддасть у школу до дяка аж у друге село. Так куди!.. На яку радість ми його вигодували? Який з нього хазяїн буде? Що з ним станеться, як ми помремо? Останеться він на світі, мов сліпий без поводатаря!»)
-
Опишіть Павлуся, застосовуючи текст твору («...Вигнало та розперло, такий став гладкий та опецькуватий! Пика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки. ...Зроду не то, щоб ціп або косу у раках подержав,— не взявся й за лопату, щоб одгребти сніг од порога, або за віник, щоб вимісти хату»)
-
Через що мати не пускала сина на вечорниці? («...На вечорницях збиралися самі п’яниці та розбишаки, там тебе обідять, віку тобі збавлять. Почекай трошки — я сама знайду тобі дівчину, саму найкращу на всьому світі, саму роботящу, вона буде тебе і годувать, і зодягать, і доглядать, як рідна мати»)
·
-
Як трапилося так, що Павлусь залишився сиротою? («...Через той мед занедужала небога та й вмерла. За нею вслід і батько ноги простяг, а наш Павлусь і не схаменувся, як зоставсь круглим сиротою»
-
Якими були наймити у Павлуся? («Наймит-парубок ще молодий, працьовитий, непитющий, а наймичка — теж чесного роду, осталась бідною сиротою, і покійниця прийняла її до себе, як рідну дитину») Як їм жилося в родині заможних людей? («За Павлусем і їм добре жилось; було чим-небудь йому угодють, то стара і дякує, і грошей їм дає, і добру одежу, а часом за наймита скотину у поле вижене, а за наймичку хату вимете і води принесе. Отож як умирала стара, то благословила наймита з наймичкою побратись, наділила їх худобою і аж руки їм цілувала та просила, щоб вони не обижали її Павлуся, доглядали б його і були йому рідним батьком і матір’ю, а вже вона на тім світі буде благати Господа, щоб він милосердний послав їм усякого щастя і таланту»)
-
Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим? («Щастя, як горох із мішка, так і сиплеться на нашого Павлуся, і урожай у його луччий, як у других, і корів нема ялових. Накупили волів і послали кілька хур у Крим за сіллю, на Дін за рибою, построїли шинок із лавкою та й годують скриню карбованцями, як свиню горохом. Кругом у сусідів талій давить скотину, а у Павлуся, як на сміх, хоч би один тобі віл іздох»)
-
Що відповідав Павлусь хлопцям, які запрошували його на вечорниці? («Далеко. Якби вечорниці збирались біля моєї хати, то, може б, і пішов»)
-
Чим займався Павлусь щодня? («...Цілісенький день їсть (а лопав здорово) та спить. Було прокинеться вранці — зараз наймичка і ставить перед його душею жарену курку або качку, або повнісеньку макітру вареників із сметаною; їсть неборак, аж за ушима лящить. Не вспіла наймичка його утерти, а він уже й уклався спати. Поспить на перині, лізе на піч спати ще у просі. Пообідає і знов куня; коли зимою, то знов у просо, а коли літом, то вийде у садок, ляже під грушею...»
-
Куди і для чого вирішили піти хлопці на Зелені свята? («...Зубралось парубоцтво шукати скарба. Узяли із собою заступи, лопати і горілочки не забули та й пішли у степ») Чому вони хотіли запросити піти із собою Павлуся? («Візьмемо із собою на щастя... то вже певно знайдемо скарб: він такий щасливий, що такого і на всьому світі не знайдеш!»)
-
Що вирішили зробити хлопці, щоб посміятися над Павлусем? («...Візьмемо сього (дохлого) хорта та шпурнем Лежневі в хату — нехай се буде той скарб, що Бог йому у вікно вкине»
-
Яке фантастичне явище відбулося після того, коли парубки через вікно Павлусевої хати кинули дохлого хорта? («...А він, як бебехнеться об поміст, так і брязнув, і задзвенів, і, як жар, по всій хаті розсипався дукатами!»
-
Як склалося життя Павлуся після його одруження? («Найшлась і дівчина, що, як той скарб, сама до його лицялась. Послав йому Господь і діточок покірних, працьовитих, не таких, як він пудофет... І віку йому таки чимало протяг Господь: до білого волосся доспався. Спав, спав, аж поки навіки не заснув»)
-
Так скільки ж скарбів доля подарувала нашому герою?
1 – надмірно турботливих батьків, особливо мама.
2 – фантастичний випадок з хортом
3 – дружина .
Тож ми бачимо, на жаль, що Павлусь прожив безцільне, безглузде життя, не використавши доцільно жодного.
Я зараз пропоную усно визначити композицію твору
Робота над твором О. Стороженка «Скарб»
Композиція.
-
Експозиція: надмірна опіка матір’ю свого сина Павлуся.
-
Зав’язка: смерть батьків Павлуся, його сирітське життя.
-
Кульмінація: дохлий хорт у хаті Павлуся виявився дукатами.
-
Розв’язка: роздуми автора про смисл життя, про щасливу людську долю.
Основна думка:
-
а) «...той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав...»;
-
б) «Не той тільки щасливий, що натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна».
Жанр: гумористичне оповідання з елементами фантастики.
Молодці!!!
Діти, прошу увагу на екран! Пригадаймо схему складання сенкану.
Ви вже здогадались яке буде слово-тема до цього завдання???
Щастя
Безхмарне, неочікуване
Наповнює, триває, охоплює
Мрія, що стає реальністю
Доля / Щастя
Дуже добре….
12. Підсумки уроку.
Рефлексія. «Незакінчене речення».
1. «Оповідання О. Стороженка «Скарб» виховує в нас риси доброти, чуйності, порядності, справедливості, працьовитості, людяності;
2. « Засуджує заздрість, скупість, жорстокість, егоїзм, бездушність, бездуховність…
3. «Яким я хотів би бачити головного героя?»…
4. Образ скарбу символічний, тобто прихований
А ось він і тут, цей Павлусь, якого ви тільки що створили, і він приніс вам також скарби під назвою ЗНАННЯ, які для вас зараз є найціннішими, щоб потім у майбутньому бути щасливими! Ось вони в мішку і отримає їх кожен з вас обов’язково .
Слово вчителя.
Скарбом для кожного є його щасливе життя. Кожному надається право вибору щасливого шляху. Упродовж життя люди шукають свій скарб – щастя і кожна людина унікальна. Отже, сенс життя ви повинні знайти самі. Пошук особистого сенсу життя – це особиста справа кожного.
Я бажаю вам успіху!
VІ. Підсумок. Оцінки.
Домашнє завдання.
Обов’язкове. Опрацювати теоретичний матеріал ( с.176 – 177),
написати твір-мініатюру «Який скарб я хотів би знайти…»
За бажанням. Написати невеликого листа (4-5 речень) у жартівливому тоні головному героєві оповідання О.Стороженка «Скарб», висловивши в ньому свої побажання, як поліпшити спосіб його життя.
Наступне завдання треба було повторити ТЛ: гумор, сатира, іронія, сарказм.
ТЛ: поглиблення поняття про гумор ( засоби гумористичного зображення).
Гумор – це співчутливе, доброзичливе висміювання негативних явищ життя або вад людського характеру;
Сатира – це (гостре висміювання);
Іронія - (насмішка, кепкування);
Сарказм - (зле, в'їдливе висміювання). Дякую, молодці!