Олешківські піски – найбільша напівпустеля Європи.
8 клас.
Мета: відкрити невідомі сторінки природи; поглибити знання учнів про природу та її багатства, сприяти вихованню в учнів любові до природи, готовності берегти і примножувати її багатства;зацікавити учнів працювати з додатковою літературою.
Обладнання: фізична карта України, атласи, роздавальний матеріал, фломастери, папір, клей, вислови:
« Перед вами одні тільки піски жовтіють та безмірна пустиня розлягається буро-червоним палом »
( П. Мирний ),
« Краю мій, рідний мій! Багато по тобі пройшло-потопталося літ і віків, багато розлилося сліз та горя, посіялося кісток та крові; та не знехаяло се твоєї пишної краси, твого безмірного достатку »
( П. Мирний )
Література:
Антонович В. Про козацькі часи на Україні – К. – 1991.
Бережко В. Отаман Олешківського куреня українського козацтва.
Панас Мирний. Серед степів // Твори: в 7 т., т.1. – К. – 1968
Полищук Н., Швед Г. Самая большая в Европе пустыня.
Рідне місто. Все про моє рідне місто Цюрупинськ.
Сім чудес України. Буркути. Олешківські піски.
Шевченко Т. Г. Кобзар – К. – 2001.
Епіграф уроку: «Перед вами одні тільки піски жовтіють та безмірна пустиня розлягається буро-червоним палом ». Панас Мирний
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Учитель: Забуті сторінки історії, а чи є забуті сторінки природи в Україні?
( відповіді учнів )
Остаточну відповідь на це запитання ми дамо у кінці уроку
( під музику вчитель зачитує )
У літню пору пісок тут може прогріватися до +75 С, що ускладнює випадання опадів у цьому регіоні. Бували роки, коли по три місяці не було жодної краплі дощу.
Для якої території характерний саме такий опис? ( відповіді учнів )
Учитель: Пустеля … Що характерне для пустелі?
« Асоціативний кущ »
Пустеля
Учитель: Наші припущення ми порівняємо із загальноприйнятим поняттям
( зачитує визначення із Великого тлумачного словника сучасної української мови )
Пустеля – великий (зазвичай посушливий) простір із бідною рослинністю або позбавлений рослинності;
Великий, безмежний простір чого-небудь, позбавлений ознак життя;
Відлюдне місце, ненаселена або малонаселена місцевість.
Які образи малює ваша уява, як пересічного українця, коли ви чуєте цей термін і його пояснення?
( думки учнів )
Учитель: Здебільшого це будуть думки про щось східне, далеке, екзотичне і не цілком реальне. Проте, мало хто здогадується про те, що на території України є своя справжня напівпустеля. Та ще й найбільша в Європі.
Де ж знаходиться така напівпустеля? ( відповіді учнів )
Учитель: Це Олешківськім піски або так зване Олешшя.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
Тема сьогоднішнього уроку: « Олешківські піски – найбільша напівпустеля в Європі ». ( робота з робочим зошитом )
Об`єднання учнів класу у три групи ( історики, географи, біологи )
Робота в групах. Учні вибирають тези по своїй темі ( див. додаток 1 ). На це завдання відводиться 10 хвилин.
Учитель: Кожна група підготувала конкретну підтему по Олешківських пісках, ваше завдання
Відповісти на питання по своїй підтемі.( Дозволяється відповідати за бажанням, може відповідати один представник від групи або кілька ). На це завдання дається по 5 хвилин.
Учитель: Наших два учні отримали випереджувальне завдання
( додаток 2, 3 ). Отож, їм слово … ( доповіді дітей ).
Учитель: Отак закінчилась Олешківська Січ – свідок бідування запорозького козацтва. У кобзарських думах часи перебування під татарами згадувались як «лиха година».
Ой, Олешки, будем довго вас знати, –
І той лихий день, і ту лиху годину
Будем довго, як тяжку личину, споминати.
Т. Г. Шевченко.
Панас Мирний пише: « Перед вами одні тільки піски жовтіють та безмірна пустиня розлягається буро-червоним палом ».
Ніхто з нас не застрахований від того, що може заблукати від своєї групи, опинитися один у незнайомій місцевості. Дуже важко повірити, що в Україні є місця, де можна йти добу на проліт і не побачиш ні людини, ні жодних слідів цивілізації. Ось і ми потрапили у таку екстремальну ситуацію, щоб вибратися з неї нам необхідно скласти « Пам’ятку туристу-екстремалу ».
Вам необхідно від групи запропонувати по одному кроку як орієнтуватися в пустелі. На це завдання відводиться 2 хвилини для прийняття рішення.
(записую на класній дошці кроки « Пам’ятки » )
Щоб задовольнити нашого мандрівника нам необхідно, ще вказати, що у напівпустині поширене явище.
Щоб сказати яке явище, нам необхідно розшифрувати анаграму.
( жарім – міраж )
Учитель: Ми з вами були на уроці біологами, істориками, географами, але всі ми з вами українці. І в першу чергу дбаємо про свою державу і відповідно про її природу. Щоб зберегти державу необхідно зберегти природу. Ваше завдання:
Запропонувати шляхи збереження чи знищення Олешківських пісків.
( гра « Еком’ячик » ).
Учитель: У ст. 50 « Закону про охорону навколишнього середовища » записано, що « кожна людина має право на екологічно-безпечне середовище ». Вам необхідно висловити свою думку про результативність запропонованих шляхів вирішення проблеми для Олешшя, доповнивши речення: « Я вважаю, що запропоновані шляхи вирішення проблем ефективні на …%, тому що …
Учитель: Повернемось до запитання поставленого на початку уроку:
Чи є забуті сторінки природи України? ( відповіді учнів ).
Підсумок уроку:
Учитель: ( зачитую П. Мирний « Серед степів » т. , стор. 321 )
« Краю мій, рідний мій! Багато по тобі пройшло-потопталося літ і віків, багато розлилося сліз та горя, посіялося кісток та крові; та не знехаяло се твоєї пишної краси, твого безмірного достатку.»
( підводимо підсумок уроку )
Домашнє завдання:
Вивчити тему уроку ( роздаю роздавальний матеріал), підготовити запитання для протилежних груп, за бажанням кросворди, ребуси.
« Наставляй молодого на добру путь, навіть як постаріється, не зверне з неї »
Приповістей 22:6