Олександр Довженко. Життєвий і творчий шлях письменника і кінорежисера. Кіномистецька спадщина. Автобіографічне кінооповідання

Про матеріал

Життєвий і творчий шлях письменника і

кінорежисера. Кіномистецька спадщина. Автобіографічне

кінооповідання «Зачарована Десна»

Мета уроку : поглибити знання учнів про життєвий і творчий хлях О. Довженка, створити живий, захоплюючий образ письменника, «славного сина народу»; розкрити талановиту, багату натуру митця та ті джерела, що формували його письменницький дар; дати уявлення про кіноповість; розвивати аналітичні навички та вміння; викликати захоплення особою та творчістю українського Мікеланджело; виховувати почуття гордості за власний народ.

Перегляд файлу

Тема уроку. Олександр Довженко. Життєвий і творчий шлях письменника і

                        кінорежисера. Кіномистецька спадщина. Автобіографічне

                        кінооповідання «Зачарована Десна»

Мета уроку : поглибити знання учнів про життєвий і творчий хлях   О. Довженка, створити

                     живий, захоплюючий образ письменника, «славного сина народу»; розкрити талановиту,

                          багату натуру митця та ті джерела, що формували його письменницький дар; дати

                          уявлення про кіноповість; розвивати аналітичні навички та вміння; викликати

                           захоплення особою та творчістю українського Мікеланджело; виховувати почуття

                           гордості за власний народ.

Обладнання: портрет та фотографії письменника, фонозапис музики, виставка творів О. Довженка,

                           учнівська презентація «Поет світового кіно»

Тип уроку: урок вивчення особистості письменника з використанням ІКТ

 

Епіграф

                Він залишився , як дерево, що вічно цвіте,

                Вічно плодоносить, як великий мислитель,

                Який може стояти поряд із Сократом і Гомером

                                                                                                 Андрій Малишко

 

Хід уроку

І   Вступне слово вчителя.

Звучить фрагмент пісні « Молитва» О. Білозір.

На фоні музики звучить уривок з повісті «Зачарована Десна»

      «Благословенна будь, моя незаймана дівице , Десно,..» до слів «… не втратив щастя бачити оті

        Зорі навіть у буденних калюжах на життєвих дорогах».

  • Чи знаєте ви звідки ці слова і кому  вони належать?
  • Так, ці рядки з повісті « Зачарована Десна» - Олександра Довженка , який належав до тих ,хто не лише бачить зорі, а й був закоханий в них.

Великі художники йдуть до людства як представники свого народу , виразники їхніх дум і стремлінь. Устами художника народ виповідає світові себе, своє найзаповітніше.

    Учні записують у зошити дату, тему й епіграф уроку.

ІІ Актуалізація опорних знань.

  • Чи знайоме вам ім’я О. Довженка? Де ви чули чи читали про нього ? (Учні згадують кіностудію ім. О. Довженка, фільми, твори).

ІІІ Повідомлення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

-Нерідко  О. Довженка порівнюють з видатними майстрами епохи Відродження, які були водночас і живописцями, і поетами , й архітекторами, і природознавцями. Його ще називають українським Мікеланджело, засновником українського кінематографу.

Кіно – мистецтво синтетичне, колективне. У створенні кінофільмів беруть участь люди різних професій.

         Завдання: робити короткі записи під час уроку з метою збереження інформації

ІV Вивчення нового матеріалу.

  1. Словникова робота.

Учні працюють з опорною схемою «Кінодраматургія»

-Творцем кіноповісті в українській літературі став О. Довженко, в душі якого поєдналися дві мистецькі стихії – література і кіно,народивши своєрідну художню форму, що несла в собі риси кіносценарію і повісті.

Ознаки кіносценарію: фрагментарність , монтажна композиція , лаконізм діалогів, динамізм сюжету.

Ознаки повісті: епічний принцип зображення життя, метафоричність, авторські відступи, яскраві пейзажні картини.

2.Перегляд учнівської презентації       « Поет світового кіно».

                                             Він -  як самоцвіт: скільки не обертай його,

 А в ньому починають світитися все нові грані

 М. Наєнко.

Учитель. О. Довженка знають і високо шанують у цілому світі, бо, як і кожний геній , він належить людству.

А  в глибинах космосу кружляє планета , названа на честь нашого співвітчизника.

Перед тим , як перейти до розповіді про життя і творчість О. Довженка, уважно прислухаймось до голосів , що лунають  здалека і зблизька у просторі і часі і творять хорал всесвітньої слави цьому творцеві духовних і мистецьких цінностей одному з найвидатніших кіномитців , якого греки назвали Гомером ХХ століття.

(Звучать голоси Л. Джекобса, Ж. Садуля, Ч. Чапліна, О. Гончара)

Перегляд слайдів презентації з коментуванням.

  • О. Довженко писав: «Страшенно люблю писати… Хочеться кожне слово помити в українській криниці, де дівчина воду брала, і поставити слова чистими рядами , щоб незабутнє вигравало в них, як сонце на Великдень, і радувало людські серця у великі трудні часи».

Учитель. Чому О. Довженко за 10 років до смерті у «Щоденнику» написав: « Немає сил ходити. Болить у мене серце. Болять руки, ноги. Болить голова і болить серце. Думаю , що скоро помру. Мені жаль умерти. Я народився , я був створений років на 90.  Я помру скоро, тому що з мене вийшла вся сила. Вона пішла не тільки на роботу. Ні. Не робота подолала мене,не пияцтво, не жіноцтво. Прибила мене недоля народу. А знищила мене ненависть людська і жорстокість. Убила мою радість.

 

  •                                   Що спричинило до такого відчаю? Яка боротьба виснажила його?

          Дослідження учнів – істориків.

            У «Щоденнику» від 07.01.1944р. О. Довженко писав: « У хвилини душевного занепаду і слабості думаю: нащо я так убивався за долею українського народу, чого оплакую його ,чого боюсь за його долю,кричу про його труднощі й страждання? Може,  їх нема. Може, все, що діється навколо мене, є звичайний життєвий процес…

Прости мені, світе  милий: нікому не бажав я зла».

 

( Входить Доля – дівчина у вишиванці з темною хусткою на плечах)

Доля. Я прийшла нині до тебе , українська доля твоя. Не прийшла , а припливла зачарованою Десною,щоб м’яка тепла вода оповила твою душу,очистила від журби і скорбот, повернула до краси, щоб став ти тим ,  для чого народила тебе мати твоя – добрим і радісним.

Ти прости, сину, що не спочиває твоє серце у вічності в рідній землі – « У Києві десь над  Дніпром десь на горі. Ти прости, що послала в життя твоє так багато жалю і смутку,хоч любив ти життя, прекрасне, людяне, і не втратив щастя бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах…»

За все прости…

Учитель. Ось і закінчилась наша кінострічка. Це була спроба першого знайомства. Якби можна було дібрати містке слово-епітет, то як би ви закінчили фразу:

Життя Довженка  -     (трагічне)

Творчість  Довженка -  …( титанічна, геніальна)

3.Повідомлення . Історія написання кіноповісті « Зачарована Десна»

  1. Вікторина « Мозковий штурм» за кіноповістю «Зачарована Десна»

1 На березі якої річки пройшло дитинство О. Довженка?

2 Як звали Сашкового діда ?

3 Про кого сказано «… люблю саджати в землю, щоб проізростало…» ?

4 Кого мав на увазі письменник, говорячи « єдине, що в нього було некрасиве, так це одяг…» ?

5 По чому сусіди Довженків завбачали погоду?

6 За що Сашко не любив прабабусю Марусину?

7 Яка подія сталася в сім'ї Довженків одночасно зі смертю прабабусі?

8 Як звали собаку , вірного Сашкового друга?

9 Чим запам’ятався сінокіс малому хлопчику?

10 На яке свято батько Сашка змушений був рятувати людей від потопу?

 

  1. Повідомлення учнів про систему образів «Зачарованої Десни"
  • Які традиції  сім'ї Довженків?
  • Які традиції у вихованні дітей домінували в родині?
  • У що вірили люди?
  • Які прикмети знав народ?
  • Як називалося лікування в давнину?
  • Якою була хата , де жив Сашко?

4.Схарактеризуйте образ Сашка.

V  Рефлексія

- Як  у творі розв’язується проблема природи і людини? ( зв'язок – необхідна умова духовності)

- Яку роль відіграє у вихованні дитини сім'я?

- Що взяв О. Довженко зі свого дитинства у далеку мандрівку життя?

  VІ Підсумок

              - Чи додав щось образ письменника до вашого ідеалу людини?

- Чи досягли ми мети уроку?

VІІ  Оцінювання.

VІІІ   Домашнє завдання.  Повторити біографію письменника. Характеризувати образи «Зачарованої Десни». Прочитати кіноповість « Україна в огні»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олександрівська   ЗШ  І- ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Олександр Довженко.

Відомий у світі кінорежисер, засновник поетичного кіно.

Кіноповість «Зачарована Десна»          

 

 

 

 Учитель  Осика А. Ф.

docx
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку