Органи рослини. Дослідницький практикум

Про матеріал
Поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їхні функції; сформувати поняття про регенерацію та її значення для вегетативного розмноження рослин; розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; порівнювати та робити узагальнюючі висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Перегляд файлу

Урок №                    Клас: 6                        Дата:                                      Біологія

Тема: Органи рослини. Дослідницький практикум

Мета: поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їхні функції; сформувати поняття про регенерацію та її значення для вегетативного розмноження рослин; розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; порівнювати та робити узагальнюючі висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.

Очікувані результати: учні називають вегетативні (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та генеративні (квітка, плід, насінина) органи рослини; характеризують функції вегетативних та генеративних органів; пояснюють значення регенерації в процесі вегетативного розмноження рослин.

Обладнання та матеріали: картки, підручник, схеми

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Що таке тканина?

2. З яких тканин складається організм рослини?

3. Які тканини забезпечують опору рослині?

4. Які тканини захищають рослину від несприятливих зов­нішніх впливів: механічних, температурних коливань, інтенсивного сонячного освітлення?

5. Що зумовлює ріст рослини упродовж усього життя?

6. Які тканини забезпечують транспорт речовин в організмі рослини?

2.2. Конкурс ребусів та загадок на тему «Тканини» (індивідуальне домашнє завдання).

2.3. «Шпаргалка з помилками».

Учні обмінюються «шпаргалками», знаходять і виправляють у них помилки.

3. Мотивація навчальної діяльності

Розгадайте анаграми:

нікорь — корінь;  колтис — листок;

толбес — стебло;  ткіква — квітка.

Яким терміном ми можемо об’єднати ці слова? (Органи.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Вегетативні органи рослин, їхні функції. (Розповідь учителя, бесіда, демонстрування гербарних матеріалів, повідомлення учня, складання опорної схеми.)

2. Генеративні органи рослин, їхні функції. (Розповідь учителя, демонстрування таблиць, гербарних матеріалів, фотографій.)

1. Вегетативні органи рослин, їхні функції

На початку вивчення теми вчитель пропонує учням пригадати, які органи розрізняють у рослин. (Поняття про вегетативні та генеративні органи учні вперше розглядали в курсі природознавства.)

Розповідь учителя

Вегетативні органи — частини тіла вищих рослин, які виконують основні функції живлення та обміну речовин із зовнішнім середовищем. Не беруть безпосередньої участі в спороутворенні та статевому розмноженні, але можуть виконувати функцію вегетативного розмноження. Основними вегетативними органами рослин є пагін (забезпечує фотосинтез) та корінь (забезпечує всмоктування води та мінеральне живлення). При зміні функцій вегетативні органи зазнають метаморфозів.

 

Вегетативні органи

Стебло

Листок

Корінь

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=89758402-32-72&n=21

http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=178399813-00-72&n=21

http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=158174045-16-72&n=21

Ці органи виникли в результаті ускладнення тіла рослин під час виходу на сушу та освоєння повітряного і ґрунтового середовищ. Історично органи рослин виникли пізніше, ніж тканини. Якщо тканини стали результатом пристосування рослин до життя на суші, тобто у двох середовищах — повітряному та ґрунтовому, то органи сформувалися внаслідок диференціації тіла рослини залежно від виконуваної функції.

Складання схеми «Вегетативні органи»

(Обговорення функцій вегетативних органів.)

Крім основних функцій вегетативні органи виконують і додаткові функції, пов’язані з пристосуванням видів рослин до певних умов життя. Наприклад, на болотах поширена комахоїдна рослина росичка.

Повідомлення учня

http://flowerrr.ru/wp-content/gallery/rosyanka/drosera_intermedia2.jpg

http://www.growsundews.com/sundews/rotundifolia/rotundifolia_charlesdarwin_leaf.JPG

 

Росичка

Рід росичка налічує близько 160 видів. Назва рослини пов’язана з крапельками липкої рідини, які з’являються на листках. Росичка — ця невелика комахоїдна рослина із зібраними в розетку листками. Листя найбільшої рослини росички королівської може досягати в довжину до 60 см, а найменшої — росички карликової — близько 1 см. Квітки на довгих квітконіжках, зібрані в колосоподібні суцвіття, невеликі (близько 1 см), рожеві або білі. Живе росичка від двох до десяти років. Крапельки утворюються за рахунок роботи залозистих клітин і містять різні ферменти, які приваблюють комах і беруть участь у травному процесі. Одним з компонентів крапель є речовина, що паралізує пійманих комах,— кониїн. Комаха прилипає до крапельок росички, починає вириватися, і до неї тягнуться сусідні волоски листка, листок починає поступово скручуватися. Перетравлювання жертви середнього розміру відбувається кілька днів. Після того, як цей процес закінчився, листок розгортається і на ньому можна побачити рештки жертви — один лише хітиновий покрив. Поверхня листка стає на деякий час сухою, та, коли в рослини «розпалюється апетит», вона знову вкривається липкою росою і чатує на нову жертву. Багато крапельок на листках росички свідчать про її гарне самопочуття.

2. Генеративні органи рослин, їхні функції

Розповідь учителя

Генеративні органи — органи рослин, призначені для розмноження та поширення рослин.

Учитель пропонує учням, використовуючи знання з природознавства, закінчити схему:

Генеративні органи

Квітка

Насіння

Плід

http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=227069254-25-72&n=21

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=149641511-57-72&n=21

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=181443701-29-72&n=21

 

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Укажіть частину організму, яка має певну будову та виконує певні функції.

А клітина   В тканина

Б орган   Г органела

2. Укажіть, який орган рослини є генеративним.

А стебло   В листок

Б насінина  Г корінь

3. Укажіть, який орган рослини є вегетативним.

А листок   В плід

Б квітка   Г насінина

4. Укажіть орган, який забезпечує мінеральне живлення рослини.

А стебло   В листок

Б плід   Г корінь

5. Укажіть орган рослини, який забезпечує зв’язок між усіма частинами рослини.

А стебло   В листок

Б квітка   Г брунька

6. Укажіть орган рослини, який є зачатком нового пагона.

А стебло   В листок

Б квітка   Г брунька

7. Процес відновлення втрачених або ушкоджених частин тіла називається:

А пристосуванням В подразненням

Б регенерацією  Г розвитком

Відповіді: 1 — Б, 2 — Б, 3 — А, 4 — Г, 5 — А, 6 — Г, 7 — Б.

5.2. Фронтальна бесіда.

1. Які вегетативні органи характерні для рослин?

2. Назвіть функції вегетативних органів.

3. Що таке генеративні органи рослин?

4. Які функції виконують генеративні органи?

5. Що таке регенерація?

6. Для яких органів рослини характерний процес регенерації?

6. Підбиття підсумків уроку

Учні повертаються до мети уроку і завдань, які вони визначили для досягнення цієї мети, та обговорюють їх (визначають рівень досягнення мети та виконання завдань).

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник...........................

Зошит..............................

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти до вивченої теми два запитання репродуктивного характеру та одне творче завдання.

2. Скласти сенкан на тему «Орган».

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
11 серпня 2019
Переглядів
2408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку