Організовуючи пізнавальну діяльність першокласників на уроках навчання грамоти завжди відчувала якусь розірваність процесу вивчення букви для дитини від одного уроку до наступного. Я хотіла, щоб процес «вивчення букви» не зупинявся, щоб він тривав у свідомості чи підсвідомості дитини і після закінчення уроку, та був ефективно використаний і спонукав до пізнавальної діяльності. Так у мене виникла ідея «влаштувати букві іменини». Нехай дитина «поживе» з цією буквою: звикне, пограється, полюбить і запам'ятає!
Педтехніка «Іменини букви» -
альтернатива домашнім завданням для першокласників.
Організовуючи пізнавальну діяльність першокласників на уроках навчання грамоти завжди відчувала якусь розірваність процесу вивчення букви для дитини від одного уроку до наступного. Я хотіла, щоб процес «вивчення букви» не зупинявся, щоб він тривав у свідомості чи підсвідомості дитини і після закінчення уроку, та був ефективно використаний і спонукав до пізнавальної діяльності. Так у мене виникла ідея «влаштувати букві іменини». Нехай дитина «поживе» з цією буквою: звикне, пограється, полюбить і запам'ятає!
До того ж хотілося уникнути надалі формування у своїх вихованців стереотипу «Д/з – це тягар». Так в моєму арсеналі з'явилася педтехніка «Іменини букви».
Мета: - закласти підґрунтя для формування у свідомості першокласників стереотипу «Д/З – це бонус!» та створити умови для:
Обладнання: яскраві оригінальні конверти, інструкція для батьків, «буква – іменинниця» (кольорова або біла, розміром на піваркуша А-4). Пізніше – заготовки для колажів або підготовлені для лепбуків картки.
Спосіб використання: вчитель продумує, яким чином запропонувати конверти з буквою дітям: на етапі рефлексії чи підсумку уроку. Пропонована робота є посильною дітям і не вимагає специфічних знань чи вмінь, особливих затрат. Та я, як вчитель, розраховую на подальше ускладнення з метою підвищення «професіоналізму» учнів.
Важливо: основною умовою застосування педтехніки є добровільність. Дитина має право не захотіти брати завдання. Запевняю Вас – це тимчасово! Під час демонстрацій однокласниками своїх робіт вона першою попросить собі конверт. Їй також захочеться реалізуватися!
Для батьків надається інструкція до роботи, яка є більше підказкою, ніж інструкцією. Її мета – донести батькам головне завдання цієї технології та скерувати самостійну домашню діяльність дітей і батьків у творче русло.
Важливо: наголосити батькам, що у них є можливість долучитися до навчальної діяльності дитини, розпочатої на уроці, і продовжити процес запам'ятовування вивченої букви. І наше завдання зробити це таким чином, щоб дитина отримала задоволення від спільної домашньої діяльності з батьками і бажання ще раз це пережити.
Наступного дня - демонстрація творчих робіт дітей. Є багато варіантів її проведення. Головна мета – створення ситуації успіху для кожного!
Важливо: Не перевірка, а демонстрація! Обов'язково кожна дитина сама презентує свою роботу! Обов'язково кожній роботі надається увага! «Ранкова зустріч» – дуже гарний варіант.
Матеріали для батьків: Шановні батьки!
Ваша дитина отримала незвичайне завдання. Допоможіть навчитися виконувати їх у ігровій формі, проявляти творчий підхід і фантазію, сміливо втілювати свої ідеї.
Ви отримали букву, яку ми сьогодні вивчили.
Із досвіду роботи:
І етап (дитячі роботи: колажі, аплікації, розмальовки) |
||||
|
|
|
|
|
ІІ етап (складніші завдання: лепбуки, колаж) |
||||
|
За такою простою на перший погляд педтехнікою стоїть можливість формування цілого ряду умінь - пізнавальних, творчих, організаційних, комунікаційних, розвивальних. Вирішуються такі важливі для дитини особистісні питання:
- отримання уваги батьків, спрямованої на навчальну діяльність дитини, що збільшує самоцінність продукту діяльності;
- з'являється можливість успішно виявити себе у спілкуванні з однокласниками та вчителем, можливість для створення ситуації успіху;
- запускаються механізми «само» - самопізнання, самовираження, самореалізації через безпосередню діяльність дитини, і вони починають формувати самооцінку;
- формується основа для подальшого сприймання Д/З як нагороди;
- реалізується право вибору дитини, право на помилку - результат її діяльності не передбачає еталону, тому будь-який продукт буде цінним.
Учитель же має можливість реалізувати діяльнісний та особистісно зорієнтований підходи, аби створити такі умови, за яких кожна дитина відчувала б себе успішною та спроможною.
1