Урок літературного читання "Сашко Дерманський "Мрії Маляки"

Про матеріал

Урок літературного читання в 4 класі за хрестоматією сучасної української дитячої літератури для 3,4 класів.

Тема. Сашко Дерманський "Мрії Маляки".

В даній розробці уроку я використовую методи критичного мислення: "Буктрейлер", "Рольва гра", "Інтервю", "Шість капелюхів мислення", які націлені на розвиток читацької зацікавленості. Щоб мотивувати дітей до читання та паралельно змусити їх мислити, аналізувати, виділяти головне.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку літературного читання в 4 класі

Тема. Сашко Дерманський «Мрії Маляки»

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

Миколаївської ЗОШ І – ІІІ ступенів

Зачепилівської селищної ради

Харківської області

Тума Лариса Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературне читання    4 клас

Тема. Сашко Дерманський «Мрії Маляки»

Мета. 

* формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Сашка Дерманського; навчати сприймати текст на слух, визначати настрій, спостерігати за його зміною; учити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально – пізнавальних і практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас.

*формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

Комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

Громадянської: сприяти усвідомленню особливостей загальнолюдської культури; виховувати повагу до старших, до трудівників.

Соціальної: уміння проектувати стратегії свого життя з урахуванням власних інтересів та потреб.

Тип уроку: набуття нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання долоньками «Бажаю добра»

Торкаємося пальчиками один другого і промовляємо на кожен дотик «Бажаю великого успіху в усьому»

Повернулись до гостей і промовили усі разом: Добрий день і відправили сердечко любові до гостей.

Сідає перша краса, тепер сідає сила.

Розпочати урок хочу такими словами, які стали девізом нашого уроку

Девіз: (на слайді)

Я школяр, я особистість творча.    

Я думаю, замислююсь, аналізую,

Висловлюю свої думки.

Я хочу знати.

-І щоб урок був продуктивним, щоб досягти мети, що нам треба на уроці читання зробити?

-Я думаю, що ми  досягнемо мети і станемо ще більш розумнішими, мудрішими, кмітливішими. Ви готові до уроку?

-І звичайно розпочинаємо наш урок з мовленнєвої розминки.

-А для чого ми проводимо мовленнєву розминку?

ІІ. Артикуляційні вправи

1. Артикуляційна вправа «Коник»  (на слайді)

 Я на конику скачу :

- Цок-цок-цок!

Хочеш, тебе підвезу?

-Цок-цок-цок!

З вітерцем мій коник мчиться :

-Цок-цок-цок!

Дзвінко стукають копитця:

-Цок-цок-цок!

В’ється коникова грива :

-Цок-цок-цок!

Ой,який же я щасливий!

-Цок-цок-цок!

Присмоктати язик до піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно,сильно, тягнучи під’язичну вуздечку. Виконати 10-15 разів

2. Робота над чистомовкою.  (на слайді)

    Шу- шу- шу- чистомовки я пишу.

    Ят- ят- ят- їх пишу для всіх малят.

    Ки- ки- ки- їх говорять залюбки.

    Ло- ло- ло- щоб чисте мовлення було.

    КА- кА- кА- Марійка дівчинка мала.

    Ли- ли- ли- в гості ми до неї йшли

4. Робота над скоромовкою.  (на слайді)

Сів дракончик  на балкончик, 

з'їв фіранку  і вазончик. 

Ми дракона не злякались, 

тільки дзвінко засміялись: 

- Заходи мерщій у хатку, 

 будем їсти мармеладку!

5. Гра «Знайди пару» (на слайді)

Подано два стовпчика слів. Слід знайти пару до кожного слова. Слова друзі – синоніми.

робота                                  школяр

дорога                                  хата

будинок                               праця

учень                                   шлях

відважний                           холонути

веселий                               спокійний

пухкий                                іти

мирний                               хоробрий

мерзнути                            м’який

крокувати                          радісний

6. Гра «Нісенітниця» (На слайді) 

- Прочитайте слово ззаду наперед

Маляка - акялам,  комодо - одомок,  дракон - нокард,  бабуся - ясубаб.

- Прочитайте слова ,переставляючи склади

Музей - зейму,  серце - цесер,  мрія - ріям.

- Прочитайте речення, починаючи з останнього слова.

Маляка мріяла стати принцесою. Принцесою стати мріяла Маляка.

Дуже хотіла покататися на драконові. Драконові на покататися хотіла дуже.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

1. Етап до текстової діяльності 

- Розкажіть якою ви уявили цю людину.

- Якими можуть бути теми творів цього автора?

- Чи хтось може з вас читав твори Сашка Дерманського?

      Автор створив самобутній і цікавий світ, населив його добрими симпатичними драконами, добрими жуками і комахами й не дуже симпатичними чаклунами. Всі вони боряться зі злом, рятують світ від сил пітьми. Дорога до перемоги важка, наповнена різноманітними перешкодами, пригоди героїв часто страшні, але захопливі.

    У вас попереду знайомство з письменником, кілька годин приємного читання, а також нові  зустрічі та захопливі пригоди.

   2. Рольова гра. (Учень у ролі О. Дерманського  розповідає автобіографію.)

        Народився я, Дерманський Олександр Степанович, 28 листопада 1976 року в невеликому селі Гайворон Володарського району на Київщині.  Мій батько, Степан Володимирович за фахом агроном, мама, Лілія Миколаївна – вчителька. Маю ще двох братів – старшого та молодшого.

   До школи я ходив у райцентрі. Навчався у Володарській середній школі №1. Вже тоді робив перші спроби писати вірші, проте спочатку  не ставився до цього заняття серйозно, а тим більше не думав, що колись буду письменником. З часом поетичні захоплення були  витіснені звичайними хлопчачими забавами. Але я ніколи не переставав дружити з книгою. Читав із задоволенням і багато. До віршування повернувся, вже коли навчався на 4 курсі національного педагогічного університету  імені Драгоманова.

     Перші вірші для малечі були опубліковані в журналі «Стежка». З того часу надруковано в періодичних дитячих виданнях чимало моїх віршів, оповідань та  казок. Дещо підписував псевдонімом Сашко Володарський та Назар Діброва. Прийнятий в національну спілку письменників в травні 2006 року.  У квітні 2005 року роман «Король буків, або таємниця Смарагдової книги» було відзначено дипломом Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п’єс «Коронація слова».

   Зараз викладаю українську мову та літературу у Київському технікумі електронних приладів.

3. Інтерв’ю з письменником.

 А) Журналіст дитячої газети «Долоньки».

  - Розкажіть докладніше про те, як стали дитячим письменником?

О. Дерманський

  - Маленьким я якийсь час писав вірші. Зрозуміло, що ні я , ні оточуючі до того серйозно не ставилися. Однак пам’ятаю, як у школі я інкогніто писав такі  собі гуморески на однокласників і непомітно чіпляв їх на дошку оголошень, а потім уся школа читала ті гуморески й сміялася. Писати для дітей почав з 2000 року. Якраз перед народженням дитини.

Б) Журналіст місцевої районної газети «Горизонти Зачепилівщини»

– Як довго після написання твору його персонажі живуть у світі вашої уяви?

О. Дерманський

  -  Активним життям вони живуть доти, доки не візьмусь за наступний твір. А потім вони інколи просто приходять у гості й кажуть: Що ж ти нас покинув? Може ти б ще щось написав! І тоді я пишу продовження.

В)  Журналіст дитячого журналу «Пізнайко»

  - А яка ваша найзаповітніша мрія?

О. Дерманський

   - Для мене найважливіше, щоб всі мої близькі були щасливими. Також  мрію написати ще одну книгу, і щоб хоча б одній із них судилося бути прочитаною багатьма поколіннями.

4. Буктрейлер «Мрії Маляки»  (відеоролик на 2хв, в якому головна героїня  твору розповідає про свою мрію)

IV. Фізкультхвилинка

Пісня «Арам – зам – зам»

V. Первинне сприйняття змісту тексту учнями   

- Прочитайте назву твору. Що вас здивувало?

1. Виразне читання уривка казки вчителем та учнями.  (початок тексту читає вчитель, голос якого записаний на відео),  а потім учні ланцюжком

- Який настрій у оповідання?

- Що здивувало в тексті?

2. Словникова робота. (на слайді) 

Дикція – чітке вимовляння звуків відповідно до фонетичних норм мови

Марила – те саме, що мріяти. Думати про здійснення чого-небудь бажаного; прагнути в думках до чогось

Виснажене – велике ослаблення, знесилення когось, чогось

Пенсія- регулярна грошова виплата,  яка призначається у встановленому державою порядку як захід матеріального забезпечення людей пенсійного віку.

3. Читання оповідання ланцюжком   вибіркове читання

- На які дві частини можна поділити оповідання?

- чи такого закінчення історії ви очікували?

4. Робота за методом «Шість капелюхів мислення»  

Діти розділяються на 6 груп по кольорах капелюхів.

Слово надамо  групі «Білий капелюх». Білий капелюх нам надасть інформацію про героїв твору.

- Хто є головним героєм твору?

- Як звали дівчинку?

Група «Чорний капелюх».  Це критики.

  - Що не сподобалося в героїні твору?

- Який неприємний момент в житті Марійки ви побачили?

Група «Червоний капелюх».  Почуття та інтуіція

- Ким мріяла стати Марійка?

- На кому хотіла покататися Марійка?

- Куди хотіла потрапити  Марійка?

- Як Марійка дізналася про варанів та острів Комодо?

- А чи достатньо коштів було у Марійки щоб потрапити на Комодо?

А поки грошей Марійка не назбирала що вона робила?

Група «Жовтий  капелюх». Позитив

- Ким працювала раніше бабуся Марійки?

- Чому вона не хотіла йти на пенсію?

- Яка улюблена книжка у бабусі?

- Що зробили школярі?

Група «Зелений капелюх». Креативність

- Що зробила бабуся після лікарні?

- Скільки ж мрій було у дівчинки?

- Що сталося з бабусею?

Група «Синій капелюх». Узагальнення

- Чого прагнула дівчинка для своєї бабусі? 

5. Гра «Пошуковці»

- Перегляньте ще раз текст. Знайдіть речення, у яких розповідається про мрії Маляки.

- Прочитайте історію Малякиної бабусі. 

- Чого дуже хотілося Маляці для своєї бабусі?

 - Скільки ж мрій було у дівчинки?

VI. Рефлексія

- Вправа «Незакінчене речення»

- Сьогоднішній урок мені запам’ятався…..

- Я дізнався…

- Я хочу…

- Мене вразило..

- Сьогодні на уроці я був…

VII. Д\з 

Прочитайте оповідання і складіть план, який допоможе втілити Марійчині мрії у реальність.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончаревич Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Тума Лариса
Додано
22 березня 2018
Переглядів
5305
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку