Урок 6
Тема. Операційна система та її інтерфейс
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дошка, комп’ютери, підручники, презентація уроку, завдання на картках.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Психологічна підготовка учнів до уроку.
Діти! У нас сьогодні справжнє свято,
гостей зібралося багато.
Тож подаруйте їм від серця
Усмішки синіх два озерця
Всміхніться друзям, хай дружба квітне,
Урок пройде хай привітно й світло.
Знання й уміння нехай вас надихають
А я до співпраці вас знов закликаю.
Бажаю присутнім гарного настрою та плідної праці. Отож розпочнемо наш урок із перевірки домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Молодці! Гарно справились із домашнім завданням. А зараз повторимо той матеріал, що вивчали на попередньому уроці, а це була тема (нагадайте мені, яка) Так «Складові комп’ютера».
1. Знайди і назви зашифровані назви пристроїв.
2. Розшифруйте анаграми.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
— Під час вивчення попередньої теми ми дізналися з яких пристроїв складається комп’ютер, щоб забезпечити здійснення інформаційних процесів.
Також ви знаєте, що комп’ютерні програми бувають різні. Одні програми призначені для роботи з рисунками, текстами, презентаціями тощо.
Інші програми мають особливе значення для роботи комп’ютера. Це операційні системи (скорочено ОС), без яких робота сучасного комп’ютера неможлива. (слайд)
Цього матеріалу у підручнику немає, тому будемо робити відповідні записи у зошит.
Записуємо сьогоднішнє число, класна робота і тему нашого уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Операційна система – це набір програм, які призначені для забезпечення взаємодії всіх пристроїв комп’ютера і виконанням користувачем різних дій.
Операційна система складається з таких основних компонентів:
Основні функції операційної системи:
Інтерфейс операційної системи – це набір засобів, використовуючи які користувач може подавати команди операційній системі та отримувати повідомлення про хід або результат виконання поданої команди.
В ОС з графічним інтерфейсом обмін даними між користувачем і комп’ютером реалізується з використанням вікон, значків, меню та вказівника.
Основними об’єктами операційної системи є: вікна, пристрої збереження даних, папки, файли, ярлики.
Ярлик – це посилання на інший об’єкт операційної системи.
У кожного вдома є комп’ютери чи ноутбуки. Я хочу, щоб ви знали, які операційні системи можуть використовуватися на персональних комп'ютерах.
На персональних комп’ютерах використовують такі операційні системи:
Всі ми на сьогоднішній день користуємося кишеньковими компютерами, які називають смартфонами. Виникає питання, а які операційні системи можуть використовуватися та мобільних телефонах? Хто знає і скаже?
Для мобільних пристроїв призначені наступні операційні системи: Android, Windows Mobile, iOS.
VI. Закріплення набутих вмінь, знань та навичок
Завдання
Розглянути Робочий стіл власного комп’ютера і пригадати основні навички роботи, які ви отримали в 4 класі. Підготуватися до проведення вправи «Мозкова атака». (За потреби демонструю роботу з основними об’єктами операційної системи, використовуючи локальну мережу).
Вправа «Мозкова атака»
(В такий спосіб визначаю ступінь обізнаності учнів з теми, усуваю наявні прогалини в знаннях).
— Що ми називаємо робочим столом? (Робочий стіл — головне вікно, яке займає весь екран.)
— Які є основні елементи Робочого стола? (Значки (піктограми) програм та документів, ярлики, панель задач, панель швидкого запуску, кнопка Пуск, Кошик)
— Для чого використовується Кошик? (Кошик — це спеціальне місце для вилученої інформації.)
— Що таке меню? (Меню — це перелік команд, що з’являється на екрані і дає змогу вибрати потрібний варіант дій.)
— Які існують види меню? (Головне меню, контекстне меню, а також меню з набором дій чи команд у програмах.)
— Як відкрити головне меню? (Кнопкою Пуск)
— Як викликати контекстне меню? (Клацнути на об’єкті правою кнопкою миші.)
V. Формування вмінь та навичок
Робота за комп’ютером
1) Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
Гра «Так-ні».
В цій грі потрібно миттєво давати відповіді: так чи ні. Якщо ви згідні з твердженням відповідаєте так, якщо не згідні – ні.
Пам’ятайте! Якщо не дотримувати правил техніки безпеки та поведінки, робота за комп’ютером може завдати шкоди вашому здоров’ю.
2) Практична робота за комп’ютерами.
Практична робота
А) Опишіть особливості графічного інтерфейсу операційної системи.
Б) Знайдіть Панель швидкого запуску. Визначте, які програми можна запустити з її використанням.
В) Порівняйте зовнішній вигляд і структуру Робочого стола та Панелі завдань в операційних системах Windows XP та Windows 7 (Windows 8).
3. Збережіть документ на Робочому столі під власним прізвищем.
4. Продемонструйте готовий результат вчителю.
3) Релаксація.
Але після роботи за комп’ютером ми виконуємо комплекс вправ для зняття зорової втоми. Займіть свої місця за партами і дивіться на екран, виконуючи гімнастику для очей.
Не забувайте берегти своє здоров’я, дотримуйтесь правил роботи за комп’ютером.
VI. Підсумки уроку (слайд)
Рефлексія
— Чи задоволені ви своєю роботою?
— З яким настроєм ви працювали на уроці?
— Що вам запам’яталось на уроці?
— Де вам стануть у пригоді здобуті знання?
— Розгадати ребуси.
VIІ. Домашнє завдання
VIІІ. Оцінювання роботи учнів