Основи, їх склад і назви. Класифікація основ

Про матеріал

Мета:

навчальна: розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; сформувати поняття про основи, їх склад, назви, класифікацію за розчинністю у воді; навчити складати формули основ за валентністю металів та гідроксогруп, читати й розпізнавати їх.

розвивальна: розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин; розвивати уміння спостерігати, аналізувати та робити відповідні висновки; удосконалювати вміння дискутувати та аргументувати свою думку.

виховна: виховувати в учнів любов до предмету, емоційно ціннісне ставлення до природи, виховувати почуття колективізму учнів, згуртованість класу.

Обладнання й матеріали: картки з індивідуальними завданнями; мультимедійна презентація «Основи, їх склад, назви»; Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.

Тип уроку: інтегрований урок хімії та мистецтва з елементами арт-терапії.

Педагогічний інструментарій:

технології: проблемного навчання, інформаційна технологія;

методи: розповідь-пояснення, постановка проблемних запитань, демонстрація наочних матеріалів;

прийоми: мозковий штурм, активізація уваги та мислення, формування висновків, пізнання закономірностей.

Перегляд файлу

Хімія 8 клас

Тема уроку. Основи, їх склад і назви. Класифікація основ

Мета:  

навчальна:  розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; сформувати поняття про основи, їх склад, назви, класифікацію за розчинністю у воді; навчити складати формули основ за валентністю металів та гідроксогруп, читати й розпізнавати їх.

розвивальна: розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин; розвивати уміння спостерігати, аналізувати та робити відповідні висновки; удосконалювати  вміння дискутувати та аргументувати свою думку.

виховна: виховувати в учнів любов до предмету, емоційно ціннісне ставлення до природи, виховувати почуття колективізму учнів, згуртованість класу.

Обладнання й матеріали: картки з індивідуальними завданнями; мультимедійна презентація «Основи, їх склад, назви»; Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.

Тип уроку: інтегрований урок хімії  та мистецтва з елементами арт-терапії.

Педагогічний інструментарій:

технології: проблемного навчання, інформаційна технологія;

методи: розповідь-пояснення, постановка проблемних запитань, демонстрація наочних матеріалів;

прийоми: мозковий штурм, активізація уваги та мислення, формування висновків, пізнання закономірностей.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний етап

Відпочинок наш кінчається,

Робота починається.

Старанно будемо ми працювати,

Щоб природі другом стати,

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні у нас не просто урок хімії, сьогодні ми з вами будемо створювати картину. Як? Дізнаєтесь пізніше…

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Підготовка етюдника

Невелика дошка, на якій живописець розміщує папір, полотно, коли малює етюди

 

Мозковий  штурм

- Які класи неорганічних сполук вам відомі?

- Що таке оксиди?

- Як класифікують оксиди?

Гра «Хрестики - нулики» Визначити в кожному варіанті виграшний шлях:

 

СО

Н2О

Na2O

MgO

CaO

SO2

BaO

ZnO

Cl2O7

І варіант (основні оксиди)    ІІ варіант (кислотні оксиди)

 

MgO

SO2

Mn2O7

CuO

CrO3

FeO

SO3

Na2O

SiO2

 

 

 

 

Пазли «по-хімічному» Віднайди пару і склади правильну формулу оксиду, дай йому назву.

С  Na2 O О2 Mg O Zn O  Cl2 O7  S O2

 

ІV. Очікувані результати

  Вибір мистецького обєкта

У нас є невеличка картинна галерея, яка складена з картин різного жанру. Кожен з вас візьме якусь картину та напише на ній чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку.

 

V. Повідомлення теми та мети уроку

 Тема уроку: Основи,  їх склад і назви. Класифікація основ.

Мета нашого уроку - Навчити складати формули основ за валентністю металів та гідроксогруп, читати й розпізнавати їх; сформувати поняття про основи, їх склад, назви, класифікацію за розчинністю у воді.

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

 

Сполуки, до складу яких входить група атомів ОНгідроксогрупа, називають гідроксидами.

Гідроксиди металів із загальною формулою:

Ме(ОН)n

де Ме — метал, а nвалентність цього металу, належать до класу основ.

 

Отже, запишемо визначення:

Основи – це складні речовини, у яких атоми металів з'єднані з групою ОН, валентність якої завжди дорівнює І.

Кількість гідроксогруп у складі основи залежить від валентності металу, наприклад:

      І                  ІІ                      ІІІ

    NaOH          Ca(OH)2           Fe(OH)3

Назви гідроксидів складають так:

Назва металу               +       слово “гідроксид”

Наприклад:             NaOH

               Натрій                          гідроксид

Якщо метал має змінну валентність:

назва металу + (валентність металу) + “гідроксид”

Наприклад:            Fe(OH)3

      Ферум              (ІІІ)               гідроксид

Завдання 1:

Складіть формули гідроксидів та назвіть їх за міжнародною номенклатурою:

 

Al

 

Fe (II)

 

K

 

Си (II)

 

Mg

Са

ОН

 

 

 

 

 

 

 

Перевіряємо:

 

Al

 

Fe (II)

 

K

 

Си (II)

 

Mg

 

Са

ОН

Al(OH)3

 

Fe(OH)2

 

KOH

 

Си(OH)2

 

Mg(OH)2

 

Са(ОН)2

 

Давайте з’ясуємо, як класифікують основи:

Класифікація основ

                                                                                                 

Розчинні,                                                                          Нерозчинні

або луги                                                                      Cu(OH)2, Al(OH)3,

NaOH, КОН,                                                                        Fe(OH) 3

LiOH, RbOH,

 CsOH

 

Учні пригадують правила користування таблицею розчинності.

Фізичні властивості основ

                                                                                                 

      Розчинні                                                                       Нерозчинні

-тверді;                                                                             - тверді;

- білі;                                                                              - різнокольорові;

- без запаху;                                                                 - без запаху;

- милкі на дотик;                                                         - не милкі;

- добре розчинні у воді.                                             -  не розчинні.

 

Демонстрація . Зразки основ: KOH, NaOH, Ca(OH)2, Cu(OH)2(свіжоприготовлений) Fe(OH)3

 

Зараз я продемонструю вам зразки розчинних та нерозчинних основ, але перш ніж це зробити ми маємо пригадати правила техніки безпеки!

Будьте обережні!!

Потрапляння їдких лугів на шкіру призводить до опіків, а на одяг – до його руйнування!!!

ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ

В хімічний клас заходь в халаті,

Комфортно буде, як у хаті,

 

VІІ. Валеохвилинка

  Учні малюють картину

 

VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання 2:

«Третій зайвий» Викреслити третю речовину, яка за певною ознакою відрізняється від двох інших. Пояснити чому? Картки з завданнями додаються.

Завдання 3:

«Мозаїка»

 

Завдання 4:

Тестовий контроль:

  1. Основами називають складні неорганічні сполуки, до складу яких входь: а) атоми Ме + кислотний залишок;

б) атоми Ме + гідроксогрупа;

в) атоми неМе + гідроксогрупа;

  1. Загальна формула основ:

а) Ме(OH)2 ;   б) Ме(OH)n ;  в) Меn(ЕО)m

  1. Основи класифікують на:

а) сильні, середні й слабкі;

б) розчинні і нерозчинні;

в) органічні і неорганічні;

  1. До нерозчинних основ належить:

а) Fe(OH)3 ;   б) КОН;   в) Вa(OH)2

  1. Формула Al(OH)3 відповідає гідроксиду з назвою :

а) алюміній гідроксид;

б) алюміній (ІІІ) гідроксид;

в) алюміній (ІІІ) оксид.

  1. Нерозчинна, свіжодобута основа блакитного кольору має формулу:

а) Cu(OH)2 ;   б) Ca(OH)2 ;  в) Fe(OH)3    

 

Перевіряємо: 1) б; 2) б; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.

ІХ. Підсумок уроку

 Очікувані результати

 Мнемомоторика

 Оцінювання

 

Х. Домашнє завдання

Опрацювати параграф .

  • Творче завдання:

     Приготувати розчин соди в таких пропорціях: 100 мл води та 1 чайна ложка соди. За допомогою пензлика нанести на аркуш паперу “таємниче послання”! Принести листи для розшифровки на урок хімії!

Дякую за увагу!

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Осіпчук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Охорзіна Ольга Володимирівна
    Дуже оригінальне поєднання хімії та мистецтва!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
30 липня 2018
Переглядів
5590
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку