Мета:
навчальна: розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; сформувати поняття про основи, їх склад, назви, класифікацію за розчинністю у воді; навчити складати формули основ за валентністю металів та гідроксогруп, читати й розпізнавати їх.
розвивальна: розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин; розвивати уміння спостерігати, аналізувати та робити відповідні висновки; удосконалювати вміння дискутувати та аргументувати свою думку.
виховна: виховувати в учнів любов до предмету, емоційно ціннісне ставлення до природи, виховувати почуття колективізму учнів, згуртованість класу.
Обладнання й матеріали: картки з індивідуальними завданнями; мультимедійна презентація «Основи, їх склад, назви»; Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.
Тип уроку: інтегрований урок хімії та мистецтва з елементами арт-терапії.
Педагогічний інструментарій:
технології: проблемного навчання, інформаційна технологія;
методи: розповідь-пояснення, постановка проблемних запитань, демонстрація наочних матеріалів;
прийоми: мозковий штурм, активізація уваги та мислення, формування висновків, пізнання закономірностей.
Хімія 8 клас
Тема уроку. Основи, їх склад і назви. Класифікація основ
Мета:
навчальна: розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; сформувати поняття про основи, їх склад, назви, класифікацію за розчинністю у воді; навчити складати формули основ за валентністю металів та гідроксогруп, читати й розпізнавати їх.
розвивальна: розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин; розвивати уміння спостерігати, аналізувати та робити відповідні висновки; удосконалювати вміння дискутувати та аргументувати свою думку.
виховна: виховувати в учнів любов до предмету, емоційно ціннісне ставлення до природи, виховувати почуття колективізму учнів, згуртованість класу.
Обладнання й матеріали: картки з індивідуальними завданнями; мультимедійна презентація «Основи, їх склад, назви»; Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.
Тип уроку: інтегрований урок хімії та мистецтва з елементами арт-терапії.
Педагогічний інструментарій:
технології: проблемного навчання, інформаційна технологія;
методи: розповідь-пояснення, постановка проблемних запитань, демонстрація наочних матеріалів;
прийоми: мозковий штурм, активізація уваги та мислення, формування висновків, пізнання закономірностей.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Відпочинок наш кінчається,
Робота починається.
Старанно будемо ми працювати,
Щоб природі другом стати,
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас не просто урок хімії, сьогодні ми з вами будемо створювати картину. Як? Дізнаєтесь пізніше…
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Підготовка етюдника
Невелика дошка, на якій живописець розміщує папір, полотно, коли малює етюди
Мозковий штурм
- Які класи неорганічних сполук вам відомі?
- Що таке оксиди?
- Як класифікують оксиди?
Гра «Хрестики - нулики» Визначити в кожному варіанті виграшний шлях:
СО |
Н2О |
Na2O |
MgO |
CaO |
SO2 |
BaO |
ZnO |
Cl2O7 |
І варіант (основні оксиди) ІІ варіант (кислотні оксиди)
MgO |
SO2 |
Mn2O7 |
CuO |
CrO3 |
FeO |
SO3 |
Na2O |
SiO2 |
Пазли «по-хімічному» Віднайди пару і склади правильну формулу оксиду, дай йому назву.
С Na2 O О2 Mg O Zn O Cl2 O7 S O2
ІV. Очікувані результати
Вибір мистецького об’єкта
У нас є невеличка картинна галерея, яка складена з картин різного жанру. Кожен з вас візьме якусь картину та напише на ній чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку.
V. Повідомлення теми та мети уроку
Тема уроку: Основи, їх склад і назви. Класифікація основ.
Мета нашого уроку - Навчити складати формули основ за валентністю металів та гідроксогруп, читати й розпізнавати їх; сформувати поняття про основи, їх склад, назви, класифікацію за розчинністю у воді.
VІ. Вивчення нового матеріалу
Сполуки, до складу яких входить група атомів ОН – гідроксогрупа, називають гідроксидами.
Гідроксиди металів із загальною формулою:
Ме(ОН)n
де Ме — метал, а n — валентність цього металу, належать до класу основ.
Отже, запишемо визначення:
Основи – це складні речовини, у яких атоми металів з'єднані з групою ОН, валентність якої завжди дорівнює І.
Кількість гідроксогруп у складі основи залежить від валентності металу, наприклад:
І ІІ ІІІ
NaOH Ca(OH)2 Fe(OH)3
Назви гідроксидів складають так:
Назва металу + слово “гідроксид”
Наприклад: NaOH
Натрій гідроксид
Якщо метал має змінну валентність:
назва металу + (валентність металу) + “гідроксид”
Наприклад: Fe(OH)3
Ферум (ІІІ) гідроксид
Завдання 1:
Складіть формули гідроксидів та назвіть їх за міжнародною номенклатурою:
|
Al
|
Fe (II)
|
K
|
Си (II)
|
Mg |
Са |
ОН |
|
|
|
|
|
|
Перевіряємо:
|
Al
|
Fe (II)
|
K
|
Си (II)
|
Mg
|
Са |
ОН |
Al(OH)3
|
Fe(OH)2
|
KOH
|
Си(OH)2
|
Mg(OH)2
|
Са(ОН)2 |
Давайте з’ясуємо, як класифікують основи:
Класифікація основ
↓ ↓
Розчинні, Нерозчинні
або луги Cu(OH)2, Al(OH)3,
NaOH, КОН, Fe(OH) 3
LiOH, RbOH,
CsOH
Учні пригадують правила користування таблицею розчинності.
Фізичні властивості основ
↓ ↓
Розчинні Нерозчинні
-тверді; - тверді;
- білі; - різнокольорові;
- без запаху; - без запаху;
- милкі на дотик; - не милкі;
- добре розчинні у воді. - не розчинні.
Демонстрація . Зразки основ: KOH, NaOH, Ca(OH)2, Cu(OH)2(свіжоприготовлений) Fe(OH)3
Зараз я продемонструю вам зразки розчинних та нерозчинних основ, але перш ніж це зробити ми маємо пригадати правила техніки безпеки!
Будьте обережні!!
Потрапляння їдких лугів на шкіру призводить до опіків, а на одяг – до його руйнування!!!
ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ
В хімічний клас заходь в халаті,
Комфортно буде, як у хаті,
VІІ. Валеохвилинка
Учні малюють картину
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 2:
«Третій зайвий» Викреслити третю речовину, яка за певною ознакою відрізняється від двох інших. Пояснити чому? Картки з завданнями додаються.
Завдання 3:
«Мозаїка»
Завдання 4:
Тестовий контроль:
б) атоми Ме + гідроксогрупа;
в) атоми неМе + гідроксогрупа;
а) Ме(OH)2 ; б) Ме(OH)n ; в) Меn(ЕО)m
а) сильні, середні й слабкі;
б) розчинні і нерозчинні;
в) органічні і неорганічні;
а) Fe(OH)3 ; б) КОН; в) Вa(OH)2
а) алюміній гідроксид;
б) алюміній (ІІІ) гідроксид;
в) алюміній (ІІІ) оксид.
а) Cu(OH)2 ; б) Ca(OH)2 ; в) Fe(OH)3
Перевіряємо: 1) б; 2) б; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.
ІХ. Підсумок уроку
Очікувані результати
Мнемомоторика
Оцінювання
Опрацювати параграф .
Приготувати розчин соди в таких пропорціях: 100 мл води та 1 чайна ложка соди. За допомогою пензлика нанести на аркуш паперу “таємниче послання”! Принести листи для розшифровки на урок хімії!
Дякую за увагу!
1