Організації і проведення дидактичних ігор і вправ з картинками з дітьми дошкільного віку

Про матеріал
У досвіді роботи розкрито роль дидактичних ігор і вправ з картинками в освітньому процесі кожної вікової групи, висвітлено методику їх проведення з усією групою дітей та в невеликих підгрупах. Матеріал допоможе вихователям у правильній організації і проведенні дидактичних ігор і вправ з картинками як на заняттях, так і в самостійній діяльності дітей.
Перегляд файлу

Барвінківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №3 «Золотий ключик» Барвінківської міської територіальної громади

Ізюмського району Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організації і проведення дидактичних ігор

 і вправ з картинками з дітьми

дошкільного віку

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Розробила

                                                                                      вихователь-методист

                                                                                      Тетяна РОСТОВСЬКА

 

 

 

 

 

 

2023

Гра — провідна діяльність дітей дошкільного віку. Од­ним з її видів є дидактична гра, яку у системі роботи дитя­чого садка розглядають як засіб навчання і виховання, ак­тивізації мислення і мови дітей. Велике значення для орга­нізації та проведення дидактичних ігор мають картинки. Картинка в руках вихователя може викликати на розмову навіть наймовчазніших дітей. Картинка ніби наближає предмет до дитини, і діти зіставляють навколишні предмети із зображеннями на картинці, усвідомлюють зміст картинки і передають його словом. Розглядаючи картинку, дитина за­кріплює враження від безпосереднього сприймання життєвих явищ та знання, здобуті в різних видах діяльності.

Картинка корисна і необхідна тоді, коли вихователеві треба зосередити дитячу увагу на ознаках, окремих части­нах і деталях предметів та явищ навколишнього життя, за­кріпити уявлення дітей. Тут статичність картинки є вірною помічницею навчання, бо її можна не раз розглядати, вияв­ляючи всі деталі і подробиці. Дидактична картинка цінна також у моральному вихованні дошкільників, бо викликає в дитини певні почуття і емоції, визначає її ставлення до зображуваного і сприяє таким чином формуванню її моральних понять. 

У дидактичних іграх картинки є засобом створення ігро­вої ситуації, сприяють реалізації ігрового задуму, організо­вують ігрові дії дітей.

Предметні і сюжетні карти­нки  можна використати для ознайомлення дітей з на­вколишнім життям і природою з метою навчання їх узагаль­нення, класифікації і розвитку мови.

Для дитини, як вважає К. Крутій, гра є життя. В іграх ми маємо справу з дитячим товариством, а значить з соціумом дошкільників, в ході якого вони оволодівають різноманітними компетентностями та досвідом поведінки. Тому треба надати дидактичним іграм з картинками такого змісту, такого характеру, щоб вони стимулювали дітей до позитивних форм поведінки і відносин один з одним. Тому хочу зауважити - вихователям треба мати на увазі, що гра є безпосереднім життям дітей, і її слід використовувати для формування у них позитивних рис особистості. Організація ігор в ЗДО, дидактичних ігор зокрема, повинна забезпечити цікаве, змістовне життя, безумовно задовольняти потребу дітей в самостійності і разом з тим сприяти вихованню в них навичок життя в соціумі, якостей особистості, характерних для сучасних людей майбутньої України.

«Пограйся зі мною!» - як часто  чуємо це прохання від дітей. А скільки радості та захоплення вони отримують, коли ми, відклавши свої справи, погоджуємося на декілька хвилин пограти з ними. Ми, дорослі, якщо вирішили задовольнити дитину, то слухняно виконуємо всі її вимоги.

Вже в кінці першого року життя дитина тягнеться до барвистої картинки, радіючи зображенню. Малюк не відразу відрізняє реальний предмет від його зображення на картинці. Він ставиться до малюнка як до іграшки, до речі, намагаючись взяти намальований мʼячик, вкусити яблуко. За допомогою дорослого малюк поступово встановлює звʼязок між предметом, його графічним зображенням і відповідною назвою. Це важливо для розвитку мислення, для формування перших загальних уявлень. 
          Зображення допомагає закріпленню уявлень дітей про предмети. Під керівництвом вихователя, за допомогою картинки, здійснюється більш розчленоване, детальне сприйняття якостей предмета (форма, величина, колір тощо) і його стану. Тим самим розгляд картин сприяє розвитку більш стійкої, зосередженої уваги. 

  Картинки    викликають   у   дитини   радісні   емоції,  за  їхньою допомогою  збагачується словник малюка. Від дорослих він дізнається назви предметів, дій, якостей, поступово починає сам активно називати зображене, відповідати на запитання. 

         Використання картинок для розвитку мовлення дитини має навіть деяку перевагу перед іграшкою. Діти, розглядаючи картинку, охоче говорять, в той час, як іграшкою їм, перш за все, хочеться пограти, а не розповідати про неї. 

 Картинки, завдяки своїй образності, барвистості є цінним засобом виховання художнього смаку. Картинки для маленьких повинні бути барвистими і добре виконаними в художньому відношенні. 

Однак гра з картинками – це не тільки задоволення та радість для дитини, що само по собі дуже важливо. З її допомогою  розвиваваємо увагу, пам'ять, мислення, уяву малюка, які так необхідні для подальшого життя. Граючись, дитина здобуває нові знання, уміння, навички, розвиває здібності, навіть не здогадуючись про це.

Наголошую, що дидактичні ігри та вправи з картинками повинні захоплювати дитину, мати елемент змагання, якщо не з кимсь, то, принаймні, хоча б із самою собою, а краще з дорослими: вихователькою, мамою, татом, бабусею, дідусем, старшими сестрами і братами.

Зазначу, що особливо важливим є момент розуміння дорослими важливості дидактичної гри з картинками у розвитку в дитини вміння самостійно діяти, самостійно приймати рішення, творити і водночас взаємодіяти з іншими людьми, розуміти їх, спільно досягати поставленої мети.

І нагадую, що обов’язковим є створення ситуацій, що спонукають дитину використовувати набутий досвід для виконання ігрового завдання.

Отже, дидактичні ігри та вправи з картинками, що пропоную в досвіді роботи, спрямовані на розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей дитини,  розвитку психічних процесів: пам’яті,  уяви, мислення, уваги дошкільників тощо.

В досвіді роботи розкрито роль дидактичних ігор і вправ з картинками в освітньому процесі кожної віко­вої групи, висвітлено методику їх проведення з усією групою дітей та в невеликих підгрупах. Матеріал  допомо­же вихователям у правильній організації і проведенні дидак­тичних ігор і вправ з картинками як на заняттях, так і в самостійній діяльності дітей, а також у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.             

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу дитячі садки

 

 

 

 

 

 

 

ДРУГА МОЛОДША ГРУПА

(четвертий рік життя)

У молодшому дошкільному віці дітей навчають пізнава­ти і називати предмети та їхні ознаки, розрізняти їх за формою, кольором, розміром. При цьому слід враховувати пізнавальні можливості малят, давати для ознайомлення прості за своїми ознаками предмети, що їх оточують. Якщо є змога, спочатку дітям дають для сприймання, обстеження і називання ознак реальні предмети, а потім їхні зображення. Зіставлення предмета з його  зображенням може бути спеціальним завданням дидактичних ігор.

Завдання пропонуються у такій послідовності, щоб спочатку діти сприймали окремі предмети різними аналізаторами:  подивились, помацали, згодом вправлялись у називанні їхніх ознак і якостей і, нарешті, встановлювали прості зв’язки між двома або кількома предметами, об’єднували однорідні предмети в групи та засвоювали узагальнюючі по­няття.

З використанням картинок можна проводити такі ігри: вихователь називає узагальнююче слово (посуд, одяг) або ставить запитання («Хто скоріше знайде», «Що потрібно ляльці», «Де що росте», «Хто де живе», «Ми працюємо»), а діти підбирають для відповіді картинки з намальованими на них різноманітними предметами. Наприклад, вихователь каже: «Діти, будемо з вами працювати. Спочатку посади­мо в городі овочі. У кого є овочі, йдіть до мене». Діти з  картинками, на яких намальовані овочі, підходять до вихо­вателя і кладуть їх на столі. Можна запропонувати дітям посадити квіти, розставити меблі, одягти ляльку на прогу­лянку, влаштувати ляльці кімнату, приготувати обід, збуду­вати гараж, поставити машини тощо.

 Вихователь називає кожний предмет на картинках і гру­пу цих предметів. Наприклад: «Молодці,  діти, ми посадили з вами різні овочі: моркву, цибулю, картоплю». Знаючи, яку кількість картинок роздано, вихователь контролює, чи всі діти віднесли свої картинки до названої групи. Після про­ведення таких ігор і вправ з картинками на групування предметів, слід організувати словесні ігри, у ході, яких діти  закріплюють засвоєні ними узагальнюючі поняття.

Проводячи дидактичні ігри з картинками у другій мо­лодшій групі, педагоги повинні організувати їх таким чи­ном, щоб діти грали із захопленням, щоб діставали велике задоволення, а не сприймали гру як нудну навчальну впра­ву. Кожна гра добирається і проводиться відповідно до рів­ня розвитку дітей, із урахуванням їхнього досвіду. У роз­в’язанні дидактичних завдань і в розгортанні ігрових дій вихователеві належить активна  роль. Використовуючи різні  ігрові ситуації, він організовує виконання дітьми ігрових за­вдань у діях з картинками. Правила, які вводяться в ігри з картинками, не забезпечують належної послідовності дій і відповідних взаємин. Тому протягом усієї гри педагог ви­конує роль ведучого, стежить за діями учасників гри. Ретельно готується і обладнання для гри: якщо гра проводить­ся за столами, то картинки розміщаються так, щоб дітям було зручно ними користуватися. Для колективних ігор, які проводяться на заняттях, беруться по 2—3 комплекти кар­тинок.             

Під час дидактичних ігор з молодшими дошкільнятами не слід домагатися цілковитої тиші. Маленька дитина ак­тивно сприймає зміст картинки, і цю безпосередню реакцію не слід стримувати, не можна регламентувати  всі дії ди­тини, бо вона ще не вміє володіти собою, а лише поступово, через інтерес до гри засвоюватиме правила поведінки.

Вихователь повинен дбати про те, щоб кожна гра з кар­тинками збагачувала мову дітей, сприяла формуванню пра­вильної вимови.

Пропоную приклади ігор з картинками.

 

 

 

Парні картинки

 Дидактичне з а в д а н н я: вправляти дітей у порів­нянні предметів, зображуваних на картинках; виховувати  увагу, зосередженість, розвивати мову.

Правила: показувати і називати лише однакові кар­тинки. Хто правильно підбере і назве парну картинку, той одержує фішку.

Ігрові дії: відшуковувати потрібні картинки.

X і д г р и. Вихователь показує дітям набір парних кар­тинок (іграшки, посуд, одяг) і розкладає картинки на столі. Другий набір таких же картинок роздає дітям. Викликає дітей і пропонує назвати, що намальовано на картинці, пі­дійти до столу і знайти пару своїй картинці. За правильну відповідь дитина одержує фішку.

Другий варіант гри. Вихователь роздає дітям картинки із зображенням тварин (собаки, кішки, корови, коня, курей). Картинки із зображенням їхніх дитинчат залишаються у вихователя. «Плачуть кошенята, загубили вони свою маму,— говорить вихователь. — Хто в них мама?»  — «Кіш­ка», — відповідають діти. «Допоможемо кошенятам знайти маму. У кого вона?» Дитина, в якої є картинка із зобра­женням кішки, піднімає її і одержує картинку із зображен­ням кошенят.             

Лото

Дидактичне зав д а н н я: вправляти дітей в умінні об’єднувати предмети в групи; закріпити знання про овочі, фрукти, квіти.

Правило:закривати велику картинку тільки тими картинками, які відповідають її змісту (овочами — город, фруктами — сад, квітами — клумбу).

Ігрові дії: знаходити маленькі картинки із зобра­женням овочів, фруктів, квітів і закривати ними великі картинки. Змагання — хто перший закриє велику картинку.

Хід гри. У вихователя розкладені на столі великі кар­тинки із зображенням городу, саду, квітника. Відповідні ма­ленькі картинки із зображенням овочів, фруктів, квітів ви­хователь роздає дітям і пропонує їх правильно розмістити: овочі — в городі, фрукти — в саду, квіти — на клумбі.

Гра проводиться з метою систематизації і закріплення знань дітей також про предмети (посуд, меблі, одяг, транс­порт). Засвоївши правила, діти грають самостійно.

«Коли це буває»

Дидактичне завдання: закріпити знання, про пори року, про їхні характерні ознаки, розвивати зв’язну мову, виховувати увагу, витримку.

Правила: розповідати про свою картинку і відгаду­вати має той, на кого покаже стрілка. Картинку не показу­вати, поки не буде відгадки.

Ігрові дії: розглядати картинки і відгадувати, що на них зображено.             

Хід гри. Діти сидять біля столу. Вихователь тримає кілька картинок із зображенням різних  пір року (для кожної пори року — 2—3 картинки) і роздає їх дітям. Потім по­вертає стрілку. Той, на кого показує стрілка, описує свою картинку, не називаючи її. Потім стрілка вказує, хто буде відгадувати. Якщо діти відповідають правильно, перший гра­вець показує картинку і кладе її у відповідне місце. Гра продовжується, поки діти не відгадають усі картинки.

Гра проводиться тоді, коли діти вже знають характерні ознаки чотирьох пір року. Варіант гри—вихователь чи­тає уривки із художніх творів про сезонні природні явища, і діти шукають відповідні картинки.

Другий варіант. 

Правило: підійти до столу, сказати, що намальовано на маленькій картинці, і покласти її на відповідне місце.

Ігрові дії: порівнювати і співставляти маленькі кар­тинки з великими.

Хід гри. Великі картинки із зображенням пір року кладуть на 4-х столах. На маленьких картинках намальова­но предмети, потрібні дітям у певну пору року, ознаки природних явищ, розваги дітей. Маленькі картинки роздають дітям. Кожна дитина повинна знайти місце для своєї кар­тинки і покласти її на той чи інший стіл. Вихователь пе­ревіряє, чи правильно виконали діти поставлене завдання.

Зоологічне лото

Дидактичне завдання: закріпити, уточнити та систематизувати знання дітей про тварин, що належать до різних груп (дикі, свійські); вправляти дітей в умінні порівнювати тварин, зображених на картинках; виховувати увагу; розвивати мову.

Правила: пригадати, де живуть тварини, зображені на маленьких картинках. Виграє той, хто перший правильно розмістить свої картинки.

Ігрові дії:відшукувати місця для своїх картинок і розміщувати їх.

Хід гри. На двох великих картинках зображено тва­ринницьку ферму і ліс. Ці картинки кладуть у  центрі кож­ного столу, за яким сидять діти. У кожної дитини — по три-чотири маленькі картинки з намальованими на них тва­ринами (дикими і свійськими). Діти повинні розмістити свої картинки на великих картинках і пояснити, чому вони саме так зробили.

«Кому що підходить»

Дидактичне завдання:вчити дітей пізнавати і називати предмети за зображенням та класифікувати.

П р а вила:маленькі картинки виставляти поряд з від­повідною великою. Приносити картинки по черзі (коли ви­кликає вихователь).

Ігрові дії:добирати маленькі картинки до великих, розміщувати їх.

Хід гри. Дітям роздають великі і маленькі картинки. На великих картинках зображено ляльку в різних ситуаціях (з м’ячем, за столом, біля ліжка, біля  плити); на маленьких картинках — іграшки, посуд, меблі, одяг. Вихователь про­понує дітям подивитись, що намальовано на картинках і за­питує тих дітей, у яких великі картинки: «Що робить лялька?» Пропонує підібрати маленькі картинки, на яких зобра­жені потрібні ляльці предмети. Наприклад, на великій картинці зображена лялька за столом.  Вихователь запитує: «Що потрібно зараз ляльці?» Діти добирають картинки, на яких зображено столовий посуд, називають його.

«На місця»

Дидактичне завдання: вчити дітей розподіляти предмети за групами — іграшки, одяг, посуд.

Правило: «місця» для картинок займати за сигналом вихователя.

Ігрові дії:розглядати картинки і відповідно розмі­щувати їх за групами.             

Хід гри. Діти сидять на стільчиках, розміщених в один ряд, у кожної дитини — картинки із зображенням іг­рашок, одягу, посуду. В різних місцях кімнати стільчиками відгороджено «шафу для посуду», «шафу для одягу», «шафу для іграшок». «Зараз, — каже вихователь, — шафи порож­ні.Треба розкласти в них різні речі: посуд, одяг, іграшки». Пропонує дітям встати і за сигналом «На місця» знайти місце для своїх картинок: посуд віднести в посудну шафу, одяг — у шафу для одягу тощо.

 

Картинки по запросу дитячі садки

СЕРЕДНЯ ГРУПА

(п’ятий рік життя)

З удосконаленням ігрової діяльності дітей ускладнюється характер ігрових дій і правил: включаються складніші ігрові елементи, частіше з’являються ролі, елементи змагання; правила гри ґрунтуються не лише на регулюючій ролі виховате­ля, а й на елементах самоконтролю, умінні дітей погоджу­вати свої дії з діями партнерів. Особливе місце посідають дидактичні ігри, що потребують зіставлення літературного тексту і картинки. Діти середньої групи не завжди самі мо­жуть відтворити текст, але у них має бути вироблене вмін­ня відчувати і пов’язувати поетичний образ із зображенням. Вихователь добирає ілюстрації (картинки) і відповідні урив­ки із художніх творів. Роздавши картинки, читає текст, а діти слухають і порівнюють його із зображенням. Хто відгадає правильно, перевертає свою картинку зображенням донизу. У дидактичних іграх вихователь веде дітей не тіль­ки від конкретного предмета до слова, а й навпаки: на­вчає відгадувати предмет за описом. Великого виховного та навчального значення набувають ігри із загадуванням та відгадуванням загадок про предмет, ігри на порівняння.

З дітьми цієї вікової групи потрібно проводити такі ди­дактичні ігри, які б навчали їх самостійно знаходити загаль­ні ознаки в предметах, групувати їх згідно цих ознак, тобто навчали дитину операціям самостійного узагальнення. Це мо­жуть бути ігри: «Підбери пару», «Відгадай», «Назви одним словом», «Знайди і принеси», «Не помились», «У кого який предмет». Наприклад, дітям роздають картинки, вони їх розглядають і називають намальовані на них предмети. По­тім добирають картинки парами (чашку  і блюдце тощо).

Дидактичне завдання можна поступово ускладнювати, запропонувавши відгадати за описом, що намальовано на картинці, назвати одним словом. Згодом картинки декількох груп перемішуються і роздаються дітям порівну. При цьому у однієї дитини може бути декілька картинок однієї групи,  а у другої — жодної цієї групи. Одна дитина називає картинку,  а інші по черзі кладуть картинки, даної групи і називають їх.

Отже, дидактичні завдання в іграх дітей середньої групи зумовлюються змістом гри і передбачають такі дії, як роз­глядання картинок, групування, добирання згідно з програ­мою за певними ознаками.  Перед початком гри потрібно на­дати  дітям змогу розглянути картинки, перевірити, чи зна­ють вони зображені на них предмети. Найголовніше у  грі полягає в тому, щоб діти зрозуміли завдання, засвоїли за­дум гри, ігрові дії.

Пропоную приклади ігор, які можна проводити з дітьми середньої групи.             

Парні картинки

Дидактичне завдання: вчити дітей знаходити в предметах, намальованих на картинках, подібне і різне; ак­тивізувати словник дітей (подібні, різні, однакові), вихову­вати спостережливість.

Правила: відбирати лише ті картинки, в яких зов­сім однакові зображення. Вибирає той, хто не помилився.

Ігрові дії:шукати однакові картинки.

Хід гри. Діти сидять за столом, на якому розкладе­но картинки (10—12 штук), серед яких є дві однакові. Ви­хователь пропонує дітям знайти, назвати і показати одна­кові картинки. Парні картинки вихователь відкладає в бік. Складність в тому, що серед картинок можуть бути дуже подібні, але не однакові, наприклад: чашки од­накової форми, кольору, але одна чашка з ручкою, а дру­га — без ручки; два однакових яблука, але у одного є пло­доніжка, а у другого — немає. Гра проводиться з невели­кою групою дітей так, щоб всі діти сиділи з одного боку столу і всім було добре видно картинки. Ускладнюючи гру, можна доручати знаходити не одну пару картинок, а де­кілька пар. Діти розповідають про предмети, зображені на картинках, вказуючи, що в них подібне, однакове і різне.

«Де що можна купити»

Д и д а к т и ч н е  з а в д а н н я: закріпити знання дітей про те, що товари продаються в різних магазинах (продук­тових, промтоварних, книжкових; спортивних); вчити дітей розрізняти магазини за їхнім призначенням, орієнтуватись у навколишній обстановці; виховувати бажання допомагати батькам робити нескладні покупки.

Правила: співвідносити предмети, намальовані на картинках, з назвами магазинів на великих картинках. Ви­грає той, хто не помилився і перший закрив усі клітинки великої картинки.

Ігрові дії:шукати, знаходити картинки, закривати ними клітинки великих картинок.             

Хід г р и. Спочатку вихователь проводить з дітьми бесіду про те, де їхні батьки купують продукти, потрібні речі та предмети; які магазини знають діти, як називаються магазини біля їхнього будинку і дитячого садка, чи допо­магають вони своїм батькам  купувати хліб, молоко, інші продукти. Потім вихователь показує дітям великі картинки, на яких намальовано вітрини різних магазинів, і діти пізна­ють, що в них продається. Вихователь роздає дітям малень­кі картинки із зображенням різних предметів. Малюки по­винні подивитись на картинки і сказати, в якому магазині можна купити ці продукти, речі і покласти свою картинку на відповідну велику картинку.

Роздавши дітям картинки, вихователь оголошує: «Гру починаємо!» Діти підходять до столу і кладуть свої картин­ки на великі картинки. Наприклад, туди, де намальовано магазин «Молоко», кладуть картинки із зображенням  пакетів молока, сиру, масла, сметани.  Вихователь контролює правильність дій дітей, хвалить тих, хто швидко і правильно знаходить потрібний магазин.

«Добери картинку до вірша»

Дидактичне завдання: закріпити знання дітей про характерні ознаки тварин, рослин. Учити співставляти картинку з літературним текстом і визначати, до якої групи належить об’єкт.

П р а в и л о: хто правильно добере картинку до вірша, одержує фішку.             

Ігрові дії:підібрати картинки і визначити, до якої групи належить намальований на картинці предмет.

 Хід гри. Вихователь заздалегідь добирає картинки до знайомих дітям віршів і розкладає на столі перед дітьми. Звертаючись до дітей, читає вірш і пропонує кому-небудь із дітей знайти до нього картинку.              

«Пори року»

Дидактичне завдання: закріпити знання дітей про пори року, послідовність їх і характерні ознаки; вчити розпізнавати пори року, зображені на картинках, і розпо­відати про них.

Правила: уважно слухати загадки; картинку класти на стіл лише тоді, коли правильно відгадано загадку. Ви­грає той, хто першим покладе свої картинки на стіл.

Ігрові дії:співставляти зображення на картинці з описом або загадкою.

Хід гри. Кожна дитина одержує по три-чотири кар­тинки із зображенням сезонних явищ, (літніх, осінніх, зимо­вих, весняних). Вихователь загадує загадки, а діти, якщо вони відгадали їх і в них є відповідні картинки, підніма­ють їх, називають пору року і розповідають про те, що на­мальовано па картинці. Хто відгадав правильно, кладе кар­тинку на стіл.

Другий варіант гри. Дітям роздають картинки, на яких зображено сезонні явища. Вихователь пропонує одній дити­ні описати свою картинку, а іншим уважно слухати і відгадувати, яку пору року зображено на картинці. Правильна відповідь дає право одержати фішку. Виграє той, хто набе­ре більше фішок.

«Магазин «Овочі й фрукти»

Дидактичне завдання: закріпити вміння дітей розрізняти овочі і фрукти, називати їхні колір, форму, ве­личину, пізнавати їх на картинках, описувати картинку.

Правила: покупець вітається з продавцем, дякує за покупку; правильно і чітко називає овочі і фрукти, які хо­че купити, описує картинку; продавець відгадує картинку за описом.

Ігрові дії: описувати картинки.

Хід гри. Вихователь каже: «Давайте влаштуємо ма­газин. У магазині буде багато різних овочів і фруктів, які зображені на картинках». Пропонує розглянути картинки. Далі призначає продавця; решта дітей —покупці. Пояснює правила гри: покупці по черзі заходять до магазину, віта­ються з продавцем, описують якусь картинку, продавець відгадує і дає її покупцям, а вони дякують за покупку.

«Що кому потрібно»

Дидактичне завдання: закріпити, уточнити та розширити знання дітей про тварин; вчити розповідати про спосіб живлення, місце проживання тварин; виховувати тур­ботливе ставлення до тварин.

Правило: одержує картинку той, хто правильно від­повість.

Ігрові дії: добір відповідних картинок.

Хід гри. Кожній дитині дають картинки (дві, три) із зображенням диких і свійських тварин. Картинки із зобра­женням того, що їдять ці тварини, лежать на столі у вихо­вателя. Він показує дітям ці  картинки і запитує: «Кому потрібна морква?», «Кому потрібні булочка, яблуко?». Той, хто правильно назве тварину, одержує картинку. Якщо діти не знають, відповідає педагог, тим самим розширюючи знан­ня дітей.

 

«Не заблукай»

Дидактичне завдання: вчити дітей розрізняти польові, лісові, садові  квіти.

 Правило:виграє той, хто вірно знайде місце для своєї картинки.

Ігрові дії:знаходити відповідне місце для своєї картинки і розміщувати її на великій картинці.

Хід гри. На маленьких картинках намальовані польо­ві, лісові, садові квіти. Картинки роздають дітям. У вихователя на столі лежать великі картинки, на яких на­мальовано поле, ліс, сад. Вихователь викликає дітей і пропонує знайти місце для своєї квітки.

 

 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

СТАРША ГРУПА

(шостий рік життя)

Дітей шостого року життя в іграх навчають пізнавати об’єкти за описом, виділяти частини з цілого, а з частин складати ціле, групувати предмети за спільними ознаками. Ці завдання вихователь може реалізувати в  таких іграх: «Називай — не лови гав», «Сховаємо картинку», «Зробимо порядок», «Хто швидше назве одним словом» тощо.

Організовуючи гру «Магазин», вихователь пояснює ді­тям, що в магазин привезли різні товари (картинки),  але лежать вони всі разом. «Які відділи потрібно відкрити в ма­газині?» — запитує вихователь. Діти повинні відповісти узагальненим поняттям (іграшки, посуд, одяг, взуття). Потім вихователь пропонує розмістити товар по відділах і розповісти, які предмети є в кожному відділі.

Процеси пізнавання і називання предметів у цій групі ускладнюються новими  предметами, які вводяться в ігри. Називаючи зовнішні ознаки, потрібно встановити якісний стан предметів, пов’язати зміни зовнішніх ознак з внутріш­німи і на цій основі вчити дітей робити умовисновки. Ще більшої підготовки потребує від дошкільників завдання згрупувати предмети, не спираючись на їхні зовнішні озна­ки. Щоб весь час підтримувати в дітей інтерес до гри, треба придумувати нові цікаві ситуації, ролі, завдання.

У зв’язку з ускладненням дидактичних завдань в іграх старших дошкільників збільшується роль вихователя в грі. Він повинен постійно контролювати, як діти виконують ро­лі, тактовно спрямовувати гру, допомагати краще виконати ігрові дії, але ні в якому разі не стримувати ініціативи ді­тей, не обмежувати їхньої творчості.

«Чи  знаєш ти»

Дидактичне завдання: закріпити знання назв узагальнюючих понять (меблі, посуд, іграшки, овочі тощо). Розвивати зв’язну мову дітей.

П р а в и л а: уважно розглянути картинки. Класти кар­тинку на стіл, називаючи зображені предмети.

Ігрові дії:віднести предмети, намальовані на кар­тинках, до певних груп (меблі, посуд, іграшки тощо).

Хід гри. Діти одержують по три картинки. Після то­го як вони розглянули їх, ведучий пропонує вибрати кар­тинки, на яких зображені предмети однакового призначення: одяг або овочі, посуд тощо. Кладучи свої картинки в за­гальний ряд, діти називають зображені на них предмети. Вихователь перевіряє, чи правильно підібрані картинки і за­кріплює з дітьми назви узагальнюючих понять (меблі, по­суд, іграшки, овочі тощо). Під час виконання вправи діти по черзі розповідають, у які речі одягнені люди, що їм по­трібно для сервіровки столу тощо.

«Що де росте»

Дидактичне завдання: закріпити знання дітей про рослини; розвивати уміння групувати їх; розвивати ак­тивність і самостійність мислення.

Правило:хто першим покладе всі свої картинки, той  виграє.

Ігрові дії:добирати відповідні картинки.

 Хід гри. Гравці одержують по великій картинці на  кожний стіл з різними пейзажами (ліс, поле, сад, город).Маленькі картинки лежать в коробках. За сигналом вихователя діти підбирають маленькі картинки відповідно до змісту великої. Виграє той, хто швидше підібрав картинки, правильно їх назвав.

 При повторенні гри вводять нові картинки.

«Квітковий магазин»

Дидактичне завдання: вчити дітей розрізняти квіти садові, польові, лісові за листям, кольором;  виховувати естетичний смак; розвивати зв’язну, граматично правильну мову дітей, уміння описувати.

 Правило: продавці повинні правильно назвати квітку.

Ігрові дії:співставляти картинки з квітами, які сто­ять у вазах на столах у продавців, описувати картинки.

Хід гри. На столах розставлено вази з різними квіта­ми: садовими, лісовими, польовими. Біля них кілька дітей — це продавці. Решта дітей одержує картинки з намальовани­ми  на  них квітами, які треба купити. Діти по черзі йдуть у «магазин» і, дивлячись на картинку, описують потрібну їм квітку. Наприклад: «Я хочу купити велику, рожеву квітку.У неї приємний запах, росте в саду, на кущах». Продавці перевіряють, чи правильно покупець розповів про квітку, по­тім дають йому цю квітку, правильно її називають і заби­рають собі картинку. Коли в дітей збереться багато квітів, з них складають букети.

Гру «Магазин»  можна проводити з картинками, на яких зображено овочі і фрукти, іграшки, одяг, продукти харчування тощо.

Загадки про тварин

Дидактичне зав д а н н я: вчити класифікувати тва­рин (дикі, свійські), описувати їх; виховувати любов до тва­рин, бажання оберігати їх, піклуватися про них.

Правило:описувати картинку так, щоб дітям було зрозуміло, про яку тварину йдеться.

І г р о в і  д і ї:  загадувати і відгадувати загадки про тварин, описувати картинки.             

Хід гри. Вихователь пропонує дітям придумати різні загадки про тварин і розкладає на столі картинки, на яких зображені різні тварини. Дитина, яку викличе вихователь, повинна підійти до столу, взяти картинку і, нікому її не показуючи, описати тварину, яка на ній намальована. Вона перелічує її характерні ознаки: велика чи маленька, скільки в неї лап (ніг), якого вона кольору, де живе, що їсть, яку користь приносить. Вихователь бере картинку і складає та­ку загадку: «Тварина свійська, вона вкрита шерстю чорною рудою, іноді з білими плямами, має чотири ноги, довгий хвіст, на голові роги, дає молоко, м’ясо. Хто це?» Діти від­гадують. Потім самі складають загадки про тварин. Коли якійсь дитині важко справитись із завданням, вихователь кількома допоміжними запитаннями допомагає їй сформувати в інших дітей уявлення про певну тварину. 

Другий варіант гри. Вихователь показує вірші-загадки про тварин, а діти відгадують і знаходять відповідні кар­тинки.  Можна використати такі загадки:

 

На дереві все грається, 

Угору піднімається,

Кривляється, чіпляється,

На хвостику гойдається,

І зветься це малятко-

Веселе...

(Мавпенятко)

 

Живу я там, де вічний лід,

Люблю я рибу на обід.

В кожусі білому завжди,

Виходжу часто я з води,

Умію плавати й пірнати...

А як мене, малята, звати?

(Білий ведмідь)

 

Я веселий,  я - красивий,

Як біжу я, в’ється грива,

Копитами туп-туп-туп,

По камінню цок-цок-цок.                                                   

Хвіст у мене довгий-довгий,

Хвіст у мене мов шовковий,

(Кінь)

 

Довгі вуха, куций хвіст,

Невеличкий сам на зріст.

На городі побував,

Там капустки пожував.

Довгі лапки: скік та скік,

Ми погнались, а він втік.

(Заєць)

 

 

 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

Рекомендована література

  1. Базовий компонент дошкільної освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021  №33 .
  2. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. 

           проекту – Огнев’юк В. О.), Лист ІМЗО від 14.07.2020 №22 1/12-Г-   

           572, Лист МОН  від 23.07.2020 №1/11-4960 – нова редакція 2020 

           року.

  1. Бондаренко А. К. «Дидактичні ігри в дитячому садку». - 1990.
  2. Васильєва М. А. «Керівництво іграми дітей у дошкільних установах». - 1986.
  3. Крутій К. Скарбничка ігор для розумних батьків і кмітливих дітлахів / Автори та укл. К. Крутій, Н. Маковецька. – 3-тє вид., виправ. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2010.
  4. Сорокіна А. В. «Дидактичні ігри в дитячому садку». - 1982.
  5. Усова А. Т. «Роль гри у вихованні дітей». - 1976.
  6. Фесюкова Л.Б. Розвивальні ігри для дітей 4-7 років. – Х. : Ранок: Веста, 2007.
  7. «Дидактичні ігри з розвитку мовлення» // Дошкільне виховання. - №4,1988.
  8.  «Дидактичні ігри з математичним змістом» // Дошкільне виховання. - №6, 1986.

 

Картинки по запросу методична робота в днз

 

docx
Додано
26 січня 2023
Переглядів
2484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку