Орієнтовне календарне планування
з курсу Біологія 7 клас
№ |
7-Б |
7-В |
7-Г |
Зміст уроку |
Види діяльності |
||
ВСТУП |
|||||||
1 |
|
|
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери |
Розв’язання проблемних питань, задач — з теми: Яка залежність між генетичним, видовим, екосистемним різноманіттям? Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети? Практико-орієнтований проєкт: створення буклету “Біорізноманіття супермаркету” (квартири, будинку, присадибної ділянки) |
||
2 |
|
|
|
Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації; демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал, муляжі, опудала) тощо Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - Історія розвитку систематики як галузі Схеми “Класифікації живих організмів” Ігровий проєкт: - «Хто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене» |
||
3
|
|
|
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Планування біологічного дослідження. |
Моделювання Графічне моделювання дизайну біологічного дослідження;
|
||
4 |
|
|
|
Значення біології в природі та житті людини |
Творчий проєкт: - про значення біології в медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо (на вибір учителя /учительки) - написання есе про роль біології в природі та житті людини; - застосування біологічних знань у професії моїх батьків |
||
ТЕМА 1. КЛІТИНА – СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОДИНИЦЯ ОРГАНІЗМІВ. ПРООКАРІОТИ |
|||||||
5 |
|
|
|
Методи дослідження клітин.
|
Моделювання - схеми “Методи дослідження клітин, які дали змогу зрозуміти структуру будови організмів” Інформаційно-пошуковий проєкт: “Історія відкриття клітини» |
||
6 |
|
|
|
Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
|
||
7 |
|
|
|
Типи організації клітин. Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): - про будову та основні властивості клітин; - функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів Ігровий (рольовий) проєкт: «Місто-клітина» («школа-клітина») тощо |
||
8 |
|
|
|
Практична робота “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”
|
Дослідження та експериментування Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, м'якоті горобини, шкірки помідори, листка елодеї, епітелію ротової порожнини тощо на вибір вчителя/вчительки) |
||
9
|
|
|
|
Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності. |
Розв’язання проблемних питань, задач - Органели клітини: наскільки будова та функції пов’язані між собою у про- та евкаріотів?
|
||
10 |
|
|
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. Роль прокаріотів у житті людини |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): - про різноманітність прокаріотичних організмів Моделювання - процесу поширення прокаріотів – збудників хвороб людини (за допомогою кольорових міток). Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Використання прокаріотів у промисловості”; “Бактерії – збудники захворювань людини”
|
||
11 |
|
|
|
|
Моделювання - Предметне моделювання клітини прокаріотів і евкаріотів (використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини тощо )
|
||
12 |
|
|
|
|
Науково-дослідницький проєкт: - “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока” - “Дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури” Практико-орієнтований проєкт: - Створення буклету (лепбуку) «Дотримання правил гігієни для профілактики бактеріальних захворювань людини» (для шкільної їдальні, подвір’я ) Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Я і мої бактерії” |
||
13 |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми ТО |
|
||
ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ – ЦІЛІСНІ ОРГАНІЗМИ |
|||||||
14 |
|
|
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морських (на прикладі форамініфер) водойм. |
Розв’язання проблемних питань, задач Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостійних організмів? Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів; - демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів |
||
15 |
|
|
|
|
Моделювання - будови одноклітинного евкаріотичного організму; - процесу живлення одноклітинних евкаріотів прісних водойм Проєктна діяльність “Морські одноклітинні евкаріоти, їхня роль у житті людини та наукових дослідженнях” Дослідження та експериментування Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”. Науково-дослідницький проєкт: “Дослідження впливу pH середовища на чисельність інфузорій в культурі” |
||
16 |
|
|
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій паразитичних евкаріотів Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти; Практико-орієнтований проєкт: створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми» |
||
17 |
|
|
|
Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми. |
Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Які одноклітинні евкаріоти могли бути предками багатоклітинних організмів?” |
||
18 |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми |
|
||
ТЕМА 3. ВОДОРОСТІ |
|||||||
19 |
|
|
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Середовища мешкання водоростей. Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей. |
Розв’язання проблемних питань, задач, завдань «Якби усі водорості одночасно зникли, то …» Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Дивовижні місця оселення водоростей” Моделювання руху хламідомонади - Дослідження та експериментування Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)” |
||
20 |
|
|
|
Різноманітність бурих, червоних, діатомових водоростей.
|
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації про будову та різноманітність водоростей - демонстрування відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті - пошук матеріалів про різноманіття водоростей та їхню еволюцію. Інформаційно-пошукові проєкти: «Ламінарія: поширення та застосування» |
||
21 |
|
|
|
Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини |
Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: «Альгологія: її розвиток в Україні та світі»; «Використання різних представників водоростей у промисловості, косметології, медицині». Науково-дослідницький проєкт: “Дослідження видового різноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки, іншої водойми”
|
||
22 |
|
|
|
ТО |
Практико-орієнтований проєкт виготовлення плакату, буклету: «У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?» Творчий проєкт: “Значення водоростей в житті людини” створення колажів, лепбуків «Збереження водойм – збереження біорізноманіття водоростей» тощо |
||
ТЕМА 4. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТА БУДОВА ВИЩИХ РОСЛИН |
|||||||
23 |
|
|
|
Формування різних типів тканин та диференційованих органі (вегетативних та репродуктивних). Середовища існування вищих рослин. Адаптації вищих рослини до різних умов зростання. Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптації до різних умов зростання |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання; - демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин, Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Класифікація життєвих форм вищих рослин різними науковцями”
|
||
24 |
|
|
|
Рослина – цілісний інтегрований організм. Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. |
Демонстрування поглинання води коренями та кореневого тиску Лабораторна робота: Дослідження будови кореня та видозмін кореня Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Особливості коренів у рослин епіфітів” Науково-дослідницький: Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури |
||
25
|
|
|
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. |
Розв’язання проблемних питань, задач Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі дерев’янистої рослини? Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування розвитку пагону з бруньки Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Різноманітність стебел рослин за напрямком росту”
|
||
26 |
|
|
|
|
Лабораторна робота Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин |
||
27 |
|
|
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. |
Лабораторне дослідження: Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників Демонстрування рухів рослин. Моделювання процесу транспорту речовин; рухів рослин тощо
Проєктна діяльність Науково-дослідницький: Дослідження залежності приросту зеленої маси цибулі ріпчастої від температури та освітлення, інших факторів Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури Практико-орієнтований проєкт створення буклету “Дослідження впливу добрив на ріст рослин” “Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах”
Ігровий (рольовий) проєкт: “Життєві цикли вищих рослин” Практико-орієнтований проєкт створення буклету “Способи вегетативного розмноження рослин” Творчий проєкт: Нетипові функції вегетативних органів у рослин
|
||
28
29
30 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин.
Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм. ТО |
|||||
ТЕМА 5. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ВИЩИХ РОСЛИН |
|||||||
31 |
|
Вищі спорові рослини - мохи. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин, відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин. |
||||
32 |
|
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин. |
||||
33 |
|
Вищі спорові рослини - папороті. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин. |
||||
34 |
|
|
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: «Значення та використання вищих спорових рослин людиною» |
||||
35 |
|
Практична робота: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин”
|
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин. |
||||
36 |
|
Насінні рослини - голонасінні. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин; відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів насінних рослин. Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження шишок та хвої (сосни або ялини) Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: «Голонасінні в житті людини» |
||||
37 |
|
Насінні рослини. Покритонасінні. Квітка.
|
Демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин, муляжі квіток Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження будови квітки Моделювання будови квітки |
||||
38 |
|
Суцвіття |
Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження будови суцвіття |
||||
39 |
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації Демонстрування відеоматеріалів, анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин. Моделювання процесу запилення; процесу подвійного запліднення. |
||||
40 |
|
Насінина. |
Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження будови насінини на прикладі квасолі та пшениці Проєктна діяльність Науково-дослідницький: “Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів (магнітних хвиль, гравітації тощо) на проростання насіння сільськогосподарських культур” |
||||
41 |
|
Плід. Способи поширення насіння та плодів. |
Демонстрування плодів, насіння Розв’язання проблемних питань, задач Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних умов існування? Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження різноманітності плодів. |
||||
42 |
|
Різноманітність покритонасінних Однодольні. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин |
||||
43 |
|
Різноманітність покритонасінних. Дводольні. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Родини квіткових рослин (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)” Ігровий ( рольовий ) проєкт: Квест: «Вгадай рослину за ознаками» |
||||
44 |
|
Практична робота. Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). |
|
||||
45 |
|
Роль вищих рослин у природі та житті людини.
|
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: «Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини» Творчий проєкт: «Квіти , які можна вживати в їжу» |
||||
46
47 |
|
Рідкісні та зникаючі види рослин України/свого краю. Червона та Зелена книги України, їхня роль у збереженні різноманіття.
Природно-заповідний фонд України, його значення для збереження різноманіття.
|
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: «Квіткові рослини рідного краю, що потребують охорони» Практико-орієнтований проєкт створення буклету: “Ранньоквітучі рослини моєї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів” Виготовлення колажу: “Отруйні рослини моєї місцевості”; “Лікарські рослини моєї місцевості” Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: Території природно-заповідного фонду вашого краю, де охороняють рідкісні та зникаючі види рослин» |
||||
48 |
|
Узагальнення вивченого за семестр. Діагностична робота. ТО |
|
||||
ТЕМА 6. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТА БУДОВА ТВАРИН |
|||||||
49 |
|
Гетеротрофний тип живлення. Середовища мешкання та пристосування до них тварин. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) - про процеси життєдіяльності та пристосування тварин до середовища мешкання; - про пристосування тварин до середовища мешкання |
||||
50 |
|
Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Функції різних систем органів. |
|
||||
51 |
|
Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій. |
Графічне моделювання нейрогуморальної регуляції життєвих функцій у тварин |
||||
52 |
|
Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий). |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) - про типи розмноження та типи розвитку тварин Моделювання етапів прямого та непрямого типів розвитку тварин Лабораторне дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів) |
||||
53
|
|
Рефлекси безумовні та умовні, інстинкти.
|
Проєктна діяльність Науково-дослідницький: “Вироблення умовного рефлексу годування у акваріумних рибок на різні умовні подразники (світло, постукування, годівничку, різні види корму тощо)” |
||||
54
55 |
|
Форми поведінки тварин |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) - про форми поведінки тварин Лабораторне дослідження Спостереження за поведінкою тварин (вид визначає вчитель/вчителька). Рольова гра “Лісова школа тварин” (демонстрація поведінкових реакцій тварин у певній ситуації)
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Пристосування до полювання у хижих тварин” Практико-орієнтований проєкт: «Мій домашній улюбленець: утримання та догляд» Творчий проєкт: «Тварини, які відіграли важливу роль у моєму житті» Написання есе (твору, розповіді) “Переваги та недоліки рослиноїдництва у тварин”
|
||||
56 |
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення.
|
Розв'язання проблемних питань, задач — «Чому і для чого тварини мігрують?» Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)” |
||||
57 |
|
Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”. |
|
||||
58 |
|
Узагальнення з теми “Характерні риси тварин» ТО |
|
||||
ТЕМА 7. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН |
|||||||
59 |
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
60 |
|
Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
61 |
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
62 |
|
Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
63 |
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) — Лабораторні дослідження: - зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
||||
64 |
|
Черевоногі молюски: їхня роль у природі та житті людини.
|
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) — Лабораторні дослідження: - зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів). |
||||
65 |
|
Двостулкові та головоногі молюски: їхня роль у природі та житті людини. |
|
||||
66 |
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
67 |
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин
|
||||
68 |
|
Комахи.
|
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних тварин, основні ознаки груп тварин Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) — Лабораторні дослідження: - зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил)
|
||||
69 |
|
|
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - комахи рідного краю |
||||
70 |
|
Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах” |
|
||||
71 |
|
Роль комах у природі та житті людини. |
Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами” |
||||
72 |
|
Узагальнення з теми “Безхребетні тварини” ТО |
|
||||
73 |
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби. |
Розв’язання проблемних питань, задач «Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші?»
|
||||
74 |
|
Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) — Лабораторні дослідження: - зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів). Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - риби рідного краю |
||||
75 |
|
Четвероногі хордові тварини. Амфібії, їхня роль у природі та житті людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
76 |
|
|
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - амфібії рідного краю |
||||
77 |
|
Рептилії, їхня роль у природі та житті людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
78 |
|
|
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - рептилії рідного краю |
||||
79 |
|
Птахи |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин |
||||
80 |
|
Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів” |
|
||||
81 |
|
Роль птахів у природі та житті людини |
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - птахи рідного краю Проєктна діяльність Науково-дослідницький: Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо ) |
||||
82 |
|
Ссавці. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, групи хребетних тварин, основні ознаки груп тварин Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення |
||||
83 84 |
|
Ссавці. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) — про різноманітність тваринного світу, хребетних тварин, основні ознаки груп тварин Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - ссавці рідного краю |
||||
85 |
|
Ссавці. Практична робота “Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування”. |
|
||||
86 |
|
Роль ссавців у природі та житті людини |
Проєктна діяльність Науково-дослідницький: Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми. Ігровий (рольовий) проєкт: - Гра «Вгадай тварину за ознаками»; - Квест «Дивовижні тварини». Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами” Творчий проєкт: - написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті»; - «Як пов’язані тварини з рослинами та грибами» |
||||
87 |
|
Узагальнення з теми “Хордові тварини» ТО |
|
||||
ТЕМА 8. СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ ТВАРИН |
|||||||
88 |
|
Середовища існування тварин, їхня характеристика. Пристосування тварин до певного середовища існування. |
Розв’язання проблемних питань, задач Якими способами підтримується рівновага кількості тварин в екосистемах? Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — про екосистеми, ланцюги живлення Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — Зв'язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. Моделювання — Моделювання трофічної сітки природної екосистеми (на вибір вчителя\вчительки) Ігровий (рольовий) проєкт: Рольова гра “Екологічне лото” (складання ланцюгів живлення ) |
||||
89 |
|
Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. |
|||||
90 |
|
Роль тварин у біосфері. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — - тварин-запилювачів; - тварин-сапротрофів; -тварин-хижаків; -тварин-фітофагів; тварин-паразитів. Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Комахи-запилювачі, їхня користь у природі” Науково-дослідницький: “Створення мірмекарію (формікарію) та спостереження за ним у домашніх умовах” «Дослідження компостування органічних відходів за допомогою червоного каліфорнійського черв’яка» Практико-орієнтований проєкт: «Роль тварин у колообігу речовин біосфери» (на прикладі городу, лісу, саду вашої місцевості) Творчий проєкт: Чому живі організми стали середовищем мешкання для інших істот? |
||||
91
92 |
|
Роль тварин у житті людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — використання тварин людиною в промисловості, науці, медицині тощо Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”; “Захворювання людини, які спричиняють паразитичні черви (гельмінти)”; “Кровосисні комахи та кліщі – переносники збудників захворювань людини» Практико-орієнтований проєкт: “Тварини Червоної книги України (вашого краю)” написання есе (твору, розповіді) “Моє ставлення до декоративних тварин, які живуть удома” Виготовлення колажу, буклету, лепбука: Тварини України (світу), що лікують |
||||
ТЕМА 9. ГРИБИ – ГЕТЕРОТРОФНІ ОРГАНІЗМИ |
|||||||
93 |
|
Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Гриби багатоклітинні та одноклітинні. |
Розв'язання проблемних питань, задач — Чи можливе життя на Землі без грибів? Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) - про різноманітність грибів, їхню будову та процеси життєдіяльності; - про біорізноманіття грибів в Україні та світі Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Моє перше знайомство з грибами” |
||||
94 |
|
Будова та процеси життєдіяльності одноклітинних (на прикладі дріжджів) грибів. |
Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) — Лабораторне дослідження: - мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів) Проєктна діяльність Науково-дослідницький: “Дослідження швидкості брунькування дріжджів під мікроскопом на різних субстратах” |
||||
95 |
|
Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби. |
Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) — Лабораторні дослідження: - цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників) Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Яким би був світ без відкриття пеніциліну” |
||||
96 |
|
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних (на прикладі шапинкових). |
Моделювання — предметне моделювання плодового тіла гриба та мікоризи Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) — Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Чому мікориза є взаємовигідною формою співіснування?” Науково-дослідницький: “Вирощування плодових тіл шапинкових грибів та визначення їхньої продуктивності (печериці, гливи) на різних субстратах” |
||||
97 |
|
Значення грибів у природі та житті людини. Гриби їстівні та отруйні. Правила збирання грибів. Вирощування грибів у промислових масштабах. Використання грибів у різних галузях промисловості (харчовій, фармакології). Практична робота “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
Проєктна діяльність Ігровий ( рольовий ) проєкт: “Віртуальна подорож по гриби” Практико-орієнтований проєкт: “Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога” Проєктна діяльність Практико-орієнтований проєкт: “Вирощування шапинкових грибів у штучних умовах” “Правила збирання грибів у природі” Створення буклету, лепбуку: Приказки українського народу про гриби Створення колажу “Як гриби застосовують у фармакології ?” |
||||
98 |
|
Гриби – паразити рослин (фітофторові, борошнисторосяні, сажки, ріжки, трутовики). Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині. |
Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Гриби – паразити рослин”; “Гриби – паразити людини” |
||||
99 |
|
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами (водоростями та ціанобактеріями). Будова слані та особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників. Значення лишайників у природі та житті людини. |
Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) - про особливості життєдіяльності лишайників та їхню різноманітність Моделювання слані лишайнику Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря” Практико-орієнтований проєкт: “Різноманіття лишайників рідного краю” “Використання лишайників у медицині та промисловості” |
||||
100 |
|
Узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми” ТО |
|
||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ |
|||||||
101 |
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
- Розв’язання проблемних питань, задач — «Чому вчені час від часу вносять зміни у систему різних груп організмів нашої планети?» - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) - про різноманітність прокаріотичних та евкаріотичних організмів - Моделювання — графічної моделі “Сучасна система органічного світу”. Практико-орієнтований проєкт: “Охорона біорізноманіття нашої планети”. |
||||
102 |
|
|
|||||
|
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
Проєктна діяльність Ігровий проєкт: Гра “Хто я?” Творчий проєкт: Створення колажу, буклету: - різноманітність рослин рідного краю; - різноманітність тварин рідного краю; - різноманітність грибів рідного краю. |
||||
103 |
|
Узагальнення вивченого за семестр |
|
||||