ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЖИМУ ДНЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ

Про матеріал
Режим дня - правильний розподіл у часі головних процесів життєдіяльності дитини. Розвивальний і виховний ефект режиму заснований на принципі ритмічності, згідно з яким усі заняття мають відповідати ритму життєдіяльності організму. Щоденне дотримання режиму дня позитивно впливає на перебіг усіх фізіологічних процесів у організмі, стан нервової системи. Режим дня, який відповідає потребам віку і стану здоров’я дитини, сприяє її життєрадісному, бадьорому настрою, має велике виховне значення, оскільки привчає її до порядку, організованості. Активна діяльність повинна чергуватися з відпочинком для відновлення сил організму.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЖИМУ ДНЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

У стані війни діти дошкільного віку належать до найвразливішої  категорії населення. Перебуваючи в небезпеці, в тривалому стресовому стані, дитина позбавлена нормальних умов для розвитку та освіти. Першочерговими завданнями вихователя у воєнний час є: організація режиму дня дитини дошкільного віку для повноцінного дистанційного навчання.

Правильно організований режим дня - неодмінна умова нормального фізичного розвитку дитини, зміцнення її здоров’я, підтримання високого рівня фізичної і розумової працездатності. Установлений режимом певний ритм життя сприяє нормальному перебігу всіх фізіологічних процесів в організмі.

Режим дня - правильний розподіл у часі головних процесів життєдіяльності дитини. Розвивальний і виховний ефект режиму заснований на принципі ритмічності, згідно з яким усі заняття мають відповідати ритму життєдіяльності організму. Щоденне дотримання режиму дня позитивно впливає на перебіг усіх фізіологічних процесів у організмі, стан нервової системи. Режим дня, який відповідає потребам віку і стану здоров’я дитини, сприяє її життєрадісному, бадьорому настрою, має велике виховне значення, оскільки привчає її до порядку, організованості. Активна діяльність повинна чергуватися з відпочинком для відновлення сил організму. Адже кожна праця потребує певних зусиль, раціональний розподіл яких зумовлює оптимальний рівень утомлюваності. Недостатній відпочинок спричинює перевтому, яка може призвести до розладу діяльності нервової системи [5].

Діти дошкільного віку дуже чутливі до змін у режимі дня. Порушення режиму знижують працездатність організму, спричинюють розлади діяльності і поведінки дітей, які стають роздратованими, вередливими. Чим менша дитина, слабша її нервова система, тим важливіше дотримання встановленого порядку зміни видів діяльності.

Як же організувати режим дня дошкільника в дистанційному форматі, що б він наближено був до режиму дошкільної установи? Перш за все режим дня в дистанційному форматі має відповідати таким педагогічним вимогам:

1. Відповідність природному ритму основних фізіологічних процесів дитячого організму, чергування активної діяльності з відпочинком.

2. Постійність, стійкість і визначеність головних елементів.

3. Гнучкість. Режим має враховувати природні біоритми дитячого організму.

Данна робота рекомендована вихователям щодо організації режиму дня дітей групи раннього віку  у дистанційному форматі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основна частина

В Законі України «Про освіту» стаття 3 пункт 1 чітко вказано, що: «Кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених  Конституцією та законами України» [2], але що робити коли в твоїй країні війна і це право намагаються порушити? Міністерство освіти і науки України, що є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, трансферу (передачі) технологій видали лист  № 1/3371-22 від 06.03.2022 «Про організацію освітнього процесу в умовах військових дій». Керуючись даним листом та основними документами:

1. Конституція України.

2. Конвенція про права дитини.

3. Закон України «Про освіту».

4. Закон України «Про дошкільну освіту».

5. Закон України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 р. 2402 - ІІІ, зі змінами від 24 квітня 2008 р.

6. Положення про дошкільний навчальний заклад затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305 ( зі змінами, постанова Кабінету Міністрів України № 86 від 27 січня 2021р).

7. Базовий компонент дошкільної освіти (2021).

Педагоги нашого освітнього закладу працюють на освітньому фронті, але нажаль у дистанційній формі. У процесі організації освітньої діяльності в дистанційному форматі перш за все я, як вихователь:

  • організувую навчання та надаю методичну підтримку батькам щодо дистанційної роботи з дітьми;
  • забезпечюю батьків та дітей необхідними інернет ресурсами для навчання;
  • організувати психолого-педагогічну підтримку та супровід усіх учасників освітнього процесу;
  • контролюю систематичність організації освітнього процесу з дітьми раннього віку. 

 На початок навчального року у групу раннього віку було набрано дітей віком від 1,5 – 3 роки в кількості 15 чоловік. Відповідно до розпорядження відділу освіти наш навчальний заклад працює дистанційно. Організація навчально-виховного процесу планувалася відповідно до листа МОН від 27.08.22  №1/8504-22 « Про окремі питання діяльності закладі в дошкільної освіти у 2022-2023 навчальному році».

Основним завданням для мене було розробити такий режим дня. Який був би наближений до режиму дня закладу освіти. В організації режиму дня були залучені батьки, бо без їх співпраці такий режим не був би активним. Адже дистанційне навчання передбачає 60% роботи батьків з дітьми. У статті 8 Закону України «Про дошкільну освіту»  про роль сім’ї у дошкільній освіті вказано, що:

  • Сім’я зобов’язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити дошкільну освіту в сім’ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.
  • Відвідування дитиною закладу дошкільної освіти не звільняє сім’ю від обов’язку виховувати, розвивати і навчати її в родинному колі.
  • Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність перед суспільством і державою за розвиток, виховання і навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров’я, людської гідності [2].

Отже, батьки, як суб’єкти освітнього процесу, несуть відповідальність за здобуття дошкільної освіти власною дитиною [3]. Тож слід пам’ятати, що батьки вихованців у дистанційному форматі - наші головні партнери. У нинішніх умовах моє завдання  - підтримувати зв'язок з батьками вихованців, готувати та надавати матеріали, які допоможуть їм організувати найкращий «садочок» для дітей удома. Тож формат дистанційної освіти набув вигляду «вихователь-батьки - діти» (вихователь навчає батьків, що б батьки навчили дітей).

На перший онлайн зустрічі з батьками було обговорено режим дня роботи дитини в домашніх умовах під час дистанційного навчання.  Тож ми спільно з родинами обговорили та прийняли режим дня для групи раннього віку:

  •     7:30 - 8:00.  Підйом, ранковий туалет, ранкова гімнастика (учимо дитину дотримуватись особистої гігієни, а саме самостійно вмиватися, чистити зуби, мити руки з милом, користуватися рушником. Виконуємо разом з малюком ранкову гімнастику, використовуємо власний приклад. При виконанні ранкової гімнастики можна використовувати матеріали до заняття в Classroom у розділі «Здоров’я та фізичний розвиток» де щомісяця виставляється новий комплекс загально розвиваючих вправ, або ж використати платформу YouTube та такі чудові канали, як:  Fresh Motion (https://www.youtube.com/@FreshMotion), з любов'ю до дітей (https://www.youtube.com/@SonechkoProject).
  •   8:00 - 9:00.  Ігри, підготовка до сніданку (у ранковий час грайте з дитиною в ігри малої та середньої рухливості. Такі ігри сприяють розвитку пам’яті, кмітливості,розвивають спостережливість. Повільний темп удосконалює координацію рухів і рухових умінь. Як приклад граємо в такі ігри: «Видуй кульку з чашки», «Накинь кільце», «Побудуй вежу», «Збий кеглю», «Влуч мішечком в ціль», «Принеси предмет»).
  •   9:00 - 9:30.  Сніданок. (Анімаційні ілюстрації допомагають дитині  можливість  самостійно навчатись сідати на стілець та вставати з нього, підсовувати стілець до столу; вчать їсти охайно, не обливаючись; після їжі користуватися серветкою. Завдання батьків - допомагати дитині, але не виконувати за неї все самостійно, направляйте її словесно , а не дієво.)
  •   C:\Users\Андрей\Desktop\Безымянный.png9:30 - 10:00. Навчальна діяльність.   Щодня в Classroom відповідно до розкладу виставляються заняття. Завдання батьків переглянути та виконати за зразком.

C:\Users\Андрей\Desktop\2.pngАсинхронні заняття узгодили проводити за допомогою Classroom  (https://classroom.google.com/c/NTQ3MDY4MjkyODM1?cjc=sbfsbsj), так як ця платформа дала можливість виставляти власні відео заняття (відео матеріал попередньо був знятий та змонтований за допомогою програми Movavi Video та завантажений на платформу YouTube) та запозичені відео заняття які відповідали календарному  плануванню.

Синхронні заняття. Узгодили з батьками:

  • що онлайн зустріч буде відбуватись за допомогою платформи Google Meet;
  • час і дата, необхідні матеріали для заняття будуть попередньо узгоджуватись з батьками за допомогою Viber ( не більше 2 разів на місяць, тривалістю до 10 хвилин).
  • обовязкова присутність когось із дорослих на занятті, для моральної психологічної підтримки дітей;
  • кількість учасників не більше 5 чоловік;
  • гарний настрій, якщо малюк не має бажання займатись на занятті не силуємо його.

C:\Users\Андрей\Downloads\1682678838927.jpgC:\Users\Андрей\Downloads\1682678838948.jpg

 

                                                

 

 

 

C:\Users\Андрей\Downloads\1682678838936.jpg

 

 

 

 

 

 

  •      10:00 - 12:00. Підготовка до прогулянки, прогулянка. Батькам надані рекомендацій через додатки Viber, Telegram щодо організації прогулянки, проведення дослідницької роботи, рухової активності та дидактичних ігор.
  •      12:00 - 13:00. Підготовка до обіду, обід. Рекомендовано під час обіду переглядати відео про користь продуктів, які в даний момент дитина вживає.

 

Також батькам надаються консультації для формування культурно-гігієнічних навичок дітей (самостійно вчимо сідати на стілець та вставати з нього, підсовувати стілець до столу; їсти охайно, не обливаючись; вчимо їсти  хліб і заїдати рідкою їжею (суп, борщ тощо), самостійно їсти  ложкою з тарілки, пити з чашки, після їжі користуватися серветкою).

  •      13:00 - 15:00. Підготовка до сну, сон. Рекомендації: розкажіть дитині казку або заспівайте колискову, можна ввімкнути аудіо запис,  який заспокійливо впливає на дитину та сприяє розслабленню нервової системи і спокійному сну (в ніякому разі не вмикайте мультики, дайте можливість відпочити очам). Використовуйте погладжу вальні рухи, гладьте животик, спинку, руки чи ніжки це знижує тонус м’язів та знімає напруження.

MessengerЗа запитом батьків проводжу для них індивідуальні консультації,  онлайн зустрічі. Для спілкування я використовую такі додатки: спільний чат, Viber, Telegram, Messenger.

10 фактів про Viber, які ви повинні знати — Tokar.uaЧтобы выжить и рассчитаться с долгами, Telegram займёт $1 млрд

 

 

 

 

C:\Users\Андрей\Downloads\1682949191118.jpg Більш доступним та зрозумілим для батьків виявився viber, так як він дає можливість спілкуватися аудіо-відео зв’язком та можливість обмінюватись текстовим повідомленням. Нами була створена viber група під назвою «Сонечко», яка об’єднувала всіх батьків групи. За допомогою даного чату ми мали можливість проводити анкетування, фотовиставки, збирати дані, відповідати на нагальні питання.

C:\Users\Андрей\Downloads\1682949191093.jpgC:\Users\Андрей\Downloads\1682949191109.jpg

 

 

  •      15:00 - 15:30. Підйом, оздоровчі процедури.  Рекомендації: Проведіть для дитини комплекс гімнастичних вправ на різні групи м’язів та вправи для формування стопи і постави, для загального зміцнення при цьому можна використовувати платформу YouTube .
  •         15:30 - 16:00. Полуденок. Закріплення навичок самообслуговування.
  •      16:00 - 17:00. Ігри, самостійні заняття. Рекомендовано використовувати навчально-ігрові платформи:   https://learningapps.org/,     https://numo.mon.gov.ua/

             Навчаємось разом | Апостолівська міська рада                                        LearningApps.org - interaktive und multimediale Lernbausteine                                

Ці платформи легкі та доступні. Батьки разом з дітьми грають із задоволенням у настільно-друковані дидактичні ігри - кубики, пазли тощо, навчають складати картинки, послідовно відтворюючи події на них, поєднувати зображення за певними ознаками предметів тощо.

  •      17:00 - 19:00. Підготовка до прогулянки, прогулянка. Запропоновано буклет «Вечірня прогулянка» в якому розкрито питання підготовки до прогулянки:
    •          привчання дитину до самостійності (вибір одягу, самостійно одягатися та взуватись); дихаємо на повні легені;
    •          ігри малої та середньої рухливості;
    •          як привчити дитину до самостійної гри.
  •         19:00 - 19:30. Повернення з прогулянки, вечеря.  Розроблені інформаційні листівки:
  •          Важливість гігієнічних процедур.
  •          Мікроби, які живуть на брудних руках та їх шкода дитячому організму.
  •          Правила поведінки під час прийому їжі.
  •          Вчимо самостійно користуватися столовими приладами.
  •          Допомагаємо прибирати після вечері.
  •      19:30 - 20:20. Спокійні ігри з рідними, читання казок, перегляд дитячого мультфільму, бесіди.              Практичним психологом закладу надається розробка терапевтичних казок на доступному для батьків додатку. Ці казки можуть читатись самими батьками, або надати можливість дитині прослухати аудіо казку.
  •      20:20 - 21.00.  Гігієнічні процедури, укладання в ліжко, нічний сон.  Привчати дітей до нового режиму в дистанційній формі навчання має вихователь у взаємодії з батьками. Батьки в свою чергу повинні дотримуватися даного режиму, дотримуватись  рекомендацій щодо організації життєдіяльності дітей удома. При цьому батьки повинні усвідомлювати, що режим дня є засобом не лише фізичного виховання, а й основою успішного всебічного розвитку.

Данний режим роботи  позитивно сприйняли всі батьки групи раннього віку. Але аналіз показав, що 55% батьків чітко дотримувалися запропонованого режиму дня і досягли того що вихованці закладу максимально наблизили свій режим дня до режиму дня закладу дошкільної освіти. Завдяки цьому вони зможуть краще адаптуватися до перебування у закладі освіти при змінні форми навчання. 45% батьків неповною мірою дотримувались режиму дня з причин байдужості та зайнятості на роботі.

 

 

Висновок

Сьогодні ми бачимо, як стрімко змінюється суспільство, умови життя, настрої і потреби людей. Зазнала значних змін і дошкільна освіта. Тож  нові завдання і виклики постають перед нами вихователями, а ми в співпраці з батьками маємо їх реалізувати. Саме дорослі члени родин є першими помічниками і партнерами педагогів у реалізації компетентності в контексті здорової особистості майбутнього, які ми намагаємося реалізувати за допомогою чітко сформованого режиму дня. Адже правильно організований режим дня - неодмінна умова нормального фізичного розвитку дитини, зміцнення її здоров’я, підтримання високого рівня фізичної і розумової працездатності. Дотримуючись принципів організації життєвого ритму вдома підчас дистанційного навчання,  а саме:

  • Рівномірність і ритмічність у роботі.
  • Поступове включення в роботу.
  • Послідовність і системність діяльності.
  • Правильне чергування праці й відпочинку. 
  • Заміна одних форм праці іншими для зменшення втоми.
  • Систематичність вправ, що забезпечує високу працездатність, зміц­нює навички[4].

Такий  установлений режим сприятиме нормальному перебігу всіх фізіологічних процесів в організмі. Потреби дитини у сні, харчуванні, чистоті, зміні видів діяльності, прогулянках на повітрі зумовлюють відповідний режим дня, що має важливе значення для збереження і зміцнення її здоров’я, повноцінного розвитку. Але поряд з цим є один мінус, такий режим діє при умові плідної співпраці батьків.

 

 

Література

  1. Базовий компонент дошкільної освіти України / Під наук. керівн. Піроженко Т. О., авт. кол-в: Байєр О. М., Безсонова О. К., Брежнєва О. Г., Гавриш Н. В., Загородня Л. П. та ін. 2021. 37 с.
  2. Закон про освіту.: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Baz ovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

  1. Шалда Н. Організація освітнього процесу в дистанційному форматі// Дошкільне виховання. – 2023. - №2
  2. Швайка Л. Організація оздоровчої роботи в ДНЗ. – Х.: Вид. група «Основа». – 2008. – 253с
  3. Режим дня.: http://dnz354.edu.kh.ua/navchaljno-vihovnij_proces/rezhim_dnya/
docx
Додав(-ла)
Білоус Тетяна
Додано
20 жовтня
Переглядів
122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку