Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей світу, ґрунтується на тому, що всі діти — цінні й активні члени суспільства. Тому організація освітнього простору повинна будуватися на таких складових інклюзивного навчання, як інклюзивна культура, інклюзивна політика та інклюзивна практика.
Інклюзивна культура несе філософію інклюзивної освіти будується на інклюзивних цінностях та є загальною для всіх співробітників школи. Спосіб впровадження інклюзивної освіти стає відчутним для всіх учасників співтовариства.Інклюзивна політика повинна відображати інклюзію у всіх шкільних документах, стратегіях та інституційному розвитку. Документи, розроблені школою, мають передбачати чіткі стратегії розвитку дитини та інклюзивного простору, в якому вона знаходиться.Інклюзивне навчання ставить серйозні завдання перед освітньою системою і функціонуванням закладу освіти, мобілізує до злагодженості роботи колективу, удосконалення програм і методів навчання, стимулюючи розвиток компетенції вчителів та інших фахівців.
Універсальний дизайн в освіті – це дизайн усіх складових навчального процесу, в центрі його уваги є дитина. Дизайн враховує потреби усіх учнів, в тому числі з ООП, у створенні начального плану, програми, у оцінюванні знань, під час вибору методів викладання, розробці архітектурного дизайну школи, бібліотеки, спортивних майданчиків, гуртожитків, веб-сайтів, посадових інструкцій та навчальних матеріалів.
Універсальний дизайн ґрунтується на семи принципах: Рівність і доступність використання;Гнучкість використання;Простота і зручність у використанні;Сприйняття інформації, незважаючи на сенсорні можливості користувачів або зовнішні умови;Мінімізація помилок;Незначні фізичні зусилля;Наявність необхідного розміру місця, простору
На законодавчому рівні в Україні універсальний дизайн забезпечений документами: Закон України «Про освіту». Згідно з внесеними змінами (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст.380). П.13. інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей. П. 24. розумне пристосування – запровадження, якщо це потрібно в конкретному випадку, необхідних модифікацій і адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з особливими освітніми потребами конституційного права на освіту нарівні з іншими особами. П. 28. універсальний дизайн у сфері освіти – дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання усіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну.
ДБН В.2.2– 17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» У цьому документі містяться вимоги до проектування та реконструкції цивільних (житлових та громадських) будинків і споруд. У ньому наводяться вимоги до облаштування земельних ділянок, де враховуються різні види тактильних засобів на Рівність і доступність використання Гнучкість використання Просте та зручне використання Сприйняття інформації з урахуванням різних сенсорних можливостей користувачів Припустимість помилок Низький рівень фізичних зусиль. Наявність необхідного розміру простору, пішохідних шляхах; облаштування автостоянок; спорудження сходів і пандусів, світлової та звукової інформаційної сигналізації ліфтів та підйомників; для організації шляхів евакуації та пожежобезпечних зон.
Особливості застосування універсального дизайну в інклюзивному освітньому середовищіУніверсальний дизайн в освіті: Формує філософію освіті, освітнього процесу, середовища, яке враховує потреби всіх користувачів;Змінює стереотипи і підходи до навчання;Визначає право кожної дитини на освіту без будь-яких розмежувань;Змінює освітні процеси і середовища, а не учня;Підтримує міждисциплінарний підхід за участі широкого кола фахівців; Підтримує гнучкість програм, різні навчальні методики і проведення відповідного оцінювання , зважаючи на різноманіття потреб учнів і підготовки їх до опрацювання матеріалу;вимагає від учителів, адміністрації шкіл, фахівців розуміння того, яким чином краще інтегрувати нові навчальні методики, допоміжні технології в практику і щоденне функціонування закладу освіти;Не є “ розміром, який пасує всім ”, “ не панацея “, насамперед це гнучкість і пошук альтернативних рішень;Процес, який підтримує усіх учнів, які навчаються у закладах освіти.
Цілі уроку. Учитель або асистент учителя працюють разом із учнем, щоб установити індивідуальні цілі навчання на уроці. Мета універсального дизайну полягає в тому, щоб учню зрозумілими були зміст та процес засвоєння власних навчальних навичок (цілей) у конкретний момент на уроці. Учні записують, чого саме вони прагнуть досягти за урок та вклеюють малюнок діяльності у свої зошити. У кінці заняття, якщо результати не відповідають цілям, дитину заохочують замислитися над тим, що могло б допомогти їй зробити це.
Тип виконання. У традиційному класі для учня може бути лише один спосіб виконання завдань. З точки зору універсального дизайну є кілька варіантів виконання:тести з визначеннями;декілька типів виборів відповідей; сітка відповідей та структурована відповідь; відповіді «так/ні» / картки «так/ні»;портфоліо теми; створення підкасту або відео, малюнок / комікс та ін.
Тип подання матеріалу. Учні повинні мати варіанти для засвоєння матеріалу, включаючи друкований, цифровий та аудіокниги. Для цифрового тексту важливі параметри розширення тексту, а також вибір кольорів та контрастності екрану. У відео є підписи-субтитри, а для аудіозаписів є записи тексту.
Універсальний дизайн освіти не суперечить іншим методам і практикам. Він фактично включає і підтримує багато сучасних, заснованих на дослідженнях підходах до навчання, таких як:спільне навчання (групова робота),диференційоване навчання,оцінка, заснована на успішності,навчання в процесі реалізації проекту,мультисенсорне навчання,теорія множинного інтелекту,принципи навчання, орієнтовані на учня та ін.
Стратегії універсального дизайну: Розширення можливостей навчання з використанням тематичних досліджень, музики, рольових ігор,спільного навчання, практичних занять, екскурсій, запрошених доповідачів, веб-комунікацій та ін. Вибір форм навчання, надаючи можливості для індивідуальної, парної і групової роботи, а також дистанційного. Використання різних матеріалів щоб уявити, проілюструвати і закріпити новий навчальний зміст — онлайн ресурси, відео подкасти, Power. Point презентації, електронні книги. Організаційні підказки, довідкова інформація для вивчення нових концепцій з використанням картин, артефактів, відеороликів та інших матеріалів. Надання тимчасової підтримки для зменшення складності завдання. Надання навчального плану, начерків, резюме, навчальних посібників і копій слайдів Power. Point. Різні інструкції — усно, у письмовій формі, щоб залучати учнів візуально. Використання слайдів, графіків і діаграм. Використання гнучких методів для оцінки, різні способи демонстрації знань учнями — візуальні, усні, письмове подання.
Відповідно до Закону України “Про освіту”, розумне пристосування – це запровадження, “якщо це потрібно в конкретному випадку, необхідних модифікацій і адаптацій із метою забезпечення реалізації особами з особливими освітніми потребами конституційного права на освіту нарівні з іншими особами”.
Приклади розумного пристосування в школі:зміна місця класу (з третього поверху на перший);забезпечення різних форм комунікації в класі;використання матеріалів у альтернативних форматах;надання послуги перекладу жестової мови;використання підйомника;застосування допоміжних технологій у навчанні, під час іспитів, ЗНО;надання учням додаткового часу під час складання контрольних робіт, ЗНО;використання альтернативних способів оцінювання тощо.
Невід’ємною складовою сучасного освітнього простору із застосуванням принципів універсального дизайну є ресурсна кімната і медіатека Ресурсна кімната - створення комфортного простору для організації процесу навчання дітей з ООП на основі застосування особистісно-орієнтовних методів навчання. Приміщення ресурсної кімнати поділено на дві зони: навчально-пізнавальну і побутово-практичну. Зауважте! Поняття «ресурсна кімната» офіційно вжито у наказі МОН від 23.04.2018 № 414, яким затверджено Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти.
Висновки та рекомендації використання універсального дизайну у сфері освіти:змінює стереотипи і підходи до викладання та навчання; визнає право кожної людини на освіту без будь-яких обмежень; змінює навчальний процес і середовище, а не вихованця, учня, студента; підтримує міждисциплінарний підхід за участі широкого кола фахівців; підтримує гнучкість програм, різні навчальні методики та проведення відповідного оцінювання, зважаючи на різноманіття потреб учнів, студентів; вимагає від вчителів, фахівців, адміністрацій шкіл, розуміння того, яким чином краще інтегрувати нові навчальні методики, допоміжні технологічні процеси підтримки усіх учнів, які навчаються у загальноосвітніх та професійних закладах.
Отже, універсальний дизайн передбачає максимальне врахування користувачів того чи іншого продукту, послуги ще на етапі планування їх дизайну, розумне пристосування здійснюється коли продукти чи послуга вже створені, але потребують їх адаптації відповідно до особливостей користувачів.
Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосуванняhttps://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/Як проєктування за принципами універсального дизайну може врятувати життя?https://naiu.org.ua/yak-proyektuvannya-za-pryntsypamy-universalnogo-dyzajnu-mozhe-vryatuvaty-zhyttya/https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/
«Теорія і практика інклюзивної освіти»https://fileview.fwdcdn.com/?url=https%3 A%2 F%2 Fmail.ukr.net%2 Fapi%2 Fpublic%2 Ffile_view%2 Flist%3 Ftoken%3 Du. SS-DO3a. HFDw2bz9-Cu. FAAFIn. NSfmw. TNNKl. BRTs. Gf818 UUWL-Nv7w. YEoc. Sfh. Nt. Kbms. HNDOVEkta96nkmi2g. HQa. Cz. SGz. CWIBdm7 Ts. TAqzy-81 Sac%253 Ag. Lqq. Ydo. X_d. Ngy5 Ka%26r%3 D1619518217132&default_mode=view&lang=uk#start=0