Опис досвіду виховної роботи

Про матеріал
Опис досвіду роботи класного керівника Філон Н.Ю. для участі у конкурсі Класний керівник року
Перегляд файлу

Опис досвіду роботи класного керівника Філон Наталії Юріївни

 

                                     Автор: Філон Наталія Юріївна,

                           вчитель англійської мови,

                                 класний керівник 10-А класу.

                                 Педагогічний стаж – 17 років.

 

                                Проблема, над якою працює:

Створення згуртованого,

націленого на  успіх, дитячого колективу через розкриття та розвиток

особистих здібностей кожного вихованця

 

Основою сучасного виховного процесу є дитина як найвища цінність.

Як наголошено в Національній доктрині розвитку освіти України, пріоритетним напрямом в її реалізації є формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації; виховання людини демократичного світогляду, яка поважає громадські права і свободи, традиції народів і культур світу, національний, релігійний, мовний вибір кожної людини.

Реалізація Національної доктрини розвитку освіти передбачає:

  • підготовку людей високої моралі, здатних до творчої праці;
  • формування здорового способу життя, етичне, естетичне, екологічне, патріотичне, правове, трудове та фізичне виховання учнівської молоді.

      Відповідно до цієї концепції головна мета виховної роботи – це виховання духовно багатої, розвиненої особистості, громадянина України.

Виховній роботі у школі завжди  приділялась особлива увага. У процесі виховання молодого покоління перед учителем постає чимало складних і водночас актуальних завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтувати дитину? Як допомогти їй зберегти доброту, людяність, вірність своїм родинним витокам? Як віднайти зернятко  її таланту і допомогти його плекати?

    Класний керівник – найголовніша ланка в системі виховання підростаючого покоління. Саме йому належить вирішувати ці проблеми.  

    Виховна проблема, над якою  працюю: «Створення згуртованого,

націленого на  успіх, дитячого колективу через розкриття та розвиток

особистих здібностей кожного вихованця».

   Свою роботу з учнями здійснюю за такими напрямами:

   Ціннісне ставлення особистості до себе ( через фізичне, психічне та соціальне «Я»).

   Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.

   Ціннісне ставлення особистості до людей.

   Ціннісне ставлення особистості до природи.

   Ціннісне ставлення особистості до мистецтва.

   Ціннісне ставлення особистості до праці.

   Дані  напрями виховання тісно взаємопов’язані між собою і утворюють цілісну систему, яка забезпечує виховання всебічно розвиненої особистості – вільної, гуманної, духовно і творчо зрілої, фізично досконалої, громадянсько-  відповідальної і мужньої, ініціативної та активної, здатної до подолання складних проблем, готової до самооцінки і самовиховання.

   Робота класного керівника охоплює безліч справ. Важливо нічого не забути. Тому неможливо уявити собі життєдіяльність класу без планування.  Якісне планування – важлива умова успіху класного керівника. Воно повинно базуватися на педагогічних принципах – народності, культуро - відповідності та природо-відповідності, гуманізації та демократизації, послідовності та систематичності, оптимальному поєднанні словесно-інформаційних форм роботи та практичних видів діяльності.

   В своїй роботі  керуюся спадщиною А.Макаренка, С.Русової,  В.Сухомлинського, цікавлюся педагогічними дослідженнями і працями сучасних педагогів новаторів.

   Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи з учнями: година спілкування, класні збори, відверта розмова, конкурс, рольова гра, колективна творча справа, випуск газети, свято,виставка-конкурс, колективне ігрове спілкування, похід, екскурсія,  екологічні  проекти, виставка творчих робіт, трудовий десант, інтелектуальна гра. Серед інноваційних форм та методів виховання: дискусії, презентації,тренінги та мозкові штурми.  

   Незважаючи на те, що  школа  розташована  далеко  від центру міста, біля залізничного вокзалу, що  зумовлює  деякі складності з організацією дозвілля

дітей,  більшість  учнів   класу мають  хобі  та  відвідують різні шкільні  та  міські   гуртки,  спортивні секції, музичну та художню школи . В  моєму класі  діти з різних сімей. Але всі вони є бажаними в родині, всім їм приділяється  достатньо уваги і створюються  всі необхідні умови  для навчання і гармонійного розвитку Батьки підтримують захоплення своїх дітей та допомагають їм  з  правильною організацією навчальної  та позашкільної діяльності.  Всі ці фактори активно прияють розкриттю потенціалу моїх вихованців.  Адже є можливість залучати учнів до будь якої форми шкільної діяльності. Виховні години проводяться один раз на тиждень у певний день. Тематика спілкування  планується з учнями заздалегідь, однак поточні  події у класі, школі, місті, державі можуть підказати тему незаплановану раніше.

   В цей непростий для нашої країни час однією з головних цілей  є виховання справжніх патріотів. У процесі патріотичного виховання формується ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави. Патріотизм виявляється в любові до свого народу, повазі до державних символів, до українських звичаїв і обрядів, знанні історії.

   Разом з учнями класу ми підготували і провели відкритий виховний захід

«Україна була, є та буде, і ми разом з нею!»,  години спілкування: «Державні символи  України», «Рідна мова, солов’їна»,  «Я візьму той рушник, простелю наче долю…». Багато часу присвячуємо обговоренню актуальних

новин, пов’язаних з подіями в Україні.  Щороку  приймаємо участь у заходах, присвячених до Дня визволення міста Ізюма  у лютому  та до Дня Перемоги у травні. Були учасниками акції «Пам'ять» під час якої  відвідували людей, що були свідками голодомору, з метою збору і запису свідчень для створення брошури. Ми не забуваємо історичне минуле нашої держави. Проводимо заходи, присвячені учасникам битви під Крутами, Дню соборності України, лінійки пам’яті  присвячені ліквідаторам Чорнобильської трагедії.   

   У процесі морально-етичного виховання формується ціннісне ставлення до людей, яке виявляється у моральній активності, прояві чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, совісті, доброзичливості, ввічливості, тактовності, готовності допомогти іншим, здатності прощати і просити пробачення. Про культуру поведінки, добро і дружбу йшлося під час проведення нашого відкритого виховного заходу «Добро спішіть творити, люди».  У бесідах, відвертих розмовах, диспутах спонукаю дітей до того, щоб вони самостійно дійшли висновків щодо моральності у вчинках і поведінці, допомагаю визначити шляхи вирішення проблем у стосунках.  Часто використовую інтерактивну технологію «Мікрофон», яка передбачає спільну роботу класу і надає можливість кожному висловити свою думку чи позицію.

   Ціннісне ставлення до природи формується у процесі екологічного виховання і виявляється у дбайливому ставленні до природи, почутті відповідальності за навколишнє середовище, вмінні визначити роль людини у природі.   Учні класу дбають про озеленення класу і школи. Вони активно включилися у роботу шкільного проекту «Квітуче подвір’я». А ще ми приймали участь в екологічному проекті по прибиранню пляжів річки Сіверський Дінець , яка проводилася  минулої весни. 

   У процесі естетичного виховання формується ціннісне ставлення до мистецтва, яке виявляється у широкому спектрі естетичних почуттів, смаку, почутті прекрасного. Плануючи свою роботу з дітьми по даному напряму, намагаюся дібрати такі форми роботи, які дали б їм змогу проявити свою творчість. Постійно організовуються екскурсії до музеїв та театрів нашої області. З особливим захопленням діти беруться до створення квіткових ,фруктово-овочевих композицій. Минулого року прикрашений нами до  різдвяно-новорічних свят кабінет був  визнаний найкрасивішим і виборов 1 місце в шкільному конкурсі на найкраще прикрашений кабінет. Цієї осені ми з класом започаткували фото проект із залученням Інтернет ресурсів під назвою « Осінь в моєму місті». Мета - формувати в учнів естетичний смак та прищеплювати любов до рідного міста.  

   Створені моїми вихованцями стінні газети теж завжди одні з найкращих.

   Ми маємо у своєму класі і декламаторів, які вміють писати власні вірші, і умільців читати гумор (Сасовський Дмитро), і майстрів пензля таких як Гончаренко Валерія та Котяш Катя. Жоден шкільний концерт не відбувається без номерів моїх дівчат Мацуцької Насті та Недавньої Насті, які є членами міських вокальних гуртків. Троє з моїх вихованців отримали середню освіту в музичній школі нашого міста.  Дуже захоплює моїх учнів КВК. Готуючи виступ, вони старанно вивчають  ролі, віддають всі сили, щоб показати свої акторські таланти у шкільному конкурсі.

   Формування здорового способу життя передбачає ціннісне ставлення до себе і виявляється у вихованні відповідального ставлення до збереження та зміцнення свого здоров’я, потреби в заняттях фізкультурою, дотриманні режиму дня, санітарно-гігієнічних норм, пропагуванні здорового способу життя. Показником ефективності виховної роботи в цьому напрямку є той факт що в моєму класі жоден учень не палить та не вживає алкоголь.

   Свою роботу в даному напрямі не обмежую лише бесідами про шкідливі звички. Вважаю, що для учнів значно цікавішими є проведення змагань, походів. Мої учні охоче беруть участь у шкільних та міських спортивних змаганнях та естафетах, бо наш клас можно дійсно назвати спортивним: майже половина учнів займається волейболом. Особливих успіхів в

цьому виді спорту досягли Садовніков Олег, Скляров Артем та Олізаренко

Владислав. Хлопці стали найкращими на змаганнях з пляжного волейболу 

цього року і завжди успішно грають за честь школи та міста.

   З особливою відповідальністю учні ставляться до випуску рекламних плакатів і стінгазет на тему «Здорові звички». Проводили класні години з тем: «Бути здоровим престижно», «Бережи себе», «Проти тютюнопаління».  

   Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення до праці. Воно передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, готовність до творчої діяльності, формування працелюбності, як базової якості особистості.

   Щоб розкрити значення праці в житті людини, ми з учнями провели виховні години на тему: «Чи знаєш ти ціну праці?», «Професії моїх батьків».

З метою формування позитивно-емоційного ставлення до праці, разом з учнями займаємося наведенням порядку у класній кімнаті і на території шкільного подвір’я. Адже, коли беремось до роботи усім колективом, то працюється веселіше.

   Правове виховання спрямоване на формування правової культури – прищеплення дітям поваги до прав і свобод людини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знаннями і дотримання законів України. Щоб дізнатися більше про права людини і дитини провели виховну годину  на тему «Злочин і кара».

   Всю виховну роботу з класом планую з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів та інтересів, рівня сформованості учнівського колективу. Свою діяльність також спрямовую на розвиток самоврядування у класі, яке відіграє важливу роль у вихованні.

   Самоврядування може розвиватися практично в усіх видах діяльності учнів. Воно розвивається швидше там, де найбільш яскраво виражена сфера їхніх інтересів. Намагаюся допомагати учням, підтримувати їхню ініціативу, бачити успіхи кожного й заохочувати. Організація класних справ вимагає постійної діяльності учнів і виконання ними різних доручень. Вважаю, що

саме доручення та їх виконання мають дуже велике значення в житті колективу.

   Учні нашого класу задіяні в роботі органів шкільного самоврядування.  Приймають активну участь у спортивних конкурсах та змаганнях, долучаються до участі у доброчинних заходах та акціях, конкурсах творчих робіт, стінгазет, готують шкільні концерти. Особливу увагу звертаю на роботу з обдарованими дітьми та з дітьми пільгових категорій . Для них створюю постійні ситуації успіху, контролюю стан навчання, слідкую за морально-психологічним кліматом в колективі.   

   Щоб виховання дітей було успішним і допомагало вдосконаленню особистісних якостей дитини, необхідно поєднати зусилля педагогів і родини та визначити, яким чином повинні будуватися відносини вчителя і сім’ї. Тому дуже велику увагу приділяю співпраці з батьками. Намагаюсь розширити їх педагогічний кругозір. Щоб отримати позитивний результат,  традиційних  батьківських  зборів  замало. Варто розробити батьківські збори за конкретни­ми темами, що хвилюють батьків.  Діти дорослішають, разом з ними ви­ростають і проблеми, тому актуальними будуть теми щодо профілакти­ки вживання тютюну, алкоголю; теми спілкування підлітків з дорослими та однолітками; виховання моральної свідомості та культурної поведін­ки дітей у сім'ї.

   Готуючись до зборів, часто проводжу анкетування учнів з тем, які потім обговорюю з батьками. Вважаю, що батьківські збори мають носити як теоретичний, так і практичний характер: обговорення ситуацій, тренінги. Адже мета батьків і вчителя одна – виховати справжню людину.

Класний керівник – це не тільки вихователь і педагог, що організовує процес виховання та навчання учнів, це особистість, яка перебуває в процесі постійного саморозвитку, самовдосконалення, професійного зростання. За роки роботи з дітьми я переконалась, що маю постійно впроваджувати щось нове й цікаве, освоювати і використовувати інноваційні та інтерактивні технології. На мій погляд, основними критеріями ефективності функціонування будь-якої  виховної системи  можуть бути такі показники як рівень  вихованості  учнів, задоволеність учнів та їх батьків життєдіяльністю класу, репутація класу у школі та за її межами, сформованість класного колективу та захищеність  і комфорт дітей у класі,  те на якому рівні знаходяться  взаємовідносини класного  керівника і учнів класу.      

    Вважаю,  мені дуже пощастило  з класом – в ньому всі діти талановиті. З кожним учнем я знайшла спільну мову, учні дослухаються до моїх порад, але  також вже багато питань вирішують самостійно, звісно за моєї підтримки.

   Кожен з них грає важливу роль в нашому класному колективі та є її цінним компонентом,  має активну громадську позицію.  

   Вже цього навчального року учні мого класу вибороли:

 1-е місце - в шкільних  змаганнях з туризму;

 1-е місце - за танок, підготовлений для церемонії відкриття шкільних  Малих

Олімпійських ігор;

 2-е місце – за композицію з квітів на виставці  осінніх композицій. 

  Недавня Анастасія виборола 3-е місце на міському конкурсі ораторського

мистецтва.

  Мацуцька Анастасія посіла 2-е місце на вокальному конкурсі «Dance Song

Fest – 2015»

   І все це лише початок навчального року. Попереду олімпіади, турніри, нові

шкільні та міські заходи. Життя моїх вихованців в школі наповнене цікавими

та незабутніми моментами, які допомагають їм стати яскравими

особистостями , що знають- для успіху  треба докласти зусиль

і часу. А моя задача – допомогти, підказати, підтримати. 

   Підводячи підсумки, можу з гордістю сказати, що я задоволена

результатом  своєї роботи . Я не шкодую, що обрала професію педагога, що

маю  можливість виховувати дітей . Я з радістю віддаю їм всі свої ідеї,

допомагаю  робити правильний вибір в житті. У школі мене тримають саме

мої учні, їхні  серця та посмішки.

 

doc
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку