Опис перспективного досвіду роботи на тему "Формування потреби, умінь та навичок спілкування учнів у процесі навчання як одна з важливих умов розвитку особистост"

Про матеріал
Розвиток особистості є центральним завданням сучасної освіти, де важливу роль відіграє формування в учнів потреби, умінь і навичок спілкування. Уміння ефективно взаємодіяти з іншими є основою успішної соціалізації, розвитку емоційного інтелекту, критичного мислення та роботи в команді. Особливо це важливо в умовах стрімкого розвитку технологій, де пряме людське спілкування часто поступається цифровій комунікації.
Перегляд файлу

ОПИС ПЕРСПЕКТИВГОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ

 

1. ТЕМА ДОСВІДУ: Формування потреби, умінь та навичок спілкування учнів – одна із важливих умов розвитку особистості

 

 

2. ОБЄКТ ТА АДРЕСА ДОСВІДУ:

Сердюк Оксана Миколаївна

Ніжинська гімназ №17

 

3. МЕТА ДОСВІДУ:

Метою моєї роботи є створення умов для розвитку комунікативної компетентності учнів, формування в них потреби у взаємодії з іншими, вміння висловлювати свої думки, слухати й чути співрозмовника, а також розв'язувати конфлікти шляхом конструктивного діалогу.

4. ТЕРМІН ВИВЧЕННЯ ДОСВІДУ: 2020-2025 роки.

5. АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ:

       Спілкування має велике значення для формування особистості, оскільки воно допомагає дитині встановлювати і підтримувати стосунки з оточуючими, розвивати свої соціальні навички та розуміння себе та інших. Комунікація сприяє розвитку емоційного і соціального інтелекту, дозволяючи дитині вчитися виражати свої почуття, розуміти емоції і потреби інших людей. Крім того, спілкування є основним засобом передачі знань, цінностей і традицій, що сприяє формуванню ідентичності та самосвідомості дитини.

      Сучасне суспільство вимагає від особистості не лише глибоких знань, а й здатності до ефективного спілкування, роботи в команді, толерантного ставлення до інших. Формування потреби, умінь і навичок комунікації у процесі навчання є ключовою умовою гармонійного розвитку учнів, що сприяє їхній соціалізації, адаптації та успішній реалізації в житті.

 

6. ПРОВІДНА ІДЕЯ ДОСВІДУ:

1. Формувати внутрішню потребу учнів до спілкування в навчальній та позаурочній діяльності.

2. Розвивати вміння слухати, висловлювати свої думки, аргументувати, вести діалог.

3. Сприяти формуванню толерантності, емпатії та культури мовлення.

4. Інтегрувати комунікативну діяльність у всі навчальні предмети через спеціальні завдання та методики.

7. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНА БАЗА ДОСВІДУ:

Сучасний швидкий темп змін в суспільстві висуває нові вимоги до школярів, які мають бути мобільними, швидко зорієнтованими в довкіллі, компетентними у процесі спілкування та взаємодії.

Дітям потрібно мати хоча б елементарні навички спілкування, щоб уникати конфліктних ситуацій у навчальній діяльності. Для власної успішності учні мають бути комунікативно активними, обізнаними, компетентними, адаптованими до навколишнього світу, здатними до прояву ефективної взаємодії та управління міжособистісним спілкуванням.

У початковій школі серед основних завдань учителя відзначається виховання різнобічно освіченої, гармонійно розвиненої та комунікативно компетентної особистості. Звичайно, комунікативна компетентність потребує складного процесу формування, в основі якого знаходиться досвід спілкування та взаємодії.

У переліку основних джерел формування комунікативних умінь і навичок виокремлюють знання мовних засобів у сфері спілкування, змістовний досвід міжособистісного спілкування, досвід народної культури суспільства, досвід сприймання культурних надбань.

Таким чином, формування комунікативних умінь і навичок потребує спеціальної системної діяльності вчителя в освітньому процесі початкової школи. Формування комунікативних умінь і навичок молодших школярів включає розвивальну діяльність з дітьми, освітню діяльність з вчителями та батьками, узгодженість під час навчальної та позакласної роботи, що включають спеціально організовані уроки та заняття зі спілкування з метою забезпечення сприятливої психологічної адаптації в школі.

 

8. СУТНІСТЬ (ТЕХНОЛОГІЯ) ДОСВІДУ:

   Навчання – важка розумова праця. Щоб ця праця була успішною, вона має бути цікавою, бажаною для учнів. Причому цікавим може бути не тільки предмет, а й спосіб пізнання.

     Сьогодні кожна методика пропонує використовувати цікаві активні, інтерактивні, нестандартні методи, засоби та форми роботи. Активізувати діяльність школярів при формуванні ключових компетентностей можна гармонійно поєднуючи традиційні та інноваційні фоми та методи роботи. Діяти потрібно від простого до складного, постійно усвідомлювати, що навчальна діяльність спрямовується на формування комунікативних рис, умінь і навичок, які цілісно утворюють компетентність.

       Для того, щоб на уроках робота була цікавою, діти залюбки виконують завдання в ігровій формі. Зміст дидактичних ігор дозволяє взаємодіяти в змодельованих відносинах і здійснювати чіткі дії. Під час гри учнями засвоюються загальна система стосунків в суспільстві. Важливе у спілкуванні переміщується на опанування певних ролей і сюжетів, збільшується комунікативний досвід міжособистісного спілкування. Серед нестандартних форм уроків є уроки-подорожі, уроки-змагання, уроки-вікторини. Діти засвоюють матеріал і залюбки виконують завдання, рятуючи казкових персонажів або допомагаючи їм.

      Формування комунікативних умінь і навичок учнів здійснюється з використанням нетрадиційних методів навчання: мікрофон, складання асоціативного куща, обери позицію, самооцінка, мозковий штурм, дискусія тощо.

     У цьому аспекті потрібно застосовувати парні та групові форми діяльності школярів. Доцільно навчати учнів самостійному визначенню теми та мети уроку, висловлюванню власних очікувань та прагнень, і самостійно узагальнювати матеріал у підсумку уроку.

      Доцільними методами формування комунікативних умінь і навичок учнів є застосування дискусій, дебатів. Треба вчити учнів проводити дискусії, бути учасниками дебатів, щоб у різних ситуаціях життя уникати неприємних висловлювань, досягати успішних результатів у навчальній практичній діяльності.

        Сформувати комунікативні вміння та навички школярів допомагають комунікативні та мовленнєві вправи, творчі завдання, які спрямовуються на розвиток вмінь слухати та висловлюватися. Їх виконання призводить до ведення дискусій, змагань, співпраці, створенню діалогів і монологів, складанню загадок, віршів, казок, оповідань тощо.

      Важливим є надати можливості усім школярам розкрити власні пізнавальні, творчі здібності, природні задатки, сприяти подоланню окремих вад: розгубленості, замкнутості, скутості. Застосування різних вправ і завдань зацікавлює дітей та робить невимушеним процес навчання.

      Доцільним є застосування інтерактивних технології, які сприятимуть взаємному навчанню школярів. Окремого вправляння потребують правила поведінки під час парної та групової діяльності.

       На уроках розвитку зв’язного мовлення є можливості ознайомлювати школярів з основами розвитку усного та писемного мовлення, важливими нормами та правилами спілкування, поведінки, застосування у житті формул ввічливості та доброзичливості, які забезпечують виховання мовленнєвої культури, інтелігентності, вишуканості співрозмовника.

Формування комунікативних умінь і навичок молодших школярів базується на розвитку усних і письмових умінь спілкуватися. Розвиток усного вербального спілкування забезпечується використанням наступних методів:

  •      розігрування комунікативних ситуацій діалогічного та монологічного мовлення;
  •      інсценізації казок,оповідань, легенд тощо;
  •      опис ілюстрацій,картин,зображень,малюнків,відеоматеріалів та ін.;
  •      впровадження нестандартних за змістом уроків, цікавих дидактичних, сюжетно-рольових ігор;
  •      розширення активного словникового запасу слів учнів;
  •      створення оповідань зі словосполучень, речень і текстів;
  •      застосування нетрадиційних технологій «мікрофона», «мозкового штурму» тощо;
  •      проведення уроків з використанням різноманітної літератури.

Розвиток умінь і навичок письмового спілкування можливий з використанням завдань:

  •      продумування та написання привітань, оголошень, запрошень тощо;
  •      листування з однолітками;
  •      складання та вивчення правил-пам’яток з правилами та нормами спілкування: «Правила культури спілкування», «Правила бесіди по телефону»,«Правила проведення інтерв’ю»,«Дотримання мовленнєвого

етикету» і залучення учнів до конкретних мовленнєвих і комунікативних ситуацій.

-написання творів на різноманітну тематику.

 Також доцільно формувати вміння та навички усно створювати монологічні зв’язні висловлювання молодшими школярами. Серед видів діяльності відзначимо переказ тексту. Розгорнуті відповіді на певні питання є початком такої роботи відповідно змісту конкретного тексту. Треба формулювати перед учнями запитання, які потребують декілька речень у відповідях.

        Важливими джерелами формування виразного мовлення учнів є художні літературні твори та твори усної народної творчості, зокрема: загадки, скоромовки, прислів’я, приказки, фразеологізми тощо.

     Зазначені засоби сприяють формуванню комунікативних умінь і навичок школярів і розвивають їх комунікативну активність на уроках. Застосування сучасних технологій в навчанні є актуальним при розв’язанні усіх складових проблеми формування комунікативних умінь і навичок учнів початкової школи.

Таким чином, формуючи комунікативні вміння та навички можна сприяти молодшим школярам у досягненні творчого розвитку. Потрібно учнів заохочувати в цінуванні мови і мовлення, відчутті краси мовного змісту, збагаченні власного словникового запасу, формуванні культури мовлення, розвитку зв’язного мовлення, виникення бажання та вміння передавати думки та враження за допомогою мовних засобів.

Як наслідок, пробуджується уява та фантазія, прагнення до творчості. Учні, які відчувають впевненість досягають зацікавленості під час спілкування з однокалсниками, дорослими, дійсністю. Оскільки розвинуті комунікативні вміння та навички є основним засобом в спілкуванні, а їх наявність сприяє розумінню під час взаємодії.

9. РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ

-Результатом моєї роботи є розвиток та формування комунікативної, інформаційної, полікультурної, соціальної, діяльнісної компетентностей учнів.

-В результаті,  вони уміють спостерігати, аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях.

-Володіють елементарними прийомами запам’ятовування.

-Мають великий словниковий запас.

-Можуть вільно висловлювати свої думки.

-Можуть вільно співпрацювати в групах, парах, самостійно виконувати свою роботу.

- Вміють аргументувати свою точку зору і знаходити альтернативне рішення проблеми. Толерантність, повага, готовність навчатися один в одного – цінності, які є основою для розвитку демократичних держав.

-Вміють слухати, розуміти, досліджувати мовлення, висловлювати та будувати його, шукати та аналізувати інформацію для задоволення своїх потреб.

-Переможці (І місце, ІІ місце)) у Всеукраїнському марафоні з української мови ім. П. Яцика.

- Переможці (Дипломи І-ІІІступенів)  з предметів початкової школи (математика, українська мова, Я досліджую світ,  предмети початкової школи, мистецтво) у Всеукраїнській інтернет-олімпіаді «На урок».


 

docx
Додано
15 грудня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку