Життєвий і творчий шлях письменника і
кінорежисера. Кіномистецька спадщина. Автобіографічне
кінооповідання «Зачарована Десна»
Мета уроку : поглибити знання учнів про життєвий і творчий хлях О. Довженка, створити живий, захоплюючий образ письменника, «славного сина народу»; розкрити талановиту, багату натуру митця та ті джерела, що формували його письменницький дар; дати уявлення про кіноповість; розвивати аналітичні навички та вміння; викликати захоплення особою та творчістю українського Мікеланджело; виховувати почуття гордості за власний народ.
Тема уроку. Олександр Довженко. Життєвий і творчий шлях письменника і
кінорежисера. Кіномистецька спадщина. Автобіографічне
кінооповідання «Зачарована Десна»
Мета уроку : поглибити знання учнів про життєвий і творчий хлях О. Довженка, створити
живий, захоплюючий образ письменника, «славного сина народу»; розкрити талановиту,
багату натуру митця та ті джерела, що формували його письменницький дар; дати
уявлення про кіноповість; розвивати аналітичні навички та вміння; викликати
захоплення особою та творчістю українського Мікеланджело; виховувати почуття
гордості за власний народ.
Обладнання: портрет та фотографії письменника, фонозапис музики, виставка творів О. Довженка,
учнівська презентація «Поет світового кіно»
Тип уроку: урок вивчення особистості письменника з використанням ІКТ
Епіграф
Він залишився , як дерево, що вічно цвіте,
Вічно плодоносить, як великий мислитель,
Який може стояти поряд із Сократом і Гомером
Андрій Малишко
Хід уроку
І Вступне слово вчителя.
Звучить фрагмент пісні « Молитва» О. Білозір.
На фоні музики звучить уривок з повісті «Зачарована Десна»
«Благословенна будь, моя незаймана дівице , Десно,..» до слів «… не втратив щастя бачити оті
Зорі навіть у буденних калюжах на життєвих дорогах».
Великі художники йдуть до людства як представники свого народу , виразники їхніх дум і стремлінь. Устами художника народ виповідає світові себе, своє найзаповітніше.
Учні записують у зошити дату, тему й епіграф уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань.
ІІІ Повідомлення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-Нерідко О. Довженка порівнюють з видатними майстрами епохи Відродження, які були водночас і живописцями, і поетами , й архітекторами, і природознавцями. Його ще називають українським Мікеланджело, засновником українського кінематографу.
Кіно – мистецтво синтетичне, колективне. У створенні кінофільмів беруть участь люди різних професій.
Завдання: робити короткі записи під час уроку з метою збереження інформації
ІV Вивчення нового матеріалу.
Учні працюють з опорною схемою «Кінодраматургія»
-Творцем кіноповісті в українській літературі став О. Довженко, в душі якого поєдналися дві мистецькі стихії – література і кіно,народивши своєрідну художню форму, що несла в собі риси кіносценарію і повісті.
Ознаки кіносценарію: фрагментарність , монтажна композиція , лаконізм діалогів, динамізм сюжету.
Ознаки повісті: епічний принцип зображення життя, метафоричність, авторські відступи, яскраві пейзажні картини.
2.Перегляд учнівської презентації « Поет світового кіно».
Він - як самоцвіт: скільки не обертай його,
А в ньому починають світитися все нові грані
М. Наєнко.
Учитель. О. Довженка знають і високо шанують у цілому світі, бо, як і кожний геній , він належить людству.
А в глибинах космосу кружляє планета , названа на честь нашого співвітчизника.
Перед тим , як перейти до розповіді про життя і творчість О. Довженка, уважно прислухаймось до голосів , що лунають здалека і зблизька у просторі і часі і творять хорал всесвітньої слави цьому творцеві духовних і мистецьких цінностей одному з найвидатніших кіномитців , якого греки назвали Гомером ХХ століття.
(Звучать голоси Л. Джекобса, Ж. Садуля, Ч. Чапліна, О. Гончара)
Перегляд слайдів презентації з коментуванням.
Учитель. Чому О. Довженко за 10 років до смерті у «Щоденнику» написав: « Немає сил ходити. Болить у мене серце. Болять руки, ноги. Болить голова і болить серце. Думаю , що скоро помру. Мені жаль умерти. Я народився , я був створений років на 90. Я помру скоро, тому що з мене вийшла вся сила. Вона пішла не тільки на роботу. Ні. Не робота подолала мене,не пияцтво, не жіноцтво. Прибила мене недоля народу. А знищила мене ненависть людська і жорстокість. Убила мою радість.
Дослідження учнів – істориків.
У «Щоденнику» від 07.01.1944р. О. Довженко писав: « У хвилини душевного занепаду і слабості думаю: нащо я так убивався за долею українського народу, чого оплакую його ,чого боюсь за його долю,кричу про його труднощі й страждання? Може, їх нема. Може, все, що діється навколо мене, є звичайний життєвий процес…
Прости мені, світе милий: нікому не бажав я зла».
( Входить Доля – дівчина у вишиванці з темною хусткою на плечах)
Доля. Я прийшла нині до тебе , українська доля твоя. Не прийшла , а припливла зачарованою Десною,щоб м’яка тепла вода оповила твою душу,очистила від журби і скорбот, повернула до краси, щоб став ти тим , для чого народила тебе мати твоя – добрим і радісним.
Ти прости, сину, що не спочиває твоє серце у вічності в рідній землі – « У Києві десь над Дніпром десь на горі. Ти прости, що послала в життя твоє так багато жалю і смутку,хоч любив ти життя, прекрасне, людяне, і не втратив щастя бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах…»
За все прости…
Учитель. Ось і закінчилась наша кінострічка. Це була спроба першого знайомства. Якби можна було дібрати містке слово-епітет, то як би ви закінчили фразу:
Життя Довженка - … (трагічне)
Творчість Довженка - …( титанічна, геніальна)
3.Повідомлення . Історія написання кіноповісті « Зачарована Десна»
1 На березі якої річки пройшло дитинство О. Довженка?
2 Як звали Сашкового діда ?
3 Про кого сказано «… люблю саджати в землю, щоб проізростало…» ?
4 Кого мав на увазі письменник, говорячи « єдине, що в нього було некрасиве, так це одяг…» ?
5 По чому сусіди Довженків завбачали погоду?
6 За що Сашко не любив прабабусю Марусину?
7 Яка подія сталася в сім'ї Довженків одночасно зі смертю прабабусі?
8 Як звали собаку , вірного Сашкового друга?
9 Чим запам’ятався сінокіс малому хлопчику?
10 На яке свято батько Сашка змушений був рятувати людей від потопу?
4.Схарактеризуйте образ Сашка.
V Рефлексія
- Як у творі розв’язується проблема природи і людини? ( зв'язок – необхідна умова духовності)
- Яку роль відіграє у вихованні дитини сім'я?
- Що взяв О. Довженко зі свого дитинства у далеку мандрівку життя?
VІ Підсумок
- Чи додав щось образ письменника до вашого ідеалу людини?
- Чи досягли ми мети уроку?
VІІ Оцінювання.
VІІІ Домашнє завдання. Повторити біографію письменника. Характеризувати образи «Зачарованої Десни». Прочитати кіноповість « Україна в огні»
Олександрівська ЗШ І- ІІІ ступенів
Олександр Довженко.
Відомий у світі кінорежисер, засновник поетичного кіно.
Кіноповість «Зачарована Десна»
Учитель Осика А. Ф.