Орієнтовне календарне планування з біології для 7 класу НУШ за програмою Балана П.Г.

Про матеріал
Календарне планування складено відповідно модельної програми Балана П. Г. з розрахунку 2.5 години на тиждень.
Перегляд файлу

Орієнтовне календарне планування

з курсу Біологія 7 клас

 

7-Б

7-В

7-Г

Зміст уроку

Види діяльності

ВСТУП

1

 

 

 

Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації

(генетичне, видове, екосистемне).

Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери

Розв’язання проблемних питань, задач — з теми:

Яка залежність між генетичним, видовим, екосистемним різноманіттям?

Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети?

Практико-орієнтований проєкт:

створення буклету “Біорізноманіття супермаркету”

(квартири, будинку, присадибної ділянки)

2

 

 

 

Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації; демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал, муляжі, опудала) тощо

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

-         Історія розвитку систематики як галузі

Схеми “Класифікації живих організмів”

Ігровий проєкт:

-         «Хто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене»

3

 

 

 

 

 

 

 

Основні методи дослідження

біорізноманіття.

Планування біологічного дослідження.

Моделювання

Графічне моделювання дизайну біологічного дослідження;

 

4

 

 

 

Значення біології в природі та житті людини

Творчий проєкт:

-         про значення біології в медицині, сільському господарстві,

у справі охорони природи тощо (на вибір учителя /учительки)

-         написання есе про роль біології в природі та житті людини;

-         застосування біологічних знань у професії моїх батьків

ТЕМА 1. КЛІТИНА – СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОДИНИЦЯ ОРГАНІЗМІВ. ПРООКАРІОТИ

5

 

 

 

Методи дослідження клітин.

 

Моделювання

-         схеми “Методи дослідження клітин, які дали змогу зрозуміти структуру будови організмів”

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Історія відкриття клітини»

6

 

 

 

Збільшувальні прилади і правила роботи з ними.

 

 

 

7

 

 

 

Типи організації клітин. Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

(друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації):

     -     про будову та основні властивості клітин;

     -    функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів

Ігровий (рольовий) проєкт:

«Місто-клітина» («школа-клітина») тощо

8

 

 

 

Практична робота “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”

 

Дослідження та експериментування

Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, м'якоті горобини, шкірки помідори, листка елодеї, епітелію ротової порожнини тощо на вибір вчителя/вчительки)

9

 

 

 

 

 

 

 

Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності.

Розв’язання проблемних питань, задач 

- Органели клітини: наскільки будова та функції пов’язані між собою у про- та евкаріотів?

 

10

 

 

 

Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. Роль прокаріотів у житті людини

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації):

- про різноманітність прокаріотичних організмів

Моделювання

- процесу поширення прокаріотів – збудників хвороб людини (за допомогою кольорових міток).

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Використання прокаріотів у промисловості”;

“Бактерії – збудники захворювань людини”

 

11

 

 

 

 

Моделювання

-         Предметне моделювання  клітини прокаріотів і евкаріотів (використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини тощо )

 

12

 

 

 

 

Науково-дослідницький проєкт:

-         “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока”

-         “Дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури”

Практико-орієнтований проєкт:

-         Створення буклету (лепбуку) «Дотримання правил гігієни для профілактики бактеріальних захворювань людини» (для шкільної їдальні, подвір’я )

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Я і мої бактерії”

13

 

 

 

Узагальнення та систематизація знань з теми ТО

 

ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ – ЦІЛІСНІ ОРГАНІЗМИ

14

 

 

 

Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морських (на прикладі форамініфер) водойм.

Розв’язання проблемних питань, задач 

Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостійних організмів?

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

  -      про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів;

  -     демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів

15

 

 

 

 

Моделювання 

 -      будови одноклітинного евкаріотичного організму;

-       процесу живлення одноклітинних евкаріотів прісних водойм

Проєктна діяльність

“Морські одноклітинні евкаріоти, їхня роль у житті людини та наукових дослідженнях”

Дослідження та експериментування

Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”. Науково-дослідницький  проєкт:

“Дослідження впливу pH середовища на чисельність інфузорій в культурі”

16

 

 

 

Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

  -     демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій паразитичних евкаріотів

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

 “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти;

Практико-орієнтований проєкт:

створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми»

17

 

 

 

Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми.

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Які одноклітинні евкаріоти могли бути предками багатоклітинних організмів?”

18

 

 

 

Узагальнення та систематизація знань з теми

 

ТЕМА 3. ВОДОРОСТІ

19

 

 

 

Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Середовища мешкання водоростей. Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей.

Розв’язання проблемних питань, задач, завдань

«Якби усі водорості одночасно зникли, то …»

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

“Дивовижні місця оселення водоростей”

Моделювання  руху хламідомонади

- Дослідження та експериментування

Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”

20

 

 

 

Різноманітність бурих, червоних, діатомових водоростей.

 

 

 Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

 про будову та різноманітність водоростей

-        демонстрування  відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті

- пошук матеріалів про різноманіття водоростей та їхню еволюцію.

Інформаційно-пошукові проєкти:

 «Ламінарія: поширення та застосування»

21

 

 

 

Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

«Альгологія: її розвиток в Україні та світі»;

 «Використання різних представників водоростей у промисловості, косметології, медицині».

Науково-дослідницький проєкт:

“Дослідження видового різноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки, іншої водойми”

 

22

 

 

 

ТО

Практико-орієнтований проєкт

виготовлення плакату, буклету:

«У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?»

Творчий проєкт:

 “Значення водоростей в житті людини”

створення колажів, лепбуків

«Збереження водойм – збереження біорізноманіття водоростей» тощо

ТЕМА 4. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТА БУДОВА ВИЩИХ РОСЛИН

23

 

 

 

Формування різних типів тканин та диференційованих органі (вегетативних та репродуктивних). Середовища існування вищих рослин. Адаптації вищих рослини до різних умов зростання. Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптації до різних умов зростання

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

-         про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання;

-         демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин,

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Класифікація життєвих форм вищих рослин різними науковцями”

 

 

24

 

 

 

Рослина – цілісний інтегрований організм. Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни.

Демонстрування поглинання води коренями та кореневого тиску

Лабораторна робота:

Дослідження будови кореня та видозмін кореня

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Особливості коренів у рослин епіфітів”

Науково-дослідницький:

Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури

25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни.

Розв’язання проблемних питань, задач

Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі дерев’янистої рослини?

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

Демонстрування розвитку пагону з бруньки

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Різноманітність стебел рослин за напрямком росту”

 

26

 

 

 

 

Лабораторна робота

Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин

27

 

 

 

Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин.

Лабораторне дослідження:

Дослідження транспорту речовин  по рослині за допомогою барвників

Демонстрування рухів рослин.

Моделювання процесу транспорту речовин; рухів рослин тощо

 

 

Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

Дослідження залежності приросту зеленої маси цибулі ріпчастої від температури та освітлення, інших факторів

Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури

Практико-орієнтований проєкт створення буклету 

“Дослідження впливу добрив на ріст рослин”

“Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах”

 

 

Ігровий (рольовий) проєкт:

“Життєві цикли вищих рослин”

Практико-орієнтований проєкт створення буклету 

“Способи вегетативного розмноження рослин”

Творчий проєкт:

Нетипові функції вегетативних органів у рослин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин.

 

 

Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм.

ТО

ТЕМА 5. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ВИЩИХ РОСЛИН

31

 

Вищі спорові рослини - мохи.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин, відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин.

32

 

Вищі спорові рослини -  плауни, хвощі

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин.

33

 

Вищі спорові рослини - папороті.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин.

34

 

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

«Значення та використання вищих спорових рослин людиною»

35

 

Практична робота: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин”

 

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин.

36

 

Насінні рослини - голонасінні.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

 Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів насінних рослин.

Дослідницька діяльність

Лабораторне дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

«Голонасінні в житті людини»

37

 

Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка.

 

 

 

 

Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин, муляжі квіток

Дослідницька діяльність

Лабораторне дослідження будови квітки

Моделювання будови квітки

38

 

Суцвіття

Дослідницька діяльність

Лабораторне дослідження будови суцвіття

39

 

Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)).

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

Демонстрування відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин.

Моделювання процесу запилення; процесу подвійного  запліднення.

40

 

Насінина.

Дослідницька діяльність

Лабораторне дослідження будови насінини на прикладі квасолі та пшениці

Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

“Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів (магнітних хвиль, гравітації тощо) на проростання насіння сільськогосподарських культур”

41

 

Плід. Способи поширення насіння та плодів.

Демонстрування плодів, насіння

Розв’язання проблемних питань, задач

Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних  умов існування?

Дослідницька діяльність

Лабораторне дослідження різноманітності плодів.

42

 

Різноманітність покритонасінних Однодольні.

 Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

 щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин

43

 

Різноманітність покритонасінних.  Дводольні.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

 щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Родини квіткових рослин (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)”

Ігровий ( рольовий ) проєкт:

Квест:  «Вгадай рослину за ознаками»

44

 

Практична робота. Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).

 

 

 

45

 

Роль вищих рослин у природі та житті людини.

 

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

«Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини»

Творчий проєкт:

«Квіти , які можна вживати в їжу»

46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47

 

Рідкісні та зникаючі види рослин України/свого краю. Червона та Зелена книги України, їхня роль у збереженні різноманіття.

 

 

 

 

 

Природно-заповідний фонд України, його значення для збереження різноманіття.

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

«Квіткові рослини рідного краю, що потребують охорони»

Практико-орієнтований проєкт створення буклету:

“Ранньоквітучі рослини моєї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів”

Виготовлення колажу:

“Отруйні рослини моєї місцевості”;

“Лікарські рослини моєї місцевості”

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

Території природно-заповідного фонду вашого краю, де охороняють рідкісні та зникаючі види рослин»

48

 

Узагальнення вивченого за семестр. Діагностична робота. ТО

 

 

ТЕМА 6. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТА БУДОВА ТВАРИН

49

 

Гетеротрофний тип живлення. Середовища мешкання та пристосування до них тварин.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації )

-  про процеси життєдіяльності та пристосування тварин до середовища мешкання;

- про пристосування тварин до середовища мешкання

50

 

Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Функції різних систем органів.

 

 

 

51

 

Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій.

Графічне моделювання

нейрогуморальної регуляції життєвих функцій у тварин

52

 

Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий).

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації )

- про типи розмноження та типи розвитку тварин

Моделювання

етапів прямого та непрямого  типів розвитку тварин

 Лабораторне дослідження

внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів)

53

 

 

 

 

 

 

Рефлекси безумовні та умовні, інстинкти.

 

 

 

 

Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

“Вироблення умовного рефлексу годування у акваріумних рибок на різні  умовні подразники (світло, постукування, годівничку, різні види корму тощо)”

54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

55

 

Форми поведінки тварин

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації )

- про форми поведінки тварин

Лабораторне дослідження

Спостереження за поведінкою тварин (вид визначає вчитель/вчителька).

Рольова гра “Лісова школа тварин” (демонстрація поведінкових реакцій тварин у певній ситуації)

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Пристосування до полювання у хижих тварин”

Практико-орієнтований проєкт:

«Мій домашній улюбленець: утримання та догляд»

Творчий проєкт:

«Тварини, які  відіграли важливу роль у моєму житті»

Написання есе (твору, розповіді)

“Переваги та недоліки рослиноїдництва у тварин”

 

56

 

Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення.

 

Розв'язання проблемних питань, задач —

«Чому і для чого  тварини мігрують?»

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)”

57

 

Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”.

 

58

 

Узагальнення з теми “Характерні риси тварин» ТО

 

ТЕМА 7. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН

59

 

Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

60

 

Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних  тварин, основні ознаки груп тварин

61

 

Плоскі черви – паразити людини і тварин.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

62

 

Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

63

 

Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) —

Лабораторні дослідження:

- зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника)

64

 

Черевоногі молюски: їхня роль у природі та житті людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) —

Лабораторні дослідження:

- зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів).

65

 

Двостулкові та головоногі молюски: їхня роль у природі та житті людини.

 

 

66

 

Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

67

 

Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

 

68

 

Комахи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) —

Лабораторні дослідження:

- зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил)

 

69

 

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- комахи рідного краю

70

 

Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах”

 

71

 

Роль комах у природі та житті людини.

Практико-орієнтований проєкт:

“Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами”

72

 

Узагальнення з теми “Безхребетні тварини” ТО

 

73

 

Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби.

Розв’язання проблемних питань, задач

«Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші?»

 

74

 

Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) —

Лабораторні дослідження:

- зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів).

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- риби рідного краю

75

 

Четвероногі хордові тварини. Амфібії, їхня роль у природі та житті людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

76

 

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- амфібії рідного краю

77

 

Рептилії, їхня роль у природі та житті людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

78

 

 

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- рептилії рідного краю

79

 

Птахи

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

80

 

Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів”

 

 

81

 

Роль птахів у природі та житті людини

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- птахи рідного краю

Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі  голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо )

82

 

Ссавці.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення

83

84

 

Ссавці.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- ссавці рідного краю

85

 

Ссавці. Практична робота “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування”.

 

 

 

86

 

Роль ссавців у природі та житті людини

 Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми.

Ігровий (рольовий) проєкт:

-         Гра «Вгадай тварину за ознаками»;

-         Квест «Дивовижні тварини».

Практико-орієнтований проєкт:

“Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами”

Творчий проєкт:

-         написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті»;

-         «Як пов’язані тварини з рослинами та грибами»

87

 

Узагальнення з теми “Хордові тварини» ТО

 

ТЕМА 8. СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ ТВАРИН

88

 

Середовища існування тварин, їхня характеристика. Пристосування тварин до певного середовища існування.

 

 

 

Розв’язання проблемних питань, задач 

Якими способами підтримується рівновага кількості  тварин в екосистемах?

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) —

про екосистеми, ланцюги живлення

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) —

Зв'язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах.

 Моделювання —

Моделювання трофічної сітки природної  екосистеми (на вибір вчителя\вчительки)

Ігровий (рольовий) проєкт:

Рольова гра “Екологічне лото” (складання ланцюгів живлення )

89

 

Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах.

90

 

Роль тварин у біосфері.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) —

- тварин-запилювачів;

- тварин-сапротрофів;

-тварин-хижаків;

 -тварин-фітофагів;

тварин-паразитів.

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

“Комахи-запилювачі, їхня користь у природі”

Науково-дослідницький:

“Створення мірмекарію (формікарію) та спостереження за ним у домашніх умовах”

«Дослідження компостування органічних відходів за допомогою червоного каліфорнійського черв’яка»

Практико-орієнтований проєкт:

 «Роль тварин у колообігу речовин біосфери» (на прикладі городу, лісу, саду вашої місцевості)

Творчий проєкт:

Чому живі організми стали середовищем мешкання для інших істот?

91

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

92

 

Роль тварин у житті людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) —

використання тварин людиною в промисловості, науці, медицині тощо

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”;

“Захворювання людини, які спричиняють паразитичні черви (гельмінти)”;

“Кровосисні комахи та кліщі – переносники збудників захворювань людини»

Практико-орієнтований проєкт:

“Тварини Червоної книги України (вашого краю)”

написання есе (твору, розповіді)

“Моє ставлення до декоративних тварин, які живуть удома”

 Виготовлення колажу, буклету, лепбука:

Тварини України (світу), що лікують

ТЕМА 9. ГРИБИ – ГЕТЕРОТРОФНІ ОРГАНІЗМИ

93

 

Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Гриби багатоклітинні та одноклітинні.

Розв'язання проблемних питань, задач —

Чи можливе життя на Землі без грибів?

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) 

- про різноманітність грибів, їхню будову та  процеси життєдіяльності;

-   про біорізноманіття грибів в Україні та світі

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Моє перше знайомство з грибами”

94

 

Будова та процеси життєдіяльності  одноклітинних (на прикладі дріжджів) грибів.

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) —

Лабораторне дослідження:

-    мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів)

Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

“Дослідження швидкості брунькування дріжджів під мікроскопом на різних субстратах”

95

 

Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби.

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) —

Лабораторні дослідження:

-   цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників)

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Яким би був світ без відкриття пеніциліну”

96

 

Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних (на прикладі шапинкових).

Моделювання —

предметне моделювання плодового тіла гриба та мікоризи

Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) —

Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Чому мікориза є взаємовигідною формою співіснування?”

Науково-дослідницький:

“Вирощування плодових тіл шапинкових грибів та визначення їхньої продуктивності (печериці, гливи) на різних субстратах”

97

 

Значення грибів у природі та житті людини. Гриби їстівні та отруйні. Правила збирання грибів. Вирощування грибів у промислових масштабах. Використання грибів у різних галузях промисловості (харчовій, фармакології).

Практична робота “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.

Проєктна діяльність

Ігровий ( рольовий ) проєкт:

“Віртуальна подорож по гриби”

Практико-орієнтований проєкт:

“Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога”

Проєктна діяльність

Практико-орієнтований проєкт:

“Вирощування шапинкових грибів у штучних умовах”

“Правила збирання грибів у природі”

Створення буклету, лепбуку:

 Приказки українського народу про гриби

Створення колажу

“Як гриби застосовують у  фармакології ?”

98

 

Гриби – паразити рослин (фітофторові, борошнисторосяні, сажки, ріжки, трутовики). Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині.

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Гриби – паразити рослин”;

“Гриби – паразити людини”

99

 

Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами (водоростями та ціанобактеріями). Будова слані та особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників. Значення лишайників у природі та житті людини.

Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) 

- про особливості життєдіяльності лишайників та їхню різноманітність

Моделювання слані  лишайнику

Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря”

Практико-орієнтований проєкт:

“Різноманіття лишайників рідного краю”

“Використання лишайників у медицині та промисловості”

100

 

Узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми”

ТО

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ

101

 

Сучасні уявлення про систему органічного світу.

- Розв’язання проблемних питань, задач —

«Чому вчені час від часу вносять зміни у систему різних груп організмів нашої планети?»

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації )

- про різноманітність прокаріотичних та евкаріотичних організмів

- Моделювання —

графічної моделі “Сучасна система органічного світу”.

Практико-орієнтований проєкт:

“Охорона біорізноманіття нашої планети”.

102

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасні уявлення про систему органічного світу.

 Проєктна діяльність

Ігровий проєкт:

Гра “Хто я?”

Творчий проєкт:

Створення колажу, буклету:

-         різноманітність рослин рідного краю;

-         різноманітність тварин рідного краю;

-         різноманітність грибів рідного краю.

103

 

Узагальнення вивченого за семестр

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 13
Оцінки та відгуки
  1. Моренко Марина Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Джур Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дрешер Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Зіненко Анастасія Олексіївна
    Уклінно дякую за вашу працю! ВПЕВНЕНА, ЩО САМЕ ЗА ЦИМ КАЛЕНДАРНИМ БУДУТЬ НАВЧАТИСЯ БІЛЬШІСТЬ ДІТЕЙ!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лазарєва Наталія Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Шуляренко Ніна Йосипівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Чайковська Віталіна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Лавренко Олена Костянтинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Ребрик Тамара Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Ковтун Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Ковіня Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Кузьмич Вікторія
    Щиро вдячна Чичковській Т.Г. за її роботу
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Пашаєва Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 10 відгуків
docx
Додано
22 червня
Переглядів
6114
Оцінка розробки
5.0 (13 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку