Опис досвіду роботи за темою "Розвиток навичок граматичного письма"

Про матеріал
Опис досвіду роботи за темою "Розвиток навичок граматичного письма" для вчителів початкової школи
Перегляд файлу

Опис досвіду роботи

Розвиток навичок граматичного письма

Вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки – є першою ключовою компетентністю Державного стандарту початкової освіти. А найінтенсивніший період опанування рідною мовою, словом – перші роки шкільного навчання. Тому на сучасному етапі розвитку освіти, Нової української школи, виникає необхідність формування особистості яка відзначається свідомим ставленням до рідної мови, виділяється високою культурою спілкування. Мова – одне з див, за допомогою якого передають найтонші відтінки думок і почуттів, вона віддзеркалює душу народу, його історію.

Ми, вчителі, покликані прищеплювати дітям любов до мови, уміння відчувати й осягти її глибокий зміст і красу. Власним прикладом бути носієм високої мовної культури. З перших днів навчання у школі дуже важливо створити такі умови, щоб бажання вивчати українську мову не зникло. Тому сьогодні є актуальним пошук нових підходів до проблеми мовленнєвого розвитку учнів, створення нових освітніх технологій, удосконалення уроків рідної мови.

Отже, обрана тема – крок до успішного розв’язання ключових завдань сучасної освіти.

Розвиток навичок граматичного письма спирається насамперед на вивчення орфографії та пунктуації у постійному зв’язку з граматикою та розвитком мовлення.  

Центральним у граматиці є вчення про граматичні значення, граматичні форми і граматичні категорії. Як складова мови, граматика – це складна за своєю організацією сукупність підсистем: морфології, синтаксису і словотвору, та є найскладнішим аспектом сучасної української мови, особливо для учнів початкової школи. Необхідно враховувати індивідуальні та вікові особливості учнів, тип уроку, складність тощо.

Для реалізації проблемної теми і успішного оволодіння  мовою організовую навчання так, щоб учні були активними учасниками мовного спілкування,  використовую різноманітні форми (вправи і завдання навчального , розвиваючого, проблемного, тренувального, ігрового характеру) та методи з активізації діяльності учнів. Застосовую репродуктивні методи навчання, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані форми роботи,  домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування, здійснюю диференційований підхід у вивченні матеріалу.

Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що змінюються види і форми роботи.

У своїй педагогічній практиці використовую технології колективно-групового навчання, зокрема «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ».

З метою розширення словникового запасу учнів та запобігання лексичним помилкам пропоную ряд вправ: дібрати спільнокореневі слова з визначенням морфем; дібрати синоніми, антоніми; замінити словосполучення синонімічним словом; тлумачення слів в поєднанні з цікавою етимологією; складання міні-діалогів; гра «Збери прислів’я», «Утвори прислів’я». (Додаток 1)

Опрацювання особливостей граматичної системи мови, практичне оволодіння граматичними формами слів і моделями побудови словосполучень та речень становить основу шкільного курсу з української мови, тому, вважаю, велика роль покладається саме на початкову школу.

З метою розвитку навичок граматичного письма використовую  такі вправи:

І. Словниково-логічні вправи

І.І.Наприклад: розрізнення «веселих» і «сумних» слів, практичне ознайомлення з антонімами (1 клас)

              дружба            світлий          сміятися

 бійка                  темний плакати

(У словах літери, котрі не вивчали виділені. Слова надруковані на окремих аркушах, які вчитель демонструє один за одним, а діти сигналізують картками, на яких зображено веселе і сумне обличчя. )

І.ІІ. Утвори нові слова

  • З перших складів поданих слів:

а) десять, рекорд, воля;  (дерево)

б) ворона, робот, народ; (ворона)

  • З першого складу першого слова і другого складу другого слова:

а) бузина, моряк; (буряк)

б) ірис, синій; (іній)

ІІ. Подані іменники чоловічого роду поставити в Р.в. З’ясувати

 закінчення (за орфографічним словником для дітей початкової школи). Наприклад:

 метр, абзац, документ, кілометр, папір, відмінок, центнер, будинок тощо.

ІІІ. Знайти помилки у побудові словосполучень :

 по українській мові, прошу вам, вмісто тебе, по моїм даним, слідуюче  питання,  яка година…

ІV. До поданих іменників допишіть форми з чергуванням. Слова згрупуйте за родами:

Міст –   осінь –  зір –  радість –

стіл –  ніч –  пиріг –  сіль –

V. Вправа «Лексичний ланцюжок» (пояснити значення фразеологізмів, замінивши відповідним дієсловом,  прислівником):

  • накивати п’ятами, як води в рот набрав; теревені правити; пекти раків; намотати на вуса, робити з мухи слона, зарубати на носі;
  •  як кіт наплакав, крапля в морі, душа в душу, за три-дев’ять земель, аби з рук тощо.

Також використовую різні види письмових переказів: детальний, вибірковий, стислий, творчій, що є невід'ємним компонентом у формуванні мовленнєвої компетентності учнів.

 

 

Додаток 1

 До теми «Будова слова»

  1. З групи слів виберіть спільнокореневі , визначте корінь
  • Бережок, бережливість, бережливий, бережно.
  • Дорога, дорогий, придорожній, доріженька.
  • Літати, літак, літній, політ.
  • Вода, водичка, водити, водиця, підводний.
  1. Випишіть з прислів’їв споріднені слова, позначте корінь
  • Правда очі коле.
  • Правдива людина мила серцю.
  • Хто з правдою зрідниться, той і грому не боїться.
  1. Доберіть і запишіть префікси , щоб утворились спільнокореневі слова.

  ати ити

 літ ати сад ити

 ати ити

 ати ити

  1. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Поясніть правопис префікса з- (с-)
  1. Ні пером (с)писати, ні словом (сказати). 2) Лиха іскра все (с)палить і сама (з)гине.
  1. Спишіть, позначте префікси, прийменники підкресліть.
  • Кніга вчить, як (на)світі жить.
  • Слово (до)слова – (з)ложиться мова.
  • (На)скочила коса (на)камінь.
  • Совість (з)гризе (без)зубів.

До теми «Слово»

  1. Спишіть прислів’я доповнивши їх антонімами.
  • Правда солона, а брехня… (солодка).
  • Краще гірка правда, ніж…(солодка) брехня.
  • Руки білі, сумління… (чорне)
  1. «Побудуй піраміду з антонімів». З’ясуйте значення слів оптиміст, песиміст.

Слова до яких треба дібрати антоніми: в, ви, там, літо, фініш, розлука, песиміст, балакучий.

До теми «Речення»

  1. Виразно прочитайте текст, знайдіть звертання. Підкресліть їх.

Купайло, Купайло              Іжачок

Купайло, Купайло, Ти хороший, їжачок,

Де ти зимувало? Скинь колючий піджачок

  • Зимувало в лісі,                                                  Я тебе узяв би в руки, -

 Ночувало в стрісі,  Чому весь ти з колючок?

Зимувало в пір’ячку,

Літувало в зіллячку. (Народна пісня) (М. Лисич)

 

docx
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку