Однотемний урок читання у класі-комплекті на тему "Дитячі роки великого Кобзаря."
2 клас Д. Красицький «Тарас Шевченко»
4 клас О. Іваненко «Невільник»
Однотемний урок читання у класі-комплекті
2 клас
Д. Красицький «Тарас Шевченко»
4 клас
О. Іваненко «Невільник»
Тема. Дитячі роки великого Кобзаря.
Мета. Ознайомити учнів з деякими відомостями про раннє дитинство великого українського поета. Вчити передавати під час читання своє ставлення до прочитаного.
Розвивати вміння розповідати прочитане, складати план. Виробляти уважність до авторського ставлення до прочитаного: визначити в тексті найсуттєвіше.
Виховувати співчуття до головного героя оповідань та бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Ознайомлення з девізом уроку:
«Працюй – творчо, відповідай швидко, точно і правильно».
Підготовка до сприймання матеріалу.
Бесіда-розповідь учителя.
– Як називається наша країна? Ми любимо свою Батьківщину, шануємо і поважаємо інших людей. А коли згадають про Україну в якійсь чужій далекій країні, то при цьому обов’язково називають ім’я Тараса Шевченка. Пам’ятники йому стоять під небом Аргентини, Америки, Франції та багатьох інших держав. Багато людей знають і шанують Тараса Шевченка, бо він народний поет.
– А що вам відомо про цю людину?
– Про життя Тараса Шевченка та його твори ви будете дізнаватися на багатьох уроках, а до його книжок будете звертатися протягом усього життя.
ІІ. Поетична хвилинка
(Учні читають напам’ять вірші Т. Шевченка).
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Первинне ознайомлення із змістом твору.
Словникова робота
1. Робота з учителем.
Зчитування слів з табличок, пояснення їх значень.
Панщина – робота, яку виконували для пана.
Вишняк – вишневий садок.
Хура – великий віз для перевезення вантажів.
Свита – верхній одяг.
2. Виразне читання твору вчителем.
3. Бесіда за сприйняттям.
- Що нового для себе ви дізналися з цього тексту? У якій сім’ї народився поет? Хто були його батьки?
Самостійна робота.
1. Учні читають з дошки слова та тлумачення їх значень.
Погонич –людина, яка поганяє коней.
Козачок – хлопчик 12-15 років для виконання дрібних доручень пана.
2. Прочитайте вдумливо оповідання, позначте олівцем незрозумілі слова.
ІV. Робота над змістом оповідання.
Формування навичок правильного, свідомого читання.
1. Самостійна робота.
Мовчазне перечитування тексту.
2. Робота з учителем.
Вправи для розвитку темпу і техніки читання (за методикою В. Зайцева):
а) читання з ведучим;
б) півники п’ють воду;
в) читання блискавкою.
3. Самостійна робота.
Пригадаймо, з яких частин складається текст. Прочитайте оповідання про себе і підготуйтесь до поділу його на логічно завершені частини.
4. Робота з учителем.
Читання тексту абзацами, складання плану.
План
1. Смерть матері.
2. Смерть батька.
3. Тарас Шевченко –народний поет.
1. Робота з учителем.
а) Бесіда за прочитаним.
- Хто головний герой оповідання
О. Іваненко? Ким найбільше хотів стати малий Тарас? Чи вдалося це йому, судячи з оповідання?
б)Вибіркове читання.
Що говорили люди про малого пастуха і чому? Куди пішов шукати свого щастя Тарас? Як поставився хлипнівський дяк до Тарасового прохання? Як це його характеризує?
2. Самостійна робота.
Підготовка до читання в особах: діалог між Тарасом і дяком.
Яким тоном розмовляє Тарас?
Старайтеся передати це голосом.
3. Робота з учителем.
Читання уривка в особах. Добір заголовка до першої частини. (У науку до маляра).
4. Самостійна робота.
Опрацювання другої частини.
V. Фізкультхвилинка.
Багато віршів Т. Шевченка покладено на музику. Виконання пісні на муз. Я. Степового «Зацвіла в долині»
6. Самостійна робота.
Підготовка до ланцюжкового переказу тексту за планом.
7. Робота з учителем.
Ланцюжковий переказ оповідання.
8. Самостійна робота.
У нашому класі теж зацвіла калина (демонструю малюнок) і пропоную вам завдання на своїх листочках, віночках і кетягах. На листочках –легкі, на віночках –середньої складності, а на кетягах –складні. Виберіть посильні для себе.
6. Робота з учителем.
Читання розмови між Тарасом і управителем в особах.
Яким автор змальовує управителя?
Старайтесь передати голосом його зверхність.
Прослідкуйте, як змінювався настрій Тараса залежно від рішення управителя.
7. Самостійна робота.
Перегляньте виділені слова, скористайтеся ними для розповіді про основні риси характеру Тараса, його мрії і прагнення
8. Робота з учителем.
Складання характеристики головного героя
VІІ. Підсумок.
Спільна робота. Бесіда з елементами розповіді.
– Головним героєм оповідань О. Іваненка і Д. Красицького є малий Тарас Шевченко.
Що нового ви про нього дізналися? Яким ми його уявляємо? (Це малий хлопчина із жвавими, сірими очима).
Як це його характеризує? Чи справедливо називали люди малого Тараса ледащим? А як назвали б його ви? (Мрійником).
Яке прислів’я характеризує життя головного героя? (як горох при дорозі: хто йде, той і скубне).
Що підкреслює це прислів’я? (Що хлопчик був сиротою). Сирота убогий –називає він себе в одному із віршів.
Як розмовляв хлопець з управителем спочатку? (Вільно і жваво).
Як поступово змінювався характер мови Тараса і чому?
Чому не хотів Тарас у козачки? (Він розумів, що це –неволя).
З яких рядків тексту можна судити, що він розумів, що його чекає?
Які слова передають головну думку?
Мабуть, тому цей уривок з книги О. Іваненко «Тарасові шляхи» і називається «Невільник». А як назвали б його ви?
Яким почуттям пройняті оповідання? Як автор ставиться до Тараса?
Які почуття викликає у нас дитинство поета? Чому?
Чи можемо погодитися, що Тарас, герой оповідання «Невільник», втратив надію на навчання?
Які риси характеру Тараса Шевченка ви запозичили б собі?
Я бажаю, щоб всі і справді розвинули в собі ці риси.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготувати розповідь на тему «Тяжко-важко в світі жити сироті без роду», використовуючи оповідання з «Читанки» та додаткову літературу.