Дата_______________ Клас 5 Урок 49
Тема. Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
Мета:
Навчальна: формувати в учнів поняття про організм та його клітинну будову, властивості організму, клітину як структурну одиницю живого; ознайомити з особливостями зовнішньої будови клітин, із будовою збільшувальних приладів і правилами роботи з ними; формувати в учнів уявлення про будову живих організмів;
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати та порівнювати; сприяти розумінню цінності знань про природу та живі організми у повсякденному житті, сприяти розвитку допитливості та спостережливості, продовжувати формування критичного мислення;
Виховна: виховувати відповідальне ставлення до природи.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення набутих знань.
Обладнання і матеріали: лупа, мікроскоп, мікропрепарат «Клітина цибулі», фото одноклітинних і багатоклітинних організмів, фото вчених, плакат «Будова рослинної клітини», грейпфрут, апельсин.
Методи та прийоми: прийоми «Бліцопитування», «Робота з мікроскопом», «Мозковий штурм», «Робота з підручником», «Асоціативний кущ», «Робота в групах», «Збери клітину», «Доповни речення», «Мікрофон», конкурс «Краще питання», руханка «Екологічна хвилинка», демонстрація, гра «Розстав послідовність», «Так чи ні».
Основні поняття: організм, властивості організму, клітина, ядро, цитоплазма, клітинна мембрана, одноклітинні організми, багатоклітинні організми.
Міжпредметні зв’язки: біологія, екологія.
Література:
А) Природознавство 5 клас О.Г. Ярошенко , В.М. Бойко;
Б) Природознавство. Конспекти уроків 5 клас. Автори: Лідія Кучер, Іванна Олійник, Тетяна Гайтко.
Іонцева А.Ю. Біологія в таблицях та схемах.
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хв.)
"До успіху"
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі (можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (2 хв.)
* Прийом «Бліцопитування»
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів ( 3 хв.)
Діти, хто знає, що за прилади у вас на столах? (мікроскопи).
А для чого вони потрібні?
А вам цікаво, що ви там можете побачити?
Об’єднаєтеся в групи за кольором кружечків, що на ваших партах.
У кожної групи на парті є мікроскоп, по черзі роздивіться клітину цибулі.
*Прийом «Робота з мікроскопом»
Демонстрування роботи мікроскопа на прикладі клітин цибулі. ( 4 групи, у кожної по мікроскопу.)
А вам цікаво знати чому ми розглядали саме клітину?
Бо це є частина теми нашого уроку, а звучить вона так:
Повідомлення теми та мети уроку.
Тема. Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. (Записуємо у зошити).
У вас на партах є зернятка, запишіть на них свої очікування від уроку. Якщо ваші очікування справдяться, то ми посіємо ці зернятка у ґрунт.
Давайте за допомогою відомої вже теми уроку та ваших очікувань визначимо мету уроку.
Мета нашого уроку - дати визначення поняттю «організм», дізнатися властивості організму, сформувати поняття про клітину – одиницю живого, розглянути будову клітини та навчитися порівнювати рослинні та тваринні клітини.
IV. Вивчення нового матеріалу ( 27 хв.)
Організм та його властивості.
* Прийом «Мозковий штурм» (1 хв.)
- Як можна відрізнити живий організм від неживого?
( Розповідь учителя з елементами бесіди ) (1 хв.)
Ми з вами назвали ознаки, які властиві живим організмам, за якими живі організми відрізняються від неживих. Організмом можна назвати будь-який цілісний живий об'єкт. На перший погляд здається, нібито дуже легко визначити, що перед вами. Озирніться довкола, скільки різних тіл і організмів нас оточує — перелічувати можна дуже довго, проте значно складніше відповісти на запитання, чи можна вважати живими, наприклад, віруси, мікроби.
*Прийом «Робота з підручником» ( 1 хв.)
Знайдіть та ознайомтеся визначення поняття організм (ст. 142)
*Прийом «Асоціативний кущ» (2 хв.)
Отже, підіб’ємо підсумки про властивості живого організму за допомогою складання асоціативного куща. (Діти по черзі виходять до дошки і підписують під стрілочками властивості живих організмів).
*Прийом «Робота в групах» (4 хв.)
Ви вже об’єднані у чотири групи (за кольоровими кружечками, які лежать на партах)
Опрацьовуємо питання за підручником (с. 143- 144):
І група ( Сині кружечки) – Розмноження організмів;
ІІ група (Зелені кружечки) – Ріст і розвиток;
ІІІ група ( Червоні кружечки) – Живлення і дихання;
IV група ( Жовті кружечки) – Подразливість.
Час на опрацювання питань – 2 хвилини.
Час вийшов. Тепер ви обмінюєтесь інформацією, доповнюєте один одного та відповідаєте на питання. Тож уважно слухайте один одного.
*Конкурс «Краще питання» (2 хв.)
Всі учні можуть поставити питання учням інших груп за їх темою.
Поняття клітина. (3 хв.)
(Розповідь вчителя)
Усі живі організми нашої планети складаються з клітин. Більшість клітин має надто малі розміри, тому для вивчення їхньої будови використовують збільшувальні прилади, що дозволяють отримати збільшене у багато разів зображення клітин. Серед таких приладів найбільш розповсюдженими є лупа і мікроскоп. Саме мікроскоп дозволив вивчати клітини і відповісти на запитання: «Що таке клітина?»
Перший збільшувальний прилад винайшов Роберт Гук (1665), а вже удосконалив мікроскоп Антоні ван Левенгук (1675). (Демонстрація приладів, фото).
Неозброєним оком можна побачити клітини м'якоті апельсина або грейпфрута. За допомогою сучасних електронних мікроскопів, які дають збільшення у сотні тисяч разів, вдалося вивчити склад і будову клітин. (Демонстрація фруктів у розрізі)
Клітина - це найменша структурна та функціональна одиниця живих організмів, яка забезпечує його життєдіяльність. Наука про клітину називається цитологія.
Бачу ви трішки втомилися, тому пропоную влаштувати екологічну хвилинку. Діти встають і виконують вправу.
Руханка «Екологічна хвилинка» (2 хв.)
- Якщо ти не збираєш великих букетів - плесни у долоні над головою.
- Якщо ти милуєшся красою природи рідного краю – торкнися кінчиком язичка свого носа.
- Якщо ти доглядаєш за кімнатними рослинами – то лівою рукою через голову потримай себе за мочку правого вуха.
- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.
- Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе - то підніми руку.
- Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині - простягни руку вперед.
- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.
Різноманітність та будова клітин. (4 хв.)
( Розповідь вчителя)
Клітини різних організмів (тварин, рослин, бактерій) відрізняються між собою за формою, розмірами та функціями. Але водночас всі живі клітини подібні, бо складаються з основних компонентів: оболонки, цитоплазми, ядра та органел.
(Розповідь вчителя)
Ядро — найважливіша складова частина клітини. Ядро відповідає за всі процеси, що відбуваються у клітині. Ядро містить спадкову інформацію про те, якою буде нова клітина, яка утворюється в результаті процесу ділення.
Цитоплазма — безбарвна, в'язка речовина, що наповнює клітку. У цитоплазмі знаходяться всі інші частини клітини.
Мембрана — тонка напівпроникна плівка, яка оточує цитоплазму і відповідає за надходження до клітини та виведення з неї різних речовин. Вона знаходиться під клітинною стінкою.
У рослинній клітині є частини (всіх органел), яких немає в клітинах тварин. Це клітинна стінка, пластиди і вакуоль.
Клітинна стінка захищає клітину і надає їй певну форму. До складу клітинної стінки входить целюлоза, яка надає міцність.
Вакуоль — порожнина, заповнена клітинним соком і створеними кліткою речовинами. Характерна для рослинної клітини та клітини гриба. У тваринній клітині є травні вакуолі.
Ознакою відмінності рослинних клітин є наявність у цитоплазмі особливих органел - пластид. Більшість цих органел мають зелене забарвлення - це хлоропласти.
*Прийом «Збери клітину» (3 хв.)
На дошці висить ватман, де намальована лише клітинна стінка (яка захищає клітину і надає їй певну форму).
На парті розміщенні органели. Діти мають по черзі відгадати за характеристикою органелу та прикріпити її до плакату. В кінці діти мають визначити чия це клітина – рослини, тварини чи гриба.
Характеристики органел:
Одноклітинні та багатоклітинні організми, їх різноманітність. (3 хв.)
Демонстрування малюнків.
Організми
Одноклітинні Багатоклітинні
Бактерії, одноклітинні гриби, амеба, інфузорія туфелька, хламідомонада |
Людина, тварини, рослини, багатоклітинні гриби |
Отже, про що ви зараз дізналися?
Багатоклітинний організм як складна біологічна система.
(Розповідь вчителя)
Багатоклітинні організми мають складну будову. Клітини, подібні за будовою та функціями, утворюють тканини. Тканини утворюють органи. Наприклад, у рослин розрізняють такі органи: корінь, пагін, листок, квітка. У тварин – шлунок, серце, око, вухо та інші. Органи, які пов’язані з виконанням певних функцій у тварин, утворюють системи органів. Наприклад, органи травлення, дихання, виділення.
Гра «Розстав послідовність» (на дошці записано ряд слів, які треба впорядкувати, розставивши цифри) (1 хв.)
Клітина – Тканина – Орган – Система органів – Організм.
Отже, багатоклітинний організм є складовою біологічної системи, що складається із взаємопов’язаних органів, тканин, клітин.
V. Узагальнення та закріплення знань з теми. (2 хв.)
* Прийом «Доповни речення» (Для учнів з високим рівнем знань. Індивідуальні картки.)
Тіло одноклітинного організму утворено ___________________(однією клітиною).
Існують організми, тіло яких утворене лише з однієї клітини, тому їх ще називають ________________(мікроорганізмами).
З тканин формуються ________________________________(органи).
Живі істоти складаються зі значної кількості _________________(клітин).
Пізнання клітинної будови організмів відбулося завдяки створенню ______________________________________(мікроскопа).
Поки ці учні виконують завдання за картками, пограємо в гру «Так чи ні»
VI. Підбиття підсумків ( 2 хв.)
* Прийом «Мікрофон»
VI. Рефлексія (1 хв.)
На початку уроку ви написали на зернятках свої очікування. Ми плідно працювали на уроці, дізналися багато нового, тож якщо ваші очікування справдилися – посадіть зернятко у ґрунт. (Діти чіпляють зернятко на плакат).
VII. Виставлення оцінок (2 хв.)
Кожному учневі за відповіді дається зірочка. В кінці уроку підрахуємо кількість зірочок, у кого буде найбільше – отримують найвищі бали (11 балів). В кого менше зірочок – отримують 10, 9 и 8 балів.
VIII. Домашнє завдання (2 хв.)
(Записують в щоденники)
Опрацювати параграф 33; Виконати (письмово) завдання «Станьте дослідниками природи» с. 146. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
До побачення, всім гарного настрою та чудового дня!