Допомогти глибше усвідомити „шістдесятництво" якявище культурологічне та соціальне; ознайомити з життям ітворчістю поета В.Симоненка – одного з найяскравіших представників цієї доби, зацікавити його особистістю татворчістю
Тема: В.Симоненко. Творча біографія митця – «витязя молодої української поезій» О.Гончар. Патріотичні мотиви як лейтмотив творчості В.Симоненка. «Лебеді материнства» як поетичний шедевр на патріотичну тему. Неповторний персоніфікований образ України у вірші «Задивлюсь у твої зіниці». Патріотичний пафос поезії. Синівський обов’язок ліричного героя перед своїм народом(« Є тисячі доріг»). Декларативність, публіцистичність поезії, використання традиційних художніх прийомів. Високохудожнє відтворення громадянського вибору поета . Проблема почуття людської гідності(«Ти знаєш, що ти – людина?»). Мотив самоствердження людини в складному сучасному світі , її самодостатність.(«Я..», « Люди – прекрасні»).
Мета: допомогти глибше усвідомити „шістдесятництво” як явище культурологічне та соціальне; ознайомити з життям і творчістю поета В.Симоненка – одного з найяскравіших представників цієї доби, зацікавити його особистістю та творчістю; розвивати аналітичне, критичне мислення, навички самостійного підбору інформації, її опрацювання; поглиблювати вміння виділяти головне, робити узагальнення та висновки, аналізувати ліричний твір; виховувати активну громадянську позицію, почуття патріотизму, любов до літератури, повагу до митців
української літератури
Обладнання: презентація „Життєвий і творчий шлях В.Симоненка”, бук трейлер на вірші В.Симоненка «Лебеді материнства», тексти поезій, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
УЧИТЕЛЬ. Уривок з вірша І.Драча
...Син мужицький, Золоте коріння,
Одчайдушна блискавка брови.
Спалах - і холуйське павутиння
Запалав пожаром голови.
Пахне сонцем наше грізне небо.
В сонці твоє полум’я руде.
Всі ми прийдем на той світ до тебе,
Тільки Україна хай не йде!
- Кому ж, на вашу думку, присвятив ці рядки І.Драч?
- Кого називали „шістдесятниками”?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Утворити асоціативний ряд до поняття „шістдесятництво” (записано на дошці)
(дисидентство, внутрішня еміграція, конформізм, А.Горська, С.Параджанов, В.Івасюк, гуманізм, демократизм, В.Симоненко)
2. «Мозкова атака».
3. Прослухати уривок поезії
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати,
Не пущу тебе колиску синову гойдати.
Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,
Опустіться, тихі зорі, синові під вії.
Темряву тривожили криками півні,
Танцювали лебеді в хаті на стіні,
Лопотіли крилати і рожевим пір’ям,
Лоскотали марево золотим сузір’ям.
(Казки «Цар Плаксій і Лоскотон», «Подорож у країну навпаки», поезії «Лебеді материнства», «Перехожий», «Гей нові Колумби й Магеллни» , «Ти знаєш, що ти – людина».
Його світлій пам’яті і палкому ніжному слову присвячується наш урок.
УІ. Повідомлення теми, мети уроку
У. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
«Я українець. Оце і вся моя автобіографія» , — сказав колись Василь Симоненко.
Така вже немилосердна доля України, що її найкращим дітям судилося несправедливо коротке життя: 47 - Шевченкові, Грінченкові, Стусу, 49 - Коцюбинському, Тютюнникові, 42 - Лесі Українці, 38 - Грабовському і зовсім мало - 28 - Симоненкові.
2. Учні – експерти розповідають цікаві факти про життєвий і творчий шлях В.А.Симоненка. (Випереджувальне завдання: учням було дано домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника, додаткової інформації, використати ресурси Інтернет)
3. Презентація тематики творів В.Симоненка ( перегляд слайдів)
- Отже, патріотичні мотиви є основним лейтмотивом творчості В.Симоненка.
4. Психолого-поетичне «інтермеццо».
( учні разом, взявшись за руки, читають напам’ять поезію “ Ти знаєш, що ти- людина»)
Вчитель. Поезія “Ти знаєш, що ти людина?” має глибокий філософській підтекст. Людина повинна знати, що вона – не бездушний гвинтик. Що вона має право на свободу, на визнання своєї людської гідності, на можливість жити так, як вона хоче і право на щастя. Людина – це цілий світ.
5. Перегляд буктрейлера на вірш В.Симоненка « Лебеді материнства»
Вчитель. Поезію «Лебеді материнства» вважають поетичним шедевром патріотичної тематики.
( Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину»)
6. Колективна робота. Скласти літературний паспорт поезії « Лебеді материнства»
Історія написання: вирісши без батька, поет особливе тепло й удячність відчував до матері, яка його виростила, уклавши в сина все найкраще.
Рік створення: написано в 1960-1963 рр., коли поет працював кореспондентом газети «Молодь Черкащини», вийшов друком 1981р.
Напрям: модернізм (умовно). Течія: неоромантизм.
Збірка: «Грім і тиша».
Рід: лірика.
Жанр: вірш (колискова пісня).
Вид лірики: громадянська
Тема: материнська любов до сина; любов до Батьківщини.
Ідея: возвеличення відданої материнської любові та її вміння виховувати дитину відповідно до найвищих моральних і патріотичних критеріїв («Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину»),
Провідні мотиви: любов до матері, до Батьківщини
Образи: людей: мати, син, друг, мавки чорноброві (диво-наречені); міфологічних істот: досада; природи: туман, лебеді, ніч, зорі, верби, тополі; предметів і явищ: колиска, хата, казка, тривоги, очі материнські, білява хата, Батьківщина, душа, прощання.
Символічні образи: казка (символ добра); лебеді (символ материнської любові, відданості, мрії); верби та тополі (символ Батьківщини); мати й Батьківщина (символ найдорожчого в людському житті).
Композиція: зображення казкового вечора — звернення матері до досади, щоб не приходила до сина, прохання до лебедів, зір прийти до сина — зображення химерного танцю півнів на стіні — повчання матері про життєвий вибір.
Система віршування: силабо-тонічна.
Віршовий розмір: 7-стопний хорей
Строфа: двовірш.
Римування: паралельне (аа 66), суміжне
Художні засоби виразності: алітерація, епітет, порівняння, метафора, символ, метонімія, антитеза, інверсія, риторичне звертання.
Уже перша збірка В. Симоненка «Тиша і грім» (1962 р.) полонила читачів змістовністю й простотою вислову, зрілістю думок і справжністю почуттів, по-молодечому завзятих. Вона засвідчила, що в літературу прийшов самобутній поет. Своєю творчістю він, як справедливо вважає Олесь Гончар, «став чистим, непідкупним сумлінням своїх ровесників», став лицарем, витязем нового етапу в українській поезії, а витязь — значить відважний, доблесний воїн, борець за правду життя й красу світу засобами слова.
Музику на пісню "Лебеді материнства" поклав композитор Анатолій Пашкевич.
7. Поетичний практикум . Виразне читання і аналіз поезій В.Симоненка „Задивляюсь у твої зіниці..”, «Я…»
Аналіз вірша «Задивляюсь у твої зіниці"
тема: звеличення рідної землі, її історії.
ідея: звернення до земляків - любити рідну землю і дбати про її майбутнє
жанр: патріотична лірика
віршований розмір: шестистопний ямб
художні засоби:
-епітети:червоні блискавиці, мама, горда і вродлива,святе синівське право,
-метафори:пливе за роком рік,перли в душі сію,мовчать Америки й Росії, дні занадто куці та малі,чорти живуть на небі,
-порівняння:зіниці, голубі, тривожні, ніби рань.
-звертання: Україно! недруги лукаві! друзі. нене.
-образи-символи: мати, чорти.
-гіпербола: битви споконвічний грюк.
-риторичне запитання: Як же я без друзів обійдуся, без лобів їх, без очей і рук?
За/див/ля/юсь/ у/ тво/ї/ зі/ни/ці/
Го/лу/бі/, три/вож/ні/, ні/би/ рань./
Кре/шуть/ з них/ чер/во/ні/ блис/ка/ви/ці/
Ре/во/лю/цій/, бун/тів/ і/ по/встань./
( П’ятистопний хорей із перехресною римою)
Аналіз вірша Василя Симоненка "Я..."
Тема: Заклик до сприйняття людської гідності, неповторності кожної особистості.
Iдея: Довести читачевi, що кожна людина неповторна. Ідея людської гідності, гордості за того, "що ти - людина", доповнюється тут мотивом уселюдської спільноти яскраво вираженим протестом проти диктату сили, авторитарності".
Мотиви: справедливiсть, життєздатність, самоповажага. Через цi мотиви автор яскраво передав образи свого власного «я», народу, влади.
Провiдним художним засобом є — «Ми — не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних.» Епiтети: «Очицями, повними блекоти», «Він гримів одержимо і люто», «лице рябе».
Протиставлення: «Ми — це народу одвічне лоно, ми — океанна вселюдська сім'я.»
Афористичний висновок вірша "Я..." можно сприймати як максиму самого поета, його розуміння призначення кожної людини на землі.
Ми/ це/ на/ро/ду/ од/віч/не/ ло/но/,
Ми/ - о/ке/ан/на/ все/люд/ська/ сім’/я/
І/ тіль/ки/ тих/ по/ва/жа/ють/ міль/йо/ни/,
Хто/ по/ва/жа/є/ міль/йо/ни/ „я”/.
(За основним чергуванням – дактиль. Перехресна рима)
УІ. ПУ
У.МО
УІ. ДЗ: скласти літературний паспорт поезій «Є тисячі доріг», «Люди-прекрасні».
Вивчити напам’ять 1 поезію ( на вибір)
За бажанням прослухати пісні:
«Лебеді материнства» - виконує Таїсія Повалій
«Ти знаєш, що ти – людина» - виконує ВІА «Смерічка»
«Задивляюсь у твої дзвіниці» - виконує Тарас Гривул та Марічка Погорілко
«Крізь століття» - виконує Раїса Кириченко
«Похід козаків» - виконує народний хор
«Синові» - виконує Раїса Кириченко
«Там у степу схрестилися дороги» - виконує Василь Зінкевич
1