Опис досвіду роботи
Розвиток навичок граматичного письма
Вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки – є першою ключовою компетентністю Державного стандарту початкової освіти. А найінтенсивніший період опанування рідною мовою, словом – перші роки шкільного навчання. Тому на сучасному етапі розвитку освіти, Нової української школи, виникає необхідність формування особистості яка відзначається свідомим ставленням до рідної мови, виділяється високою культурою спілкування. Мова – одне з див, за допомогою якого передають найтонші відтінки думок і почуттів, вона віддзеркалює душу народу, його історію.
Ми, вчителі, покликані прищеплювати дітям любов до мови, уміння відчувати й осягти її глибокий зміст і красу. Власним прикладом бути носієм високої мовної культури. З перших днів навчання у школі дуже важливо створити такі умови, щоб бажання вивчати українську мову не зникло. Тому сьогодні є актуальним пошук нових підходів до проблеми мовленнєвого розвитку учнів, створення нових освітніх технологій, удосконалення уроків рідної мови.
Отже, обрана тема – крок до успішного розв’язання ключових завдань сучасної освіти.
Розвиток навичок граматичного письма спирається насамперед на вивчення орфографії та пунктуації у постійному зв’язку з граматикою та розвитком мовлення.
Центральним у граматиці є вчення про граматичні значення, граматичні форми і граматичні категорії. Як складова мови, граматика – це складна за своєю організацією сукупність підсистем: морфології, синтаксису і словотвору, та є найскладнішим аспектом сучасної української мови, особливо для учнів початкової школи. Необхідно враховувати індивідуальні та вікові особливості учнів, тип уроку, складність тощо.
Для реалізації проблемної теми і успішного оволодіння мовою організовую навчання так, щоб учні були активними учасниками мовного спілкування, використовую різноманітні форми (вправи і завдання навчального , розвиваючого, проблемного, тренувального, ігрового характеру) та методи з активізації діяльності учнів. Застосовую репродуктивні методи навчання, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані форми роботи, домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування, здійснюю диференційований підхід у вивченні матеріалу.
Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що змінюються види і форми роботи.
У своїй педагогічній практиці використовую технології колективно-групового навчання, зокрема «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ».
З метою розширення словникового запасу учнів та запобігання лексичним помилкам пропоную ряд вправ: дібрати спільнокореневі слова з визначенням морфем; дібрати синоніми, антоніми; замінити словосполучення синонімічним словом; тлумачення слів в поєднанні з цікавою етимологією; складання міні-діалогів; гра «Збери прислів’я», «Утвори прислів’я». (Додаток 1)
Опрацювання особливостей граматичної системи мови, практичне оволодіння граматичними формами слів і моделями побудови словосполучень та речень становить основу шкільного курсу з української мови, тому, вважаю, велика роль покладається саме на початкову школу.
З метою розвитку навичок граматичного письма використовую такі вправи:
І. Словниково-логічні вправи
І.І.Наприклад: розрізнення «веселих» і «сумних» слів, практичне ознайомлення з антонімами (1 клас)
дружба світлий сміятися
бійка темний плакати
(У словах літери, котрі не вивчали виділені. Слова надруковані на окремих аркушах, які вчитель демонструє один за одним, а діти сигналізують картками, на яких зображено веселе і сумне обличчя. )
І.ІІ. Утвори нові слова
а) десять, рекорд, воля; (дерево)
б) ворона, робот, народ; (ворона)
а) бузина, моряк; (буряк)
б) ірис, синій; (іній)
ІІ. Подані іменники чоловічого роду поставити в Р.в. З’ясувати
закінчення (за орфографічним словником для дітей початкової школи). Наприклад:
метр, абзац, документ, кілометр, папір, відмінок, центнер, будинок тощо.
ІІІ. Знайти помилки у побудові словосполучень :
по українській мові, прошу вам, вмісто тебе, по моїм даним, слідуюче питання, яка година…
ІV. До поданих іменників допишіть форми з чергуванням. Слова згрупуйте за родами:
Міст – осінь – зір – радість –
стіл – ніч – пиріг – сіль –
V. Вправа «Лексичний ланцюжок» (пояснити значення фразеологізмів, замінивши відповідним дієсловом, прислівником):
Також використовую різні види письмових переказів: детальний, вибірковий, стислий, творчій, що є невід'ємним компонентом у формуванні мовленнєвої компетентності учнів.
Додаток 1
До теми «Будова слова»
ати ити
літ ати сад ити
ати ити
ати ити
До теми «Слово»
Слова до яких треба дібрати антоніми: в, ви, там, літо, фініш, розлука, песиміст, балакучий.
До теми «Речення»
Купайло, Купайло Іжачок
Купайло, Купайло, Ти хороший, їжачок,
Де ти зимувало? Скинь колючий піджачок
Ночувало в стрісі, Чому весь ти з колючок?
Зимувало в пір’ячку,
Літувало в зіллячку. (Народна пісня) (М. Лисич)