Об’ємна іграшка із текстильних матеріалів. Лялька – мотанка.

Про матеріал
Тема: Об’ємна іграшка із текстильних матеріалів. Лялька – мотанка. Тип уроку: узагальнення знань, вмінь і навичок. Основні терміни і поняття: лялька-мотанка, очіпок, традиції, обряди, сакральний хрест. Міжпредметні зв’язки: народознавство (народні традиції, обереги, народне мистецтво, культура), історія, екультурологія, етика. Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, випереджаючі завдання (презентація) Методи навчання: стимулювання до навчання (створення ситуації успіху), наочні, проблемно-пошукові, «мікрофон», практична робота, індивідуальний, репродуктивний. Мета: - ознайомлення учнів з історичними витоками національної іграшки, послідовністю виготовлення об’ємної іграшки; розширення уявлення учнів про народні традиції, використання природних матеріалів для виготовлення іграшок-оберегів; ознайомлення з технологією роботи з даним матеріалом: розширення й поглиблення знань про значення оберегової символіки в народному мистецтві; - удосконалення навичок виконання ручних робіт; формування художнього смаку; навичок роботи в групах; - розвиток творчих здібностей учнів під час складання композицій, навичок зв’язного мовлення, логічного мислення; розвиток комунікативних якостей, естетичного смаку, уяви, фантазії, уваги; - виховання любові до традицій українського народу, поваги до культурної спадщини, любові до прекрасного, охайності. Наочні посібники, інструменти й матеріали: презентація «Народна іграшка», шматки тканини, нитки, ножиці, карти інструкційні по виготовлення ляльки, пшениця, копійки. Моя лялька – мотанка Ниточкою – змотана, Оберіг мій на землі, Талісман мені в житті Хід уроку І. Організаційний момент Перевірка присутності учнів і готовності їх до уроку. ІІ. Актуалізація опорних знань Як ви розумієте слова відомого українського письменника Максима Рильського: «Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього» Так вірно, діти, лише той народ має майбутнє, який знає і цінує свою історію, традиції та обряди свого народу. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності - Як ви думаєте, що означає слово «лялька»? - Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»? Так, діти, ви вірно сказали, що лялька це – іграшка. Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві були іграшки. Іграшки – це найдорожче, що є в дитини. Це найвірніші друзі. Їм діти довіряють свої таємниці, із ними пізнають навколишній світ, живуть у прекрасному образному світі дитинства. Іграшки були слухняними пацієнтами, коли ви гралися в лікаря, зразковими учнями на ваших уроках, саме для них ви виготовили свої перші колекції одягу. То ж можемо зробити висновок, що іграшки (чи то великі м’які, чи то маленькі сувенірні) завжди живуть поруч. Зараз, в наш час у дітей є безліч різноманітних іграшок, а раніше в давнину іграшки робили самі. Дівчаткам, наприклад, мама або бабуся мотали ляльку - мотанку, яка виконувала роль як оберега так і іграшки. Передавалася мотанка від матері до дитини, як символ жіночої мудрості, родинний оберіг, зв'язок між поколіннями. Це одна з найдревніших іграшок, якій тисячі й тисячі років. Скільки існує людство, стільки років цій іграшці, яка повинна була дитину заспокоїти, нагодувати і зберегти. Бо мати, залишаючи дитя, замотувала фрукти чи хліб у шматочок тканини, прив’язувала палички і давала, як іграшку, тому в основі ляльки – хрест. Виготовляючи цей сакральний (священний) предмет, жінки вкладали у неї свою енергію, певні думки і побажання, Ляльку – мотанку передавала мати дочці, коли віддавала до іншого роду, а дочка, у свою чергу, своїй дитині. Це ніби ниточка, яка зв’язувала увесь рід. Усі елементи одягу мотанки є символічними: спідниця уособлює землю; сорочка – три часи: минулий, теперішній і майбутній; головний убір – очіпок, стрічка чи хустка – зв'язок із небом . Власноруч зроблена лялька – мотанка має чарівну силу. Вона не лише береже родинне вогнище, але й має здатність здійснювати бажання. ІV. Повторення вивченого. Давайте перевіримо, як ви мене слухали і що запам’ятали з сказаного мною. Проведемо тест. Я задаю питання і читаю дві-три відповіді ви повинні вибрати правильну відповідь. 1. В давнину іграшки: а) купляли; б) робили самі. 2. Яку роль виконувала колись давно лялька – мотанка: а) була товаром, який можна було продати, купити; б) була іграшкою; 3. Ляльку – мотанку можна було: а) продати, купити; б) передавалася від матері до дитини. 4. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки? а) не вміли зробити гарне обличчя; б) так краще; в) боялися, що в ляльку вселиться дух іншої людини. 5. Чому ляльки спалювалися? а) тому, що вже ставала старою; б) із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло. 6. Лялька – мотанка а) шиється; б) мотається; в) в’яжеться. 7. Що є в основі ляльки? а) паличка; б) круг; в) хрест. 8. Яка з ляльок давала господарям здоров’я? а) травниця; б) крупяниця; в) вузлова. V.Оголошення теми та мети уроку Отже, сьогодні на уроці ми навчимося робити ляльку – мотанку із текстильних матеріалів, познайомимося з історичними витоками національної іграшки, розширимо своє уявлення про народні традиції, навчимося використовувати природний матеріал для виготовлення іграшок-оберегів. Розгортаємо зошити, записуємо число, класна робота і тему уроку: «Лялька – мотанка» Словник: Берегиня, очіпок, сакральний хрест. ІV. Вивчення нового матеріалу. Сьогодні на уроці ми з вами зробимо ляльку – мотанку яка називається Берегинею. Чому Берегиня? Бо вона оберігала всю сім’ю від хвороб, злиднів і всіляких негараздів. V. Інструктаж з охорони праці. На уроці ми будемо користуватися тільки ножицями, тому повторимо техніку безпеки з ножицями. VІ. Майстер –клас. Перед початком роботи треба налаштуватися на те, що зараз робитимемо щось дуже важливе. - Як перед якоюсь значущою подією у вашому житті. Скоро свято Стрітення, це коли весна зустрічатиметься із зимою, а весна це початок нового життя, тому ви будете задавати йому рух – вкладатимете в ляльку силу. Відкиньте всі погані думки, що відволікають вас. Це найкращий стан для створення ляльки Берегині. Для настрою запалимо свічку так робили в давнину (запалювали свічку або піч, щоб відігнати злих духів) Інструкційна картка по виготовленню ляльки Берегині. 1. Взяти саму більшу тканину згорнути в качалочку і примотати ниткою (це буде тулуб). 2. Покласти в синдипон зерно пшениці, копійку, згорнуть приказуючи: «На здоров’я, на злагоду, на багатство». 3. Взяти тканину білого кольору і загорнути цей в неї цей валик намотуючи нитку робимо голівку ляльки. На обличчі з ниток намотуємо сакральний хрест (вважалося, що горизонтальна лінія жіночий початок, вертикальна лінія чоловічий початок). 4. З’єднати голівку з тулубом примотуючи нитками. 5. Зробити ручки, примотати ручки до тулуба навперехрест. 6. Примотуємо спідничку, на голівку одягаємо очіпок і хустку. VІІ. Фізкультурна хвилинка під час практичної роботи. VІІІ. Презентація робіт. ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія:метод «Мікрофон» Звучить музика. - Чи важливою справою займалися? - Що було цікавим у роботі? - Чи дізналися ви щось нове? - Зможете самі зробити ляльку? - Як називається наша лялька? Виставлення оцінок.
Перегляд файлу

Тема: Об’ємна іграшка із текстильних матеріалів. Лялька – мотанка.

Тип уроку: узагальнення знань, вмінь і навичок.

Основні терміни і поняття: лялька-мотанка, очіпок, традиції, обряди, сакральний хрест.

Міжпредметні зв’язки: народознавство (народні традиції, обереги, народне мистецтво, культура),  історія, екультурологія, етика.

Форми роботи: фронтальна,  індивідуальна, випереджаючі завдання (презентація)

Методи навчання: стимулювання до навчання (створення ситуації успіху), наочні, проблемно-пошукові, «мікрофон», практична робота, індивідуальний, репродуктивний.

Мета: - ознайомлення учнів з історичними витоками національної іграшки,

            послідовністю виготовлення об’ємної іграшки; розширення уявлення

            учнів про народні традиції, використання природних матеріалів для

            виготовлення іграшок-оберегів; ознайомлення з технологією роботи з

            даним матеріалом: розширення й поглиблення знань про значення

            оберегової символіки в народному мистецтві;

  • удосконалення навичок виконання ручних робіт;

            формування художнього смаку; навичок роботи в групах;

  •              розвиток творчих здібностей учнів під час складання композицій, навичок зв’язного мовлення, логічного мислення; розвиток комунікативних якостей, естетичного смаку, уяви, фантазії, уваги;
  •              виховання любові до традицій українського народу, поваги до культурної спадщини, любові до прекрасного, охайності.

Наочні посібники, інструменти й матеріали: презентація «Народна іграшка», шматки тканини, нитки, ножиці, карти інструкційні по виготовлення ляльки, пшениця, копійки.

                                                                                               Моя лялька – мотанка

Ниточкою – змотана,

Оберіг мій на землі,

Талісман мені в житті

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 Перевірка присутності учнів і готовності їх до уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Як ви розумієте слова відомого українського письменника Максима Рильського: «Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього»

 Так вірно, діти, лише той народ має майбутнє, який знає і цінує свою історію, традиції та обряди свого народу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Як ви думаєте, що означає слово «лялька»?
  • Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?

 Так, діти, ви вірно сказали, що лялька це – іграшка. Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві були іграшки.

 Іграшки – це найдорожче, що є в дитини. Це найвірніші друзі. Їм  діти довіряють свої таємниці, із ними пізнають навколишній світ, живуть у прекрасному образному світі дитинства. Іграшки були слухняними пацієнтами, коли ви гралися в лікаря, зразковими учнями на ваших уроках, саме для них ви виготовили свої перші колекції одягу.

То ж можемо зробити висновок, що іграшки (чи то великі м’які, чи то маленькі сувенірні) завжди живуть поруч. Зараз, в наш час у дітей є безліч різноманітних іграшок, а раніше в давнину іграшки робили самі. Дівчаткам, наприклад, мама або бабуся мотали ляльку -  мотанку, яка виконувала роль як оберега так і іграшки. Передавалася мотанка від матері до дитини, як символ жіночої мудрості, родинний оберіг, зв'язок між поколіннями. Це одна з найдревніших іграшок, якій тисячі й тисячі років. Скільки існує людство, стільки років цій іграшці, яка повинна була дитину заспокоїти, нагодувати і зберегти. Бо мати, залишаючи дитя, замотувала фрукти чи хліб у шматочок тканини, прив’язувала палички і давала, як іграшку, тому в основі ляльки – хрест.

Виготовляючи цей сакральний (священний)  предмет, жінки вкладали у неї свою енергію, певні думки і побажання, Ляльку – мотанку передавала мати дочці, коли віддавала до іншого роду, а дочка, у свою чергу, своїй дитині. Це ніби ниточка, яка зв’язувала увесь рід.

Усі елементи одягу мотанки є символічними: спідниця уособлює землю; сорочка – три часи: минулий, теперішній і майбутній; головний убір – очіпок, стрічка чи хустка – зв'язок із небом .

 Власноруч зроблена лялька – мотанка має чарівну силу. Вона не лише береже родинне вогнище, але й має здатність здійснювати бажання.

ІV. Повторення вивченого.

Давайте перевіримо, як ви мене слухали і що запам’ятали з сказаного мною. Проведемо тест. Я задаю питання і читаю дві-три відповіді ви повинні вибрати правильну відповідь.

 

1. В давнину іграшки:

а) купляли;

б) робили самі.

2. Яку роль виконувала колись давно лялька – мотанка:

а) була товаром, який можна було продати, купити;

б) була іграшкою;

3. Ляльку – мотанку можна було:

а) продати, купити;

б) передавалася від матері до дитини.

4. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки?

а) не вміли зробити гарне обличчя;

б) так краще;

в) боялися, що в ляльку вселиться дух іншої людини.

5. Чому ляльки спалювалися?

а) тому, що вже ставала старою;

б) із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.

6. Лялька – мотанка

а) шиється;

б) мотається;

в) в’яжеться.

7. Що є в основі ляльки?

а) паличка;

б) круг;

в) хрест.

8. Яка з ляльок давала господарям здоров’я?

 а) травниця;

б) крупяниця;

в) вузлова.

V.Оголошення теми та мети уроку 

 Отже, сьогодні на уроці ми навчимося робити ляльку – мотанку із текстильних матеріалів, познайомимося  з історичними витоками національної іграшки, розширимо своє уявлення про народні традиції, навчимося використовувати природний матеріал для виготовлення іграшок-оберегів.

 Розгортаємо зошити, записуємо число, класна робота і тему уроку: «Лялька – мотанка»

 Словник: Берегиня, очіпок, сакральний хрест.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми з вами зробимо ляльку – мотанку яка називається Берегинею. Чому Берегиня? Бо вона оберігала всю сім’ю від хвороб, злиднів і всіляких негараздів.

V. Інструктаж з охорони праці.

 На уроці ми будемо користуватися тільки ножицями, тому повторимо техніку безпеки з ножицями.

 VІ. Майстер –клас.  

 Перед початком роботи треба налаштуватися на те, що зараз робитимемо щось дуже важливе.

  • Як перед якоюсь значущою подією у вашому житті. Скоро свято Стрітення, це коли весна зустрічатиметься із зимою, а весна це початок нового життя, тому ви будете задавати йому рух – вкладатимете в ляльку силу.              

Відкиньте всі погані думки, що відволікають вас. Це найкращий стан для створення ляльки Берегині. Для настрою запалимо свічку так робили в давнину (запалювали свічку або піч, щоб відігнати злих духів)

Інструкційна картка по виготовленню ляльки Берегині.

  1. Взяти саму більшу тканину згорнути  в качалочку і примотати ниткою (це буде тулуб).
  2. Покласти в синдипон зерно пшениці, копійку, згорнуть приказуючи: «На здоров’я, на злагоду, на багатство».
  3. Взяти тканину білого кольору і загорнути цей в неї цей валик намотуючи нитку робимо голівку ляльки. На обличчі з ниток намотуємо сакральний хрест (вважалося, що горизонтальна лінія жіночий початок, вертикальна лінія чоловічий початок).

  1. З’єднати голівку з тулубом примотуючи нитками.
  2. Зробити ручки, примотати   ручки до тулуба навперехрест.
  3. Примотуємо спідничку, на голівку одягаємо очіпок і хустку.

VІІ. Фізкультурна хвилинка під час практичної роботи.

VІІІ. Презентація робіт.

ІХ. Підсумок уроку.

Рефлексія:метод «Мікрофон»

Звучить музика.

  • Чи важливою справою займалися?
  • Що було цікавим у роботі?
  • Чи дізналися ви щось нове?
  • Зможете самі зробити ляльку?
  • Як називається наша лялька?

Виставлення оцінок.

doc
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
19 січня 2022
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку