Організація робрчого місця оператора з обробки інформації та програмного забезпечення

Про матеріал
Розробка уроку виробничого навчання на тему "Організація робочого місця" за професією "Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення"
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ

у групі № 13 з професії

Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення»

Тема програми: Організація робочого місця оператора з обробки інформації та програмного забезпечення

Тема уроку: Організація робочого місця оператора з обробки інформації та програмного забезпечення Мета уроку

      навчальна: ознайомити учнів з особливостями організації робочого місця оператора з обробки інформації; формувати первинні уміння з організації робочого місця;

      розвиваюча: розвивати логічну пам'ять і мислення; розвивати практичні вміння та навички працювати на робочому місці; 

      виховна: виховувати бережне ставлення до обладнання, особисті якості оператора з обробки інформації: охайність, дисциплінованість, самостійність, відповідальність, педантичність, етичність та ділові – організаторські здібності, колективізм; культуру поведінки і спілкування, комунікативність; формувати стійкі якості особистості робітника-професіонала, формувати працелюбну особистість. Зосередити увагу майбутніх операторів комп’ютерного набору на сучасних досягненнях науки і техніки. 

Тип уроку: формування первинних умінь. 

Вид уроку: урок-вправи. 

Методи проведення уроку

      словесні - бесіда, фронтальне опитування, пояснення, інструктаж; 

      наочні - демонстрація, показ, презентація; 

      практичні - виконання виробничих завдань; 

      проблемно-пошукові – розв’язання проблемних завдань.

Дидактичне забезпечення: план уроку, конспект уроку, електронна презентація, картка завдання, інструктивно-технологічна картка.

Форми організації діяльності учнів на уроці: диференційована і індивідуальна.

Міжпредметні зв’язки: охорона праці, професійна етика, українська мова,  інформаційні технології, комп’ютерні технології, інформатика, програмне забезпечення.

Матеріально-технічна база: персональний комп’ютер.

 

ХІД УРОКУ 

(елементи уроку):

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА   

      Привітання із учнями, перевірка присутності учнів за журналом виробничого навчання;

      Перевірка готовності учнів до уроку та дотримання санітарно-гігієнічних вимог щодо зовнішнього вигляду (наявність спецодягу).

      Інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

 

ІІ. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ  

      Повідомлення  учням теми програми та теми уроку, навчальної мети уроку та мотивація виконання виробничих завдань.

      Цільова установка проведення уроку

      Актуалізація знань та досвіду учнів, необхідних їм для подальшої роботи на уроці

1.     Що таке кваліфікаційна характеристика?

2.     Що забороняється робити в майстерні в\н?

3.     Які вимоги пожежної безпеки до початку роботи в майстерні в\н?

Викладання та систематизація навчального матеріалу, що вивчається

imageПеред тим, як говорити про робоче місце, слід визначити, що таке “робоче місце”.

Робоче місце – це зона трудової діяльності співробітника, яке оснащене необхідними засобами для виконання посадових обов’язків.

Організація робочого місця оператора комп’ютерного набору починається з оснащення його меблями, спеціальним обладнанням, канцелярськими приладами.

В обов’язків набір меблів повинні входити:

Канцелярський стіл з рухливою тумбою; Комп’ютерне крісло; Допоміжний стіл або підставки до оргтехніки; Шафа для збереження документів; Сейф для збереження документів, бланків, штампів та печаток; Стілець для відвідувачів.

Серед канцелярських приладів і спеціального обладнання можна виділити предмети, які найбільш часто використовуються при роботі з документами:

Письмовий набір; Папка або лоток для поточних документів і паперу; Довідковоалфавітні блокноти, щоденник, щотижневики; Діркопробивач, стиплер; Ніж для паперу, ножиці; Коректуючи паста, клей; Магнітний прилад для зберігання скріпок, кнопка та інших металевих дрібниць; Настінний годинник Папка з потрібними надписами і т.д.

Ергономіка і організація праці

Будь-якому працівнику для успішного виконання покладених на нього функцій потрібні необхідні умови праці. Вони повинні забезпечувати максимальні зручності для робітника під час праці при мінімальних затратах сил і часу. Ці умови праці важливі для будь-якої професії.

Що ж включають в себе ці умови? Вони складаються з ряду факторів: технічних, гігієнічних, соціальних, психологічних, психофізичних і навіть естетичних.

Умови праці – це сукупність факторів виробничої середи, які впливають на здоров’я і працездатність людини в процесі її діяльності.

Поговоримо про ці фактори, спираючись на працю оператора комп’ютерного набору, яка має деяку специфіку.

             До технічних факторів умов праці оператора комп’ютерного набору

відносяться обладнання його робочого місця сучасними засобами комп’ютерної і оргтехніки та використання в процесі праці новітніх інформаційних технологій.

При організації робочого місця оператора комп’ютерного набору слід потурбуватися також про спеціальні меблі і канцелярські приладдя.

             Гігієнічні фактори повинні забезпечити збереження сил і здоров’я,

мінімальне стомлення і добре самопочуття працівника під час роботи. До цих факторів можна віднести освітлення робочого місця, оптимальний температурно-вологий режим в приміщенні, продуману кольорову гамму в оформлені приміщення, зручні меблі, яка відповідає вимога ергономіки, і т.д. Приміщення, в якому багато пилу, яке тісне і давно не ремонтується, створює враження дискомфорту у працюючого в ньому, що не сприяє гарному самопочуттю.

             Соціальні фактори створюють у працівника почуття комфортності,

соціальної захищеності. До них можна віднести харчування робітників, медичне страхування, доступ в спортивні і тренажерні зали, турботу адміністрації про відпочинок співробітників та їх дітей і т.д.

             Психологічні        фактори визначаються взаємовідносинами

співробітників в колективі, стилем керівництва, тобто психологічним кліматом організації. Спільні свята, “дні здоров’я”, спартакіади, заохочення співробітників, що показали себе в роботі, поздоровлення до свят – все це показники гарного психологічного клімату в колективі.

Така психологічна обстановка сприяє робочому настрою; співробітники її цінують і дорожать своїм робочим місцем.

Психологічні фактори повинні врахувати коливання фізичного стану працівника на протязі робочого для. Навантаження повинно бути розподілено у відповідності з цим стан. Наприклад, в першу годину роботи і одразу після обідньої перерви не слід планувати пік виробничої активності, так як організм в цей час дещо розслаблений і не готов до інтенсивної праці. В кінці робочого дня відбувається загальна втома, тому на цей період слід залишити менш відповідальну роботу, яка не потребує концентрації уваги і розумової напруги.

Пік працездатності людини випадає на час з 9 до12 годин і 14 до 17 годин. На цей час необхідно планувати основне виробниче навантаження.

                                    Естетичні фактори сприяють гарному настрою працівника, формують

у нього повагу до своєї праці і гордість за підприємство, підвищують престижність праці. Меблі, квіти, жалюзі, сучасний інтер’єр, приємна музика, кольорова гамма в оформленні і багато іншого можна віднести до естетичних факторів, які впливають на умови праці.

Ергономіка – наукова дисципліна, яка вивчає трудові процеси з метою створення оптимальних умов праці.

Цим вимогам повинні відповідати комплект меблів.

Наведемо рекомендовані висоти столів і стільців в залежності від зросту працівника.

Таблиця 1 Ергономічні вимоги до меблів для операторів комп’ютерного набору

Найменування меблів

Зріст працівників

Висота меблів

Канцелярський стіл

До 170 см

Вище 170 см

72 см

75 см

Комп’ютерний стіл

До 170 см

Вище 170 см

66 см

68 см

Стілець, крісло

До 170 см

Вище 170 см

45 см

47 см

Після придбання обов’язкових елементів робочого місця для операторів комп’ютерного набору, слід подумати про раціональне розміщення цього в приміщенні. Розміщення меблів, офісного обладнання і пристосування повинно відповідати певним вимогам:

           Часто використовувані об’єкти повинні знаходитись в робочій області, “під рукою”;

           Розташування предметів на столі повинно відповідати правилу “правої і лівої руки” (праворуч – те, що береться або робиться правою рукою, ліворуч – те, що береться або робиться лівою рукою);

           Кожний об’єкт в приміщенні повинен мати своє місце і постійну зону переміщення.

Організація робочого місця оператора комп’ютерного набору Робоче місце оператора комп’ютерного набору, як правило, обладнане великою кількістю технічних пристроїв. Це перш за все персональний комп’ютер, принтер, сканер, ксерокс, і різноманітні засоби телефонного зв’язку: телефон, факс – модем, багатофункціональний телефон або, і т.д.

 

Санітарно – гігієнічні нормативи для операторів комп’ютерного набору

Сатітарно – гігієнічні нормативи для працівників офісу, який оснащений комп’ютерами і оргтехнікою, регламентуються Сан Пін 2.2.2.542-96 “Гигиенические требования к видео дисплейным терминалам, персональным электронно – вычислительным машинам и организации работы”.

Наведемо таблицю з переліком найбільш важливих вимог до санітарно – гігієнічних норм для працівників офісу.

Таблиця 2 санітарно гігієнічні вимоги для операторів комп’ютерного набору

Параметри

Значення

Приводне та штучне освітлення

300-500 люкс

Рівень шуму

Не більше 65 дБ

Площа на один ПК

Не менш 6 м2

Об’єм на один ПК

Не менш 20 м2

Крісло

Підйомно – поворотні з регулюванням висоти та нахилу спинки

Повітрообмін

Нормальний (провітрювання, вентиляція, кондиціонування)

Мікроклімат (оптимальні параметри)

Вологість 40-60% t0 повітря зимою: +18 - +200 С; t0 повітря влітку: +23 - +25С

Відстань до екрану монітора ( при роботі)

50 – 70 см

Неперервний час роботи за ПК

Не більше 2-х годин, обов’язклві перерви

Спеціальні заходи

Комплексні вправи для м’язів тіла і очей, психологічне розвантаження

 

Вимоги до організації робочого місця користувача ЕОМ

Організація робочого місця користувача ЕОМ повинна забезпечувати відповідність усіх елементів робочого місця та їх розташування ергономічних вимогам; характеру та особливостями трудової діяльності.

Конструкція робочого місця користувача ЕОМ ( при роботі сидячи ) має забезпечувати підтримання оптимальної робочої пози з такими ергономічними характеристиками: ступні ніг – на підлозі або на підставці для ніг стегна – в горизонтальній площині; передпліччя – вертикально; лікті – під кутом 70°-90° до вертикальної площини; зап’ястя зігнуті під кутом не більше 20° відносно горизонтальної площини, нахил голови - 20°відносно вертикальної площини.

Висота робочої поверхні столу для ЕОМ має бути в межах 680-800 мм, а ширина – забезпечувати можливість виконання операцій в зоні досяжності моторного поля.

Рекомендовані розміри столу: висота – 725 мм, ширина – 600-1400мм, глибина – 800-1000 мм.

Робочий стіл для ЕОМ повинен мати простір для ніг висотою не менше 600 мм, шириною не менше 500 мм, глибиною на рівні колін не менше 450 мм, на рівні витягнутої ноги – не менше 650 мм.

Екран ЕОМ та клавіатура мають розташування на оптимальній відстані від очей користувача, але не ближче 600 мм, з урахування розміру алфавітно-цифрових знаків та символів.

Відстань від екрана до ока працівника повинна складати :

При розмірі екрану до діагоналі 35/38 см (14"/15")- - 500 – 600 мм

43 см (17") - - - - - - 700 – 800 мм

48 см (19") - - - - - - 800 – 900 мм

53 см (21") - - - - - - 900 – 1000 мм

Клавіатуру слід розміщувати на поверхні столу або на спеціальній, регульованій за висотою, робочій поверхні окремо від столу на відстані 100-300 мм від краю, ближчого до працівника. Кут нахилу клавіатури має бути в межах 5°-15°.

Оволодіння основами професійної етики

Професійна етика – сукупність норм і правил, що регулюють поведінку фахівця

на основі загальнолюдських моральних цінностей, з урахуванням особливостей його професійної діяльності й конкретної ситуації. Професійна етика займає важливе місце в системі етичного знання та освіти, виступаючи невід'ємною складовою частиною підготовки й діяльності фахівця.

Загальні принципи професійної етики: професійний обов’язок і особлива форма відповідальності, професійна солідарність та корпоративність 

Сутність принципів професійної етики:

1)                Сутність цього принципу виходить із так званого золотого стандарту: «У межах службового становища ніколи не допускати стосовно своїх підлеглих, до керівництва, до колег, до клієнтів та ін. таких дій, яких би не бажав бачити стосовно себе». 

2)                Другий принцип: потрібна справедливість при наділенні працівників необхідними для їхньої службової діяльності ресурсами (грошовими, матеріальними та ін.). 

3)                Третій принцип вимагає обов'язкового виправлення етичного порушення незалежно від того, коли й ким воно було допущене. 

4)                Четвертий принцип – принцип максимуму прогресу: службова поведінка й дії співробітника визнаються етичними, якщо вони сприяють розвитку організації (або її підрозділів) з моральної точки зору. 

5)                П'ятий принцип – принцип мінімуму прогресу, відповідно до якого дії працівника або організації в цілому етичні, якщо вони хоча б не порушують етичних норм. 

6)                Шостий принцип: етичним є терпиме відношення працівників організації до моральних основ, традицій та ін., що мають місце в інших організаціях, регіонах, країнах. 

7)                Сьомий принцип: не слід боятися мати власну думку при вирішенні будь-яких службових питань.  

8)                Восьмий принцип – ніякого насильства, тобто «тиску» на підлеглих, що може мати різні форми, наприклад, у приказній, командній манері ведення службової розмови. 

9)                Дев’ятий принцип – сталість впливу, що виражається в тому, що етичні стандарти можуть бути впроваджені в життя організації не одноразовим наказом, а лише за допомогою зусиль, що не припиняються, з боку й керівника, і підлеглих. 

10)           Десятий принцип – при впливі (на колектив, окремого працівника, на пацієнта та ін.) ураховувати силу можливої протидії. Справа в тому, що визнаючи цінність і необхідність етичних норм у теорії, багато працівників у повсякденній діяльності намагаються їм протидіяти. 

11)           Одинадцятий принцип полягає в доцільності авансування довірою – почуттю відповідальності працівника, до його компетенції, до почуття обов’язку та ін.. 

12)           Принцип пропонує прагнути до безконфліктності.

13)           Свобода, що не обмежує свободи інших.

14)           Працівник повинен не тільки сам дотримуватись етичних норм, а й сприяти такої ж поведінці своїх колег. Зазначені принципи повинні служити підставою для вироблення кожним працівником власної особистої етичної системи. Зміст етичних кодексів корпорацій бере свій початок із принципів етики.

Трудовий договір 

imageВідповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

 Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою, отже трудовий договір є основною, базовою формою виникнення трудових правовідносин.

Кодексом законів про працю України дано визначення трудового договору.

Трудовий договір — це угода між працівником і роботодавцем, якою передбачено зобов’язання працівника виконувати покладену на нього роботу, дотримуватися правил трудового розпорядку, а роботодавець — забезпечити належні умови праці та вчасно виплачувати заробітну плату. Договір може бути укладено як між працівником і юридичною особою, так і між працівником та ФОП.

Види трудового договору Статтею 23 КЗпП виділено такі види трудових договорів: 

Договір безстроковий, що укладається на невизначений строк; 

Договір який укладають на визначений строк, встановлений за погодженням

сторін; 

Договір, що укладають на час виконання певної роботи. 

Найчастіше трудовий договір укладають на невизначений строк. Тобто особа працює доти, доки не вирішить звільнитися або у роботодавця не виникнуть підстави для звільнення. 

Відповідно до ч. 2 ст. 23 КЗпП строковий трудовий договір укладають у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами. 

Для заміщення тимчасово відсутніх працівників, за якими зберігають місце роботи (посаду), — до чотирьох місяців укладають тимчасовий трудовий договір.

Форми трудового договору Трудовим законодавством надано можливість укладати трудовий договір в письмовій та усній формі. 

Письмовий трудовий договір 

Зазвичай трудовий договір укладають у письмовій формі (ст. 24 КЗпП). Утім, усна форма трудового договору теж допустима. При укладенні трудового договору в письмовій формі працівник і роботодавець досягають згоди з усіх обов’язкових умов, за потреби домовляються про додаткові умови і фіксують результати домовленостей у трудовому договорі. 

Хоча письмова форма є досить зручною і дає змогу зафіксувати усі важливі домовленості між працівником і роботодавцем, чимало організацій віддають перевагу усній формі. Організація може самостійно обрати, в якій формі — усній чи письмовій — будуть укладатися трудові договори з працівниками, втім, при цьому необхідно враховувати, що у певних випадках додержання письмової форми є обов’язковим, а саме:

Документи для укладання трудового договору 

При укладанні трудового договору громадянин зобов’язаний подати:  паспорт або інший документ, що посвідчує особу; 

трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб,  державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. 

У випадках, передбачених законодавством, також подають: 

        документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію); 

        документ про стан здоров’я; 

        військово-обліковий документ;  інші документи.

 

Трудовий договір: зразок Оскільки законодавчо не затверджено типовий трудовий договір, кожна організація може розробити бланк трудового договору самостійно. За основу при цьому можна взяти трудові договорів, розроблені органами державної влади та затверджені відповідними наказами.

ІІІ. ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ 

        Розподіл учнів за робочими місцями

        Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт 

        Видача карток завдань

        Цільові обходи майстром робочих місць учнів

        Прийом майстром виконаних робіт Прибирання робочих місць

Під час поточного інструктажу майстер виробничого навчання виконує цільові обходи робочих місць з метою контролю за правильністю виконання роботи, якістю виконаних завдань, відповідністю результатів заданим вимогам, затрачений час на виконання завдань.

При необхідності майстер виробничого навчання зупиняє роботу всіх учнів для роз’яснення типових помилок, шляхів їх вирішення та недопущення в подальшому. 

ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ 

        Підвести підсумки роботи групи за навчальний день і ступінь досягнення поставленої на уроці мети. 

        Відмітити позитивні сторони і найбільш характерні недоліки в роботі групи.

        З’ясувати в учнів, які в них виникли труднощі при виконанні денного завдання. Дати відповіді на їхні запитання. 

        У випадку потреби поставити запитання для з'ясування, як учні засвоїли матеріал, для виправлення допущених помилок у роботі.

        Домашнє завдання: 

Закріпити вивчений матеріал з теми «Організація робочого місця оператора з обробки інформації та програмного забезпечення»

Майстер в\н

Майстер в\н

Ольга РОДИНА

Олена СОНГРОВА

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравцова Юлия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
30 вересня 2021
Переглядів
3405
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку