Конспект уроку з української літератури
М.Стельмах “Гуси-лебеді летять”
Підготувала учитель Дикун Н.М.
Тема: М.Стельмах “Гуси-лебеді летять”. Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика.
Мета: допомогти учням усвідомити зв’язок головного героя з природою, привабливість твору, розкрити символіку образу лебедів, виховувати любов до навколишнього світу.
Обладнання: проектор, паперові лебеді.
Хід уроку
I Організаційний момент
II Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
Полетіла пісня лебедина
Десь вона у небесах летить.
Як же лебединій Україні
Без вагання лебедів прожить?
“Дитинство - це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були б, там, дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх. М.Стельмах у своєму творі відслонює перед нами підземні джерела, різні шари свого дитинства”, - так починає свій відгук про повість Д.Павличко.
Дитинство справді - найпрекрасніша пора життя, безтурботна, красива, казкова. Діти бувають різними: мрійливими, безшкетними, винахідливими - такими, з якими ми часто знайомимося на уроках української літератури. Отже, гість нашого уроку - мріливий хлопчик з далекого подільського села Михайлик, герой повісті “Гуси-лебеді летять”.
Запишіть тему уроку
Вікторина “Згоден - не згоден”
Лот №1 (грудочка цукру)
Про що може розказати ця грудочка цукру? У яких матеріальних умовах жив хлопчик? Чи побивається наш герой над своїм злиденним життям? Як він сприймає його?
Лот №2
Перед нами бублик та цукерка
Лот №3
Про яку Михайликову “дурість чи слабкість” може розказати лот №3 - книга Марка Твена Тома Сойєра”.
Лот №4
Перед нами лот №4 - пара чобіт. На що натякають ці чобітки?
Чи стала відсутність чобіт у хлопчика підставою для ухилення від навчання? Як навчався хлопчик? Які знання показав, коли його екзаменувала Настя Василівна.
Лот №5 (мила подушка)
Хто дуже любить м’яку подушку?
Чи може вона знаходитися серед Михайликових речей?
Лот №6 (квітка)
Господарем цього лота стане той учень, який розкаже про любов героя до природи.
Хто допомагав нашому герою стати прекрасною людиною, бережливо ставитися до навколишнього світу?
Лот №7 (м’яка іграшка)
Чим забавлявся наш герой? (грався вітряком, зимові розваги)
Ми маємо прямий репортаж з місця подій. На черзі телеміст Дяківці ХХ ст. - Львів ХХІ ст.
Ми багато дізналися про головного героя, про його внутрішній світ, оточення.
Удома ви повинні були за допомогою кольорових олівців намалювати душу Михайлика такою, якою ви її уявляєте.
Малюнки у вас переважно різнобарвні, як і наша природа, вони виражають добро і щирість. Я бажаю, щоб у ваших душах завжди було тепло й світло, щоб ви вміли бачити красу, що оточує вас, цінувати й оберігати її.
Гарбузове насіння - символ життя, достатку
Кінь - символ швидкості може бути віщим, вірно служить своєму господареві
Хліб - символ достатку, щастя
Лебідь - символ міцної родини, символ кохання, вірності
Ще з давніх-давен у нашого народу склалася особлива думка про диких гусей. Люди вважали, що саме гусей Господь благословив за те, що вони прикрили Спасителя соломою в тяжку хвилину.
Існує такий звичай: коли діти вперше навесні побачать диких гусей, вони мають підкинути догори солому або сіно й прокричати: “Гуси, гуси, ось вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!” Ця солома вважається чудодійною: якщо господиня збере її й покладе в куряче гніздо, то кури будуть добре нестися, і вилупиться чимало пташенят.
У яких художніх творах ми зустрічаємо образ гусей-лебедів? (“Івасик-Телесик”, Андерсен “Гидке каченя”)
На картинці А.Рилова “У блакитному просторі” ми бачимо зграю лебедів, яка летить по небу, а по морю пливе вітрильник. Над ними й під ними пливуть легкі пухнасті хмаринки.. На картині все рухається. Художник дивним образом створив нескінченний рух, повний життя і світла.
Повернімося до цілей, які ми ставили на початку уроку й записували на паперових лебедях. Запишіть результати на іншому крилі лебедя й приклейте їх до дошки у вигляді ключа.
Зачитати кінець повісті
Тож нехай у ваших душах залишаються тільки гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді приносять на своїх крилах щастя.
ІІІ Підсумок уроку
ІV Домашнє завдання
Виписати цитати до характеристики образу Михайлика.