Часто люди не замислюються, як багато образів, понять ми автоматично засвоюємо за допомогою зорового аналізатора за зразком і наслідування. А дитині з порушенням зору для цього потрібно залучення всіх збережених органів почуттів і безпосередня допомога дорослих. Діти з порушенням зору відчувають труднощі, які необхідно враховувати.Ось одним з видів дидактичні посібники для дітей з порушенням зору є «Розвиваючий килимок», який призначений для наочно – практичного сприйняття дитиною предметів навколишнього світу.
Дидактичний рукодільне посібник «Розвиваючий килимок»
(для дітей з порушенням зору)
Часто люди не замислюються, як багато образів, понять ми автоматично засвоюємо за допомогою зорового аналізатора за зразком і наслідування. А дитині з порушенням зору для цього потрібно залучення всіх збережених органів почуттів і безпосередня допомога дорослих. Діти з порушенням зору відчувають труднощі, які необхідно враховувати:
* ускладнюється процес спостереження, виділення істотних ознак, визначення форми, будови і взаємовідносини окремих частин досліджуваного об'єкта;
* у дослідженні будь – якого предмета утруднена передача дітьми пропорцій;
* не розвинений окомір, тому слід мобілізувати можливості дитини, розкрити в ньому бажання відчути гармонію навколишнього світу через дотик і емоційну сферу.
Ось одним з видів дидактичні посібники для дітей з порушенням зору є «Розвиваючий килимок», який призначений для наочно – практичного сприйняття дитиною предметів навколишнього світу. Цей посібник допомагає сформувати і розширити уявлення дітей про пори року, природні явища, погоду, птахів, тварин, овочах, фруктах, ягодах, листках, першоцвіти, комах, риб, транспорті, про місце розташування, знання прийменників і вміння використовувати їх у мовленні, закріплює знання дітей про колірному спектрі. Яскраві кольори і чіткі контури предметів з змушують дітей з порушенням зору використовувати залишок зору і вправляти у спільній роботі очей і рук.
Завдання:
Матеріал:
- тканина: фетр, синтипон, атлас, джинс, шовк, органза, шерсть;
- гачки, кнопки, липучки, замочок, силіконова волосінь;
- гудзики (різного розміру і кольору, дерев'яні, пластмасові, пластикові);
- намистинки, квіточки;
-стрічки різного кольору і фактури;
- в'язані елементи (трава, сніг, замети, город, овочі).
Опис килимка.
На килимку показано зміни у природі у різні пори року, з допомогою яблуневого дерева.
Можна змінювати погоду. Хмаринка, сонце, хмари, сніг з намистин, на липучках.
Навесні дерево прокидається, з'являються листочки і квіточки, влітку дозрівають яблучка, восени листочки жовтіють, опадають, а взимку йде сніг.
Дерева стоять біля річки. Навесні в річці плавають качка з каченятами, рибки.
На галявині живе їжачок, який збирає яблучка.
На зимовому епізоді – річка вкрилася льодом, під яким живуть рибки.
Під зимовим деревом – барліг, в ній спить ведмідь, а поруч бігає зайчик і ховається в замет. Під річкою є город, де росте розсада, а восени збираємо урожай, всі овочі:капуста, морква, цибуля, огірок, помідор, баклажан, буряк, картоплю. Зібраний урожай відвозить машина, що дає дітям можливість для фантазії, куди машина пощастить овочі. Всі овочі зв'язані гачком, приємні на дотик.
Всі елементи (квіти, яблука, листочки, сніжинки) по 10 штук, я використовую в якості лічильного матеріалу.
Таким чином, основні функції розвиваючого килимка – це розширення пізнавальних можливостей для дітей з порушенням зору, розвиток абстрактного і логічного мислення, формування просторових уявлень, удосконалення відтворює і творчої уяви. Крім того, вирішуються завдання освітнього значення, так як допомагають дітям в засвоєнні матеріалу, є потужним стимулятором емоційного регулювання.