ТЕМА: ОБ'ЄКТИ ВИВЧЕННЯ І МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ ФІЗИЧНОЇ ТА СУСПІЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЇ УКРАЇНИ.
ДЖЕРЕЛА ГЕОГРАФІЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Мета:навчальна: пізнати особливості нового курсу, об'єкти його вивчення; сформувати стійке розуміння відмінностей фізичної та соціальної географії; поглибити систему знань учнів про джерела географічних знань та методи роботи з ними; прагнення до самоосвіти; виховувати мовну, екологічну культуру, культуру праці, національну гордість за державу, в якій ми живемо
розвивальна: розвивати науковий світогляд, інтерес до географії як прикладної науки;
виховна: виховувати повагу до колективу.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, фізична карта світу, політична карта світу, різноманітні карти України природничої й суспільної тематики, зразки різноманітних джерел знань з географії України.
Опорні та базові поняття: географія, фізична географія, суспільна географія, об'єкт
і метод географічного дослідження, джерело географічної інформації.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Що конкретно ви вивчали? Що дають нам ці знання?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми починаємо вивчати новий курс, який дасть вам дуже багато відповідей.
Наприклад, чому експортними галузями нашої країни є металургія та сільське господарство? Які місця України можуть вабити туристів з усього світу? Які релігії існують у світі, у чому відмінності між ними та які з них сповідують громадяни України? Будьте уважні й активні, і ви дізнаєтеся багато цікавого про місце нашої країни у світі.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Географія (комплекс наук)
Фізична— вивчає властивості, зміни в часі, закономірності розташування територією природних компонентів (ресурсів), природних умов, природнихкомплексів для кращого використання природних багатств країни.
Суспільна— вивчає особливості населення, його регіональні відмінності.
Економічна— вивчає господарство, особливості й закономірності його розміщення.
2. Розповідь учителя
Предметом її дослідження є з'ясування особливостей та закономірностей поширення природних явищ та об'єктів, характеру існуючих взаємозв'язків між окремими земними сферами, процесів формування природних територіальних комплексів на земній кулі. Об'єктом вивчення фізичної географії України є природа нашої Батьківщини, тобто географічна оболонка у межах території України.
3. Методи географічних досліджень (умовна класифікація):
а) за формою отримання даних:
спостереження і вимірювання — робота метеостанцій, зйомки космічних супутників;
експеримент (науково-організований дослід);
моделювання (створення моделей аналогічно природним комплексам або віртуальних) — заповідники, географічні карти, комп’ютерна модель утворення балки;
опитування — перепис населення;
б) за джерелами знань: картографічні; вивчення спеціалізованої літератури; обробка статистичної інформації; ГІС тощо;
в) за розумовою діяльністю: порівняння; аналіз; прогнозування;
г) за організацією досліджень: камеральні; стаціонарні; експедиційні; дистанційні; комплексні.
4. Джерела географічної інформації
а) Спеціалізована наукова і популярна література: енциклопедії, словники, довідники тощо.
б) Інтернет-джерела. Містять інформацію, накопичену в різних країнахсвіту (наукові, популярні описи, статистичні дані, фото- й відеоінформація, форумний обмін думками тощо).
в) Періодичні видання і засоби масової інформації.
г) Нетрадиційні джерела географічної інформації: художня література,твори образотворчого мистецтва, твори прикладного мистецтва тощо.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати §_________________________________________
- Окремим учням (за бажанням) підготувати повідомлення про дослідження території України В. Вернадським, С. Рудницьким, Г. Висоцьким, П. Погребняком, Б. Срезнєвським, В. Бондарчуком, В. Кубійовичем.