ОПИС МАРШРУТУ НОВІ САНЖАРИ - ПОЛТАВА
ЗМІСТ
1.1. Загальна характеристика селиша міського типу Нові Санжари ………….3
1.2. Опис маршруту селище міського типу Нові Санжари – місто Полтава
……………………………………………………………………….....................10
1. 1. Загальна характеристика селиша міського типу Нові Санжари
Нові Санжари - селище міського типу, адміністративний центр Новосанжарського району Полтавської області України. Орган місцевого самоврядування - Новосанжарська селищна рада.
Площа - 6,52 км².
Засноване - 1243 року.
Статус - з липня 1925 року.
Населення - 8146 (01.01.2018 р.).
Карта Новосанжарського району
Географічне положення
Селище міського типу Нові Санжари розташовані в південній частині Полтавської області, на південь від м.Полтави у лісостеповій фізико-географічній зоні.
Географічні координати: 49°20′00″ пн. ш.34°18′58″ сх. д.
Знаходиться на берегах річки Ворскла (в основному на правому березі), в місці впадання в неї річки Ворона, вище за течією на відстані 2,5 км розташоване село Кунцеве, нижче за течією на відстані 0,5 км розташоване село Забрідки, вище за течією річки Ворона примикає село Лелюхівка, на лівому березі річки Ворскла на відстані 0,5 км розташовані села Зачепилівка та Клюсівка.
Найвища географічна точка Нових Санжар - місце, де розташована Альтанка Святої Покрови.
Поруч проходить автомобільна дорога М22, Е584, за 7 кілометрів знаходиться залізнична станція Нові Санжари.
Альтанка Святої Покрови
Історичні відомості
Як свідчать археологічні розкопки, заселення території Новосанжарського краю, почалося в глибоку давнину. Виявлено поселення доби неоліту - нового кам’яного віку на правому березі Ворскли, знайдено рештки поселення скіфського часу та сарматське поховання.
З джерел відомо, що назва «Санжаров» тюрського походження. У 1243 році на березі Ворскли зимувала орда татар. Урочище, де вона розташувалась, назвали Сан – Чаров. У 1636 році в історичних джерелах вперше згадується «Санжаров» - королівська маєтність.
Географічне положення та природні умови зумовили в основному землеробський характер суспільного виробництва. Уже з часів Київської Русі широкого поширення на полтавських землях набуло вирощування озимих – жита, пшениці та ярих – вівса, ячменя, проса, гречки.
У зоні бойових дій Нові Санжари опинилися під час Полтавської битви (1709 рік). Вони зробили свій внесок у захист Полтави, забезпечення перемоги: напали на шведів, відволікали на себе частину сил ворога обложеної Полтави.
В першій половині ХVІІІ століття Нові Санжари – вже значне поселення з трьома церквами, з двома ярмарками на рік. На час перепису 1722 року, крім сотенної козацької старшини – сотника, сотенного писаря, отамана, тут був городовий отаман, який як представник козацької адміністрації наглідав за порядком у містечку.
У другій половині ХІХ століття, особливо після реформи, в Нових Санжарах досить інтенсивно розвивалися кустарні промисли.
Напередодні війни в селищі проживало близько 5000 тисяч чоловік. Фашисти перетворили Нові Санжари в згарище і руїни: було спалено 134 будинки, лікарню, клуб, школи, вщент зруйновано державний млин, промислові артілі «Червоний кустар», «Червоне проміння», імені Халтуріна, цегельний завод, маслозавод.
Історичний герб Нових Санжар
У повоєнні роки Нові Санжари продовжували успішно розбудовуватися. Перед усім значно зросла механізація та електрифікація сільського господарства, що дозволило господарством району успішно й прибутково працювати.
За післявоєнні роки у районі було збудовано 15 промислових підприємств. Найважливіші з них – фабрика художніх виробів «Червоне проміння», шкір завод, харчокомбінат, меблева фабрика, 2 маслозаводи (у Нових Санжарах і Нехворощі), побутовий комбінат.
У 1957 році було створено експедицію глибокого буріння.
Також значно поліпшилося побутове обслуговування місцевих жителів. Тут існували наступні види побутового обслуговування: ремонт і виготовлення меблів, виробництво будівельних матеріалів, ремонт годинників, бочко тари, відкрито пункт прокату побутового інвентарю тощо.
Та у 80-ті роки минулого століття почали наростати кризові явища у економічному і політичному житті країни, які відбилися і на соціально-економічному житті району.
Починаючи з 90-х років минулого століття відбулося згортання промислового і сільськогосподарського виробництва, загострилися проблеми на районному ринку праці.
І тільки на початку 2000-го року селище поступово починає виходити з кризи. Починає працювати ринок, також центральна лікарня, санаторій-профілакторій «Антей» (загальнотерапевтичного спрямування), будинок відпочинку «Ворскла», військовий санаторій, пансіонат «Санжари».
Геологічна будова, рельєф та корисні копалини
Геологічна будова і рельєф Нових Санжар - результат тривалої і складної історії геологічного розвитку земної кори та зміни палеогеографічних умов. В геологічному відношення селище є складовою частиною Дніпровсько-Донецької западини, якій в рельєфі відповідає Придніпровська низовина.
Придніпровська низовина
В селищі є потужні відклади серпанкових (строкатих) глин, на природних ділянках вони розмиті ерозійними процесами і часто виступають в природних відслоненнях на правому березі річки Ворскли. На серпанкових глинах часто спостерігаються зсуви.
Серед форм рельєфу зустрічаються яри, балки, тераси, Істотне місце серед штучних форм рельєфу займають кар’єри, насипи для залізничних та автомобільних доріг, штучні зрошувальні канали, намиви піску під міську забудівлю тощо. Серед сучасних процесів, що змінює рельєф, найбільш активною є водна ерозія.
В 70-ті роки ХХ століття в селищі Нові Санжари в тріасових товщах (глибина 425-455 м) були знайдені мінеральні води близькі за хімічним складом до джерел «П’ятигорський нарзан», Сойми» та аналогічні водам Трускавця і Слав’янська.
Новосанжарська мінеральна вода
Клімат і води
Клімат Нових Санжар помірно континентальний. Радіаційний баланс в середньому за рік позитивний. Близько 75 -85% сонячного тепла, що засвоюється земною поверхнею протягом року, припадає на весну і літо. Пересічна температура січня -6,50С, липня +240С. Опадів 480-500 мм на рік. До несприятливих кліматичних умов слід віднести: нерівномірний розподіл опадів в теплий період року, можливість зливових дощів у період збирання зернових культур, суховійні явища, часті відлиги з утворенням льодової курки, пізні весняні заморозки при цвітінні садів і після появи сходів теплолюбивих культур.
У гідрологічному відношенні територія селища належить до Дніпровського артезіанського басейну і лежить в Дніпрово-Донецькій западині. Водні ресурси поділяються на поверхневі та підземні. Територією Нових Санжар протікає річка Ворскла, що належать до басейну ріки Дніпро.
Повінь на р. Ворскла
Грунтовий покрив, рослинний і тваринний світ, природно-заповідний фонд
Серед грунтів селища переважають чорноземі звичайні та чорноземи типові є також лучно-чорноземні грунти.
Рослинний покрив, незважаючи на всебічний антропогенний вплив, характеризується значним різноманіттям. Найвищі показники ценотичного і флористичного багатства притаманні степовим і лучним екосистемам, дещо менші – лісовим та гідрофільним.
Фауністичний список представників фауни є досить багатим, проте статус досить значної їх частини викликає тривогу і потребує невідкладних охоронних заходів.
Сучасна природо-заповідна мережа селеща включає 3 об’єкти. Це Новосанжарський ландшафтний заказник, ботанічна пам҆ятка природи «Парк Перемоги», етмологічний заказник «Тетянин гай». На заповідних територіях зберігається і охороняється різноманіття рослинного і тваринного світу, притаманне природним екосистемам лісостепової частини Полтавщини, а також рідкісні види рослин.
Парк Перемоги
Парк Перемоги – ботанічна пам҆ятка природи
Інфраструктура
Сьогодні в Нових Санжарах діють близько ста підприємств, організацій (серед них - селищний комбінат комунальних підприємств), 75 підприємницьких структур. Більше 500 фізичних осіб займаються підприємництвом в селищі.
В Новосанжарському навчально-виховному комплексі навчаються більше 1000 учнів. В селищі діють - два дошкільних навчальних заклади, дитяча музична школа, дитяча юнацько-спортивна школа, центральна районна лікарня.
Новосанжарський НВК
В селищі діють: Стадіон «Нові Санжари», стадіон «Дружба», футбольний майданчик із штучним покриттям, шахово-шашковий клуб імені Івана Джалого, чотири спортивних зали, п’ять спортивних майданчиків в місцях відпочинку).
Такожі діють оздоровниці:
Медичний центр ВВ МВС України «Нові Санжари»,
санаторій-профілакторій «Антей»,
пансіонат «Нові Санжари»,
дитячо-юнацький оздоровчий табір санаторного типу «Буревісник».
Для перевезення створено службу таксі – більше сорока автомобілів-таксі обслуговують новосанжарців.
В Нових Санжарах діють церква Преображення Господнього Української православної церкви Київського патріархату; Свято-Троїцька церква Московського патріархату. Діє храм-каплиця Віри, Надії, Любові та матері їх Софії, будується каплиця імені Даниїла Ачинського.
В НовихСанжарах вісім парків, лісопарків, скверів:
- парк Перемоги,
- лісопарк імені Воїнів-інтернаціоналістів,
- сквер Полтавської битви,
- Бузковий гай в урочищі Вовчі Гори,
- парк «Батьки і діти»,
- парк Матері,
- парк Чисте джерело
Парк Матері і дитини
Сквер Полтавської битви
Шість поспіль згідно з відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України селище Нові Санжари визнано переможцем Всеукраїнського змагання «Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку.
Опис маршруту селище міського типу Нові Санжари – місто Полтава
Нові Санжари знаходятся за 7 кілометрів від однойменної залізничної станції та за 2 кілометра від автотраси Е 584 ( Полтава-Одександрія-Кропивницький), яка проходить через село Лелюхівка, що зливається з райцентром. Звідси до Полтави -36 кілометрів,до Кременчука – 78 кілометрів. Автобусне сполучення селища має також із Дніпром, Харковом, Лубнами, Кобеляками.
Маршрут з Нових Санжар до міста Полтава здійснюється з центральної автостанції.
Нові Санжари. Автостанція
Враховуючи стан автомобільної дороги з попередніми роками, можна сказати, що дорога у центрі Нових Санжар у гарному стані. Оскільки, у 2017 році проведено капітальний ремонт компанією "Родострой". Кошти на капітальний ремонт виділили з державного бюджету згідно Постанови Кабінету Міністрів України. Загалом на ремонт вулиць селища у 2017 році витратили близько 10 мільйонів гривень.
Капітальний ремонт доріг на центральній вулиці
Далі до Полтави рухаємося по автодорозі М22 міждержавного значення. Ця дорога вважається частиною європейського маршруту Е57.
Карта маршруту Нові Санжари - Полтава
Автотраса Полтава – Олександрія - Кропивницький
Автодорога збудована в 60-х роках століття, а за цей час тут жодного разу не проводилися капітальні ремонти, лише ямкові.
На трасі помірний трафік, досить багато вантажного транспорту. Найнижча завантаженість дороги на ділянці Полтава - Кременчук. Дорога має 2 смуги для руху, по одній в кожну сторону.
Ділянка Полтава - Кременчук дозволяє впевнено тримати швидкість на рівні 110 км / год, але необхідно зберігати пильність - дорога середньої якості, можуть потрапляти ями, горби.
Щодня трасою проїжджає до 20 тисяч транспортних засобів, значна частина з яких великоваговики. Старе покриття не витримує сучасних навантажень, тому потрібно відновлювати автодорогу, аби забезпечити максимально комфортну їзду.
Тому з 2017 року Полтавською обласною державною адміністрацією та Укравтодором було поставлено завдання першочергово попередити повне руйнування дороги та припинення транспортного сполучення. Служба автомобільних доріг, як балансоутримувач цієї дороги, замовила проектно-кошторисну документацію.
До неї з початком робіт довелося вносити корективи, пов’язані зі зміцненням основи дороги. Влаштування покриття відбувається в декілька етапів: вирівнюючий, нижній та верхній шари. За 1,5 роки вже було відремонтовано понад 60 кілометрів цього шляху.
Для посилення «дорожнього одягу» був запропонований метод холодного ресайлінгу, який до цього практично не застосовували на автомобільних дорогах Полтавської області,- розповідає начальник Служби доріг Володимир Трояновський.
На автодорозі Полтава-Олександрія фахівці ДП «Дорожній контроль якості» проводять чергові випробування укладеного асфальтобетону. Цього
разу за допомогою прогиноміру вимірюють модуль пружності «дорожнього одягу». Його визначають з урахуванням розрахункового навантаження, інтенсивності та складу руху, типу покриття, дорожньо-кліматичної зони, г8рунтово-гідрологічних умов для даної ділянки дороги.
Вимірювання модулю дорожнього одягу
Проїжджаючи автодорогою першу зупинку в селі Лелюхівка. На території цієї місцевості розташована капличка Віри, Надії, Любові та їх матері Софії.
Зупинка Лелюхівка
Капличка Віри, Надії, Любові та їх матері Софії.
Друга зупинка село Кунцеве. Зупинка із твердим асфальтним покриттям.
Зупинка Кунцеве
Стан покриття дорін після ремонту в гарному стані, ям та вибоїв не має. Третя зупинка руху до Полтави це село Вісичі.
Зупинка Вісичі
Починаючи із сіл Вісичі, Полузір҆я Новосанжарського району і до села Шевченок Полтавського району зараз проводиться капітальний ремонт автодороги.
Ремонт автотраси Е 584, М 22
Організація ТОВ «Ростдорстрой» завезла піщано-щебеневу суміш на об’єкт та обдаштовує дренажі. Зараз проводять земельні роботи і ліквідовують деформації покриття. Далі буде холодне фрезерування.
Проект передбачає комплекс робіт: ямковий ремонт, влаштування дренажу і вирівнюючого шару з гарячого крупнозернистого асфальтобетону, підґрунтовку бітумною емульсією, влаштування верхнього шару ЩМА-20 (щебенево-мастикового асфальтобетону), укріплення узбіччя піщано-щебеневою сумішшю шириною 1,5 метри та товщиною 15 сантиметрів. Влаштування верхнього шару зі ЩМА-20 підвищує рівень безпеки руху - зчеплення колеса автомобіля та дороги покращується до 45%, навіть коли покриття мокре.
Ремонт дороги поблизу села Шевченки Полтавського району
Далі за маршрутом до Полтави зупинки із твердим покриттям Судіївка та Мачухи Полтавського району. Дорожнє покриття поганної якості, трапляються тут вибоїни, ями. Навпроти зупинки Мачухи розташована АЗС «ОККО».
Зупинка Мачухи АЗС ОККО
За маршрутом до міста наступна зупинка село Розсошенці Полтавського району. Стан дорожнього покриття не задовільний. Через глибокі ями в селі
лмаються електротранспорт і маршрутні таксі. Водії кажуть, оиминати їх неможливо. За словами сільського голови, відремонтувати цю ділянку дороги не має права – вона перебуває на балансі Служби автомобільнтх доріг у Полтавській області.
Наступні зупинки Геофізика – Склозавод – Боженка – Автотраса – 23 школа, обладнані твердим асфальтним покриттям. Проїжджа частина дороги для транспорту має тверде покриття з великою кількістю ям – 10-20 сантиметрів. Буває досить важко переїхати. Ямив асфальтобетоні утворилися через неправильне проектування дороги. Траплюються тут і калюжі, що є особливо небезпечними для електротранспорту. Адже окрім зламаних амортизаторів і приймачів тролейбус може вдарити струмом.
Ями з калюжами – небезпечно для транспорту
Далі за маршрутом зупинки Фурманова – Чайковського – Панаса Мирного – Карла Лібнехта – Медична Академія – Шевченка, де дорожнє покриття знаходиться в здовільному стані. Ремонт виконується і зараз. За інформацією головного інженера КП «Шляхове ремонтне-будівельне управління» Олексія Загорулька, наразі на даних об’єктах дорожнього господарства проводиться холодне фрезерування. Дорожні служби також проводять підготовчі роботи до ліквідації ямковості.
Дорога біля зупинки Панаса Мирного
Поблизу зупинок Парк Котляревського – Майдан Незалежності – Університет – 5 школа дорожнє покриття знаходиться в нормальному стані. На тротуарах лежить бруківка. Від зупинки 5 школа до Полтавського інституту післядипломної освіти лежить асфальтне покриття з безліччю ям, не проводяться поки що не проводяться роботи по знищенню.
Дороги в центрі Полтави
Жахливий нинішній стан автомобільних доріг, поза всяким сумнівом, став загальнонаціональною проблемою, яка регулярно висвітлюється вітчизняними ЗМІ. Утім, слід наголосити, що останніми роками уряд суттєво збільшив витрати на ремонт та будівництво автомобільних шляхів та взявся за наведення ладу в автодорожньому господарстві. Однак, враховуючи застарілість проблеми не лише в Полтавській області, а й по всій Україні стає очевидним, що розв’язання проблем, накопичених у цій сфері української економіки, вимагатиме величезних коштів протягом значного періоду часу. Хочеться вірити, що в майбутньому наші дороги будуть схожі на європейські.
1