Урок літературного читання в 4 класі за хрестоматією сучасної української дитячої літератури для 3,4 класів.
Тема. Сашко Дерманський "Мрії Маляки".
В даній розробці уроку я використовую методи критичного мислення: "Буктрейлер", "Рольва гра", "Інтервю", "Шість капелюхів мислення", які націлені на розвиток читацької зацікавленості. Щоб мотивувати дітей до читання та паралельно змусити їх мислити, аналізувати, виділяти головне.
Конспект уроку літературного читання в 4 класі
Тема. Сашко Дерманський «Мрії Маляки»
Підготувала вчитель початкових класів
Миколаївської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Зачепилівської селищної ради
Харківської області
Тума Лариса Іванівна
Літературне читання 4 клас
Тема. Сашко Дерманський «Мрії Маляки»
Мета.
* формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Сашка Дерманського; навчати сприймати текст на слух, визначати настрій, спостерігати за його зміною; учити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально – пізнавальних і практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас.
*формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;
Комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;
Громадянської: сприяти усвідомленню особливостей загальнолюдської культури; виховувати повагу до старших, до трудівників.
Соціальної: уміння проектувати стратегії свого життя з урахуванням власних інтересів та потреб.
Тип уроку: набуття нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання долоньками «Бажаю добра»
Торкаємося пальчиками один другого і промовляємо на кожен дотик «Бажаю великого успіху в усьому»
Повернулись до гостей і промовили усі разом: Добрий день і відправили сердечко любові до гостей.
Сідає перша краса, тепер сідає сила.
Розпочати урок хочу такими словами, які стали девізом нашого уроку
Девіз: (на слайді)
Я школяр, я особистість творча.
Я думаю, замислююсь, аналізую,
Висловлюю свої думки.
Я хочу знати.
-І щоб урок був продуктивним, щоб досягти мети, що нам треба на уроці читання зробити?
-Я думаю, що ми досягнемо мети і станемо ще більш розумнішими, мудрішими, кмітливішими. Ви готові до уроку?
-І звичайно розпочинаємо наш урок з мовленнєвої розминки.
-А для чого ми проводимо мовленнєву розминку?
ІІ. Артикуляційні вправи
1. Артикуляційна вправа «Коник» (на слайді)
Я на конику скачу :
- Цок-цок-цок!
Хочеш, тебе підвезу?
-Цок-цок-цок!
З вітерцем мій коник мчиться :
-Цок-цок-цок!
Дзвінко стукають копитця:
-Цок-цок-цок!
В’ється коникова грива :
-Цок-цок-цок!
Ой,який же я щасливий!
-Цок-цок-цок!
Присмоктати язик до піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно,сильно, тягнучи під’язичну вуздечку. Виконати 10-15 разів
2. Робота над чистомовкою. (на слайді)
Шу- шу- шу- чистомовки я пишу.
Ят- ят- ят- їх пишу для всіх малят.
Ки- ки- ки- їх говорять залюбки.
Ло- ло- ло- щоб чисте мовлення було.
КА- кА- кА- Марійка дівчинка мала.
Ли- ли- ли- в гості ми до неї йшли
4. Робота над скоромовкою. (на слайді)
Сів дракончик на балкончик,
з'їв фіранку і вазончик.
Ми дракона не злякались,
тільки дзвінко засміялись:
- Заходи мерщій у хатку,
будем їсти мармеладку!
5. Гра «Знайди пару» (на слайді)
Подано два стовпчика слів. Слід знайти пару до кожного слова. Слова друзі – синоніми.
робота школяр
дорога хата
будинок праця
учень шлях
відважний холонути
веселий спокійний
пухкий іти
мирний хоробрий
мерзнути м’який
крокувати радісний
6. Гра «Нісенітниця» (На слайді)
- Прочитайте слово ззаду наперед
Маляка - акялам, комодо - одомок, дракон - нокард, бабуся - ясубаб.
- Прочитайте слова ,переставляючи склади
Музей - зейму, серце - цесер, мрія - ріям.
- Прочитайте речення, починаючи з останнього слова.
Маляка мріяла стати принцесою. Принцесою стати мріяла Маляка.
Дуже хотіла покататися на драконові. Драконові на покататися хотіла дуже.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
1. Етап до текстової діяльності
- Розкажіть якою ви уявили цю людину.
- Якими можуть бути теми творів цього автора?
- Чи хтось може з вас читав твори Сашка Дерманського?
Автор створив самобутній і цікавий світ, населив його добрими симпатичними драконами, добрими жуками і комахами й не дуже симпатичними чаклунами. Всі вони боряться зі злом, рятують світ від сил пітьми. Дорога до перемоги важка, наповнена різноманітними перешкодами, пригоди героїв часто страшні, але захопливі.
У вас попереду знайомство з письменником, кілька годин приємного читання, а також нові зустрічі та захопливі пригоди.
2. Рольова гра. (Учень у ролі О. Дерманського розповідає автобіографію.)
Народився я, Дерманський Олександр Степанович, 28 листопада 1976 року в невеликому селі Гайворон Володарського району на Київщині. Мій батько, Степан Володимирович за фахом агроном, мама, Лілія Миколаївна – вчителька. Маю ще двох братів – старшого та молодшого.
До школи я ходив у райцентрі. Навчався у Володарській середній школі №1. Вже тоді робив перші спроби писати вірші, проте спочатку не ставився до цього заняття серйозно, а тим більше не думав, що колись буду письменником. З часом поетичні захоплення були витіснені звичайними хлопчачими забавами. Але я ніколи не переставав дружити з книгою. Читав із задоволенням і багато. До віршування повернувся, вже коли навчався на 4 курсі національного педагогічного університету імені Драгоманова.
Перші вірші для малечі були опубліковані в журналі «Стежка». З того часу надруковано в періодичних дитячих виданнях чимало моїх віршів, оповідань та казок. Дещо підписував псевдонімом Сашко Володарський та Назар Діброва. Прийнятий в національну спілку письменників в травні 2006 року. У квітні 2005 року роман «Король буків, або таємниця Смарагдової книги» було відзначено дипломом Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п’єс «Коронація слова».
Зараз викладаю українську мову та літературу у Київському технікумі електронних приладів.
3. Інтерв’ю з письменником.
А) Журналіст дитячої газети «Долоньки».
- Розкажіть докладніше про те, як стали дитячим письменником?
О. Дерманський
- Маленьким я якийсь час писав вірші. Зрозуміло, що ні я , ні оточуючі до того серйозно не ставилися. Однак пам’ятаю, як у школі я інкогніто писав такі собі гуморески на однокласників і непомітно чіпляв їх на дошку оголошень, а потім уся школа читала ті гуморески й сміялася. Писати для дітей почав з 2000 року. Якраз перед народженням дитини.
Б) Журналіст місцевої районної газети «Горизонти Зачепилівщини»
– Як довго після написання твору його персонажі живуть у світі вашої уяви?
О. Дерманський
- Активним життям вони живуть доти, доки не візьмусь за наступний твір. А потім вони інколи просто приходять у гості й кажуть: Що ж ти нас покинув? Може ти б ще щось написав! І тоді я пишу продовження.
В) Журналіст дитячого журналу «Пізнайко»
- А яка ваша найзаповітніша мрія?
О. Дерманський
- Для мене найважливіше, щоб всі мої близькі були щасливими. Також мрію написати ще одну книгу, і щоб хоча б одній із них судилося бути прочитаною багатьма поколіннями.
4. Буктрейлер «Мрії Маляки» (відеоролик на 2хв, в якому головна героїня твору розповідає про свою мрію)
IV. Фізкультхвилинка
Пісня «Арам – зам – зам»
V. Первинне сприйняття змісту тексту учнями
- Прочитайте назву твору. Що вас здивувало?
1. Виразне читання уривка казки вчителем та учнями. (початок тексту читає вчитель, голос якого записаний на відео), а потім учні ланцюжком
- Який настрій у оповідання?
- Що здивувало в тексті?
2. Словникова робота. (на слайді)
Дикція – чітке вимовляння звуків відповідно до фонетичних норм мови
Марила – те саме, що мріяти. Думати про здійснення чого-небудь бажаного; прагнути в думках до чогось
Виснажене – велике ослаблення, знесилення когось, чогось
Пенсія- регулярна грошова виплата, яка призначається у встановленому державою порядку як захід матеріального забезпечення людей пенсійного віку.
3. Читання оповідання ланцюжком вибіркове читання
- На які дві частини можна поділити оповідання?
- чи такого закінчення історії ви очікували?
4. Робота за методом «Шість капелюхів мислення»
Діти розділяються на 6 груп по кольорах капелюхів.
Слово надамо групі «Білий капелюх». Білий капелюх нам надасть інформацію про героїв твору.
- Хто є головним героєм твору?
- Як звали дівчинку?
Група «Чорний капелюх». Це критики.
- Що не сподобалося в героїні твору?
- Який неприємний момент в житті Марійки ви побачили?
Група «Червоний капелюх». Почуття та інтуіція
- Ким мріяла стати Марійка?
- На кому хотіла покататися Марійка?
- Куди хотіла потрапити Марійка?
- Як Марійка дізналася про варанів та острів Комодо?
- А чи достатньо коштів було у Марійки щоб потрапити на Комодо?
А поки грошей Марійка не назбирала що вона робила?
Група «Жовтий капелюх». Позитив
- Ким працювала раніше бабуся Марійки?
- Чому вона не хотіла йти на пенсію?
- Яка улюблена книжка у бабусі?
- Що зробили школярі?
Група «Зелений капелюх». Креативність
- Що зробила бабуся після лікарні?
- Скільки ж мрій було у дівчинки?
- Що сталося з бабусею?
Група «Синій капелюх». Узагальнення
- Чого прагнула дівчинка для своєї бабусі?
5. Гра «Пошуковці»
- Перегляньте ще раз текст. Знайдіть речення, у яких розповідається про мрії Маляки.
- Прочитайте історію Малякиної бабусі.
- Чого дуже хотілося Маляці для своєї бабусі?
- Скільки ж мрій було у дівчинки?
VI. Рефлексія
- Вправа «Незакінчене речення»
- Сьогоднішній урок мені запам’ятався…..
- Я дізнався…
- Я хочу…
- Мене вразило..
- Сьогодні на уроці я був…
VII. Д\з
Прочитайте оповідання і складіть план, який допоможе втілити Марійчині мрії у реальність.