" Односкладні речення"

Про матеріал
Навчальна мета: використовуючи принципи STEAM ознайомити учнів з особливостями односкладних речень; навчити восьмикласників знаходити їх у тексті та використовувати у мовленні. Розвивальна мета: розвивати мовну компетентність учнів через удосконалення навичок складання та аналізу односкладних речень. Виховна мета: виховувати у школярів любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Тема. Односкладні речення

 

 

 Навчальна мета:  Використовуючи принципи STEAM, ознайомити учнів із особливостями односкладних речень;

навчити восьмикласників знаходити їх у тексті та використовувати у мовленні. 

Розвивальна мета: розвивати мовну компетентність учнів через удосконалення навичок складання та аналізу односкладних речень; стимулювати логічне мислення та здатність до систематизації  здобутих знань.

Виховна мета: виховувати у школярів любов  до рідного слова ;  підтримувати  бажання вивчати українську мову.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація, ілюстрації.

Застосування проєктної технології:Створення мовного арт-проєкту: учні можуть створювати мовні колажі чи візуальні представлення, де кожен елемент буде відповідати окремому виду односкладного речення. Восьмикласники можуть використовувати інші матеріали: слова, малюнки, фотографії, щоб ілюструвати кожний тип односкладного речення.

Випереджувальні завдання: учні,  об’єднані у  5 груп, мають підготувати повідомлення про певний вид односкладного речення й розповісти  про нього  однокласникам.

                                                      Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя.

Доброго ранку, діти!

Для того, щоб  налаштуватися на певну роботу, потрібно мати гарний настрій. Іноді для того, аби покращити  його, досить лагідного слова чи щирої посмішки. Тож посміхнімося одне  одному і розпочнемо урок.

 Зима - чарівна пора, коли природа підкреслює свою красу снігом та морозними квітами. А чи ви знаєте, що односкладне  речення - це як окрема кришталева сніжинка,  яка має  власну форму та виразність? Крім того, у мови є своя магія, і вивчення односкладних речень - це шлях до розуміння цієї чудової мовної краси.  Відправимося разом у захопливий зимовий навчальний похід, де кожне слово стане кроком у світ мови. Подорожуючи цими лінгвістичними стежками, ми зможемо створити мовні шедеври,  унікальні та виразні.  Нехай ця зимова зустріч із мовою стане для нас відкриттям нового, цікавого та чарівного. Отже, до роботи! Нехай натхнення, фантазія і  творчість стануть вашими супутниками!

 

І. Актуалізація опорних знань з метою подолання освітніх втрат

Прийом « Незакінчені речення» :

- За метою висловлювання речення бувають…

- За емоційним забарвленням речення є…

- За будовою речення бувають…

- Двоскладним є речення, у якому…

- Односкладним називають речення…

 

   ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Аутотренінг

-Щоб налаштувати себе на активну роботу,  проведемо зимовий аутотренінг.

Прошу повторювати за мною .

-Я- учень. 

-Я – особистість.

 -Я думаю , аналізую.

 -Мені не страшно  висловлювати власні думки. Я маю право на свою думку.

- Я маю право на помилку .  На помилках вчаться аналізувати та шукати правильне рішення.

Я хочу багато знати,  аби краще розуміти матеріал.

 - Я впевнений, що сьогодні отримаю найкращу оцінку.

Грудень багатий на свята. Тож нехай у вас упродовж цього місяця буде гарний настрій, невичерпне натхнення та бажання добре вчитися і здобувати знання.  А ще хай вас не полишає відчуття краси зимових ранків, коли білосніжна ковдра вкриває нашу землю, тому вмійте помічати красиве у природі  і в людях, які вас оточують. А зараз уперед, до нових знань і відкриттів. Щиро бажаю вам успіхів на уроці. Опановуйте нові знання, вони ніколи не бувають зайвими, тож говоріть, висловлюйтеся, не соромтеся, будь ласка.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Звіт кожної групи про вид односкладного речення. Ілюстрування прикладами.

 

  1. Робота з таблицею.

 

-         Діти, ви послухали розповідь ваших однокласників щодо видів односкладних речень. Чи виникли у вас питання? Якщо виникли, поставте  їх зараз. Якщо ж ні, якщо ви засвоїли все добре, то  ознайомтеся, будь ласка, з таблицею, яка допоможе вам краще розібратися з видами односкладних речень.

-         Розгляньте таблицю.

 

Типи односкладних речень.

Способи вираження головного члена

Типи односкладних речень

Способи вираження головного члена

Приклади

Означено-особові

(художній і розмовний стилі)

1)дієсловом у формі 1-ї або 2-ї особи

тепер. чи майб. часу дійсн. способу;

2)дієсловом наказ.способу(дія конкрет-

ної особи, предмета)

  1.    Для добрих друзів відкрию  будинок і маю любові щиру нагороду.
  2.    За правду, браття,  єднаймось  щиро. Ходімте в будинок.

 Покажу вам дім.

Неозначено-особові

(художній стиль)

дієсловом у формі 3-ї особи множини

тепер.чи майб.часу або у формі множини

мин.часу (дія неозначеної особи)

Дзвонять у всі дзвони.

Цей монастир недавно збудували.

Весною в селі встають рано.

Узагальнено-особові

(художній, розмовний стилі)

прислів’я і приказки

дієсловом у формі

2-ї особи однини (рідше – в інших особах);

(дія узагальненої особи)

Що бажаєш, те й отримаєш.

Як дбаємо, так і маємо.

 

Безособові

(художній, розмовний стилі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)безособовим дієсловом;

2) особовим дієсловом у безособовому значенні;

3) дієслівною формою на –но,-то;

4) словом нема(є)

5) предикативним прислівником;

6) інфінітивом.

На півдні  вже світає

Вітерцем дихнуло з саду.

Хай слово сказано  інакше – та сутність  в нім спільна  зостається

Осені  вже немає, сніг, дими навколо.

Сумно, геть нікудишньо стало на душі.

Говорити  тільки правду,не обманювати  ні за яких обставин..

 

 

 

 

 

 

  1.  Робота з зимовим колажем.

Готуючись до уроку,  учні нашого класу створили зимовий колаж та з допомогою чек-листа розписали свої зимові справи, не забуваючи про односкладні речення. Знайдіть   їх у колажі й назвіть. Визначте вид кожного з речень.

 

Створити зимовий колаж та розписати за допомогою чек - листа свої зимові справи, не забуваючи про односкладні речення.

Зимовий ранок. Мороз. Ковзання на озері. Новорічні  забави. Снігопад. Гра в сніжки. Шайба на ковзанці. Зимовий світанок. Щасливі моменти. Збирання снігок. Катання на лижах. Готування імбирного печива.

 

 

Фізкультхвилинка. Вправа для очей.

 

  1.   Асоціативна вправа.

5 видів односкладних речень викликають різні асоціації. Хтось уявляє їх у вигляді  зірочок, а в мене односкладні речення асоціюються зі сніжинками. Ось вони, ви їх  тримаєте в руках,  білі, блискучі,  невагомі п’ятикутні сніжинки. І кожний кут – це окремий вид речення. Пропоную зараз об’єднати математику й мову, тож до вашої уваги завдання:

STEM для учнів: Якщо кожна сніжинка — це шанс для нового односкладного речення, як багато можливих речень можна утворити за рік снігопаду?"

 

Відповідь: За рік снігопаду можна створити величезну кількість односкладних речень, пропорційну кількість снігопадів, які випадають. Уявіть, що кожна сніжинка — це новий привід для створення унікального односкладного речення. Таким чином, кількість можливих речень буде практично нескінченною, як і різноманітність форм і варіацій сніжинок.

 

-         Молодці, бачу, що ви впоралися із таким завданням, тож  продовжимо нашу роботу над односкладними реченнями.

 

  1. Зараз ми виконаємо вправу-трансформацію.

Творче трансформування

Замініть двоскладні речення односкладними. Визначте їх вид, підкресліть головний член, укажіть, чим він виражений.

  Настала красуня зима.  Дерева вкрила снігова ковдра. Навколо виблискують сніжинки. Я хочу вийти на прогулянку. Я мрію зліпити величезного сніговика з очима і носиком-морквинкою. Я дуже люблю зимову погоду.  

 Красуня зима. Дерева вкрито сніговою ковдрою. Блискучі сніжинки  Мені хочеться вийти на прогулянку. Мрію зліпити величезного сніговика з очима і носиком-морквинкою. Люблю зимову погоду.

 

  1. Тестові завдання

1. Односкладним безособовим є речення

А По селу застрибало відлуння цокоту сокири.

Б Навколо запахло чебрецем і м’ятою.

В Напечемо солодкої цибулі, із підчеревини нашкваримо шкварок.

Г Передсвітанкова весняна тиша рідних полів.

Д Батьківщину і матір не вибирають.

 

2. Односкладним називним  є речення

А У тихім сквері серед віт мармурова Венера.

Б Вузенька вуличка. Стіна, повита хмелем.

В У синіх відрах листя лопушине.

Г Твої спогади світлі, але щемливі.

Д За вікном жоржини й чорнобривці.

 

3. Односкладним означено-особовим є речення

А Бережи честь змолоду.

Б Ночвами моря не перепливеш.

В Брехнею ввесь світ пройдеш, а назад не вернешся.

Г Поспішайте творити добро!

Д Щозміни норму виконуємо на сто відсотків.

 

4. Односкладним неозначено-особовим є речення

А Батьків не вибирають.

Б Нарешті ремонтують магістраль.

В Правди не сховаєш.

Г Коней на переправі не міняють.

Д З двох бід вибирають меншу.

 

5. Односкладним узагальнено-особовим є речення

А День народження святкуватиму пізніше.

Б Правда неправду перетягне.

В Немає пісні без любові.

Г Держи кишеню і уста замкненими.

Д Спинися, мить, зіграй сонату вічну!

 

  1. Односкладним узагальнено-особовим є речення

 

А Весна, і смерть, і світле воскресіння.

Б По радіо повідомляють про нельотну погоду.

В Семеро одного не ждуть.

Г Дарованому коневі в зуби не дивляться.

Д Незабаром має світати.

 

7. З’ясуйте вид односкладних речень.

 

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове      А Свого щастя і колесом не об’їдеш.

2 неозначено-особове       Б Нині холодно навіть удень,

3 узагальнено-особове  В Стою, мов скеля, непорушний.

4 безособове                     Г До Харкова в’їжджали зночі.

                    Д Пекельний посвист снарядів.

 

8. З’ясуйте вид односкладних речень.

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове              А Сьогодні світлий день Різдва.

2 неозначено-особове               Б 3 полони хліба не спечеш.

3 узагальнено-особове     В Весною в селі встають                                        рано.

4 безособове               Г Любим дивитись на зорі, на     їх           неосяжну сім’ю.

                                                             Д Працювати далі над сюжетом чи покинути?

 

9. З’ясуйте вид односкладних речень.

 

Односкладне речення             Приклад

1 означено-особове        А Пахло чебрецем і свіжою травою.

            2 неозначено-особове   Б Довгий яр, білою черемхою залитий.

3 узагальнено-особове   В Більше роби та менше говори.

4 називне                        Г Наливайтесь, житечко й ячмінь,                                тепловиною.

Д Весілля справляли по-старосвітському.

 

 

10. З’ясуйте вид односкладних речень.

 

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове    А Журбою поля не виореш.

2 неозначено-особове      Б Цього літа градом побило врожай.

3 узагальнено-особове     В   Пахощі весняного лугу,

4 безособове                Г Покромсали життя моє на частки.

                                            Д Люблю чернігівську дорогу — весною, влітку, восени.

 

11. З’ясуйте вид односкладних речень.

 

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове А Незнятий кадр незіграної ролі.

2 неозначено-особове Б За одного небитого двох битих дають.

3 узагальнено -особове    В Благословляю і люблю твоє чоло двадцятивесне.

4 безособове                      Г Зелене море зроблять із  Дніпра

       

                                                  Д Завіяло, заговорило снігом у полі.

 

12. З’ясуйте вид односкладних речень.

 

Односкладне речення Приклад

1 означено-особове    А Криши, ламай, трощи стереотипи,

2 неозначено-особове     Б У повітрі стало тепліше й світліше.

3 узагальнено-особове     В Чінчину хату опечатали, забили.

4 називне 

 

          Г Слухай кожного, але не з кожним говори.

Д Спокійні очі, сива голова, жорстка кирея кольору нічного.

 

 

 

 

 

 

 

VI. Заключна частина уроку.

1.Рефлексія. 

 

-         Якими називають речення, у яких лише один головний член?

-         Якщо розглядати за вираженням граматичних основ, які підвиди можна виділити серед односкладних речень?

-         Які різновиди односкладних речень  ви можете назвати?

-         Чи все вам було зрозуміло на уроці?

-         Що вдалося найкраще, а що викликало труднощі?

-         2. Оцінювання роботи учнів. Самооцінювання.

 

 

 

 

Оцініть свою роботу на уроці.

Повідомлення оцінок учителем.

 

Заключне слово вчителя:

Ось і закінчився наш урок. Сподіваюся, що він став корисним для вас. Ви навчилися розрізняти односкладні речення, аналізувати їх структуру, поглибили свої знання та збагатилися новими. Ви дуже добре попрацювали, я задоволена вашою роботою.  І насамкінець хочу вам побажати, щоб  ви в останній місяць року здійснили всі свої найзаповітніші бажання,  щоб усі ваші мрії стали реальністю. Кожен із вас отримав сніжинку. Напишіть  своє бажання односкладним реченням, почніть    його так:

Мрію…………………

Хочу………………….

Вірю………………….

І повірте, що ваші найзаповітніші бажання здійсняться.

 

Домашнє  завдання: параграф  18, виконати вправу 2, с.65;

закінчити виконання тестових завдань.

 

docx
Додано
14 квітня
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку