Основні аспекти вивчення німецької мови
в початковій школі (НУШ)
Основною метою вивчення іноземної мови у початковій школі є формування в учнів комунікативних компетентностей, що забезпечується лінгвістичними, мовленнєвими і соціокультурними навичками, узгодженими з віковими можливостями молодших школярів.
Особливо важливим є вивчення іноземної мови на початковому етапі, так як від цього залежить успіх у подальшому оволодінні предметом.
Типові освітні програми НУШ для формування комунікативної компетентності в умовах безпосереднього спілкування передбачають розгортання навчальної діяльності в межах змістових ліній: «Сприймання на слух», «Зорове сприймання», «Усна взаємодія», «Усне висловлювання», «Писемна взаємодія», «Писемне висловлювання», «Онлайн-взаємодія».
Значну увагу під час формування комунікативних навичок слід приділяти діалогічному мовленню, так як воно дається важче, ніж монологічне, а також сприяє кращій комунікації. Для молодших школярів провідною діяльністю є гра, яку можна використати як форму організації уроку, так і як елемент на будь-якому етапі. Доцільно використовувати наступні методи та форми роботи:
- для успішного засвоєння слів, виразів можна запропонувати зобразити їх на малюнку або показати жестами та мімікою; розглядати і обговорювати малюнки, співати, танцювати, читати вірші.
- для закріплення – розігрування ситуативних сценок дітьми, а також використання різних видів театру для дітей, зокрема: іграшковий, тіньовий, пальчиковий, настільний.
Для розвитку емоційності і виразності мовлення важливе значення має ритміко-пісенний матеріал, який виконує такі функції:
сприяє розвитку інтонаційних і фонетичних іншомовних навичок;
формує навички утримування в пам’яті слів, словосполучень;
розвиває швидкість запам’ятовування;
сприяє розвитку пам’яті.
Для вивчення літер і формування навичок читання можна використати зрозумілий для дітей метод: спочатку вимовляти букву за буквою, а потім складати їх у слова. Чітко продумана заздалегідь презентація кожної нової букви, відповідного слова-символу є гарантією успішного формування навичок читання і письма. Бажано використовувати ігри з картками, які сприятимуть засвоєнню школярами співвідношення «буква-звук», розвитку фонематичного слуху, правильної вимови слів, усвідомлене їх написання.
На початковому етапі вивчення німецької мови хороший результат дає читання римованих слів з подальшим відтворенням на письмі.
Особливістю НУШ є інтегроване навчання. Тому важливо поєднувати вивчення іноземної мови з іншими предметами. Таким чином діти занурюються в атмосферу життєвих ситуацій, реальності. Це дає можливість учням сприймати іноземну мову не як якийсь окремий предмет, а як важливий елемент сучасності.
Навчання в НУШ неможливе без застосування ІКТ. Це робота з інтерактивною дошкою, ноутбуком, смартфоном. При правильному застосуванні та поєднанні з іншими видами діяльності, ІКТ здатні значно підсилити ефективність освітнього процесу в початковій школі та отримати гідний результат у вигляді комплексу знань, вмінь та навичок, а також сприятимуть розвитку компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання молодших школярів. Діти набувають навичок встановлювати базовий соціальний контакт онлайн, вживати найпростіші ввічливі форми вітання та прощання, розміщувати найпростішу інформацію про себе у форматі онлайн.
Проєктна робота сьогодні заслуговує на особливу увагу, адже є різновидом творчої групової роботи молодших школярів. Діти вчаться взаємодіяти між собою, вдосконалюючи мовленнєві навички. Проєкти є кінцевим продуктом вивчення теми.
Звичайно, важливим під час оволодіння німецькою мовою є використання автентичного матеріалу, який сприятиме розвитку мотивації, визначатиме популярність мови.