Узагальнення та систематизація навчальних досягнень за темами: «Об`єми многогранників», «Об`єми тіл обертання». застосовувати отримані знання при розв'язуванні нестандартних задач.
УРОК
Об`єми многогранників та тіл обертання.
Цілі:
формування предметних компетентностей : узагальнення та систематизація навчальних досягнень за темами: «Об`єми многогранників», «Об`єми тіл обертання». застосовувати отримані знання при розв’язуванні нестандартних задач;
формування ключових компетентностей:
формувати вміння аналізувати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності;
сприяти усвідомленню взаємозв’язку математики з життям:
формувати навички спілкування і ефективної співпраці в групах, переконувати та вести дискусію;
сприяти самовихованню толерантності, поваги один до одного.
Обладнання: картки у формі геометричних фігур (круг, квадрат, трикутник) різні за кольором із нумерацією 1,2,3., таблиця - плакат (для перевірки знань формул), проектор, (набір карток), плакат з комбінацією многогранників і тіл обертання.
Перебіг уроку
… У школі є два основні предмети – рідна мова і геометрія. Одна вчить людину грамотно викладати думки, друга – дедуктивному мисленню.
В.А. Сухомлинський
Узагальнення і систематизація знань
Ось і закінчується навчальний рік... Пройде ще деякий час, і ви будете складати зовнішнє незалежне оцінювання з математики.
Сьогодні ми проведемо урок, у якому ви візьмете участь і продемонструєте, як засвоїли одну з найважливіших тем геометрії «Об’єми многогранників та тіл обертання» і наприкінці уроку проведете взаємооцінювання роботи на уроці.
Спочатку пригадаймо і наведемо приклади речей із нашого життя, які мають форми многогранників та тіл обертання.
Виступи учнів з міні-проектами. «Тіла обертання в житті людини». « Многогранники навколо нас»
II Розминка
* Робота на уроці організована у груповій формі, кожна група формується у залежності від кольору, форми і номеру відповідної картки ( роздаються картки у формі трикутника, квадрата, круга червоного, блакитного, і зеленого кольорів за номерами 1,2,3).
* проведемо невеличку розминку. «Знайди зайву фігуру»
Завдання на слайді:
а) яка фігура зайва і чому? (декілька варіантів відповідей)
Варіанти відповідей:
Зайва, тому що кругла;
Зайва, тому що червона;
Зайва, тому що об’ємна.
б) від куба відітнули всі кути, скільки граней у фігури , яку отримали?
(14 граней)
в) форми яких геометричних фігур можуть мати перерізи конуса, циліндра?
(трикутник, прямокутник, круг, еліпс)
г) на рисунку у першому рядку зображені вигляд фігури збоку, а у другому- зверху, назвіть ці фігури.
Відповідь:
1. Конус.
2. Циліндр.
3. Чотирикутна піраміда.
4. Прямокутний паралелепіпед.
5. Трикутна піраміда.
6. Куля.
д) на рисунку зображені геометричні тіла:
-встановити назви геометричних тіл, якщо дивитися на них з відповідного боку .
- які з рисунків можуть відповідати одному і тому ж тілу?
Відповідь:
1. Куб або паралелепіпед.
2. Піраміда або конус.
3. Конус, циліндр або куля.
4. Паралелепіпед.
2 і 3 рисунки можуть відповідати конусу,
а 1 і 4 - паралелепіпеду.
е) На рисунку зображені різні геометричні тіла. Які з них є многогранниками ?
Відповідь:
другий (піраміда),третій (похила призма)
ж) знайти ребро куба:
V=64 a-?
V=0,027 a-?
V=0,216 a-?
з) знайти площу грані куба:
а = 0,7 см S -?
а = 0,09 см S-?
а = 0,1 см S-?
и) знайти площу основи конуса:
r = 0,3 см S - ?
r = 0,04 см S - ?
r = 100 см S - ?
III. "Математичне лото".
Мета: перевірити засвоєння формул з теми « Об`єми многогранників і тіл обертання». Учні об’єднуються у групи відповідно до форм наданих їм карток. Робота триває 10 хвилин, після чого члени груп обмінюються роботами і звіряють відповіді з відповідями на слайді.
IV. "Математична естафета"
Групи об’єднується за кольором відповідних карток, кожній з трьох груп пропонується по 1-й задачі, четверту задачу можливо розв’язати тільки отримавши відповіді перших трьох. На дошці записані скорочені умови задач і умови четвертої задачі з закритою правильною відповіддю.
Висота конуса 3 см, його об’єм 27п . Тоді його твірна а см.
Відповідь: 6 см.
Висота циліндра 3 см, його об’єм 48п . Тоді радіус основи дорівнює b см.
Відповідь: 4 см.
3. Радіуси трьох куль дорівнюють 3 см, 4 см, 5 см. Знайти радіус R кулі , об’єм якої дорівнює сумі об’ємів цих куль.
Відповідь: 6 см.
4. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда з вимірами a, b, c.
Відповідь: 144
VI. Розв`язування нестандартних задач
Перейдемо до розв’язання задач які пов’язані з життєвими ситуаціями.
Нова група створюється відповідно до номера на картці та обирає 2 задачі з запропонованих 6, розв’язує їх біля дошки, пояснює розв’язання.
Задачі:
Діаметр одного кавуна вдвічі більший за діаметр другого. У скільки разів перший кавун важче другого?
Відповідь: у 8 разів.
З дерев`яного рівностороннього циліндра виточена найбільша за об’ємом куля, Скільки % матеріалу сточено?
Відповідь : %
При купівлі капусти ваги виявилися несправними, і продавець запропонував придбати замість одного качана три, але меншого розміру. Радіус більшого качана 30 см., а меншого - по 15 см. Як вигідніше зробити покупку?
Відповідь : вигідніше 1 більший качан.
Чи вміститься у звичайній ванній 1 води?
Відповідь : ні , якщо ванна місткістю 100 л
Звичайне відро вміщує 12 л води. Скільки необхідно відер, щоб наповнити 1води?
Відповідь : відра.
Чи може людина підняти куб, ребро якого 20 см, якщо він виготовлений із золота (1 золота важить приблизно 19 т.)
Відповідь : 152 кг.
VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
Чи повністю ви реалізували себе на уроці? Які були труднощі? Які особисті перемоги?
Проведіть взаємооцінювання навчальних досягнень на уроці( 1-12 балів)
Продовжити речення
Я вважаю , що тема уроку …..
Отримані знання я зможу застосувати….
Домашнє завдання. Скласти задачу на об’єми тіл прикладного змісту.