“Організація самостійної діяльності учнів на уроках біології з використанням інформаційно-комунікаційних технологій ”

Про матеріал
“Організація самостійної діяльності учнів на уроках біології з використанням інформаційно-комунікаційних технологій ”
Перегляд файлу

“Організація самостійної діяльності учнів на уроках біології з використанням інформаційно-комунікаційних технологій ”

Самостійні думки в учнів виникають тільки на основі самостійної роботи.

                              К.Д. Ушинський

 

Мета: організувати самостійну діяльність учнів на уроках біології використовуючи ІКТ.
Завдання:

1.Сформувати навички самостійної роботи з навчальним матеріалом з використанням ІКТ;

2.Навчити учнів самостійно оволодівати знаннями та формувати свій світогляд;

3.Розвивати вміння самостійно застосовувати знання в навчальній та практичній діяльності.

За визначенням психолога І.О. Зимньої, «Самостійна робота – це цілеспрямована діяльність суб’єкта, внутрішньо мотивована, розділена суб’єктом на сукупність необхідних для виконання дій, яка коригується в процесі й у результаті діяльності, і виконання потребує досить високого рівня самосвідомості, рефлексії, самодисципліни, особистої відповідальності, приносить учню задоволення як процес самовдосконалення і самопізнання.»

Для досягнення позитивних результатів під час організації самостійної роботи важливо методично правильно її організувати, провести під час підготовки до уроку певну копітку роботу, підібрати різнорівневий та диференційований матеріал та усвідомити, що учні можуть самостійно опрацювати та засвоїти, а що потребує безпосередньо навчання з боку вчителя.

Самостійне опрацювання навчального матеріалу можна класифікувати так:

  • за дидактичною метою;
  • за характером пізнавальної діяльності;
  • за формами організації роботи;
  • за джерелами знань та засобів навчання.

Для самостійної роботи доцільно використовувати новітні технології – моделі «прямого викладання», інтерактивні форми та методи навчання, групові форми організації навчання.

Головне призначення «прямого викладання» полягає у викладанні вчителем основних положень і законів, які вивчаються в межах навчальної дисципліни таким чином, щоб це було зрозуміло учням. Згідно з цією моделлю, навчальний матеріал подається невеликими порціями з періодичною перевіркою ступеня розуміння його змісту та залучення школярів до практики із застосуванням одержаної інформації.

 У психологічній науці є дані про те, що людина запам’ятовує 10% з того, що вона чує, 50% з того, що вона бачить та 90% з того, що робить сама. Отже, самостійна робота є найбільш ефективною, є способом боротьби за глибокі та міцні знання учнів, формування активності та самостійності як рис особистості, розвитку розумових здібностей.

Для організації самостійної роботи на уроці я дотримуюся певних рекомендацій:
1.Створити на уроці належний довірчий мікроклімат.
2.Чітко сформулювати перед учнями мету і завдання уроку.
3.Забезпечити мотивацію навчальної діяльності.
4.Навчати учнів прийомів і навичок індивідуальної й колективної самостійної роботи: правильно оформленого запису, таблиці, малюнка, схеми, опорного конспекту.
5.Навчати учнів основ логічного мислення: робити висновки, порівнювати, аналізувати, узагальнювати, вибирати головне в тексті.
6.Залучати учнів до додаткової літератури з хімії та біології, довідників, використання Інтернету, електронних підручників, енциклопедій.
7.Навчати учнів конспектувати статтю, параграф, розповідь.
8.Організовувати на уроках самоконтроль і взаємоконтроль

У процесі навчання хімії та біології застосовую різні види самостійної роботи учнів, з допомогою яких вони самостійно одержують знання уміння та навички.

 

 

 

Робота з навчальною літературою

Засвоєння нових знань, формування вміння самостійно здобувати знання

 

Робота з додатковою літературою

 

Спостереження

 

Аналіз формул

 

 

Фронтальний експеримент

 

 

 

 

 

Робота з підручниками

Закріплення та узагальнення знань

 

Розв’язування задач

 

 

Робота з комп’ютером

 

 

 

 

 

Лабораторні досліди

Формування вміння застосовувати знання на практиці

 

Розв’язування експериментальних задач

 

Робота з комп’ютером

 

 

 

Формування вміння та навичок практичного характеру

 

Практичні досліди експериментального характеру

 

Розв’язування якісних, експериментально-розрахункових задач

 

 

 

Формування вміння та навичок творчого характеру

 

Експеримент з елементами дослідження

 

Виконання завдань у нестандартних умовах

 

 

Розв’язування задач, які вимагають комплексного застосування знань

 

На відміну від звичайних технічних засобів навчання ІКТ дозволяють не тільки наситити навчання великою кількістю готових, суворо відібраних, відповідним чином організованих знань, але й розвивати інтелектуальні, творчі здібності учнів, їхнє вміння самостійно здобувати нові знання, працювати з різними джерелами інформації.

 На сучасному етапі розвитку суспільства важливу роль в організації самостійної роботи учнів відіграють нові інформаційні технології, які включають в себе сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й надання інформації, що розширює знання учнів і розвиває їхні можливості, щодо оволодіння знаннями та навичками з вивчаємих предметів.

 

 

 

Інформаційно-комп'ютерні технології

 

 

 

 

 

 

Готові програмні засоби та тестові завдання

 

Міні-підручники, довідники, презентації

 

Інтернет-ресурси та їх використання

 

 

 

Для організації самостійної діяльності учнів використовую мультимедійні  технології. При цьому учні можуть заповнювати таблицю;

складати короткий конспект;

знайти відповідь на запитання;

дописати речення;

виконувати лабораторні та практичні роботи.

Такі презентації готовлять і самі учні, які потім захищають. Такі виступи розвивають мову, мислення, пам'ять, вчать конкретизувати, виділяти головне, встановлювати логічні зв'язки.

При організації самостійної роботи з такими підручниками учні можуть:

самостійно виконувати практичні та лабораторні роботи;

-проводити самоперевірку з даних тем;

  • заповнювати таблиці, схеми;
  • складати хімічний та біологічний словники;
  • складати опорний конспект;
  •  за допомогою флеш-анімацій переглядати такі складні біологічні процеси як реплікацію, транскрипцію, трансляцію, мітоз, мейоз, плазмоліз, натрієво-калієвий насос.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку