Опис педагогічної діяльності

Про матеріал

Одним із пріоритетних векторів розвитку освіти, згідно Державного стандарту базової середньої освіти, є впровадження інновацій, інформаційних технологій до навчально-виховного процесу новітніх технологій навчання.

Перегляд файлу

Опис педагогічної діяльності  

 

Кардинальні зміни в суспільстві, розвиток науки, техніки та виробництва, збільшення обсягів інформації потребують нової філософії навчання і виховання здобувачів освіти. Тому пріоритетами державної політики розвитку освіти є модернізація структури, змісту та організації освіти на засадах компетентнісного підходу, розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті, підвищення якості освіти на інноваційній основі.

Це вимагає певного підвищення професійної майстерності вчителя, доозброєння його новими знаннями, сучасними компетенціями, методами і технологіями, які б дозволили йому перебудувати освітній процес відповідно до нових вимог і підходів. Адже традиційними педагогічними технологіями, розробленими для знаннєвого підходу, неможливо продуктивно формувати компетентності учнів.

Завданням сучасної школи є виховання особистості, яка володіє не тільки знаннями, високими моральними якостями, а й уміє діяти адекватно у відповідних ситуаціях, застосовуючи знання, беручи на себе відповідальність за свою діяльність. Освіта має вирішити дві головні функції: готувати кадри до суспільства і людину до життя у ньому. Шкільна біологія повинна розкрити роль знань у сфері культури, створити свідому мотивацію здорового способу життя, забезпечити засвоєння норм і правил екологічної етики, розвиток розумових здібностей та якостей особистості.

Одним із пріоритетних векторів розвитку освіти, згідно національної доктрини, є впровадження інновацій, інформаційних технологій до навчально-виховного процесу новітніх технологій навчання.

Актуальність проблеми визначило напрямок і зумовило вибір теми: «Використання інноваційних методів навчання на уроках біології як засіб формування ключових компетентностей учнів».

Під інноваційними педагогічними технологіями розуміється якісно нова сукупність форм, методів і засобів навчання, виховання й управління, яка приносить суттєві зміни у результат педагогічного процесу. Важливою проблемою педагогічної технології є забезпечення цілісного педагогічного впливу, зорієнтованого не на окремі якості особистості, а на структуру особистості в цілому.

Принципово нові педагогічні ідеї і положення вимагають переорієнтації методичної роботи на пошук та розробку інноваційних шляхів розвитку всіх ланок і складових систем освіти, формування в освітньому середовищі справді нового педагогічного мислення на всіх рівнях педагогічної діяльності.

Саме уникненню багатьох недоліків у підготовці до уроку допомагає чітке використання методики тієї чи іншої технології, суттєвою особливістю якої є чіткий алгоритм, система логічно вмотивованих етапів діяльності, послідовний перехід від одного елемента до іншого.

Ретельно готуюсь до кожного уроку, продумую хід заняття, добираю ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому інтерактивні, проектні, інформаційно – комунікаційні, технологія особистісно орієнтованого навчання.

Сутність досвіду – створення такого навчально – методичного середовища, перебуваючи в якому учні, за мінімальної допомоги вчителя, самостійно і активно добувають знання та творчо співпрацюють з вчителем.

У своїй педагогічній праці використовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання, як: проектне навчання, інформаційних технології, інтерактивні технології, особистісно орієнтоване навчання.

Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з даних технологій і максимально ефективно використати їх елементи.

Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також дискусії, дебати. Використання інтерактивних технологій у моїй роботі – це не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, спосіб зробити дитину розкутою, активувати її впевненість у своїх силах, налаштувати її на успіх, розвивати її здібності.

Таким чином, застосування інтерактивних технологій допомагає мені розвивати креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, наявність власної точки зору. Розуміючи, що саме здатність осмислювати те, що вивчається, виділяти головне, сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.

Застосовую такі методи, як "Мікрофон", "Незакінчені речення", "Мозковий штурм", "Метод прес", "Дерево рішень", «Робота в групах», які допомагають розвивати критичне мислення учнів. Це зважений і вдумливий розгляд різних, а часом і протилежних підходів і розумінь проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень та формулювання оцінок.

Методи інтерактивного навчання, формують внутрішню мотивацію до активного сприйняття, засвоєння та передачі інформації, виконання творчих завдань (створення казок, написання віршів біологічного змісту до різних тем з біології.

На етапі закріплення, узагальнення та систематизації нового матеріалу, я проводжу інтерактивну гру «Вірю – не вірю», під час якої учні поділяють запропоновані твердження на вірні та невірні, пропоную учням складання «Асоціативного куща».  Таку форму роботи використовую з метою виявлення рівня набутих знань. На етапі формування нових знань використання методу «Кластера» допомагає структурувати матеріал.

Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, використовую метод проектів.

Сьогодні метод проектів є одним із провідних засобів перетворення школи навчання у школу життя. Його застосування допомагає мені створити умови для самореалізації особистості, дати поштовх для індивідуального та колективного пошуку, стимулювати розвиток творчого потенціалу учнів. Метод проектів стимулює моїх учнів до вирішення проблем, які потребують певної суми знань, сприяє розвитку критичного мислення, формує навички роботи з інформацією, допомагає вирішити пізнавальні та творчі завдання.

Теми для проектів, які виконували мої учні, обиралися ними виключно за бажанням, тобто опрацьовувався матеріал, який викликав у них зацікавлення. Діти презентували результати роботи у вигляді доповідей, буклетів, мультимедійних презентацій.

Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:

- використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних технологій;

- удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;

- поліпшити засвоєння учнями знань, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.

Як правило, звертаюсь до мультимедійних програм, електронних підручників та посібників, постійно використовую сучасні технічні засоби - комп’ютер, мультимедійний проектор. Серед них: відеофільми; презентації; онлайн тести.

Застосування на уроці комп’ютерних тестів дозволяє за короткий час отримувати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу. Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту він отримує об’єктивний результат із зазначенням помилок.

Результатами впровадження інноваційних методів моєї діяльності стали:

стабільний рівень навчання на усіх щаблях навчання,

позитивна динаміка за показником «Якість знань»,

активізація пізнавальної діяльності,

підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності,

оволодіння учнями ключовими компетентностями,

сформованість науково-дослідницьких навичок,

активна участь учнів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

Мої учні - призери та лауреати олімпіад та конкурсу МАН, студенти вищих навчальних закладів.

Таким чином, використання інноваційних методів відкрило нові можливості для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, дозволило стимулювати учнів до активної діяльності, сприяє формуванню ключових компетентностей.

Інноваційні методи і прийоми заслуговують на подальше використання, так як не тільки роблять освітній процес цікавішим, а й виконують головну освітню  місію – вчити дітей вчитися із задоволенням.

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку