Мета і задачі:
Тема «Організація алгоритмів розгалудження мовою Turbo Pascal»
Мета і задачі:
Хід заняття:
Організаційний момент.
Повторення теми минулого заняття по опорному конспекті по темі: “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ” у формі усного опитування.
Опорний конспект по темі “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ”
Визначення. Розгалуження – це така форма організації дій алгоритму, при якій залежно від виконання або невиконання деякої умови відбувається або одна, або інша послідовність дій.
Блок – схема розгалудження
У мові Turbo Pascal розгалуження організується за допомогою двох операторів: IF і CASE.
IF<умова> THEN<оператор1> [ELSE<оператор2>];
CASE <вираз - умова> OF
<до1>: <оператор 1>[;
<до2> : <оператор 2>;
………………………………
<k n > : <оператор n > ELSE <оператор> ]
END;
ДО1, ДО2,...,Кn - константа або діапазон значень.
А тепер згадайте, будь ласка, картину В. Васнєцова “Витязь на распутьи”. Давайте опишемо цю картину: сидить витязь на коні перед каменем, на якому висічені слова: “Праворуч підеш - коня втратиш, ліворуч підеш - життя втратиш”. Скажіть, з погляду алгоритмізації й програмування, що написано на камені? “мал. 1”. (Це розгалуження в повній формі: якщо витязь піде праворуч, але залишиться живий, якщо ліворуч - то загине)
Малюнок 1.
Перевірка домашнього завдання.
Два учні оформляють на дошці розв’язок домашніх задач
Поки учні оформляють свої рішення, проводиться коротке опитування по теорії:
Після опитування перевірка рішення домашніх задач, акцентується увага на використанні оператора IF . Далі перевірка теорії по темі “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ”.
Перевірка теорії по темі “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ”
Знання теорії по темі “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ” перевіряються різними методами (різнорівневий підхід) залежно від здатностей учнів по предметі: слабким учням пропонується тест, інші учні пишуть перевірну роботу.
ТЕСТ:
Питання 1: Оператори розгалуження застосовується в алгоритмах для:
а) виконання одних або інших дій залежно від виконання або невиконання деякої умови;
б) виконання одних або інших дій;
в) виконання деяких дій залежно від умови.
Питання 2: Розгалуження в алгоритмах застосовується в повній формі:
а) при невиконанні деякої умови потрібно зробити деякі дії;
б) при виконанні деякої умови потрібно зробити певні дії;
в) при виконанні деякої умови потрібно зробити одні дії, а при його невиконанні – інші дії.
Питання 3: Розгалуження в алгоритмах застосовується в короткій формі:
а) при виконанні деякої умови потрібно зробити деякі дії;
б) при виконанні деякої умови потрібно зробити одні дії, а при його невиконанні – ніяких;
в) при невиконанні деякої умови потрібно зробити якісь дії
Питання 4: Мовою Turbo Pascal розгалуження організується за допомогою операторів:
а) readln, writeln;
б) if, case;
в) присвоєння (:=), go to.
Питання 5: Оператор IF у повній формі записується так:
а) if <умова>then <оператор1> else <оператор 2>;
б) if <умова>then <оператор1>
if <умова>then <оператор 2>
if <умова>then <оператор 3>
……………………………………….
if <умова>then <оператор n> else <оператор n+1>;
в) if <умова>then <оператор1>.
ПЕРЕВІРНА РОБОТА.
Варіант № 1.
Питання 1: Дайте поняття алгоритму, який має розгалуження.
Питання 2: Зобразіть блок-схему повної форми розгалуження алгоритму.
Питання 3: Напишіть формат оператора CASE.
Варіант № 2
Питання 1: Дайте поняття алгоритму, який має розгалуження.
Питання 2: Зобразіть блок-схему неповної форми розгалуження алгоритму.
Питання 3: Напишіть формат оператора IF.
РОЗВ’ЯЗОК ЗАДАЧ
A) Всім класом
Розв’яжемо на дошці задачі, використовуючи картки “ Задачі по темі “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ”. Розв’яжемо задачі № 1,5.
(Картки видаються кожному учню).
Картка “Задачі по темі “Організація алгоритмів розгалуження мовою Turbo Pascal ”
Задача № 1: Ввести число. Якщо воно невід’ємне, то відніміть від нього 50, у противному випадку додати до нього 100. (Написати програму, накреслити блок-схему).
Задача № 2: Ввести 2 числа. Якщо їхній добуток від’ємний, помножити його на -2 і вивести на екран, у противному випадку збільшити його в 1,5 рази й вивести на екран. (Написати програму, накреслити блок-схему).
Задача № 3: Ввести 2 числа. Відняти від більшого менше.
Задача № 4: Ввести число. Якщо воно парне, розділити його на 4, якщо непарне - помножити на 5.
Задача № 5: Ввести зріст людини. Вивести на екран “ВИСОКИЙ”, якщо його ріст перевищує 180 см., і “НЕ ДУЖЕ ВИСОКИЙ” у супротивному випадку.
Задача № 6: Скласти програму, що запитує вік людини й, якщо йому 18 років і більше, повідомляє “ Чудово. Ви вже можете водити автомобіль”, а в супротивному випадку - “ На жаль, водити автомобіль Вам зарано ”.
Задача № 7: Скласти програму обчислення значень функції для будь-якого х за бажанням користувача:
sin2 x + 2, якщо x < 0
√x + √x2+ 1, якщо x > 0
Задача № 8: У дитини Кузьми вилізло вже s зубів, а в його баби Дусі залишилося w зуба. Задати за допомогою генератора випадкових чисел 2 цілі числа від 0 до 5 - значення для s і w. У кого зубів більше?
Задача № 9: Вовочка, аматор стріляти з рогатки, 7 разів попадав у міліцію. Увести із клавіатури ціле позитивне число - № влучення. Визначити результат: 4,6,7 – «Міліціонери вставляли нове скло», 2,5 – «Нове скло вставляв тато Вовочки», 1, 3 – «Скло не розбилося».
Задача № 10: Скласти програму, що запитує введення трьох значень температури й перевіряє, чи є серед них температура танення льоду?
Задача № 11: Вводяться три значення прискорення вільного падіння. Програма повинна перевірити, чи є серед них прискорення вільного падіння.
Задача № 12: Скласти програму, що запитує введення формул трьох кислот і перевіряє, чи є серед них формула сірчаної кислоти?
Задача № 13: Скласти програму, що запитує введення температури тіла людини й визначає, здоровий він або хворий ( здоровий при 360 < t0 < 370)?
Б) розв’язок задач у парах.
Парна робота за комп'ютером по картках - завданням.
Картки-Завдання:
Введіть число. Якщо воно ціле, то розділить його на 2, якщо ж ні то помножте його на 10 |
Введіть число. Якщо його модуль більше 7, то помножте його на 1,5, у супротивному випадку помножте його на 7 |
Введіть два числа. Якщо їх сума більше 100, то надрукуйте слово «БАГАТО», у суперечному випадку надрукуйте слово «МАЛО» |
Введіть число. Якщо воно ділиться на 7 без остачі, то виведіть не екран слово «ДІЛИТЬСЯ», у супротивному випадку виведіть на екран слово «НЕ ДІЛИТЬСЯ» |
Введіть два числа. Якщо їх середнє – арифметичне більше 10, то виведіть на екран слово «УРА!», в супротивному випадку виведіть на екран слово «КАРАУЛ!». |
Введіть два номери квартир. Складіть програму, яка б перевіряла, чи є серед введених номерів квартир номер вашої квартири. |
Складіть програму, яка б запитувала введення двох значень температур і перевіряла, чи є серед них температура кипіння води. |
Складіть програму, яка б запитувала введення двох чисел і перевіряла чи є серед низ число π «Пі» |
Короткий розбір домашнього завдання на наступне заняття.
Дома розв’яжіть дві задачі - № 2 і № 8. Для задачі № 8 іде пояснення поняття генератора випадкових чисел і його використання при розв’язку даної задачі.
Підведення підсумків заняття.
Розбираємо питання учнів. Оцінка робіт учнів коментується, пояснюються допущені оцінки.