Оксиген. Кисень. Добування та фізичні властивості кисню
Мета: |
повторити класифікацію речовин; поглибити знання учнів про хімічний елемент Оксиген та його просту речовину кисень, з’ясувати способи добування і збирання кисню, його фізичні властивості; сформувати поняття «реакція розкладу», «каталізатор»; розвивати вміння учнів працювати з текстом підручника, логічно мислити, спостерігати, робити висновки та узагальнення. |
Обладнання: |
мультимедійний проектор, ноутбук, презентація Power Point; опорні конспекти, картки «Лабіринт»; Н2О2, МnО2, пробірки, штатив, корок з газовідвідною трубкою, кристалізатор з водою, скіпка, сірники. |
Тип уроку: |
урок засвоєння нових знань. |
Форми роботи: |
робота в групах, самостійна робота, еврістична бесіда, елементи гри, «Мозковий штурм», «Гронування», демонстраційний експеримент. |
І. Організація класу до роботи
Сіли зручно за парти, приготувались до роботи. Посміхнулись.
У нас сьогодні на уроці гості. А в Україні існує традиція доброзичливого, шанобливого ставлення до них. Тож нехай на сьогоднішньому уроці проявом гостинності будуть бадьорий настрій, кмітливий розум, творче мислення і натхненна праця протягом всього уроку. А щоб їх пробудити пропоную вправу «Шукуйте загальне»:
Навч
Прох ???
Зітх
Баж
ІІ. Актуалізація опорних знань
А тепер давайте пригадаємо ті знання, які потрібні будуть на сьогоднішньому уроці.
Щоб з'ясувати тему сьогоднішнього уроку я пропоную відгадати загадку:
Я живу і не тужу,
З ким зустрінуся – дружу,
Ми удвох з моїм сусідом
Називаємось оксидом.
Друзями моїми стали
І метали, й неметали.
Феєрверк влаштую вмить,
Бо у мене все горить.
Я внизу у тропосфері,
Залечу в іоносферу.
Мною дихать – всяк мастак
Називають мене як?
(Речовина кисень та елемент, що його утворює – Оксисен)
Отже, тема уроку «Оксиген. Кисень. Добування та фізичні властивості кисню».
Завдання:
Девізом нашого уроку будуть слова Я. А. Коменського: «Вважай нещасним той день або той час, в який ти не засвоїв нічого нового і нічого не додав до своєї освіти».
ІV. Засвоєння нових знань
- Що ви знаєте про кисень?
На дошці заповнюється схема.
Робота в групах з підручником Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія, 7 клас –К.: Академія, 2007.
- Що ви можете сказати про поширення Оксигену в живій та неживій природі?
- У вигляді яких речовин зустрічається Оксиген?
Обережно! Трагедія в Луганську – в реанімаційному відділенні зірвалися балони з киснем.
Запис рівняння
2KMnO4 = K2MnO4 + MnO2 + O2
перманганат манганат манган кисень
калію калію (IV)оксид
Ми також добудемо кисень з речовини, що є практично в кожній оселі – з гідроген пероксиду.
З часом гідроген пероксид перетворюється на воду, виділяючи при цьому кисень.
2Н2О2 = 2Н2О + О2
гідроген
пероксид
Але чекати так довго ми не можемо, тому скористаємось чарівним порошком.
Демонстрація добування кисню з гідроген пероксиду за участю манган(IV) оксиду.
Заповнення п.4 опорного конспекту.
- Що ж це за чарівний порошок?
Східна притча
Перед смертю запросив старий араб своїх синів, щоб розділити між ними свій спадок – 17 верблюдів. Першому сину він заповів половину спадку, другому – третину, третьому – дев'яту частину. Довго мудрували сини та нічого не змогли вдіяти. Аж поки не зустріли мудреця, що вів старого верблюда, нав'юченого книгами. Він допоміг братам, додавши свого верблюда до спадку. Розділивши спадок відповідно заповіту старого араба (перший син отримав 9 верблюдів, другий – 6, третій – 2), мудрець забрав свого верблюда і рушив далі.
Так і наш чарівний порошок – добути кисень допоміг, а сам не витратився.
Запис правила в конспект.
Висновок: Що таке реакція розкладу?
Робота в парах.
Завдання: Використовуючи власний досвід та фактичні дані на с.101 підручника заповнити схему.
Робота за стратегією «Два-чотири-всі разом»
Заповнення п.7 Опорного конспекту.
V. Закріплення знань
Його валентність?
Які утворює прості речовини?
Охарактеризуйте положення Оксигену в періодичній системі.
«В маленькому номері, відведеному дирегенту симфонічного оркестру, спав Остап Бендер. Він лежав на плюшевому простирадлі, одягнутий, притискаючи до грудей валізу з мільйоном. За ніч великий комбінатор вдихнув в себе кисень, що містився в кімнаті, і хімічні елементи, що залишилися в ній, можна було назвати повітрям лише через ввічливість».
Використовуючи стратегію «Займи позицію» дайте відповідь на запитання «Чи може одна людина за ніч суттєво змінити вміст повітря в кімнаті?»
(Ні. Буде використано приблизно 72л кисню. Це менше 0,5% об’єму повітря кімнати).
Робота в парах.
Відповідь: 1-2-5-6-10-9-13-14-11-7-3-4-8-12-15-16.
VI. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів.
VII. Домашнє завдання
Вивчити § 16,17 (до с.104),виконати вправу 121 (для 7 балів), вправу 126 (для 7-12 балів); творче завдання: скласти кроссворд або загадку з теми «Оксиген. Кисень».
Додаток1
Опорний конспект
Оксиген. Кисень.
Добування та фізичні властивості
Хімічний символ –
Порядковий номер –
Період –
Номер групи, підгрупа –
Відносна атомна маса –
Валентність –
Оксиген
_________________
__________________
_________________ __________________
__________________
1772 р. - ____________________
1774 р. - ____________________
в промисловості в лабораторії
_______________________________
_______________________________
Спосіб |
На яких властивостях базується |
1.
|
|
2.
|
|
Додаток 2
Лабіринт (окремий додаток)
Лабіринт «Добування кисню»
Кисень відкрили в другій половині ХVІІІ ст. учені К.В.Шеєле і Дж.Прістлі 1 |
Так |
Дослідив кисень і назвав його oxygen А.-Л.Лавуазьє
2 |
Ні |
Реакції розкладу – реакції, під час яких із однієї речовини утворюються кілька інших 3 |
Так |
Кисень у лабораторії можна добути з речовин, формули яких: КMnO4, H2O2 4 |
Ні |
Так |
Ні |
Ні |
Так |
Ні |
Так |
У чистому кисні скіпка горить яскравіше, ніж у повітрі 5 |
Так |
У промисловості кисень добувають із повітря 6 |
|
Випари ртуті дуже отруйні
7 |
Ні |
Усі реакції добування кисню в лабораторії відбуваються без каталізаторів 8 |
Ні |
Так |
Так |
Так |
Ні |
Так |
Ні |
Температура кипіння кисню нижча температури кипіння азоту 9 |
Ні |
Кисень одержують внаслідок сильного нагрівання повітря
10 |
|
При нагріванні меркурій (ІІ) оксиду Дж.Прістлі використовував спиртівку 11 |
Так |
Внаслідок нагрівання вода розкладається на водень і кисень
12 |
Так |
Ні |
|
Так |
Ні |
Ні |
Так |
Промислове добування кисню з повітря – явище хімічне 13 |
Ні |
Дж.Прістлі одержав кисень при термічному розкладанні меркурій (ІІ) оксиду 14 |
Ні |
Усі реакції добування кисню в лабораторії відбуваються внаслі- док нагрівання оксиге- новмісних речовин 15 |
Так |
У природі кисень утворюється внаслідок фотосинтезу в зелених листках 16 |
Література