Даний матеріал був представлений на обласний фестиваль «Класне керівництво – це не робота, це спосіб життя та мислення». Наблизитися до дитини , до її уподобань та інтересів , на мою думку, найбільше спроможне саме впровадження мультимедійних технологій виховання.
Цими факторами і зумовлена проблема, над якою я працюю: використання мультимедійних технологій при формуванні патріота України.
Бо всі знають вагу слова, але коли воно ще може бути і почуте, і побачене, то сенс його краще закарбовується у пам’яті і стає уроком на все життя.
Обласний конкурс «Класний керівник року»
Департамент освіти Маріупольської міської ради
Маріупольський міський науково-методичний центр управління освіти
Комунальний заклад
«Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20»
Опис досвіду
Гречановської
Ірини Віталіївни,
класного керівника 9 класу,
учителя української мови і літератури
Маріупольської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №20
Маріуполь – 2017
ЗМІСТ
Опис досвіду……………………………………………………………………3
Джерела інформації……………………….....................................................20
Додатки ……………………………………………………………………22
1. Модель формування патріота України ……………………………………22
2. Пам'ятка молодого патріота України ……………………………………..23
3. Модель особистості випускника школи ………………………………….24
4. Кредо учнів школи ………………………………………………………..25
5. Скриншоти персонального сайту «Рушничок» …………………………26
6. Виховний проект «Трансформація історичних пам'яток Маріуполя»…28
7. Виховна година «Безпека на дорозі – безпека життя»………………… 36
8. Урок мужності «З Україною в серці»……………………………………46
9. Перший урок 2016-2017 навчального року «Маріуполь за роки
незалежності України» ……………………………………………………..58
10. Друковані праці та відеоматеріали…………………………………….72
11. Наші досягнення ………………………………………………………..73
12. Фотогалерея ……………………………………………………………75
ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ
Події сьогодення, динамізм повсякденного життя вносять корективи в підготовку до сучасного виховання. Необхідно всі зусилля спрямувати на впровадження національних традицій, відродження української культури, звичаїв народу, на виховання громадянина – патріота, здатного творити себе і своє життя, відповідати за власні дії і вчинки, і цим впливати на долю суспільства. Такий громадянин характеризується високим рівнем національної, правової свідомості, громадянською, соціальною відповідальністю, готовністю працювати в ім’я розквіту України, захищати її прагнення до інтеграції у світове європейське співтовариство.
У підлітковому віці виховується духовно осмислений патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів. Старшокласники здатні не лише ідентифікувати себе з українським народом, але й прагнуть жити в Україні, пов’язувати з нею свою долю, бережно ставитися до етнічної культури народу України, володіти рідною мовою. (Додаток №2,3)
Виконання поставлених виховних завдань дасть змогу виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, бути ввічливим, суворим, добрим і стійким - залежно від умов життя, удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно багатої, морально благородної особи. Результатом патріотичного виховання має бути сформованість почуття патріотизму, яке означає прояв особистістю любові до свого народу, поваги до українських традицій, відчуття своєї належності до України, усвідомлення спільності власної долі з долею Батьківщини. (Додаток №1)
І можна бути впевненою, що все, що сьогодні дає школа для виховання юного патріота, у майбутньому дасть позитивні наслідки, допоможе краще їм зрозуміти велич і невмирущість святинь рідної Вітчизни, пройнятися гордістю за свій народ та країну.
Наблизитися до дитини , до її уподобань та інтересів , на мою думку, найбільше спроможне саме впровадження мультимедійних технологій виховання. На сучасному етапі розвитку системи освіти України «пріоритетом є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві» (Національна доктрина розвитку освіти. Розділ ІХ «Інформаційні технології в освіті»).
Цими факторами і зумовлена проблема, над якою я працюю: використання мультимедійних технологій при формуванні патріота України.
Бо всі знають вагу слова, але коли воно ще може бути і почуте, і побачене, то сенс його краще закарбовується у пам’яті і стає уроком на все життя.
Провідна ідея мого досвіду полягає в створенні такої моделі особистості випускника школи, що цілеспрямовано надає допомогу учням на шляху становлення їх, як особистості, що в своїй основі мають цінності патріотизму, національної свідомості, політичної культури, відчуття приналежності до України, особистої відповідальності за долю держави, шанобливого ставлення до традицій і культури свого народу. (Додаток №2)
Жодне шкільне свято не обходиться без участі мого класу. Якісна підготовка до виступів залежить від інформаційної компетентності класного керівника у відборі матеріалу (фото, відео, аудіо). Пісня та танок, покладений на відеоряд пролунає краще, залишить після себе так званий «3D»-ефект: почув, побачив, уявив.
У наш час існує нагальна потреба проведення єдиних уроків, тому краще заздалегідь підготувати учнів до тем, які будуть обговорюватися, надаючи попередньо відеоматеріал на сайті, тим самим анонсуючи виховний захід і налаштовуючи учнів на серйозну підготовку.Пригадую, як мої учні, коли були в п’ятому класі не знали відповіді на цілком очевидне і зрозуміле для мене питання: «Що таке патріотизм?» Намагаюся у своїй роботі працювати з класом так, щоб кожен виховний захід починався і закінчувався виконанням Державного Гімну України. (Для цього теж потрібний музичний супровід). Учні залюбки виконують цю урочисту пісню. Бо без любові до Батьківщини ми можемо виростити Іванів, які не знають і не шанують своїх рідних. Три уроки мужності «З Україною в серці»(Додаток №8), «Сила нескорених», проведені в школі в 2016-2017 навчальному році, базувалися саме на творчій групі мого класу.
Сучасна освіта висуває також і нові вимоги до організації роботи класного керівника. Концепція виховної роботи в сучасній школі – це підтримка та допомога учнівській молоді в реалізації їхніх задумів, використання мультимедійних технологій у формуванні інформаційної культури та особистісних якостей (самоаналіз, саморозвиток, самореалізація) для поліпшення, як свого життя, так і суспільства, в якому вони перебувають.
Сучасні засоби навчання, технології, рівень інформатизації нашого суспільства дозволяють мені використовувати мультимедійні технології у виховному процесі. Це є необхідним, оскільки у наш час неможливо виховати конкурентоздатного учня без використовування інформаційних технологій.
Метою виховного процесу є виховання вільної, талановитої, фізично здорової особистості, збагаченої науковими знаннями, готової до творчої трудової діяльності, яка досягається через формування в учнів морального ставлення до оточуючих людей і усвідомлення цінності людського життя, через формування культури інтелектуального розвитку і вдосконалення учнів, а також культури збереження власного здоров'я[15,18].
Комп'ютер став помічником в організації роботи класного керівника, розширив можливості виховного процесу. З'явилася можливість створення видовищних комп'ютерних засобів виховання з елементами відео, графіки, звуку, аудіоефектів (Додаток №10 ).
Всі учні дуже люблять комп'ютер і виявляють до нього інтерес, тому цей інтерес завжди можна направити в потрібне русло. Для цього потрібно небагато: бажання, трохи терпіння, трохи вільного часу, любов до дітей та своєї роботи. Адже сучасної дитини не можна виховати без сучасних комп'ютерних технологій. Цього вимагає час. А педагог завжди повинен йти в ногу з часом, вловлюючи найменші зміни в суспільстві. Діти легше йдуть на контакт, якщо в класному керівнику вони бачать грамотну, сучасну людини, яка вміє використовувати всі прогресивні технології.
Виховні функції у школі виконуються усіма педагогічними працівниками, але головна роль у вирішенні завдань виховання підростаючого покоління відводиться класному керівникові. Від успішності його роботи залежить рівень вихованості учнів і міжособистісні відносини в класному колективі. Мета діяльності класного керівника - це створення умов для самореалізації і саморозвитку особистості учня, його успішної самореалізації в суспільстві. Але для того, щоб дитина вірила у щирість слів вчителя, самому класному керівникові необхідно саморозвиватися і самореалізовуватися в суспільстві та оволодівати новими інформаційними технологіями. Використання мультимедійних технологій у педагогічній роботі – це один із способів самоствердження та самореалізації у шкільному колективі.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у галузі освіти і безпосередньо в діяльності класного керівника нашої школи стало загальною необхідністю.
Маючи досвід роботи класного керівника, можу з впевненістю сказати, що використання мультимедійних технологій у виховній роботі створює такі умови в колективі, при яких більше використовуються потенціальні особливості, викликає в дитини внутрішню позитивну реакцію і збуджує її власну активність у роботі над собою, здійснює більш ефективний і формуючий вплив на неї. Особливості виховання є не лише у знаннях психології, педагогіки і методики, а й у організації пізнавального інтересу учнів до поставленої проблеми. Буде інтерес – буде і результат. Мої учні є постійними учасниками та переможцями міських фотоконкурсів «Моя правова держава», «Моя Україно!»,фотоквестів та веб-квестів.
Виховання – процес "живлення душі і серця" – неможливо відокремити від навчання. Процес інформатизації школи приносить нові технологічні рішення і нові проблеми. На перше місце ставиться формування надпредметних (загальнонавчальних) умінь і навичок, в тому числі - інформаційно-комунікаційних компетенцій.
Впровадження мультимедійних технологій в практику істотно "оживило" освітній процес і вдосконалило діяльність учасників даного процесу[4,19]. В сучасному суспільстві, на мою думку, навчати дітей легше, ніж виховувати. Процес виховання вимагає більш тонкого підходу до дитини і це процес постійної творчості. Сучасний класний керівник повинен знати і вміти визначати реальний рівень духовного, соціального, психічного, фізичного розвитку учнів класу, прогнозувати результат своєї діяльності, обирати із уже відомих, конструювати або виробляти єдину виховну технологію, яка б забезпечила особистісне зростання вихованців. Отже, мультимедійні технології покликані зблизити класного керівника та учня та забезпечити тісний зв’язок учителя з класним колективом. Комп’ютер у сучасному вихованні стає засобом поширення і обміну інформацією між учнем та учителем, і розвиває в дитини підвищений інтерес до оточуючого світу [20].
Теоретико - методологічні основи патріотичного виховання глибоко і всебічно розкриті у Законі «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національній доктрині розвитку освіти «Україна в ХХІ столітті», Концепції національно-патріотичного виховання, Концепції позашкільної освіти ти виховання, програмі «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх закладів України», Закон України «Про національну програму інформатизації».
Аналіз наукової літератури дозволив виявити, що ідеї патріотичного виховання мають глибоке коріння у поглядах Г. Сковороди, К. Ушинського, В. Сухомлинського, В.Чорної, В. Оржеховської, І. Беха. Розробкою методичних рекомендацій з національної свідомості займалися Т. Андрющенко, С. Бабишкін, Н. Гаврилюк.
Спираючись на ці практичні та наукові досягнення сучасної педагогічної науки, шукаю нові підходи у формуванні патріота України.
ТЕХНОЛОГІЯ ДОСВІДУ
« Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України №1392 від 23 листопада 2011 року)» передбачається забезпечення ефективного впровадження і використання інформаційно-комунікаційних технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання »[ 2,3,6 ].
У Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті зазначено: «Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, моральні, підприємливі люди, які здатні самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, бути мобільними, динамічними, конструктивними фахівцями, володіти розвиненим почуттям відповідальності за долю країни» [13, c.139].
Розглянемо застосування комп'ютерних технологій на практиці. По-перше, в щоденній роботі класного керівника часто доводиться звертатися до численних і, як правило, неупорядкованих даних про учнів класу, батьків, зайнятості учнів в позаурочний час і т.д. Для того щоб зібрати й упорядкувати дані воєдино, можна використовувати систему управління базами даних Microsoft Access. Всі необхідні дані про учнів та їх батьків вносять в таблиці і за необхідності складаються різні звіти, виконуються запити, гіперпосилання на інші документи, імпорт даних та інше.
Виставлення поточних оцінок, ведення журналу пропусків, здача і перевірка щоденників, моніторинг успішності по півріччях і за рік можуть формуватися за допомогою електронних таблиць Microsoft Excel. Кожен класний керівник у своїй роботі користується різними діагностиками, які вимагають великих витрат часу на обробку та аналіз. Дані звіти можуть формуватися за допомогою електронних таблиць Microsoft Excel. Електронні таблиці дозволяють наочно представити результати обробки анкет, діагностик за допомогою графіків і діаграм. Такі наочні результати анкетування цікаві не тільки учням, а й батькам. В Excel зручно використовувати шаблони для автоматичного підрахунку балів при проведенні заходів змагального типу (різноманітні конкурси з виставленням оцінок журі).
Розробка електронних учнівських портфоліо, створення класних мультимедійних альбомів в роботі класного керівника не тільки є актуальною а й надзвичайно затребуваною. Окрім того, на класних годинах використовуються відеолекції, наприклад, присвячені правилам дорожнього руху, пропаганда здорового способу життя ,фільми та кліпи патріотичного спрямування тощо.
(Додаток №10)
При підготовці та проведенні позакласних заходів, оформленні класного куточка, разом з учнями класний керівник використовує і інші прикладні програми, такі як програвач Windows Media, графічний редактор Adobe Photoshop, які роблять позакласну роботу яскравою і такою, що запам'ятовується.
Інформаційні технології дозволяють автоматизувати діловодство класного керівника. В комп’ютері створюється і зберігається банк даних необхідної інформації, яку можна кожен рік лише поновлювати, а не створювати заново. Наприклад:
Соціальні мережі та електронна пошта дають можливість спілкуватися з учнями та їх батьками в позаурочний час, вирішувати різні питання на відстані. Такий вид роботи дає можливість виховувати в учнів культуру спілкування, навчати безпечної поведінки в мережі. А батьки можуть у будь-який час дізнатися про успіхи своїх дітей.
П'ятий рік працює мій сайт «Рушничок», який служить великим зв’язком між учнями, батьками та класним керівником. З нього можна дізнатися про всі події, які відбувалися у класі, отримати домашнє завдання і поради , діти можуть якісніше підготуватися до класної години, виступах у змаганнях, дізнатися щось нове і цікаве про наступні свята. На сайті подані зразки відео танців, слова сценок та пісень, що дає можливість вивчити рухи та тексти заздалегідь. Мої учні вчать слова пісень і через мережу Skype , так вони стають ближчими один до одного і не витрачається багато часу на репетиції, бо вчать і репетирують вдома. Дівчата та хлопці з нетерпінням очікують нові слайд-шоу та презентації, бо всім цікаво побачити там себе. Сайт «Рушничок» http://rushnechok.jimdo.com/ офіційно зареєстрований і на «Методичному порталі» http://metodportal.com/ , який є одним із провідних для вчителів і класних керівників України. З методикою створення персональних сайтів ознайомлювала вчителів української мови і літератури та класних керівників міста на заняттях школи комп’ютерної грамотності протягом трьох років. Вважаю,що проект «Рушничок» є найбільш вдалим за всі 25 років своєї професійної діяльності вчителя і класного керівника. На сторінках сайту «Новини 9 класу» та «Батькам» даю необхідну інформацію про проведення заходів, захист та підготовку проектів. Любов до мультимедії прищеплюю і своїм учням. Так, Зуєв Сергій є постійним оператором школи і класу. Протягом двох років ним знято наступні відеоролики: «Флеш-моб «Повертайся живим»(2016) https://www.youtube.com/watch?v=DfAX2dWu2jc, «Учні Маріупольської ЗОШ №20 вітають військових з Днем ЗСУ»(2016) https://www.youtube.com/watch?v=LDnfhNwXVhg, «Це наше місто –Маріуполь»(2016) https://www.youtube.com/watch?v=pSyhC5EDvB0, «Водонапірна башта – символ незламності Маріуполя» https://www.youtube.com/watch?v=c6dfc_37L2o(2016), «Цікаві факти про українську мову» (2017) https://www.youtube.com/watch?v=Y6kOBBzQ1B0.
У рамках проекту «Трансформація історичних пам'яток Маріуполя» створені фільми «Маріуполь.Тут варто жити» https://www.youtube.com/watch?v=6MQky7IhV-I та «Святитель Ігнатій Маріупольський» https://www.youtube.com/watch?v=KuMzU3gta30. (Додаток №10)
Інформаційні технології зручно використовувати при проведенні годин спілкування, які відразу для дітей стають цікавішими і кориснішими. Для проведення години спілкування, позакласного заходу я використовую презентацію. Безліч фотографій, відеофрагментів, музики дозволяють зацікавити абсолютно всіх учнів класу. Також учні беруть активну участь у підготовці такого роду заходів. Матеріал для тематичних годин спілкування діти знаходять в Інтернеті, використовуючи пошукові системи, в газетах, літературі та інших джерелах.
Використання мультимедійних технологій на виховних заходах сприяє:
Учні набувають досвіду публічних виступів, підвищується самооцінка, так як вміння працювати з комп’ютером є одним із елементів сучасної молодіжної культури.
При підготовці і проведенні позакласних заходів з учнями використовуються такі прикладні програми, як MS Power Point, MS Publisher, графічний редактор Adobe Photoshop, музичні програвачі, тощо, які роблять позакласну роботу яскравою та запам’ятовуючою.
На шкільних святах комп’ютер став незамінним помічником. Всі заходи, на яких вдається використати мультимедійний проектор, музичний супровід, проходять на високому рівні і надзвичайно подобаються дітям. Презентації, відеозаписи і музика стають невід’ємною частиною шкільного життя.
Години спілкування, які проводяться з використанням інформаційних технологій, сприяють розвитку самооцінки учнів, їх знань та навиків, виробляють вміння бачити сильні і слабкі сторони своєї особистості, характеру. Використання новітніх інформаційних технологій у виховній роботі надає широкі можливості для реалізації різних проектів. Основні «плюси» у використанні мультимедійних технологій: наочність, можливість отримати великий обсяг інформації за малий проміжок часу, доступність і відносно низькі витрати на обладнання. (Додаток №7,8,9)
Нові сучасні технології допомагають не тільки в роботі з дітьми, але й з їх батьками. Часто доводиться відчувати труднощі з проведенням батьківських зборів. Не секрет, що більшість батьків не люблять їх відвідувати. Завжди знаходяться причини, з яких вони не можуть (або не хочуть) бути присутнім. Задача класного керівника – зібрати їх всіх. Є безліч методів для розв’язання цієї проблеми. І однин з них це – використання мультимедійних технологій. Використовуючи фото і відеоматеріали з життя класу,презентації з різних тем, пропонуючи діаграми успішності і якості знань, можна зробити батьківські збори яскравою подією. Кожному з батьків вручити «Пам’ятку для батьків», виготовлену у програмі MS Publisher, де записати найважливіші новини та проблеми їхніх дітей та класу. Такі збори усі батьки будуть відвідувати із задоволенням.
Проведені дослідження показали, що відсоток відвідування батьківських зборів значною мірою більший тоді, коли класний керівник максимально використовує інформаційно-комунікаційні технології в підготовці та проведенні даних заходів. Починаючи з друку запрошень для батьків, підготовки презентацій та відео сюжетів з теми зборів, підготовки буклетів для батьків на різні тематики та закінчуючи створенням відео- або слайд-шоу про життя класу. (Додаток №10,12)
З батьками, як і з дітьми корисно проводити анкетування, порівнюючи думки дітей і батьків з різних питань, організовувати педагогічні консультації, проводити індивідуальну роботу з батьками. Для поліпшення взаєморозуміння і взаємодовіри «батько-учень» потрібно залучити батьків до життя класу і школи. (Додаток №5)
Отже, при роботі з батьками мультимедійні технології можна використовувати у таких напрямках:
Застосування мультимедійної технології сприяє :
кінний спорт ( Мироненко Олександра,Коновалова Валентина, Романець Юлія),призер змагань з греко-римської боротьби – Тимощук Сергій;
30.11.2017 – 100% участь у проекті «Трансформація історичних пам'яток Маріуполя»; (Додаток №6)
І місце у районному конкурсі бойових листків(2015); гран-прі міського конкурсу «Збережемо первоцвіти» в номінації плакат(2017); диплом за кращий пейзаж у міському фотоквесті «Осінній вернісаж – 2016»; ІІ місце у районному конкурсі плакатів «Молодь проти СНІДу»(2016); учасники спільного флеш-мобу «Ми – українці» шкіл-партнерів Маріупольської ЗОШ №20 та Тернопільської ЗОШ №16 імені В.Левицького у межах проекту «Міжрегіональна взаємодія»; (Додаток №11) переможеці шкільного фотоконкурсу «Ми – здорове покоління»(2016),учасники міжнародного літнього табору у Судетах(2017); учасники проекту ЮНІСЕФ «Найбільший урок у світі – 2017»; 4 учнів класу є учасниками військово-патріотичної гри «Джура - 2017»; (Додаток №12)
Отже, очевидні переваги використання мультимедійних технологій у формуванні патріота України:
Патріотичне виховання є важливою складовою у процесі становлення учня як особистості, вільної, активної, творчої.
А використання ІКТ у процесі патріотичного виховання молоді розширює можливості для пошуково-дослідницької діяльності учнів, дає можливість відчути «дух епохи», підсилює ефект від застосування мультимедійних технологій . (Додаток №4)
Класний керівник повинен рости і рухатися вперед разом зі своїми учнями, йти в ногу з часом. А сьогодення вимагає знань та вмінь використовувати мультимедійні технології у своїй роботі. Сучасну дитину не можливо виховати без використання новітніх комп'ютерних технологій. Цілком погоджуюсь зі словами Натана Ротшильда: «Хто володіє інформацією – той володіє світом!»
1.Газнюк Ю.Ю. Комп'ютер і сучасна проекційна техніка / Ю.Ю.Газнюк // Комп'ютер у школі та сім'ї. – 1998. – № 1.
2.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.
3.Державна цільова програма впровадження у навчально-виховний процес ЗНЗ інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року.
4.Дишлєва С. Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі/ За матеріалами: Освіта.ua. Режим доступу: http://osvita.ua/school/technol/6804
5.Драйден Г. Вос Дж. Революція в навчанні. /Г.Вос Дж.Драйден. – Львів, 2005.
6. Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки».
7.Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології. — Посіб. / За ред. О.І. Пушкаря. — К.: Академія, 2001. — 696 с.
8.Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи : зб. наук.пр. / редкол.: М. М. Козяр, І. А. Зязюн,Н. Г. Ничкало ; АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. – Л.,2006. – 634 с.
9.Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. — К.: Наукова думка,2003.
10.Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах: Науково-методичний журнал. – К.: ОсвітаУкраїни, 2006.
11.Інформатика: Всеукраїнське видання для вчителів. – К.: Шкільний світ, 2006.
12.Морзе Н.В. Роль міжнародної програми «Навчання для майбутнього» у Державній програмі «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці» на 2006-2010 роки //Виступ на міжнародному форумі «Нові горизонти інформаційно-комунікаційних технологій в освіті» у рамках програми «Intel. Навчання для майбутнього». – Київ, 17.04.2008 р.
13.Національна доктрина розвитку освіти в Україні в ХХІ столітті//ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти/Міністерство освіти і науки України.— К., 2002.
14.Носкова М.В. Проблема мотивації педагогів до використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі /М.В.Носкова // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2009. – №1. – С. 6 – 10.
15.Нурєєва О.С., Скворчевська О.В. Імідж класного керівника. – Харків: Основа,2007. – 173 с.
16.Омельченко Л.П. Настільна книга класного керівника. – Харків: Основа, 2007. – 286 с.
Додаток №1
Модель формування патріота України
Додаток №2
Пам'ятка молодого громадянини України
Додаток №3
Модель особистості випускника школи
Додаток №4
Кредо учнів школи
Додаток №5
Скриншоти персонального сайту «Рушничок»
Сторінка «Головна»
Сторінка «Мій клас»
Сторінка «Новини 9 класу»
Сторінка «Батькам»
Додаток №6
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
« МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-IIІ СТУПЕНІВ №20»
МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
(ЗОШ №20)
ВИХОВНИЙ ПРОЕКТ
«Трансформація історичних
пам'яток Маріуполя»
Підготувала
класний керівник 9 класу
Гречановська І.В.
Маріуполь – 2017
Характеристика проекту:
дослідницький, творчий;
Проблема:
Відновлення забутих сторінок рідного міста.
Мета проекту:
Завдання проекту:
Заходи
Очікувані результати:
Клас об'єднується в п'ять груп для проведення квесту «Маріуполь – це Україна». Кожна група отримує маршрутнє завдання:
Завдання для групи №1 «Міста-побратими Маріуполя»
1. А.
|
|
|
|
|
2. Б.
|
|
|
|
|
|
|
3. В.
|
|
|
|
|
|
4. Г.
|
|
|
|
|
|
|
|
Користуючись мережею Інтернет визначте назви міст та країни, з якими Маріуполь став побратимом. Заповніть таблицю на відповідність.
Завдання для групи№2 « Наші видатні земляки»
Користуючись фото та родом діяльності видатних осіб, об'єднайте їх.
1. А. Художник
2. Б. Митрополит
3. В.Співак
4. Г. Випускник ЗОШ №20
5. Д. Сталевар
Завдання для групи №3 «Вулицями рідного міста»
Впишіть в клітинки назви вулиць.
1. На ній знаходяться три навчальних заклади: школа та два коледжі.
|
|
1. |
|
|
|
|
2. Ця вулиця була названа на честь академіка, який рятував серця людей.
|
|
2. |
|
|
|
|
3. Названа на честь майстра місячного світла.
|
|
|
|
3. |
|
|
4. Вулиця, яка єднає два райони міста та має міст.
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. Названа на честь архітектора, який збудував один з головних символів міста, колись ця споруда була найвищою в місті.
|
|
|
|
|
|
5. |
|
У виділених клітинах зашифроване прізвище сучасної німецької письменниці з українським корінням, авторки роману "Вона родом із Маріуполя", яка отримала першу премію Лейпцизького ярмарку 2017 року. Це книга про те, як і що дочка "остарбайтерів" дізнавалася про минуле своєї матері Євгенії Іващенко.
Завдання для 4 групи «Люби своє місто»
Додайте слова у кожний рядок, не порушуючи римування вірша:
Тут треба добре міркувати,
Щоб слово правильно вписати.
1. |
З |
О |
В |
|
|
|
|
||||||||||
|
2. |
|
З |
А |
|
||||||||||||
|
3. |
|
А |
|
Е |
В |
А |
|
|||||||||
4. |
А |
|
І |
У |
|
О |
|
|
|
||||||||
|
5. |
|
Й |
|
А |
||||||||||||
|
6.П |
|
|
З |
А |
|
|
|
Т |
||||||||
7.М |
|
Р |
|
|
|||||||||||||
1. Вас радо зустріне місто приморське.
Його омиває море … .
2. Прославив наш Донецький край
Герой труда Макар … .
3.Він переміг мартена жар.
Він варить сталь. Він – … .
4. Від моря синього над містом купол.
Купається у хвилях … .
5. З криком злітає пташина зграйка.
Кружляє над морем біла … .
6. Хто сонця промінь на полотно наніс ?
Куїнджі – майстер - … .
7. У темряві ночі працює маяк.
Сигналів від нього чекає … .
У кольорових клітинках кросворду ти зможеш прочитати зашифроване слово – притоку ріки Кальміус.
Завдання для групи №5 « Місто-трудівник»
Умілі руки – це руки твоїх мами і тата, людей усіх професій.
Розшифруй слова – назви професій твого міста. Починай із виділеної літери. Вилучи зайве слово.
РЕКОД КОМРЯ
КАТОР НАТОКВСМО
СЮЛРАС РИНЯВТІК
СЛЕТАРАВ
ТАЄМНИЧА ГРАМОТА
У кожному рядочку знайди букви українського алфавіту. Прочитай слова, і ти дізнаєшся, яку продукцію випускають промислові підприємства Маріуполя.
Додаток №7
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
« МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-IIІ СТУПЕНІВ №20»
МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
(ЗОШ №20)
Підготувала
класний керівник 7 класу
Гречановська І.В.
Маріуполь – 2015
Виховна година ( 7 клас)
Тема: БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ
Мета: обґрунтувати важливість дотримання безпечної та відповідальної поведінки на дорозі задля збереження життя та здоров’я школярів.
Завдання:
– розкрити сутність поняття «безпека»;
– визначити фактори ризику, що викликають дорожню аварійність;
– ознайомити учнів із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки»;
– сприяти розумінню особистої відповідальності кожного з учасників дорожнього руху за безпеку на дорозі.
Ключові слова: безпека, безпека на дорозі, людина як учасник дорожнього руху, дорога, транспортний засіб, особиста відповідальність.
Необхідне забезпечення: презентація «Правила дорожнього руху», інтерактивна вікторина «Найрозумніший пішохід».
Хід уроку
Вступне слово вчителя
(5 хв.)
Проблема безпеки дорожнього руху виникла із появою колеса та створенням транспортних засобів, які перевозили людей та вантажі. Розкопки міста Помпеї показали, що чотири тисячі років тому вже використовувались правила дорожнього руху: збереглися дорожні знаки та дорожня розмітка. Минав час, збільшувалися швидкості, зростала кількість транспортних засобів і, разом з тим, загострювалася проблема безпеки дорожнього руху.
Зараз у світі щорічно майже 1,3 млн людей гине у дорожніх аваріях – більше 3000 людей на день – і більш, ніж половина цих людей не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 мільйонів осіб у разі аварій зазнають травм.
Дорожньо-транспортний травматизм відноситься до числа трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. У разі відсутності невідкладних та дієвих кроків дорожньо-транспортний травматизм стане, за прогнозами фахівців, п’ятою з найпоширеніших причин смерті в світі, яка щорічно забиратиме 2,4 млн. людських життів.
Все це дало поштовх до того, що в березні 2010 року в резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 2011-2020 рр. було оголошено Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху з метою стабілізації, а потім і скорочення прогнозованого рівня смертності від ДТП в усьому світі.
Життя людини має дуже велику цінність. А безпека на дорозі – це і є , насамперед, безпека життя. Саме це твердження є темою нашого сьогоднішнього уроку.
А зараз ми дізнаємось ,яких саме правил дорожнього руху повинні дотримуватися всі.
Виступ 7 учнів
1 учень
ДОРОЖНІ ЗНАКИ
Руху правила єдині,
Їх повинні поважати,
Знати їх усі повинні —
І дорослі, і малята.
Добрий друг наш — знак дорожній
Ставиться не так собі,
Як подружиться з ним кожен,
Допоможе він тобі.
Щоб не трапилося всяке,
Шанувати треба знаки.
На дорозі небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
Руху правила єдині,
Знати їх усі повинні.
Шануватимуть їх люди —
Скрізь тоді порядок буде!
2 учень
Знають діти всі, напевно,
Перехід бува підземний.
Під землею люди йдуть —
І безпечна їхня путь.
Нагорі біжать машини,
Проїжджають безупину,
А внизу йде пішохід —
Дуже зручний перехід.
Він стрічає всіх привітно,
Навіть вдень горить тут світло.
3 учень
На переході біля світлофору
Правил дотримуйся дуже суворо:
Спочатку ліворуч ти подивись
Немає машин? – То йди, не барись!
Далі йти теж маєш право!
Як машин немає справа!
4 учень
Знає будь-яка дитина:
Йти не можна, де машини.
Тому Коля і Тамара
Йдуть собі по тротуару.
5 учень
Тротуари- це доріжки,
Ми по них ідемо пішки.
Всі, хто тротуаром ходить,
Звуться просто – пішоходи.
6 учень
Світлофор потрібен всім:
І дорослим, і малим.
Друзі, він багато може,—
Пішоходам допоможе
Він дорогу перейти
Без лихих пригод в путі.
7 учень
Блимне лиш червоним оком —
Нас застерігає строго,
Що не можна крокувати,
Необхідно почекати.
А засвітиться зелене:
І для тебе, і для мене
Шлях відкритий, можна йти,
Дуже раді я і ти.
Учні виконують пісню «Кольори світлофора»(на мелодію пісні «Червона рута»)
1. Пішоходи всі ми,
Бо ще ходим до школи.
Правила ми свої
Не порушимо ніколи,
А коли підростем -
Іномарки придбаєм,
Як зупинить ДАІ,
Пісню цю заспіваєм.
Приспів:
Червоний колір -
Він всіх нас зупиняє.
Ну, а жовтий благає :
Трішки зачекай.
Зелений колір
Усім рух дозволяє .
Кольори світлофора завжди пам’ятай.
2. Щоб не сталося біди ,
Треба знаки усі знати.
Ми попросимо в ДАІ
Штрафи вище підняти,
Бо лиш тільки тоді
Всі замисляться люди
І у нас ДТП більше ніколи не буде.
Приспів:
Учитель: Всі знають, що в 2013 році відбулися деякі зміни у правилах дорожнього руху, які нові шкільні правила безпеки пропонуємо запровадити у нашому закладі.
Нові шкільні правила безпеки
Ведучий. Для того, щоб у нашій школі вчителі й учні могли вільно рухатись, ми пропонуємо скористатися знаками дорожнього руху.
1-й учень. Пропонуємо біля входу в школу повісити знак «Розворот заборонено» та додати до нього табличку з 8-00 до 15-00. (Показує знак).
2-й учень. На вході у роздягальню пропонуємо повісити знак «Затори на дорозі», а у вестибюлі - «Рух по колу». (Показує).
3-й учень. Біля лав у вестибюлі, де батьки чекають своїх дітей,можна повісити знак «Зона паркування». (Показує).
4-й учень. Над центральними сходами пропонуємо повісити знак «Головна дорога». (Показує).
5-й учень. А для руху по східцях вниз рекомендуємо знак «Обгін заборонено». Це означає, що більше, ніж через три сходинки перестрибувати не рекомендується. (Показує).
6-й учень. На мозковий центр школи — учительську можна повісити знак «Пункт технічної допомоги». (Показує).
7-й учень. На кабінет завуча, як головного регулювальника навчально-виховного процесу школи, пропонуємо повісити знак «Регулювання світлофором». (Показує).
8-й учень. А на кабінет директора, найбільш небезпечне місце для двієчників і прогульників, можна повісити знак «Падіння каменів». (Показує).
1-й учень. На великих перервах все населення школи поспішає заправитись у шкільній їдальні. Пропонуємо по ходу повісити знаки «Заправка». (Показує).
2-й учень. Думаємо, що на користь під час уроків у коридорах повісити знак «Подача звукових сигналів заборонена». (Показує).
3-й учень. А під час перерв в шкільних коридорах використовувати знаки «Увага! Двосторонній рух», а також «Обмеження швидкості». (Показує).
4-й учень. Учням, які й досі не вивчили напам'ять свій розклад, допоможе знак «Увага». (Показує).
5-й учень. А учням, що запізнились до школи і мають здати свій щоденник вчителю для відповідного запису, доведеться часто зустрічатись із знаком «SТОР-контроль». (Показує).
6-й учень. Черговому класу радимо виготовити табличку із знаком «Дикі звірі на дорозі» та вивішувати її там, де найбільше бешкетують учні.
7-й учень. Ось ми і ввели нові в школі правила безпеки.
Згадуючи інструктаж,
Застосуйте досвід наш.
8-й учень. Ми бажаєм щастя й долі, Успіхів у рідній школі.
Всі. Будьте ж нам усі здорові!
Учитель . Вашій увазі пропонується презентація «Правила дорожнього руху».
Учитель. Слово надається нашому гостеві інспектору з ПР УДАЇ Обуховському І.І.
Учитель. Дівчата класу підготували танок «Юні регулювальниці»( виконується танок із жезлами під пісню «Співробітник ДАЇ»).
Учитель. Клас об’єднався у дві групи «Водії» та «Пішоходи» для проведення інтерактивної вікторини «Найрозумніший пішохід».(Проведення вікторини з використання мультимедійної презентації).
Учитель. Ось ми і повторили з вами основні правила дорожнього руху, сподіваємось, що всі учні будуть дотримуватися цих правил, бо вони є запорукою нашого подальшого благополуччя. Наприкінці уроку учні виконують пісню «Будьте здорові».
Всі будьте здорові,
Живіть ви багато,
І майте машини
У кожній ви хаті
Та правила знайте і знаки вивчайте,
І гальмувати не забувайте!
Хай діти ніколи на дорогах не грають,
Хай різні аварії їх обминають!
А пішохід, обережна людина,
Завжди бережися автомобіля!
На варті безпеки ДАІ та ЮІР
Тож хай на дорогах завжди буде мир!
Додаток №8
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
« МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-IIІ СТУПЕНІВ №20»
МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
(ЗОШ №20)
УРОК МУЖНОСТІ
« З Україною в серці »
Підготувала
класний керівник 6 класу
Гречановська І.В.
Маріуполь – 2014
Урок мужності «З Україною в серці»( 6 клас)
МЕТА: розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави, сприяти формуванню національної самосвідомості школярів; розвивати в учнів активну громадянську позицію щодо єдиної, цілісної держави; виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни, любов до рідного краю,повагу до військовослужбовців.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійні презентації «Пливе кача», «Країно моя», кліп «Українська війна», фільм «Звернення жителів Маріуполя»,
кліп «Повертайся живим» - ведучі ТСН до Дня Збройних Сил України,кліп «Ой, у лузі червона калина похилилася», малюнки та листи дітей,обереги для солдат.
Хід уроку
Учні з гостями виконують Державний Гімн України .(Слайд 1)
Учитель: Дорогі діти, у нас зараз пройде незвичайний урок. Сьогодні ми будемо говорити про мужність. (Слайд 2)
23 роки українській державі, але це лише мить, незначна частина нашого минулого. І знову життя поставило перед нами випробування. Події останніх місяців примусили кожного українця відчути причетність до країни, а також зрозуміти, що ми господарі на власній землі.
Свідомість українців постійно змінюється. Майдан та Революція Гідності потрясли не тільки Україну, а й увесь світ. Зігріта палкими серцями мільйонів національно свідомих українців з усіх регіонів, незалежна демократична держава Україна продемонструвала Європі і всьому світові, що українці – міцна духом волелюбна нація, яка навчилася поважати себе і яка зуміла відстояти свій демократичний вибір. Це рік єднання, пробудження і консолідації українського народу. Майдан став центром революції, місцем правди і свободи, площею добра, тепла, дружби, любові, братерства й гідності. Наші серця стали частиною могутнього серця. Наші голоси – нотами потужного гімну волі.
Та не всім це до душі. Зовсім близько від Маріуполя точаться криваві бої. Там вирішується доля і майбутнє України. Ми знаємо, що ми – єдині, що перемога буде за нами. Єдина Україна – іншого шляху у нас немає. Маріуполь – це Україна.
Саме за це зараз в АТО воюють сини-герої. На полі битви – захисники, воїни. Вони мужні, сміливі, хоробрі. Не шкодуючи власного життя, захищають неньку Україну.
Хочеться вірити, що здоровий глузд переможе, що настане мир. Про це мріють усі.
Ми пишаємося своєю країною, молимося за щасливе майбутнє.
Молитва за Україну (виконують 6 учнів) .Слайд 3
1. О Боже єдиний, здійсни мою мрію,
Не діли нашу землю на Захід і Схід,
Бо всі ми єдині, усі ми сім’я,
В усіх нас одна Батьківщина, одна,
2. Одна і єдина, як вічна любов,
За неї ще пращури лили свою кров.
За волю, за єдність боролись вони,
Щоб в вольній країні ми з вами росли.
3. За неї Шевченко ще в Бога благав,
У віршах своїх він про неї писав,
Писав і благав у свого народу,
Щоб він не проспав України свободу.
4. Бо звір стоголовий уже не дрімає,
І пазурі гострі у серце впинає.
Не дай йому, Боже, не дай розірвати,
Не дай, щоби брат йшов війною на брата.
Слайд 4
5. Прожени той туман, що укутав усіх,
Щоб жити народ наш у спокої міг,
Щоби Україна завжди була вільна,
Завжди залишалась одна, неподільна.
6. І стяг синьо-жовтий здіймавсь аж до неба,
А більше для щастя нічого не треба!
Учитель:
Зараз ми з вами переглянемо невеличкий кліп «Українська війна – АТО в Україні» на пісню Андрія Кузьменка «Українці». Відео присвячується українським військовим, які воюють на сході України, а також лідеру гурту «Скрябін», який виконав дану пісню , не встигши її опублікувати. https://www.youtube.com/watch?v=aNBu5X2Fuu0
Слайд 5-8
Для наших дорогих військовослужбовців – захисників Маріуполя учні школи підготували танцювальну композицію «Повертайся живим». ( Танок супроводжується кліпом на пісню Світлани Тарабарової).
Учень(Рудьковська Тетяна,учениця 10 класу, читає власний вірш «Вже рівно рік, як ми повстали»).
Слайд 9
***
Вже рівно рік, як ми повстали,
...та ніби вчора це було,
Холодні дні, жорстокі чвари,
атаки сильні, мов в кіно.
Коли до бою проводжали,
мами хоробрих юнаків.
Вже рівно рік, як ми повстали
За честь і славу козаків!
Ми не забудемо Героїв,
яких забрали небеса.
І кожен з нас уже засвоїв:
"Підемо разом! До кінця!"
Заради них, за їхню славу,
ми не відступимо в бою.
Вже рівно рік, як ми повстали,
щоб зупинити цю брехню!
Ми - українці, сильні духом,
і не зламати нас нічим.
Ми не злякаємось посухи,
чи навіть лютої зими.
Коли до бою відправляли,
не зупинялись ні на крок.
Вже рівно рік, як ми повстали,
щоб боронити свій куток!!!
Учитель: Прошу всіх встати, щоб вшанувати пам’ять загиблих на Майдані та під час проведення АТО військовослужбовців ти мирних мешканців. Герої не вмирають ! (Хвилина мовчання).
Слайд 10-17
(Демонструється презентація «Пливе кача», запалюються свічки).
Учень(Вірш Марії Скочиліс «А знаєте, війна колись закінчиться»читає учениця 6 класу Коновалова Валентина).
Слайд 18
***
А знаєте, війна колись закінчиться
І з часом відбудуються міста,
Але ніколи більше не повернуться
Всі ті, кого забрали небеса,
Їх вже немає, безліч їх загинуло,
Але за що? Чому така ціна?
Вони на небі, мабуть, поруч з ангелами,
Їм там спокійніше, бо на землі війна,
Це все так боляче, що серце розривається,
Де правда і в чиїх руках життя?
Чому війна лише простих людей торкається?
А для політиків здається просто гра…
Знову до неба я з молитвою звертаюся,
Благаю Боже, спокою пошли,
Щоб моя рідна серцю Україна
Не знала більше пострілів війни,
А знаєте, війна колись закінчиться
І тільки спогади залишаться в серцях,
Благаю Боже, збережи мою країну,
Молюсь до Тебе, збережи усім життя…
Марія Скочиліс
Учитель:
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо
Ми людям.
Н. Поклад
Слайд 19
Учні школи виконують пісню «Країно моя»(«За сонце, за небо, за спів солов’я»).
Учень (вірш читає Рудковська Тетяна).
Слайд 20
****
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
Для нас вона в світі єдина, одна
в просторів солодкому чарі…
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі,
у квітці, в пташині, в електровогнях,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячий усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі…
Як та купина, що горить — не згора,
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових,
в грому канонад, що розвіяли в прах
чужинців в зелених мундирах,
в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях
до весен і світлих, і щирих.
Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все до загину…
Не можна любити народів других,
коли ти не любиш Вкраїну!..
Дівчино! Як небо її голубе,
люби її кожну хвилину.
Коханий любить не захоче тебе,
коли ти не любиш Вкраїну…
Любіть у труді, у коханні, у бою,
як пісню, що лине зорею…
Всім серцем любіть Україну свою —
і вічні ми будемо з нею!
1944
Володимир Сосюра
Учитель.
Моя найкраща в світі сторона,
Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти — одна
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Слайд 21
Учень(Вірш «Я – Маріуполь», написаний Олегом Кульбабою після трагічних подій 24 січня 2015 року, коли обірвалося життя 30 мирних мешканців Мариуполя, читає учень 6 класу Бельченко Богдан).
Я - Маріуполь
Маріуполь під вогнем,
Гинуть діти.
Що прийде із но́вим днем? -
Смерть і квіти.
Бо катам немає сил
Схаменутися.
Стане місцем для могил
Просто вулиця.
Скоро мир уже? - Навряд.
Це тяжкий час.
А чи завтрашній снаряд
Не уб'є й нас?
Кажуть: Маріуполь - Я...
Миру Божого!
Україна - це сім'я
В серці кожного.
25.01.2015 Олег Колібаба
Учитель: вашій увазі пропонується «Звернення жителів Маріуполя до світових лідерів та всіх небайдужих людей»
https://www.youtube.com/watch?v=czWXc3LDTm4
Учитель.
(Рудковська Тетяна , учениця 10 класу,читає власний вірш «Пробач,
Україно !»
Слайд 22
Пробач ,Україно, за біль,
який кожені із нас завдавали,
за пекучі удари створінь,
що ніколи тебе не взнавали.
За страхи в твоїх щирих очах,
і за сльози, що гірко пролиті,
за удари жорстокі в боях,
за серця, що навіки розбиті.
Ти пробач, Україно, пробач...
що тобі завдавали ми шкоди,
Я прошу тебе рідна, не плач,
тебе просять мільярди народів.
Не суди наші вчинки й слова,
Що не вірили в тебе та правду,
Ти у нас залишилась одна,
а зневіра сховалась позаду.
І нехай наші вчинки з невдач,
і не можемо дещо робити...
Ти пробач, Україно, пробач!
Та ми зможем тебе захистити!!!
Учитель.
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!
Т.Г.Шевченко
(учні 8-А класу виконують пісню Катерини Бужинської« Як у нас на Україні»).
Слайд 23
Учитель.
Будьмо мужніми і своїми маленькими вчинками борімося за мирну, вільну, сильну нашу прекрасну Україну.
(Перегляд кліпу «Повертайся живим» - ведучі ТСН до Дня Збройних Сил України). https://www.youtube.com/watch?v=t4ZKm89RJIs
Слово надається нашим шановним захисникам-військовослужбовцям.
Слайд 24
Учитель.
Наш захід відбувається після першої річниці вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні(20 лютого).Багато учасників Майдану зараз в АТО, захищають нас з вами. Вони як справжні січові стрільці сучасності охороняють наш спокій, тож заспіваймо для них «Ой у лузі червона калина похилилася». (Пісня супроводжується кліпом)
https://www.youtube.com/watch?v=VRBaP08KbPI
Ой у лузі червона калина похилилася,
Чогось наша славна Україна зажурилася.
А ми тую червону калину підіймемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!
Ой у полі ярої пшениці золотистий лан,
Розпочали стрільці січовії з ворогами тан.
А ми тую ярую пшеницю ізберемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!
Як повіє буйнесенький вітер з широких степів,
То прославить по всій Україні Січових стрільців.
А ми тую Стрілецьку Славу збережемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!
Учитель. Дозвольте мені від імені всіх присутніх подякувати нашим гостям за те, що вони знайшли час відвідати наш заклад, за те, що вони, як і тисячі воїнів роблять усе , щоб у наших домівках був мир. На згадку про сьогоднішню зустріч прийміть від нас сувеніри, зроблені руками наших учнів, листи та малюнки для ваших побратимів з полку «Азов». Земний вам уклін!
СЛАВА УКРАЇНІ! Україна починається з тебе !
Додаток №9
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
« МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-IIІ СТУПЕНІВ №20»
МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
(ЗОШ №20)
Маріуполь за роки незалежності
України
(Перший урок для учнів 8 класу
2016/2017 навчальний рік)
Підготувала
класний керівник 8 класу
Гречановська І.В.
Маріуполь – 2016
Маріуполь за роки незалежності України
(Перший урок для учнів 8 класу
2016/2017 навчальний рік)
Мета: формувати активну громадянську позицію щодо єдиної цілісної Української держави; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до Батьківщини, повагу до її історичного минулого і сучасного, розуміння своєї причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні та місті.
Обладнання: національна символіка, синьо-жовті сердечки.
Технічні засоби: ПК, мультимедійний проектор.
Хід уроку
І. Привітання. Організація класу
Доброго дня! Вітаю всіх із початком нового навчального року, з Днем Знань! Бажаю вам міцного здоров’я, натхнення, хай світлою та мирною буде ваша дорога до знань.
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.
Учитель: В історії України є дата, яку можна назвати найважливішою:
24 серпня 1991 року - цього дня народилася Незалежна Україна. Які здобутки мало наше місто-форпост за 1991-2016 роки ? Отже, тема нашого уроку: «Маріуполь за роки незалежності» (слайд 1)
Маріуполь – мала Батьківщина,
Ти з дитинства в моєму житті.
Мого серця маленька частина,
Ти – краплинка моєї душі.
М.Сладкова
Давайте згадаємо як це було?
ІІІ. Основна частина
Учень: Рік 1991 (слайд 2)
У Маріуполі синьо-жовтий стяг першим підняв ветеран УПА, маріуполець Любомир Гудзь.
Це сталося 9 березня 1991 року в Маріупольському драматичному театрі, під час святкування дня народження Тараса Шевченка.
Незважаючи на те, що в залі були присутні багато активістів патріотичного руху, далеко не всі присутні сприйняли появу українського прапора доброзичливо. Особливо це не сподобалося представникам міської влади. Проте врешті-решт зі словами «Так робіть, що хочете» вони дозволили синьо-жовтому прапору залишатися на сцені театру.
А ось офіційно прапор майбутньої незалежної держави було піднято над будівлею Маріупольської міської ради вперше на східній Україні у вересні того ж року. Власне кажучи, ще до референдуму про незалежність, встановлення української влади та інших атрибутів суверенної держави.
Учениця: 25.11. 1991 (слайд 3)
Моє місто, ти завжди зі мною:
В дні святкові і дні трудові.
Жити будьмо, не знаючи горя,
Зустрічаючи мирно зорю.
М.Сладкова
З ініціативи Маріупольського міського національно-культурного товариства греків, Донецького державного університету та за підтримки Маріупольської міської ради засновано Маріупольський гуманітарний коледж при Донецькому державному університеті.
Учень: 19.12.1991 (слайд 4)
Освячено Свято-Микільський кафедральний собор, зведений на кошти парафіян. У храмі перебувають дві великих святині — копія чудотворної ікони Божої Матері «Маріупольської»; і мощі святителя Ігнатія Маріупольського. Щопонеділка(крім свят) у храмі відбувається водосвятний молебень перед іконою Пресвятої Богородиці «Всецариця», що допомагає при онкологічних захворюваннях. При храмі також діють дитяча та доросла недільні школи.
Учениця: Рік 1993 (слайд 5)
У серпні 1993 року гуманітарний коледж постановою Кабінету Міністрів України реорганізовано в Маріупольський гуманітарний інститут Донецького державного університету. В інституті навчаються 393 студенти, працюють 40 викладачів.
Проведено першу міжнародну науково-практичну конференцію «Донбас і Приазов’я: проблеми соціального, національного й духовного розвитку».
Учень: 24.10. 1996 (слайд 6)
Завдяки ініціативі грецької діаспори Приазов'я в Маріуполі було відкрите консульство Грецької Республіки.
Учениця: Рік 1996 (слайд 7)
На Олімпіаді в Атланті В'ячеслав Олійник ( греко-римська боротьба) здобув золоту медаль, яка стала першою золотою медаллю на літніх Олімпійських іграх в історії незалежної України. Олійник також є чемпіоном Європи, срібним призером чемпіонату світу та 5-кратним чемпіоном України. У рік свого тріумфу Олійник був нагороджений хрестом "За мужність" за видатні спортивні перемоги на XXVI літніх Олімпійських іграх в Атланті, особистий внесок у підвищення авторитету і престижу України у світі.
Учень: 21.11.1997 (слайд 8)
Збудовано храм Архистратига Михайла. У храмі знаходиться копія чудотворної ікони Божої Матері «Живоносне Джерело». На честь цієї ікони освячений нижній храм. Кожну п'ятницю і неділю перед цією іконою відбувається водосвятний молебень. На території храму встановлений пам'ятник митрополиту Ігнатію Маріупольському.
Учениця: 10.02.2000 (слайд 9)
За підтримки уряду Греції в місті з'явився грецький культурний центр «Меотида», де розмістилися грецькі культурно-просвітницькі товариства.
Учень: Рік 2001(слайд 10)
22.05.2001 року збудовано Свято-Миколаївський портовий храм . Знаходиться в Приморському районі. Довгий час на місці храму стояв Хрест. Як прихід він з'явився у 1999 році. Новий храм побудований в 2001році. Освячення робив предстоятель УПЦ — блаженнійший Володимир,митрополит Київський і всієї України. У 2001 році в місті відкритий Азовський морський інститут Одеської державної морської академії - єдине на південному сході України вищий навчальний заклад, що готовить командний склад морського торговельного флоту. На денному й заочному відділеннях інституту навчаються біля тисячі курсантів по спеціальностях: судноводіння на морських шляхах, суднова енергетика. Азовський морський інститут, як підрозділ ОНМА, акредитований Міжнародним інститутом морських інженерів (Великобританія), входить до складу міжнародної асоціації морських університетів (Туреччина).
Учениця: Рік 2002 (слайд 11-12)
За підсумками року Маріуполь був визнаний найкращим містом України за благоустроєм.
Вантажообіг порту досяг рекордної позначки за весь час його існування — 13,7 млн. тонн.
Вільні чайки Азовського моря
Хай прославлять свободу твою.
Нам повітря свободи потрібне,
Перемішане з вітром морським.
На всі груди, щоб дихати вільно,
Непідкореним бути ніким.
М.Сладкова
Учениця: Рік 2003 (слайд 13-14)
Відкриття грецького медичного центру «Гіппократи» для поліпшення медичної допомоги малозабезпеченим категоріям населення південного сходу України. З часом вдалося розширити спектр медичних послуг для малозабезпечених громадян, а також з'явилася можливість надавати платні послуги всім, хто потребує кваліфікованої лікарської допомоги. Тут можна отримати консультацію вузьких фахівців, пройти ультразвукове дослідження, лабораторне та рентгенологічне обстеження, курс лікування у денному стаціонарі за призначенням лікаря.
18.07.2003 року в Маріуполі запрацював «Екстрим-парк». Комбінатом імені Ілліча було витрачено близько 30 мільйонів гривень для придбання атракціонів з Італії,Голландії,Росії.
Учениця: Рік 2004 (слайд 15)
Маріупольський гуманітарний інститут ДонНУ перейменований у Маріупольський державний гуманітарний університет.
Ректор Маріупольського державного гуманітарного університету, професор Костянтин Балабанов підписав Велику Хартію університетів у Болонському університеті.
Учень: Рік 2007 (слайд 16-17)
СК «Іллічівець»розташований у Приморському районі Маріуполя на проспекті Нахімова. Перша черга нового спорткомплексу здана 9 травня 2007. Розміри будівлі 168х136 м, висота об'єкта під аркою - 15 м, в цілому - 27 м. Спорткомплекс побудований Маріупольським металургійним комбінатом імені Ілліча. До комплексу входять: футбольне поле зі штучним газоном 105х68м, зал боротьби 24х15м, зал боксу 24х15м ,універсальний зал для волейболу та баскетболу 30х18м , зал для настільного тенісу 18х19м ,тренажерний зал ,відкритий корт для тенісу з трьома майданчиками зі штучним трав'яним покриттям ,прес-центр, допоміжні приміщення.
Мечеть на честь султана Сулеймана Великого і Роксолани та однойменний ісламський культурний центр урочисто відкриті 15 жовтня 2007 в присутності високих гостей із Туреччини. Мечеть побудована вся з привезеного з Туреччини мармуру. Будівництво тривало три роки . Фінансували будівництво директор Маріупольського центрального ринку Саліх Джихан та інші члени азербайджанської громади міста.
Учениця: Рік 2008 (слайд 18)
Візит Президента Греції Каролоса Папульяса в Маріуполь .
Учень: Рік 2013 (слайд 19)
28.09.2013 року відбулося відкриття торговельно-розважального центру «Порт City», спроектованого в сучасному, витонченому і зручному стилі з використанням, в основному, денного світла. ТРЦ «Порт City» розташований на двох рівнях, наземним паркінгами та "зеленою вулицею".Торгова галерея вміщує гіпермаркет «Там Там», супермаркет побутової техніки та понад 200 крамниць провідних світових брендів. Відпочити від шопінгу і відвідувачі зможуть перекусити в одному з 15 закладів харчування, вибравши за смаком: кав'ярня, ресторан або фаст-фуд. Крім цього, в ТРЦ можна знайти ательє, салони краси, фотостудію, відділення банку, салони зв'язку і багато іншого.
Учениця: Рік 2014 (слайд 20-24)
З початком російської агресії Маріуполь, завдяки важливому стратегічному значенню, стає одним з ключових міст російсько-українського протистояння. З 13 квітня до 13 червня 2014 р. місто контролювалося терористичними формування ДНР. Після звільнення міста силами добровольчих українських батальонів 13 червня 2014 до міста було перенесено Донецьку ОДА, а в липні передислоковано Донецьке обласне управління МВС України та Донецьку обласну державну адміністрацію, тим самим зробивши місто фактично центром Донецької області. 30 серпня мешканці міста за півдня організували живий ланцюг на захист українського Маріуполя. 7 вересня у Києві проходить акція «Кілометр прапорів для Маріуполя», де мешканці багатьох міст висловлюють слова підтримки маріупольцям. 8 вересня прифронтовий Маріуполь відвідує Президент України П.О.Порошенко. 9 вересня з повалення пам'ятника Леніну на площі Свободи починається декомунізація міста.
Учень: Рік 2015 (слайд 25)
24.01.2015 року - обстріл мікрорайону “Східний”. Загинуло 30 осіб, поранено 128, серед яких багато жінок і дітей . Повністю та частково були зруйновані понад 200 будівель. Цей обстріл став наймасштабнішим з початку проведення АТО.
Після обстрілу Маріуполя співробітники СБУ одразу вийшли на слід зловмисників, перехопивши їхні телефонні розмови. Чоловіка, який наводив «Гради» терористів, було затримано та заарештовано.
Вшануємо пам'ять загиблих під час проведення АТО хвилиною мовчання.
Я – Маріуполь
Маріуполь під вогнем,
Гинуть діти.
Що прийде із но́вим днем? -
Смерть і квіти.
Бо катам немає сил
Схаменутися.
Стане місцем для могил
Просто вулиця.
Скоро мир уже? - Навряд.
Це тяжкий час.
А чи завтрашній снаряд
Не уб'є й нас?
Кажуть: Маріуполь - Я...
Миру Божого!
Україна - це сім'я
В серці кожного.
25.01.2015 Олег Колібаба
Учениця: Рік 2015 (слайд 26-27)
Другий робочий візит Президента України до Маріуполя відбувся 11 червня 2015 року напередодні першої річниці звільнення міста від бойовиків. П.О.Порошенко інспектує укріплення блокпостів міста.
24 серпня 2015 року, щоб привітати захисників Маріуполя з Днем Незалежності , мешканці здійснили 35-кілометровий автопробіг.
Учениця: Рік 2016 (слайд 28)
17 травня 2016 року відбувся довгоочікуваний концерт рок-групи «Океан Ельзи». Безкоштовно насолодитися співом Святослава Вакарчука прийшло 40 тисяч глядачів.
Ти кричиш, ти співаєш, шепочеш ,
І так солодко слухати це.
Серед теплої зустрічі-ночі
Ти пливеш в океані гостей.
Кричать вуста, а серце більше,
Бо все в очах відблискує всім нам.
І дякую за те, що це зробивши,
Ви розплескали Океан!
Т.Рудковська (учениця 11 класу ЗОШ №20)
Учень: Рік 2016 (слайд 29)
Участь у міжнародній естафеті з нагоди 25-ї річниці Незалежності України «Free Ukraine 25.» Від Маріуполя взяли участь ЗОШ №34, ЗОШ №20, Маріупольське музичне училище, Маріупольський центр художньо-естетичної творчості учнівської молоді, камерний оркестр «Ренесанс». Умови участі — такі: записати на відео виконання Державного Гімну України, викласти його в мережу та передати естафету наступним трьом учасникам. Учасник, котрий не виконав завдання, має зробити благодійний вчинок на користь народу України, про що надати відеозвіт. Ця чудова ідея піднімає патріотизм і плекає любов до Батьківщини, дає можливість познайомитись із творчими колективами з різних куточків світу й об’єднати українців цілого світу.
Демонстрація кліпу " Виконання Гімну України учнями ЗОШ №20 м.Маріуполя"
V. Рефлексія
1. Складання асоціативного грона «Маріуполь».
(незалежний, вільний, патріотичний, соборний, демократичний, єдиний, європейський, багатонаціональний , багатомовний , спортивний, пісенний, портовий, промисловий …)
2. Інтерактивна вправа «Повертайся живим»
Учитель: Дуже хочеться, щоб у нашій країні панував мир. Тому сьогодні важливо підтримати наших захисників. Нехай кожен із вас напише на жовто-блакитних сердечках щирі побажання для тих, хто воює заради нас. Всі листівки будуть відправлені захисникам Маріуполя. (Діти підписують листівки).
V. Підсумок уроку
Учитель: На жаль, війна, яка була нав'язана Україні, призупинила багато позитивних перетворень і відкинула на кілька років назад регіони, що потрапили в зону військових дій. Але українці – дуже мужній і працьовитий народ. Ми все здолаємо. Головне, щоб швидше настав мир! Хочу, щоб усі ми вірили в щасливе майбутнє нашої держави ! Ніколи не забували, що Маріуполь – це Україна !
Завершити урок хочу рядками Марії Сладкової , які вона написала 12 вересня 2014 року:
Маріуполь – моя Україна,
Ти з дитинства в моєму житті.
Маріуполь – ти моря перлина,
Ти перлина моєї душі.
(слайд 30) Лунає пісня «Співучий Маріуполь» О.Бабіч
Сенкани про Маріуполь
Додаток №10
Друковані праці та відеоматеріали
Сертифікати публікацій Гречановської І.В.на сайті «Методичного порталу»:
1. Розробка уроку мужності « З Україною в серці»(2014)
http://metodportal.com/node/31281 .
2.Виховна година «Безпека на дорозі – безпека життя»(2015)
.http://metodportal.com/node/36489
3.Стаття «Проведення уроків мужності з метою національно-патріотичного виховання молоді»(2016) .
4.Сценарій новорічного свята «Карнавальна ніч – 2016» http://metodportal.com/node/39751.
5.Виховна година «Нова людина – новий Маріуполь»(2016)
http://metodportal.com/node/39746.
6.Виховний проект «Рости в собі громадянина»(2016)
http://metodportal.com/node/416827.
7.Перший урок 2016-2017 навчального року «Маріуполь за роки незалежності України»(2016) http://metodportal.com/node/47163.
Відеоролики:
1.«Цікаві факти про українську мову»(2017), http://metodportal.com/node/62014
2.«Маріуполь . Тут варто жити» (2017)http://metodportal.com/node/62006
3. «Святитель Ігнатій Маріупольський»(2017).
https://www.youtube.com/watch?v=KuMzU3gta30
Додаток №11
Наші досягнення
Додаток №12
Фотогалерея
Україно, з Днем вишиванки!
У рамках міжнародного літнього табору в Судетах відвідуємо Прагу
Дівчата проводять для хлопців конкурс «Хто зверху?»
Пишаємось рідним містом
Відвідуємо Хортицю
Ми на Говерлі
Беремо участь у військово-патріотичній грі «Сокіл»(«Джура»)
Рушник єднання з військовими
Флеш-моб «Ні» – пияцтву та тютюнопалінню!» та «Наш Тризуб»
~ 1 ~