План-конспект уроку
Особливості будови статевих клітин. Запліднення
Мета уроку: поглибити і розширити знання про будову статевих клітин і запліднення.
Навчально-освітня: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; охарактеризувати процес запліднення у людини.
Розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, робити висновки.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до процесу життя організмів у природі.
Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, презентація.
Базові поняття і терміни: гамети, сперматозоїд, яйцеклітина, запліднення, ембріогенез, постембріональний розвиток, етапи розвитку.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів:
1. Гра «Біологічний футбол»
Грають по черзі ряди. Кожна правильна відповідь – «гол» - оцінюється в 1 бал.
2. Метод «QR-код»
На дошці прикріплюються паперові картки з QR-кодами, у них приховані терміни. Учні сканують код і дають йому визначення.
2. Мітоз.
6. Анафаза.
з
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Статевий процес – поєднання в одній клітині спадкового матеріалу двох статевих клітин різної статі: яйцеклітини і сперматозоїда.
Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н.е.) вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову. Сьогодні на уроці ми з вами також дізнаємося всі таємниці статевих клітин.
IV. Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку:
«Особливості будови статевих клітин. Запліднення».
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу:
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
1.Сперматозоїди плацентарних ссавців мають мікроскопічні розміри — 10-80 мкм. Сперматозоїд морської свинки має коротку головку, в якій міститься ядро та особлива органела — акросома. Вона допомагає розчиняти оболонку яйцеклітини, тому що містить спеціальні ферменти. За головкою розміщується шийка, яка плавно переходить в хвостик, або джгутик. Джгутик з мітохондріями забезпечує активний рух сперматозоїдів в насінній рідині.Всі частини сперматозоїда вкриті плазматичною мембраною. Така будова доводить клітинну природу чоловічих гамет. Акросома з ферментами відповідає комплексу Гольджі, а центріолі нагадують про поділ і дозрівання клітин. Головна функція сперматозоїдів — запліднення нерухомої яйцеклітини. Тому джгутик містить енергетичні запаси АТФ та глікогену, а ферменти допомагають розчиняти оболонки яйцеклітини.
Жіночі статеві клітини хребетних (яйцеклітини) нерухливі та, як правило, більш від сперматозоїдів. У більшості ссавців розміри яйцеклітин становлять 50-180 мкм. У людини діаметр яйцеклітини 90 мкм. Яйцеклітина має ядро та цитоплазму. Зазвичай вони мають кулясту або овальну форму й різну будову оболонок. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовину виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму, наявність особливого поверхневого шару цитоплазми і спеціальних оболонок, що вкривають яйцеклітину. Яйцеклітина може мати до трьох оболонок. Розрізняють первинну, вторинну і третинну оболонки.
Процес утворення статевих клітин називають гетерогенезом.
(ВИВЕДЕННЯ СХЕМИ БУДОВИ СПЕРМАТОЗОЇДІВ ТА ЯЙЦЕКЛІТИН НА ЕКРАН)
(ВИВЕДЕННЯ НА ЕКРАН СХЕМИ ОВО- ТА СПЕРМАТОГЕНЕЗУ)
Овогенез - процес утворення й дозрівання жіночих гамет.
Особливостями овогенезу є:
1) відбувається в три стадії: розмноження, ріст й дозрівання;
2) на стадії дозрівання з одного овоцита І порядку утворюються 4 неоднакові гаплоїдні клітини: одна велика яйцеклітина і три дрібні полярні тільця. Дозрівання яйцеклітини завершується вже після запліднення, а полярні тільця зникають.Розбіжності у формуванні сперматозоонів і яйцеклітин пояснюються їх функціями: сперматозоони забезпечують внесення в яйцеклітину гаплоїдного набору хромосом, а яйцеклітина крім своєї половини генетичного матеріалу містить запас поживних речовин, необхідних для розвитку зародка.
Отже, спермато- та овогенез мають ознаки подібності, що пояснюється спільним походженням вихідних клітин-попередників, та відмінності, що зумовлені функціями зрілих клітин.
Запліднення - процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин. Тільки в 1875 р. було доведено, що основою процесу запліднення є злиття ядер однієї жіночої і однієї чоловічої статевих клітин, і тим самим об’єднання їхніх хромосом.
Типи запліднення:
Який тип запліднення характерний для людини? (Внутрішнє)
Форма запліднення |
|
Зовнішнє запліднення (злиття гамет відбувається поза організмом у воді) |
Внутрішнє запліднення (гамети зливаються в організмі, без участі води) |
У тварин (ракоподібні, кісткові риби, земноводні) У рослин (водорості, вищі спорові рослини) |
У тварин (плоскі й круглі черви, павукоподібні, комахи, плазуни, птахи, ссавці) У рослин (голо- й покритонасінні) |
В яйцеклітину проникає головка сперматозоїда, а хвіст відкидається.
Після цього відбуваються фізико-хімічні зміни в поверхневому шарі цитоплазми яйцеклітини і утворюється непроникна оболонка запліднення. Тобто інші сперматозоїди в клітку потрапити не можуть. У заплідненої яйцеклітини відбувається злиття ядер і утворюється одноклітинний зародок - зигота з диплоїдним (подвійним) набором хромосом. Так настає вагітність.
Ембріональний розвиток тварин після проникнення сперматозоїда в яйцеклітину і злиття їх ядер утворюється одноклітинний зародок – зигота, яка починає ділитися. Ряд послідовних мітотичних поділів зиготи називають дробленням.
Період дроблення завершується формуванням бластули. Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються зовнішній епітелій, шкірні залози, поверхневий шар зубів, рогових лусок, нервова система. Похідними ендодерми є епітелій середньої кишки, епітелій дихальної системи, травні залози. Клітини мезодерми розвиваються в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову) тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву системи. Процес формування органів з певних комплексів клітин ембріона називається органогенезом.
• Чим яйцеклітина відрізняється від сперматозоїда?
Складання опорного конспекту
Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:
• нерухомістю;
• характерною більш-менш кулястою формою;
• наявністю різноманітних захисних оболонок - джерел поживних речовин;
• відсутністю функціональних органел або утворень, властивих сперматозоїду: хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;
• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;
• значно меншою кількістю в організмі;
• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка, локалізованих в цитоплазмі;
• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).
Використання Додатку 1 в презентації(відео за посиланням (розвиток ембріона, штучне запліднення) )
VI. Узагальнення і систематизація знань:
«Закінчи речення»
• Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста).
• У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії).
• Форма яйцеклітини ... (куляста).
• Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня).
• Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби).
• Акросома виробляє ... (фермент).
• Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину).
• Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда).
• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів).
• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів).
• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).
• В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).
• Запліднення відбувається в ... (матковій трубі).
• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один).
• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).
VII. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок:
VIII. Надання та пояснення домашнього завдання:
1. Опрацювати § ,вивчити терміни