Осінні враження. Технічні прийоми роботи акварельними фарбами.Акварель « по-мокрому». Виконання швидких колірних замальовок асоціативного характеру.Створення композиціі «Дощовий де

Про матеріал
Вчити дітей створювати тематичну композицію із зображенням природи, передаючи характерні особливості; звернути увагу учнів на те, що в кожному кольорі малюнка присутній сірий тон; розвивати образне сприймання, фантазію, логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні здібності, виховувати інтерес до створення композицій на реальну тематику, розвивати уміння і навички застосування основних правил композиції для визначення ідеї твору; розвивати естетичний смак, активізувати творчу ініціативу.
Перегляд файлу

                                             http://www.syl.ru/misc/i/ai/71782/86602.jpg

Тема уроку.Осінні враження. Технічні прийоми роботи акварельними фарбами.Акварель « по-мокрому». Виконання швидких колірних замальовок асоціативного характеру.Створення композиціі «Дощовий день» (акварельні фарби).

Мета уроку. Продовжити вчити дітей створювати тематичну композицію із зображенням природи, передаючи характерні особливості; звернути увагу учнів на те, що в кожному кольорі малюнка присутній сірий тон; розвивати образне сприймання, фантазію, логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні здібності, виховувати інтерес до створення композицій на реальну тематику, розвивати уміння і навички застосування

 основних правил композиції для визначення ідеї твору; розвивати естетичний смак, активізувати творчу ініціативу.                         

Обладнання:   для вчителя: малюнки вчителя на папері, наочність: грамзапис   музичного циклу П.І.Чайковського Пори року»,  відеопрезентація  «Осіння мелодія», фарби, пензлі, зразки  малюнків учнів.

Для  учня: папір, олівець, акварельні фарби, серветки.

                                                    Хід уроку

.І. Організація учнів до уроку.

-Діти, давайте промовимо девіз нашого уроку.

 Девіз уроку

Малювати вчуся вправно.

Маю фарби дуже гарні.

 До уроку підготуюсь

 і  малюнком помилуюсь.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

А ось вірш поетеси Ліни Костенко  і музика П.Чайковського із циклу «Пори року» надзвичайно  гармонійно перегукується із темою нашого уроку «Осінні  враження».

pict_48   Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим,

  А листя просить: - Виший нас    зеленим!

    Ми ще побудем, ще не облетим.

 

    Технічними  прийомами  роботи із  акварельними фарбами ми спробуємо передати враження від зачарування осінніми пейзажами: задумливими та трохи сумними, адже осінь недаремно називають порою  затяжних,холодних дощів.Але реальний світ сповнений надзвичайним багатством кольору.Природа радує тих, хто уміє доторкатись серцем до до її краси.

 

Ступаючи тихо та непомітно прийшла до нас золотокоса Осінь. Вересневе сонечко, хоч і втомилось за літо, та ще пригріває, дарує нам ясні і теплі дні, в повітрі бринять павутинки бабиного літа.  Та все ж дерева непомітно починають змінювати зелені шати на жовто-багряні. Пройде зовсім небагато часу, і все навкруг  запалахкотить яскравими осінніми барвами. Наперевершена художниця Осінь майстерно перефарбує листя і траву у всі відтінки жовтого, багряного, коричневого. Спробуймо і ми з дітками відтворити чарівний світ осінньої казки на папері за допомогою фарб та різних підручнтх засобів. Це зовсім не складно. Ось кілька доступних, простих технік.

 

 

     Матеріал підібрано з метою урізноманітнення уроку образотворчого мистецтва. Так як не всім діткам цікаво працювати олівцем, фарбами та гуашю і т. д. В даному матеріалі різні техніки, за допомогою яких можна у формі гри зробити роботу веселіше і швидше.

 

 Сьогодні ми навчимося застосовувати  прийом роботи акварельними фабами «по-мокрому»,виконавши композицію «Осінній день», але додамо  зовсім трохи смутку- наші дерева і травичку вмиє рясний дощик.

     Звертаю вашу увагу на задачі уроку:свобода творчості,краса, акуратність та естетичність роботи.

 

Ш. Мотивація  навчальної діяльності.

1. Споглядання художніх творів «Хвилинка милування».

 Перегляд відеопрезентації творів художників про осінь. Аналіз.  

   - Переглянемо твори відомих художників-пейзажистів про осінь. Зверніть увагу на назви творів живопису.

    Технічними  прийомами  роботи із  акварельними фарбами ми спробуємо передати враження від зачарування осінніми пейзажами: задумливими та трохи сумними, адже осінь недаремно називають порою  затяжних,холодних дощів.Але реальний світ сповнений надзвичайним багатством кольору.Природа радує тих, хто уміє доторкатись серцем до до її краси.

Ми наче побували в іншому вимірі,забули,що перед нами лише картини

-А що є спільного у всіх цих творах живопису? (Картини природи)

 

     Сьогодні на уроці ми будемо вчитися відображати  кольорове багатство оточуючого світу за допомогою фарб.

    - Всі повинні опанувати  техніку роботи з аквареллю «по-мокрому».

 

ІУ. Робота над темою уроку.

1.Тренувальні вправи .

  -Підготуємось до роботи. З якими трьома основними  кольорами ми працювали на минулому уроці? ( Жовтий, червоний, синій)

                 Ці три кольори – червоний, жовтий і синій, - є основними  

( базовими),тому, що при їх змішуванні виникають інші кольори.Ці 3 кольори не можна отримати змішуванням .

   - Який колір виник при змішуванні червоного з жовтим; червоного з синім; синього з жовтим?

    Отже помаранчевий, фіолетовий та зелений називаються похідними кольорами тому, що пішли від основних.

                         

   Згадаємо ці кольору , а разом повправляємось в написанні вертикальних й горизонтальних ліній.  

       -Нанесіть їх вертикальними лініями на аркуш паперу для графічних вправ.

      -Тепер нанесіть ці самі кольори тільки горизонтально, перекресливши три вертикальні лінії.

  • Які кольори  ви отримали при змішуванні фарб? ( Зелений, оранжевий, фіолетовий)
  • Як називаються кольори, що утворилися при змішуванні основних кольорів? ( Похідні)

 

     Кольори, які ви зараз отримали, це лише часточка  багатокольорової палітри реального світу, скромний його відголосок.

Реальний світ не вичерпується тільки яскравими фарбами, які ви всі любите. Він набагато складніший і різнокольоровіший.

2.ТренувальнІ вправи ( в повІтрІ виконують рухи)

Ось і  хвилька, ось овали,

Ще й петлю намалювали.

Круг, кружечок, ще зубці,

За роботу – молодці!

3. Закони композиції.

     Для того, щоб виконати будь-який малюнок потрібні певні знання: де розташувати предмети, яким розміром та як показати головне, тобто ідею. Саме тому ми сьогодні згадаємо, що для побудови композиції важливо визначити в ній головне, те, що становитиме композиційний центр картини. Він може визначатися розташуванням, кольором, розміром, навіть особливістю нанесення мазків.

Другорядні образи зображують більш узагальнено, не так чітко, вони лише сприяють кращому розкриттю теми.

     Певне поєднання кольорів на картинах передає різні враження, настрій, викликає безліч почуттів. Гармонійне поєднання кольорів у єдине ціле називають колоритом. Про колорит інколи говорять, як про музику: звучний, урочистий, радісний, енергійний, спокійний, сумний.

     Визначення колористичної гами майбутнього твору – перша сходинка до побудови композиції. Яскрава, золота осінь дзвенить і переливається розмаїттям золотаво-червоних, оранжевих, тепло-зелених і коричневих відтінків. Це тепла колористична гама. Холодна гама створюється синіми, сірими, холодними фіолетовими та бузковими кольорами; так виникає образ похмурої осені.

4.Згадаємо деякі прийоми роботи.(Відповіді дітей).

-Ближні  предмети на картині розміщені нижче, ніж ті, що знаходяться далі; 

-чим ближче розташований предмет, тим він більший,  чим далі-менший.

Це правило лінійної перспективи.На лінії горизонту розмір предметів дорівнює нулю.

 

З правої сторони листочка ,  малюємо силует дерева .Будемо промальовувати лінійний малюнок.

2.Дерево у основі землі має широкий стовбур. Догори   у нас відходять 2 гілочки.Так як дерево на першому плані .Дерево має гілочки  ближче до стовбура .вони широкі , далі вузькі .На стовбурі є дупло- овальної форми .

.Домальовуємо другий план.На другому плані ,у нас дерева ,отже малюємо вертикальні відрізочки .

4.Робота фарбами

Розтікання фарби. Щоб її відтворити, треба взяти аркуш більш щільного паперу (для акварелі, наприклад) і намочити його мокрою губкою. А потім дивитися, як красиво розтікаються і змішуються кольори24s.

 

 

Спочатку зафарбовуємо небо . З лівого верхнього куточка до правого ведемо лінію зліва вправо .Промили пензлики .

Далі малюємо другий план.Від лінії горизонту до пагорба світло-зелений.Від пагорба більш темнішим.На першому плані малюємо салатовим .Салатовий колір отримуємо ,за допомогою перемішування 2-ох кольорів(зеленого та жовтого).Малюємо дерево .Під гілочками –темна фарба .

5.Опрацьовуємо деталізовані елементи 1,2,3 плану.

 

Відбитки листочків дерев.  Малюємо на альбомному листку стовбур дерева. Беремо різні дрібні листочки дерев, наносимо з боку прожилок гуаш, акрилову фарбу або, навіть, акварель і «відбиваємо» їх на стовбурі. В такий самий спосіб можна зобразити цілий осінній ліс.

Техніка «Роздування клякси» коктейльними трубочками (див.відео) –утвориться стовбур та кущики.

(Роздування фарби соломинкою. Ці малюнки створені шляхом роздування  фарби через коктейльну соломинку.)

 

Малювання ватною паличкою. Ось відбитки горобинового листя. А ягідки горобини зможе намалювати будь-яка дитина за допомогою ватної палички.

 

  5. Роздивіться  фото-вернісаж  «Золота осінь в Укрї1ні»Спробуйте проаналізувати, який настрій передано на картинах нашої мальовничої  прекрасної  України, які кольори   переважають? Цю красу не може зіпсувати навіть  похмура погода.                           

(Показ фоторобіт з відеопрезентації)

       Завжди цікаво відкривати таємниці мистецтва, таємниці майстерності. У кожного художника є свої секрети, і ми їх, звісно, дізнатися не можемо, але спробуємо трохи в них зазирнути, зокрема в секрети художників – пейзажистів, які пишуть картини у жанрі живопису.

- Який жанр образотворчого мистецтва називається живописом? (Живопис – це жанр образотворчого мистецтва, твори якого виконані фарбами.)

- Якими фарбами пишуться картини у жанрі живопису? (Аквареллю, гуашшю, акрилом, олією.)

При створенні живописної композиції необхідно знати, що:

          - Починаємо малювати  в техніці «по-мокрому» із заднього плану.

Розтікання фарби. Щоб її відтворити, треба взяти аркуш більш щільного паперу (для акварелі, наприклад) і намочити його мокрою губкою. А потім дивитися, як красиво розтікаються і змішуються кольори .

- Наближені предмети зображуються чітко, детально, об’ємно, з яскравим забарвленням; віддалені предмети – м’яко, узагальнено, з блідим забарвленням;

- з віддаленням світлі предмети потрібно затемнювати, а темні – висвітлювати;

- ближчі предмети багатоколірні, з віддаленням вони стають одноманітні, відтінки кольорів узагальнюються.

 


Фізкультхвилинка. 
-    А зараз – увага! Дощ!
-    Подув вітер. (Тремо долоню об долоню до відчуття теплоти).
-    Задріботіли перші краплі дощу. (Клацаємо пальцями).
-    Дощ посилюється. (Плескаємо в долоні).
-    Дощ переходить у зливу (Плескаємо долонями по колінах).
-    Дощ потроху вщухає. (Плескаємо долонями по колінах).
-    Стає рідшим. (Плескаємо в долоні).
-    Падають останні краплі. (Клацаємо пальцями).
-    Дме легенький вітерець, проганяючи хмари. (Тремо долоню об долоню до відчуття теплоти).
-    Виходить довгождане сонечко! Заряджає нас бадьорістю і енергією! (Встаємо, потягуємось вверх, до сонця).



- А зараз всю енергію, отриману від сонця, вкладіть у вашу роботу!

 

 

 

  • 6.Поетапне виконання композиції вчителем.

- визначте положення лінії горизонту, розмір і місце елементів композиції на   аркуші паперу;

Аркуш паперу ставимо у горизонтальному положенні,промальовуємо лінію горизонту   вище середини листочка. Якщо ми вийдемо на вулицю, то ніколи не побачимо цю лінію накресленою на землі. Вона існує лише в нашій уяві. Тому її називають умовною.

Просто ми з вами домовимося, що все, що розташоване вище лінії горизонту,— це небо, а все, що розташоване нижче,— земля.

Лінія горизонту має –лінію зламу,тому в середині ми малюємо нерівну лінію пагорба .

 

 

 

- детально  уявіть і промалюйте передній план і узагальнено – задній;

- виконайте роботу фарбами.

(Вчитель на дошці показує послідовність виконання композиції «Осінній дощ").

  • У техніці виконання «по-мокрому» -  секрет простий:листок змочують водою широким пензликом-щетиною, тримаючи під кутом.
  • Прийом «Тонова розтяжка»  складається із  відтінків одного кольору, в нашому випадку –блакитного, а щоб досягти світлоти кольору в акварелі потрібно додати  певну кількість води, під кінець можна чистим пензлем розмити фарбу, щоб був плавний перехід від темного до світлого.
  • Легкими рухами наносимо потрібні відтінки кольорів.Поки перший колір не висохне, поруч накладають другий і фарби розтікаються цікавими мазками.
  • Ми насолоджуємося , як розтікається  акварельна фарба.Не боїмося що-небудь зіпсувати,бо це неможливо – можна лише покращити.
  • Робимо те, що підказує нам серце, підсвідомість.Відпускаємо  думки, дозволяємо творити.Даємо фарбі підсохнути.Акварель висихаючи висвітлюється. Міняємо  пензлик.
  •  
  • Але ми ставимо перед собою мету, тому відтворюючи композицію потрібно притримуватись ходу роботи,тому навряд чи щось вийде  без задуму або ескізу.
  • Проводимо лінію горизонту, промальовуєм контури лісу(пензлик на бік), далі  від лісу донизу – розтяжка тона навпаки від світлого до темного-«зворотний ефект» (жовто-коричневі тона).
  • Звертаємо  увагу на особливості  об»ємності  стовбура(пензлик на бік
  • З правої сторони листочка ,  малюємо силует дерева .Будемо промальовувати лінійний малюнок
  • Дерево у основі землі має широкий стовбур. Догори   у нас відходять 2 гілочки.Так як дерево на першому плані .Дерево має гілочки  ближче до стовбур.а .вони широкі , далі вузькі .
  •  запам»ятайте, що і стовбу р, і бокові гілки і гілочки тонші вгорі і розширені донизу і не можна малювати гілки навпроти одна одної. Рельеф або   фактура  кори дерева не чітка – розмита, крону можна малювати окремо кожний листочок, а можна показати «відчуття» крони.
  • Для акварелі характерно  яскраві та чіткіші деталі на передньому плані і розмиті – на задньому.
  •  Додаємо рослинності-кущики,травичку.Чим далі- тим менші.
  • Заведем силует доріжки зигзагоподібними  рухами, петляючи, так цікавіше, починати від лінії  горизонту,від  лісу,поступово розширюючи доріжку.Колір фарб донизу стає  яскраівішим.

 

 

  • Потім  малюємо пронизуючу синь неба з білими кучерявими, як ягнята хмаринками. Пензлик впевнено ходить по аркушу паперу, змішуючи кольори. Образ привітного неба готовий.Доцільно використати техніку « зім»ятого паперу».

   Та незабаром зявилась темна, зловісна хмара. За нею друга, третя…

  • Без якої фарби нам не обійтись? ( Без чорної чи фіолетової)

Тільки не будемо малювати хмару однією чорною фарбою, а будемо змішувати її з іншими кольорами.

   Ось  спішать хмари, як хижаки нападають.

    Голосний гуркіт грому порушує спокій небес, а слідом за ним ллється на землю холодний пронизливий дощ. Малюємо його білою із  сірим відтінком  фарбою стрімкими лініями (пензлик щетина віялом). Образ стихії готовий.

 

Изображение 024         

 

 

                                     

 

 

Та погляньте навколо! Небо ніби зв’язане з мокрою землею сірими ниточками дощу, а крапельки, неначе сльозинки.

-А поки підсохне наша фарба, скажіть, які асоціації викликає у вас дощ?

- Небо чомусь плаче, а може, воно не плаче, а напуває стомлену землю? А подивіться на гілочки дерев! На кожній тоненькій гілочці нанизані кришталеві прозорі намистинки дощу! Яка краса! А зів’яла травичка чиста-чиста! І вмиті дерева стоять чистенькі, як після купелі. Вони приготувались до зими. Ось чому так часто ідуть осінні дощі.

У. Практична робота учнів. (25 хв.)(Легенда про Осінь.Асоціації)

  1.                                    Виконання вправи одним кольором (тонова розтяжка насичених тонів і відтінків одного кольору.) (4 хв.)

- Перед тим, як приступити до виконання творчого завдання повправляємося у вмінні розтягувати насичений тон і відтінки одного кольору.

- Як досягти світлоти кольору в акварелі? (Додаванням певної кількості води.)

2. Постановка практичного завдання. (1 хв)

3.- А зараз  уявимо, що ми вирушили у мандрівку. Прямо перед нами безмежний простір,  осінній краєвид із похмурим дощовим небом.  Починайте малювати олівцем. Ледь помітними лініями визначте основні елементи композиції. Засобами кольору передайте стан природи.

     Визначення колористичної гами майбутнього твору – перша сходинка до побудови композиції. Яскрава, золота осінь дзвенить і переливається розмаїттям золотаво-червоних, оранжевих, тепло-зелених і коричневих відтінків. Це тепла колористична гама. Холодна гама створюється синіми, сірими, холодними фіолетовими та бузковими кольорами; так виникає образ похмурої осені.

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\Изображение\Изображение 025.jpg

4.Слухання музики П. Чайковського з циклу “ Пори року”(пІд час виконання дІтьми роботи).

  • композитор П. Чайковський любив природу, володів  умінням глибоко відчувати й проникати в її красу.
  • Уявіть себе в лісі.
  • Ви гадаєте навколо нас звичайні дерева?
  • Не зовсім так.Десь там,поміж берізок причаїлася Осінь.
  • Яке на ній вбрання?(барвисте,золоте)
  • Який колір найчастіше повторюється?
  • А звідки в Осені стільки зотота?
  • Послухайте легенду (учень)
  • За народним переказом Осінь- старша донька Сонця. Вона останньою залишили батьківський дім  і стала на Землі четвертою порою року.Посилаючи осінь на Землю,Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство, я віддам тобі все моє золото.Будь щедрою, люди любитимуть тебе».

 

  • Чи виконує Осінь накази  Сонця?
  • (Так, дарує щедрі дарунки полів, садів, чарує своїм осіннім золотом)
  • Завжди Осінь нам дарує, а сьогодні ми їй подаруємо гарні слова.
  • (Асоціативний кущ).
  • Скажіть, а які асоціаціі виникають у вас із дощем?
  • (То небо плаче за загиблими воїнами.
  • (Дощ- це тоненьки ниточки, які з»єднають небо із землею)
  • (Дощ напуває землю).
  • (Навіває сум)

 

Наприкінці уроку вчитель читає вірш, а діти добирають слова в риму.

День осінній і негожий,
Розкажіть, на що він СХОЖИЙ?
Хмари, мов свинцем налиті,
Грізні, темні, НЕПРИВІТНІ,

Низько ходять над землею,
Ніби зв’язані із НЕЮ.
Хмари чорні, волохаті,
Мокрі, рвані і КУДЛАТІ,

Сіють дощик нам щодень,
Мокрий ліс і мокрий ДЕНЬ
Геть уся земля зчорніла,
Обважніла і ЗМОКРІЛА,

Пізня осінь надворі,
Мокро знизу і ВГОРІ.
В небі вже пташок немає,
Чорне поле ЗАСИНАЄ.

Лісготуєтьсядосну,
МрієвінзустрітьВЕСНУ.

 

УІ. Підсумок уроку. (5 хв)

1. Виставка завершених творчих робіт. (1 хв.)

2. Оцінювання учнівських робіт. (2 хв.)

- Що надихнуло вас на створення саме такого пейзажу і на використання саме такої кольорової гами? (Учні висловлюють свої думки, презентують завершені роботи.)

3. Бесіда. (2 хв.)

- Отже, які терміни ми використовували сьогодні на уроці?

- Чи виправдалися ваші очікування, які ви визначили на початку уроку?

- Пропоную вам висловити свої думки щодо сьогоднішнього уроку:

Я знаю, що...

Я вмію...

Мій настрій...  тому що...

  • Чого навчились на уроці?
  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  • Що було важко зробити?

VIІ. Перегляд  та оцінювання малюнків.

        Демонстрація дитячих робіт. (Перевірка робіт учнів, оцінювання, аналіз, демонстрація кращих робіт, оформлення стенду «Міні-вернісаж») 

  • Ще раз подякуємо Осені, що надихнула нас на створення таких чудових творів.
docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку