Опис досвіду роботи класного керівника Філон Наталії Юріївни
Автор: Філон Наталія Юріївна,
вчитель англійської мови,
класний керівник 10-А класу.
Педагогічний стаж – 17 років.
Проблема, над якою працює:
Створення згуртованого,
націленого на успіх, дитячого колективу через розкриття та розвиток
особистих здібностей кожного вихованця
Основою сучасного виховного процесу є дитина як найвища цінність.
Як наголошено в Національній доктрині розвитку освіти України, пріоритетним напрямом в її реалізації є формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації; виховання людини демократичного світогляду, яка поважає громадські права і свободи, традиції народів і культур світу, національний, релігійний, мовний вибір кожної людини.
Реалізація Національної доктрини розвитку освіти передбачає:
Відповідно до цієї концепції головна мета виховної роботи – це виховання духовно багатої, розвиненої особистості, громадянина України.
Виховній роботі у школі завжди приділялась особлива увага. У процесі виховання молодого покоління перед учителем постає чимало складних і водночас актуальних завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтувати дитину? Як допомогти їй зберегти доброту, людяність, вірність своїм родинним витокам? Як віднайти зернятко її таланту і допомогти його плекати?
Класний керівник – найголовніша ланка в системі виховання підростаючого покоління. Саме йому належить вирішувати ці проблеми.
Виховна проблема, над якою працюю: «Створення згуртованого,
націленого на успіх, дитячого колективу через розкриття та розвиток
особистих здібностей кожного вихованця».
Свою роботу з учнями здійснюю за такими напрямами:
Ціннісне ставлення особистості до себе ( через фізичне, психічне та соціальне «Я»).
Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.
Ціннісне ставлення особистості до людей.
Ціннісне ставлення особистості до природи.
Ціннісне ставлення особистості до мистецтва.
Ціннісне ставлення особистості до праці.
Дані напрями виховання тісно взаємопов’язані між собою і утворюють цілісну систему, яка забезпечує виховання всебічно розвиненої особистості – вільної, гуманної, духовно і творчо зрілої, фізично досконалої, громадянсько- відповідальної і мужньої, ініціативної та активної, здатної до подолання складних проблем, готової до самооцінки і самовиховання.
Робота класного керівника охоплює безліч справ. Важливо нічого не забути. Тому неможливо уявити собі життєдіяльність класу без планування. Якісне планування – важлива умова успіху класного керівника. Воно повинно базуватися на педагогічних принципах – народності, культуро - відповідності та природо-відповідності, гуманізації та демократизації, послідовності та систематичності, оптимальному поєднанні словесно-інформаційних форм роботи та практичних видів діяльності.
В своїй роботі керуюся спадщиною А.Макаренка, С.Русової, В.Сухомлинського, цікавлюся педагогічними дослідженнями і працями сучасних педагогів новаторів.
Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи з учнями: година спілкування, класні збори, відверта розмова, конкурс, рольова гра, колективна творча справа, випуск газети, свято,виставка-конкурс, колективне ігрове спілкування, похід, екскурсія, екологічні проекти, виставка творчих робіт, трудовий десант, інтелектуальна гра. Серед інноваційних форм та методів виховання: дискусії, презентації,тренінги та мозкові штурми.
Незважаючи на те, що школа розташована далеко від центру міста, біля залізничного вокзалу, що зумовлює деякі складності з організацією дозвілля
дітей, більшість учнів класу мають хобі та відвідують різні шкільні та міські гуртки, спортивні секції, музичну та художню школи . В моєму класі діти з різних сімей. Але всі вони є бажаними в родині, всім їм приділяється достатньо уваги і створюються всі необхідні умови для навчання і гармонійного розвитку Батьки підтримують захоплення своїх дітей та допомагають їм з правильною організацією навчальної та позашкільної діяльності. Всі ці фактори активно прияють розкриттю потенціалу моїх вихованців. Адже є можливість залучати учнів до будь якої форми шкільної діяльності. Виховні години проводяться один раз на тиждень у певний день. Тематика спілкування планується з учнями заздалегідь, однак поточні події у класі, школі, місті, державі можуть підказати тему незаплановану раніше.
В цей непростий для нашої країни час однією з головних цілей є виховання справжніх патріотів. У процесі патріотичного виховання формується ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави. Патріотизм виявляється в любові до свого народу, повазі до державних символів, до українських звичаїв і обрядів, знанні історії.
Разом з учнями класу ми підготували і провели відкритий виховний захід
«Україна була, є та буде, і ми разом з нею!», години спілкування: «Державні символи України», «Рідна мова, солов’їна», «Я візьму той рушник, простелю наче долю…». Багато часу присвячуємо обговоренню актуальних
новин, пов’язаних з подіями в Україні. Щороку приймаємо участь у заходах, присвячених до Дня визволення міста Ізюма у лютому та до Дня Перемоги у травні. Були учасниками акції «Пам'ять» під час якої відвідували людей, що були свідками голодомору, з метою збору і запису свідчень для створення брошури. Ми не забуваємо історичне минуле нашої держави. Проводимо заходи, присвячені учасникам битви під Крутами, Дню соборності України, лінійки пам’яті присвячені ліквідаторам Чорнобильської трагедії.
У процесі морально-етичного виховання формується ціннісне ставлення до людей, яке виявляється у моральній активності, прояві чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, совісті, доброзичливості, ввічливості, тактовності, готовності допомогти іншим, здатності прощати і просити пробачення. Про культуру поведінки, добро і дружбу йшлося під час проведення нашого відкритого виховного заходу «Добро спішіть творити, люди». У бесідах, відвертих розмовах, диспутах спонукаю дітей до того, щоб вони самостійно дійшли висновків щодо моральності у вчинках і поведінці, допомагаю визначити шляхи вирішення проблем у стосунках. Часто використовую інтерактивну технологію «Мікрофон», яка передбачає спільну роботу класу і надає можливість кожному висловити свою думку чи позицію.
Ціннісне ставлення до природи формується у процесі екологічного виховання і виявляється у дбайливому ставленні до природи, почутті відповідальності за навколишнє середовище, вмінні визначити роль людини у природі. Учні класу дбають про озеленення класу і школи. Вони активно включилися у роботу шкільного проекту «Квітуче подвір’я». А ще ми приймали участь в екологічному проекті по прибиранню пляжів річки Сіверський Дінець , яка проводилася минулої весни.
У процесі естетичного виховання формується ціннісне ставлення до мистецтва, яке виявляється у широкому спектрі естетичних почуттів, смаку, почутті прекрасного. Плануючи свою роботу з дітьми по даному напряму, намагаюся дібрати такі форми роботи, які дали б їм змогу проявити свою творчість. Постійно організовуються екскурсії до музеїв та театрів нашої області. З особливим захопленням діти беруться до створення квіткових ,фруктово-овочевих композицій. Минулого року прикрашений нами до різдвяно-новорічних свят кабінет був визнаний найкрасивішим і виборов 1 місце в шкільному конкурсі на найкраще прикрашений кабінет. Цієї осені ми з класом започаткували фото проект із залученням Інтернет ресурсів під назвою « Осінь в моєму місті». Мета - формувати в учнів естетичний смак та прищеплювати любов до рідного міста.
Створені моїми вихованцями стінні газети теж завжди одні з найкращих.
Ми маємо у своєму класі і декламаторів, які вміють писати власні вірші, і умільців читати гумор (Сасовський Дмитро), і майстрів пензля таких як Гончаренко Валерія та Котяш Катя. Жоден шкільний концерт не відбувається без номерів моїх дівчат Мацуцької Насті та Недавньої Насті, які є членами міських вокальних гуртків. Троє з моїх вихованців отримали середню освіту в музичній школі нашого міста. Дуже захоплює моїх учнів КВК. Готуючи виступ, вони старанно вивчають ролі, віддають всі сили, щоб показати свої акторські таланти у шкільному конкурсі.
Формування здорового способу життя передбачає ціннісне ставлення до себе і виявляється у вихованні відповідального ставлення до збереження та зміцнення свого здоров’я, потреби в заняттях фізкультурою, дотриманні режиму дня, санітарно-гігієнічних норм, пропагуванні здорового способу життя. Показником ефективності виховної роботи в цьому напрямку є той факт що в моєму класі жоден учень не палить та не вживає алкоголь.
Свою роботу в даному напрямі не обмежую лише бесідами про шкідливі звички. Вважаю, що для учнів значно цікавішими є проведення змагань, походів. Мої учні охоче беруть участь у шкільних та міських спортивних змаганнях та естафетах, бо наш клас можно дійсно назвати спортивним: майже половина учнів займається волейболом. Особливих успіхів в
цьому виді спорту досягли Садовніков Олег, Скляров Артем та Олізаренко
Владислав. Хлопці стали найкращими на змаганнях з пляжного волейболу
цього року і завжди успішно грають за честь школи та міста.
З особливою відповідальністю учні ставляться до випуску рекламних плакатів і стінгазет на тему «Здорові звички». Проводили класні години з тем: «Бути здоровим престижно», «Бережи себе», «Проти тютюнопаління».
Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення до праці. Воно передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, готовність до творчої діяльності, формування працелюбності, як базової якості особистості.
Щоб розкрити значення праці в житті людини, ми з учнями провели виховні години на тему: «Чи знаєш ти ціну праці?», «Професії моїх батьків».
З метою формування позитивно-емоційного ставлення до праці, разом з учнями займаємося наведенням порядку у класній кімнаті і на території шкільного подвір’я. Адже, коли беремось до роботи усім колективом, то працюється веселіше.
Правове виховання спрямоване на формування правової культури – прищеплення дітям поваги до прав і свобод людини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знаннями і дотримання законів України. Щоб дізнатися більше про права людини і дитини провели виховну годину на тему «Злочин і кара».
Всю виховну роботу з класом планую з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів та інтересів, рівня сформованості учнівського колективу. Свою діяльність також спрямовую на розвиток самоврядування у класі, яке відіграє важливу роль у вихованні.
Самоврядування може розвиватися практично в усіх видах діяльності учнів. Воно розвивається швидше там, де найбільш яскраво виражена сфера їхніх інтересів. Намагаюся допомагати учням, підтримувати їхню ініціативу, бачити успіхи кожного й заохочувати. Організація класних справ вимагає постійної діяльності учнів і виконання ними різних доручень. Вважаю, що
саме доручення та їх виконання мають дуже велике значення в житті колективу.
Учні нашого класу задіяні в роботі органів шкільного самоврядування. Приймають активну участь у спортивних конкурсах та змаганнях, долучаються до участі у доброчинних заходах та акціях, конкурсах творчих робіт, стінгазет, готують шкільні концерти. Особливу увагу звертаю на роботу з обдарованими дітьми та з дітьми пільгових категорій . Для них створюю постійні ситуації успіху, контролюю стан навчання, слідкую за морально-психологічним кліматом в колективі.
Щоб виховання дітей було успішним і допомагало вдосконаленню особистісних якостей дитини, необхідно поєднати зусилля педагогів і родини та визначити, яким чином повинні будуватися відносини вчителя і сім’ї. Тому дуже велику увагу приділяю співпраці з батьками. Намагаюсь розширити їх педагогічний кругозір. Щоб отримати позитивний результат, традиційних батьківських зборів замало. Варто розробити батьківські збори за конкретними темами, що хвилюють батьків. Діти дорослішають, разом з ними виростають і проблеми, тому актуальними будуть теми щодо профілактики вживання тютюну, алкоголю; теми спілкування підлітків з дорослими та однолітками; виховання моральної свідомості та культурної поведінки дітей у сім'ї.
Готуючись до зборів, часто проводжу анкетування учнів з тем, які потім обговорюю з батьками. Вважаю, що батьківські збори мають носити як теоретичний, так і практичний характер: обговорення ситуацій, тренінги. Адже мета батьків і вчителя одна – виховати справжню людину.
Класний керівник – це не тільки вихователь і педагог, що організовує процес виховання та навчання учнів, це особистість, яка перебуває в процесі постійного саморозвитку, самовдосконалення, професійного зростання. За роки роботи з дітьми я переконалась, що маю постійно впроваджувати щось нове й цікаве, освоювати і використовувати інноваційні та інтерактивні технології. На мій погляд, основними критеріями ефективності функціонування будь-якої виховної системи можуть бути такі показники як рівень вихованості учнів, задоволеність учнів та їх батьків життєдіяльністю класу, репутація класу у школі та за її межами, сформованість класного колективу та захищеність і комфорт дітей у класі, те на якому рівні знаходяться взаємовідносини класного керівника і учнів класу.
Вважаю, мені дуже пощастило з класом – в ньому всі діти талановиті. З кожним учнем я знайшла спільну мову, учні дослухаються до моїх порад, але також вже багато питань вирішують самостійно, звісно за моєї підтримки.
Кожен з них грає важливу роль в нашому класному колективі та є її цінним компонентом, має активну громадську позицію.
Вже цього навчального року учні мого класу вибороли:
1-е місце - в шкільних змаганнях з туризму;
1-е місце - за танок, підготовлений для церемонії відкриття шкільних Малих
Олімпійських ігор;
2-е місце – за композицію з квітів на виставці осінніх композицій.
Недавня Анастасія виборола 3-е місце на міському конкурсі ораторського
мистецтва.
Мацуцька Анастасія посіла 2-е місце на вокальному конкурсі «Dance Song
Fest – 2015»
І все це лише початок навчального року. Попереду олімпіади, турніри, нові
шкільні та міські заходи. Життя моїх вихованців в школі наповнене цікавими
та незабутніми моментами, які допомагають їм стати яскравими
особистостями , що знають- для успіху треба докласти зусиль
і часу. А моя задача – допомогти, підказати, підтримати.
Підводячи підсумки, можу з гордістю сказати, що я задоволена
результатом своєї роботи . Я не шкодую, що обрала професію педагога, що
маю можливість виховувати дітей . Я з радістю віддаю їм всі свої ідеї,
допомагаю робити правильний вибір в житті. У школі мене тримають саме
мої учні, їхні серця та посмішки.