Розробка уроку з українскої літератури у 9 класі для загальноосвітніх навчальних закладів. У конспекті є обов'язкові етапи уроку: мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань у вигляді вікторини (матеріали для питань з програми попередніх років), основний зміст уроку, підсумок уроку тощо.
Розробка уроку з української літератури в 9 класі
Тема: Тарас Шевченко . Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»). Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»)
Мета: поглибити знання школярів про біографію Т. Шевченка; проаналізувати твори митця, що є віссю неперервності історичного часу; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, вміння виразно читати поетичні твори, логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки, раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття поваги до життєвого подвигу Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині XIX ст.; інтерес до історичного минулого нашого народу.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
ХІД УРОКУ
Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього,
можна було б сказати, що це — легенда,коли б
усе це діялось не перед нашими очима.
(С. Васильченко)
I. З'ЯСУВАННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ
«Обмін побажаннями»
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Завдання: упродовж 4хв надати письмово відповіді на запитання:
3. Соціальний стан Тараса у дитячі роки. (Кріпак)
4. Здібність поета у дитинстві. (Малювання)
5. Ім'я художника і написаний ним портрет, який розіграли в лотерею, щоб визволити Т. Шевченка з кріпацтва.
(Художник К. Брюллов написав портрет В. Жуковського)
6. Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2500 руб.)
7. Заклад, у якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну».
(Академія мистецтв)
8. Хто з родини Шевченків мав ім'я Катерина? (Старша сестра Тараса)
9. Відома поезія митця про безрадісне сирітське дитинство.
(«Мені тринадцятий минало»)
10. Ім’я дівчини, яка була першим коханням Тараса (Оксана)
11. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема? («Катерина»)
12. Місце перепоховання Т. Шевченка. (Канів, Чернеча гора)
(Взаємоперевірка, правильні відповіді на дошці.Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 0.5 бал.)
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
V. ОСОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
1. Вступне слово вчителя.
Цю людину представляти не треба. Її знають усі. Портрети Тараса Шевченка змалку впізнає кожний. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, тому сприймають як щось близьке і рідне.
Шевченко для України — не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, заступник усіх знедолених, провидець — і в цьому немає перебільшення. У його поезії і прозі кожен читач знайде для себе щось своє.
Правий С. Васильченко, слова якого винесені в епіграф цього уроку, що життя Шевченка важке, але напрочуд дивне.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Учні висвітлюють такі питання:
• Чи досягнуті цілі уроку?
• Чи сподобався урок?
• Чи дізналися щось нового з життя та творчості Т. Г. Шевченка?
• Чи задоволені своєю роботою?
• Що не вдалося?
VIІ. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ( з урахуванням набраних балів за вікторину)
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1.Підготувати конспект у зошиті «Основні періоди творчості Т. Г. Шевченка»
2. Опрацювати твір «До Основ’яненка», вміти пояснювати термін «послання».